Kerkelijke eenheid / Kanselruil

CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:Ja dit meen ik serieus. Als het bij zoeken naar kerkelijke eenheid zou blijven heb ik er geen moeite mee
Dus eenheid is niet gewenst volgens u? Of lees ik verkeerd?
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Eenheid ben ik sterk voorstander van, maar niet met de mening dat er geen verschil is. In lijn met kerkverband GGiN
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zie niks in een organisatorische eenheidsworst van kerkverbanden. Dat levert weer nieuwe splitsingen op. Wat mij betreft heffen we kerkverbanden op, en werken we als lokale reformatorische gemeenten samen op manieren die nu op grondvlak steeds meer zijn intrede doet (o.a. dmv kanselruil).
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 mei 2018, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

Ouddorp schreef:Ik heb als HHK-lid ook maar getekend ;). Wat mij betreft zou ook mijn kerkverband samengaan. Er hebben nu 580 mensen getekend.
Samengaan als HHK met GG en GGiN?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Ouddorp schreef:Ik heb als HHK-lid ook maar getekend ;). Wat mij betreft zou ook mijn kerkverband samengaan. Er hebben nu 580 mensen getekend.
Samengaan als HHK met GG en GGiN?
Ik schrik ervan.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef:Kerkverband GGiN geeft aan andere leeropvatting te hebben dan GG. Dan kan het toch niet zo zijn dat je via een petitie afstand neemt van je belijdenis? Gemeenten sluiten zich namelijk niet voor niets aan bij een bepaald kerkverband
Zijn dat wezenlijke verschillen of is het getheologiseer op de vierkante millimeter?
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Dat laat ik aan ieder persoonlijk over wat zij hier van vinden
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ouddorp »

Ambtenaar schreef:
Ouddorp schreef:Ik heb als HHK-lid ook maar getekend ;). Wat mij betreft zou ook mijn kerkverband samengaan. Er hebben nu 580 mensen getekend.
Samengaan als HHK met GG en GGiN?
Ja inderdaad, hier ter plaatse houden we al gezamenlijke kerkdiensten, dus ik zou er geen moeite mee hebben.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Ouddorp schreef:
Ambtenaar schreef:
Ouddorp schreef:Ik heb als HHK-lid ook maar getekend ;). Wat mij betreft zou ook mijn kerkverband samengaan. Er hebben nu 580 mensen getekend.
Samengaan als HHK met GG en GGiN?
Ja inderdaad, hier ter plaatse houden we al gezamenlijke kerkdiensten, dus ik zou er geen moeite mee hebben.

De HHK is geen kerkverband maar een kerkgenootschap. Los daarvan zou het uiteraard prachtig zijn als alle kerkgenootschappen en kerkverbanden weer verenigd worden tot één. Ik vrees echter dat zo ver nog lang niet is.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Ik zie zelf andere opties om kerkelijke eenheid te creëren. En wanneer het al 15 jaar niet lukt om tot eenheid te komen, zal zo'n petitie echt niet gaan helpen
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Ik zie zelf andere opties om kerkelijke eenheid te creëren. En wanneer het al 15 jaar niet lukt om tot eenheid te komen, zal zo'n petitie echt niet gaan helpen
Als je mensen wilt gaan censureren als ze eenheid nastreven, is dat nog ver weg ja.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Eenheid is mijn probleem niet. Maar de verklaring dat er geen verschil is, wel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:Eenheid is mijn probleem niet. Maar de verklaring dat er geen verschil is, wel.
Maar dat klopt gewoon objectief gezien wel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Mijn idee is om predikanten uit beide verbanden die onderling geestelijke herkenning voelen over en weer te beroepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:Kerkverband GGiN geeft aan andere leeropvatting te hebben dan GG. Dan kan het toch niet zo zijn dat je via een petitie afstand neemt van je belijdenis? Gemeenten sluiten zich namelijk niet voor niets aan bij een bepaald kerkverband
Zijn dat wezenlijke verschillen of is het getheologiseer op de vierkante millimeter?
Op de vierkante micrometer. Als je ds. Roos vergelijkt met predikanten in de GG, is er in de prediking geen wezenlijk verschil. Ik denk dat de verschillen in de Ger. Gem. zelf groter zijn op dit moment. Dus dat betekent dat als de GGiN samengaan met de GG er niet een groter verschil openbaar zal komen. Er zullen bepaalde dominees in de Ger. Gem. zat beroepen krijgen hoor, als ze samengaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie