Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Komt goed, maar geef me even de tijd hierin. Ik kan nu wel globaal iets roepen. Punt van verschil is in ieder geval het 'aanbod van genade'. Technische info hou je van me tegoed. Maar om te zeggen dat er geen verschil is, vind ik echt onjuiste weergave.
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Los daarvan, de petitie is zinloos. Je denkt toch niet dat een synode(GGiN) na vele jaren gaat zeggen: 'we hebben de schijn opgehouden over een evt. leergeschil'?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jongere »

JCRyle schreef:Jij stelt dat kerkshoppen onwenselijk is. In reactie op dit specifieke punt, wat ik een terzijde noemde als je goed gelezen had, stel ik dat dit niet bij de gemeenteleden/het grondvlak begint maar bij de ambtsdragers zelf. Een gemiddelde kerkenraad bestaat uit hen die zelf kerkshoppers waren. Die van de ene kerkverband naar het andere gaan, sommige hebben er al meerdere gehad. Ook een vorm van kerkshoppen. Kerkenraden verwijten de gemeenteleden kerkshoppen, maar dan is het de vraag of men recht van spreken heeft. Jij hebt het namelijk over een plaats die men gekregen heeft. Dat komt denk ik bij het "je bent ergens geplaatst" vandaan. En in dat licht vind ik het een dooddoener om je tegen kerkshoppen uit te spreken, terwijl de meeste kerkenraden bestaan uit leden van elders. Sorry, misschien is het niet heel duidelijk. Het is een terzijde, een zijpaadje, offtopic.
Je punt is me nu wat duidelijker. Onze spraakverwarring komt er m.i. uit voort dat ik het beeld helemaal niet herken dat kerkenraden vol zouden zitten met kerkshoppers. Ik weet er eigenlijk vrijwel geen voorbeelden van te noemen. Dat ligt voor jou blijkbaar anders, vandaar dat we daar een andere waardering van hebben.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef:Komt goed, maar geef me even de tijd hierin. Ik kan nu wel globaal iets roepen. Punt van verschil is in ieder geval het 'aanbod van genade'. Technische info hou je van me tegoed. Maar om te zeggen dat er geen verschil is, vind ik echt onjuiste weergave.
Men heeft het leergeschil 'het aanbod van genade' genoemd, maar is volgens de petitieaanbieder(s) door de beide kerken nooit goed uitgelegd kunnen worden. Maar we zijn benieuwd naar jouw uitleg en het kan tot morgen wachten want alle kinderen liggen op bed.

Iedereen is het trouwens over de uitwerking wel eens, namelijk alleen de uitverkorenen zullen in de tijd door God bekeerd worden. Dus daarnaast is de vraag ook nog of als er een leerverschil zou zijn dit een louter theoretisch verschil is of een praktisch verschil.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
JCRyle schreef:Jij stelt dat kerkshoppen onwenselijk is. In reactie op dit specifieke punt, wat ik een terzijde noemde als je goed gelezen had, stel ik dat dit niet bij de gemeenteleden/het grondvlak begint maar bij de ambtsdragers zelf. Een gemiddelde kerkenraad bestaat uit hen die zelf kerkshoppers waren. Die van de ene kerkverband naar het andere gaan, sommige hebben er al meerdere gehad. Ook een vorm van kerkshoppen. Kerkenraden verwijten de gemeenteleden kerkshoppen, maar dan is het de vraag of men recht van spreken heeft. Jij hebt het namelijk over een plaats die men gekregen heeft. Dat komt denk ik bij het "je bent ergens geplaatst" vandaan. En in dat licht vind ik het een dooddoener om je tegen kerkshoppen uit te spreken, terwijl de meeste kerkenraden bestaan uit leden van elders. Sorry, misschien is het niet heel duidelijk. Het is een terzijde, een zijpaadje, offtopic.
Je punt is me nu wat duidelijker. Onze spraakverwarring komt er m.i. uit voort dat ik het beeld helemaal niet herken dat kerkenraden vol zouden zitten met kerkshoppers. Ik weet er eigenlijk vrijwel geen voorbeelden van te noemen. Dat ligt voor jou blijkbaar anders, vandaar dat we daar een andere waardering van hebben.
Ik weet wel een voorbeeld wat ik niet nader zal noemen. Uit de GGiN enkele kilometers verderop is de helft van de kerkenraad afkomstig. En die ambtsdragers zijn dan helemaal nog niet zolang geleden lid geworden in de betreffende GG. En om het door te trekken: ook voor predikanten is dit wel van toepassing...

En als je op refoweb.nl hierop zoekt, vind je er ook verschillende vragen over. Dus die voorbeelden zijn er zat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Ik weet wel een voorbeeld wat ik niet nader zal noemen. Uit de GGiN enkele kilometers verderop is de helft van de kerkenraad afkomstig. En die ambtsdragers zijn dan helemaal nog niet zolang geleden lid geworden in de betreffende GG. En om het door te trekken: ook voor predikanten is dit wel van toepassing...

En als je op refoweb.nl hierop zoekt, vind je er ook verschillende vragen over. Dus die voorbeelden zijn er zat.
Rechtvaardigt dat dan de stelling van @JCRyle, die zegt: "Een gemiddelde kerkenraad bestaat uit hen die zelf kerkshoppers waren." Dat lijkt me nogal ver gaan eerlijk gezegd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Psalm 74 vers 7, vers 12, vers 20 en vers 22

Uw heiligdom is door het vuur verteerd;
Niets heeft zijn glans voor 't woên des gloeds beveiligd;
Uw schoon paleis, Uw woning is ontheiligd,
Ten gronde toe in puin en as verkeerd.

Gij, evenwel, Gij blijft dezelfd', o HEER;
Gij zijt van ouds mijn toeverlaat, mijn Koning,
Die uitkomst gaaft, en, uit Uw hemelwoning,
Voor ieders oog Uw haat'ren gingt te keer.

Dat elk verdrukt' Uw bijstand eens erlang';
Laat, laat Uw volk niet schaamrood wederkeren;
Maar wil van hen ellend' en nooddruft weren,
Opdat z' Uw naam verheffen in gezang.

Rijs op, o God, rijs op, toon Uw gezag;
Betwist Uw zaak, wees onze pleitbeslechter;
't Is meer dan tijd; gedenk, o hoogste Rechter,
Wat smaad de dwaas U aandoet dag op dag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:
Piet Puk schreef:Ik vind de petitie heel gevaarlijk. Er lijken mensen te tekenen voor de kerkelijke eenheid. Men tekent dan echter ook dat men zegt dat er geen verschil in leer zou zijn.
Kan Pietje Puk dan eens in eenvoudige woorden aan de kinderen uitleggen wat het leerverschil is?
We hebben ook het vraagstuk over de algemene genade nog. Het aanbod is inmiddels wel uitgekauwd.

Daarnaast ook het onderscheid tussen absolute en evangelische beloften.

Maar of deze verschillen het gescheiden optrekken rechtvaardigen is natuurlijk de vraag.

Ik heb de petitie getekend. Ik heb weinig moed als ik naar mensen kijk helaas. Er is in de kerkverbanden al zoveel gedoe. We verdragen bijna niks meer.
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Hoe moeten kerkenraden omgaan met petitieondertekenaars? Vermanen en evt. censuur? Met ondertekening nemen zij feitelijk afstand van hun belijdenis.
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef:Hoe moeten kerkenraden omgaan met petitieondertekenaars? Vermanen en evt. censuur? Met ondertekening nemen zij feitelijk afstand van hun belijdenis.
Want?
-
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:Hoe moeten kerkenraden omgaan met petitieondertekenaars? Vermanen en evt. censuur? Met ondertekening nemen zij feitelijk afstand van hun belijdenis.
Dat is wat kort door de bocht. 'De leer die alhier geleerd wordt', wordt ook in andere kerken geleerd.
Je onderwerpt je aan de vermaning van de kerkenraad (als ze vermanen). Kerkenraad moet daar voorzichtig mee zijn, omdat anders het samengaan door kerkenraad tegen gehouden wordt. Zijn de gebeden dan nog wel oprecht als gebeden wordt of de Heere bij een wil brengen wat op grond van de Waarheid bijeen hoort?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Hoe moeten kerkenraden omgaan met petitieondertekenaars? Vermanen en evt. censuur? Met ondertekening nemen zij feitelijk afstand van hun belijdenis.
Meen je dit nu serieus?
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Ja dit meen ik serieus. Als het bij zoeken naar kerkelijke eenheid zou blijven heb ik er geen moeite mee
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ouddorp »

Ik heb als HHK-lid ook maar getekend ;). Wat mij betreft zou ook mijn kerkverband samengaan. Er hebben nu 580 mensen getekend.
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Kerkverband GGiN geeft aan andere leeropvatting te hebben dan GG. Dan kan het toch niet zo zijn dat je via een petitie afstand neemt van je belijdenis? Gemeenten sluiten zich namelijk niet voor niets aan bij een bepaald kerkverband
Plaats reactie