Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Jeremiah »

Orchidee schreef:"God wil niet dat alle mensen zalig worden. Want God doet altijd wat Hij wil"

Is dit een serieuze gedachte???



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Zeker. Of je moet de kanttekenaren niet serieus nemen.
Dit woord alle wordt hier ook genomen voor allerlei, gelijk blijkt uit het voorgaande 2de vers, waarvan dit vers een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3. Rom. 9:19. Ef. 1:11. En hetzelve wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, alzo de Schrift getuigt dat dit is een privilege van Gods volk. Zie Ps. 147:19, 20. Matth. 11:25. Joh. 6:45. Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen, dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16, 23; 10:20; 11:35, 36, en doorgaans elders.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
Orchidee schreef:"God wil niet dat alle mensen zalig worden. Want God doet altijd wat Hij wil"

Is dit een serieuze gedachte???



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Zeker. Of je moet de kanttekenaren niet serieus nemen.
Dit woord alle wordt hier ook genomen voor allerlei, gelijk blijkt uit het voorgaande 2de vers, waarvan dit vers een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3. Rom. 9:19. Ef. 1:11. En hetzelve wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, alzo de Schrift getuigt dat dit is een privilege van Gods volk. Zie Ps. 147:19, 20. Matth. 11:25. Joh. 6:45. Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen, dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16, 23; 10:20; 11:35, 36, en doorgaans elders.
De achtergrond van waaruit deze vraag werd gesteld begrijp ik wel. Dat is juist omdat hier zoveel karikaturen over de ronde doen. En, spijt me dat ik het moet constateren, een zekere lauwheid om het zelf eens te onderzoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Nasrani »

Jeremiah schreef:
Orchidee schreef:"God wil niet dat alle mensen zalig worden. Want God doet altijd wat Hij wil"

Is dit een serieuze gedachte???



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Zeker. Of je moet de kanttekenaren niet serieus nemen.
Dit woord alle wordt hier ook genomen voor allerlei, gelijk blijkt uit het voorgaande 2de vers, waarvan dit vers een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3. Rom. 9:19. Ef. 1:11. En hetzelve wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, alzo de Schrift getuigt dat dit is een privilege van Gods volk. Zie Ps. 147:19, 20. Matth. 11:25. Joh. 6:45. Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen, dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16, 23; 10:20; 11:35, 36, en doorgaans elders.
De vraag die bij mij opkomt is waarom er dan niet vertaald is met allerlei ipv alle?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door eilander »

We moeten God God laten en daarom niet denken dat we met een Bijbeltekst Gods wil en Gods plan kunnen doorgronden.
Hij wil dat elke hoorder van het Evangelie zalig wordt, niemand die tot Hem komt zal daarom worden afgewezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
Jeremiah schreef:
Orchidee schreef:"God wil niet dat alle mensen zalig worden. Want God doet altijd wat Hij wil"

Is dit een serieuze gedachte???



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Zeker. Of je moet de kanttekenaren niet serieus nemen.
Dit woord alle wordt hier ook genomen voor allerlei, gelijk blijkt uit het voorgaande 2de vers, waarvan dit vers een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3. Rom. 9:19. Ef. 1:11. En hetzelve wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, alzo de Schrift getuigt dat dit is een privilege van Gods volk. Zie Ps. 147:19, 20. Matth. 11:25. Joh. 6:45. Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen, dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16, 23; 10:20; 11:35, 36, en doorgaans elders.
De vraag die bij mij opkomt is waarom er dan niet vertaald is met allerlei ipv alle?
Ik ken de grondtalen niet, maar ik wel dat we het niet zomaar opgeven... Ik ga er vanuit, hoewel de statenvertalers feilbare mensen waren, dat als dit fout was, het zeker wel aan het licht was gekomen, juist ook door de mensen die de bevindelijke kennis mochten hebben, en die zijn er nog, zonder dat hier kritiek of twijfel over is. De twijfel is er bij degenen die het willen aangrijpen tot een ander doel, als ik me niet vergis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
Jeremiah schreef:
Orchidee schreef:"God wil niet dat alle mensen zalig worden. Want God doet altijd wat Hij wil"

Is dit een serieuze gedachte???



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Zeker. Of je moet de kanttekenaren niet serieus nemen.
Dit woord alle wordt hier ook genomen voor allerlei, gelijk blijkt uit het voorgaande 2de vers, waarvan dit vers een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3. Rom. 9:19. Ef. 1:11. En hetzelve wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, alzo de Schrift getuigt dat dit is een privilege van Gods volk. Zie Ps. 147:19, 20. Matth. 11:25. Joh. 6:45. Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen, dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16, 23; 10:20; 11:35, 36, en doorgaans elders.
De vraag die bij mij opkomt is waarom er dan niet vertaald is met allerlei ipv alle?
Ik ken de grondtalen niet, maar ik wel dat we het niet zomaar opgeven... Ik ga er vanuit, hoewel de statenvertalers feilbare mensen waren, dat als dit fout was, het zeker wel aan het licht was gekomen, juist ook door de mensen die de bevindelijke kennis mochten hebben, en die zijn er nog, zonder dat hier kritiek of twijfel over is. De twijfel is er bij degenen die het willen aangrijpen tot een ander doel, als ik me niet vergis.
Wat wil je hiermee zeggen?

Waarom zou het niet kunnen dat ze het in de uitleg mis hebben dan? De uitleg is een behoorlijke afzwakking van datgene wat er staat. Het grondwoord wat er staat kan zowel alle als allerlei betekenen. Daarom roept het bij mij de vraag op.

Niet alleen Paulus schrijft dat God wil dat alle mensen zalig worden. Ook Petrus in zijn 2de brief:
9 De Heere vertraagt de belofte28 niet (gelijk enigen dat traagheid achten),29 maar is lankmoedig over ons, niet willende,30 dat enigen verloren gaan,31 maar dat zij allen32 tot bekering komen.
Zoals @eilander ook al schreef:
eilander schreef:We moeten God God laten en daarom niet denken dat we met een Bijbeltekst Gods wil en Gods plan kunnen doorgronden.
Hij wil dat elke hoorder van het Evangelie zalig wordt, niemand die tot Hem komt zal daarom worden afgewezen.
Dat niet iedereen zalig wordt die het evangelie gehoord heeft ligt niet aan God, of Christus of het evangelie.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Ad Anker »

Ik heb mijn uitspraak gedaan op basis van wat Refoforum2017 schreef:
Dat lijkt uiteraard niet verkeerd, maar dat betekent wel dat God nog niks aan je belooft, als er nog geen geloof, nog geen wedergeboorte is. Dat kan mensen lam slaan, omdat ze op die manier als ongelovige geen enkel houvast hebben en geen enkel vertrekpunt om te hopen dat God hen genadig zal aanzien als ze tot Christus vluchten.
Ik vraag me namelijk af of de beloften in het Woord de ongelovige houvast geeft om te hopen dat God hen genadig zal aanzien als ze tot Christus vluchten. Ik zeg dan dat dit hopen (in de juiste zin van het woord, zoals Eilander het heeft geduid inderdaad) een geloofswerk is.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door DDD »

De beloften van God zijn dat iedereen die in Christus gelooft, behouden zal worden. Daar zijn geen andere voorwaarden bij.

Alle beperkingen in Gods genade zijn een ernstige verdachtmaking aan zijn adres. Ik vind inderdaad dat de Kanttekeningen veel te ver gaan in het beperken van de kennelijke bedoeling van de tekst. Ik zou het heel ongepast vinden, als de vertaling van deze tekst ook nog eens zou zijn aangepast. De dogmatiek mag nooit over de vertaling heersen.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Refoforum2017 »

Ad Anker schreef:Ik heb mijn uitspraak gedaan op basis van wat Refoforum2017 schreef:
Dat lijkt uiteraard niet verkeerd, maar dat betekent wel dat God nog niks aan je belooft, als er nog geen geloof, nog geen wedergeboorte is. Dat kan mensen lam slaan, omdat ze op die manier als ongelovige geen enkel houvast hebben en geen enkel vertrekpunt om te hopen dat God hen genadig zal aanzien als ze tot Christus vluchten.
Ik vraag me namelijk af of de beloften in het Woord de ongelovige houvast geeft om te hopen dat God hen genadig zal aanzien als ze tot Christus vluchten. Ik zeg dan dat dit hopen (in de juiste zin van het woord, zoals Eilander het heeft geduid inderdaad) een geloofswerk is.
Ik bedoelde het woord 'hopen' in de zin dat de ongelovige er vurig van overtuigd is dat God zijn behoud op het oog heeft en bereid is hem de zonden te vergeven.

Ik ben op dit moment overigens het boek van ds. Harinck aan het lezen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik vind inderdaad dat de Kanttekeningen veel te ver gaan in het beperken van de kennelijke bedoeling van de tekst.
Ik denk dat dát nu juist de vraag is: wat is de kennelijke bedoeling van deze tekst? De bedoeling die het meest voor de hand ligt voor ons gevoel, hoeft echt nog niet de 'kennelijke bedoeling' van de tekst te zijn. In de Bijbel wordt vaker het woord 'alle' gebruikt, zonder dat daarmee iedereen zonder uitzondering bedoeld wordt. Denk bijv. aan de tekst: "Gij hoort het gebed, tot U zal alle vlees komen."
Overigens een discussie die regelmatig langskomt op RF.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Ad Anker »

Ik bedoelde het woord 'hopen' in de zin dat de ongelovige er vurig van overtuigd is dat God zijn behoud op het oog heeft en bereid is hem de zonden te vergeven.
Als je vurig overtuigd ben dat God je behoud op het oog heeft en bereid is je zonden te vergeven ben je toch geen ongelovige? Wat houdt dat 'vurig overtuigd zijn' in, in deze context?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik vind inderdaad dat de Kanttekeningen veel te ver gaan in het beperken van de kennelijke bedoeling van de tekst.
Ik denk dat dát nu juist de vraag is: wat is de kennelijke bedoeling van deze tekst? De bedoeling die het meest voor de hand ligt voor ons gevoel, hoeft echt nog niet de 'kennelijke bedoeling' van de tekst te zijn. In de Bijbel wordt vaker het woord 'alle' gebruikt, zonder dat daarmee iedereen zonder uitzondering bedoeld wordt. Denk bijv. aan de tekst: "Gij hoort het gebed, tot U zal alle vlees komen."
Overigens een discussie die regelmatig langskomt op RF.
Het lijkt mij dan weer juist duidelijk dat ook dat over alle mensen gaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef: Wat wil je hiermee zeggen?

Waarom zou het niet kunnen dat ze het in de uitleg mis hebben dan? De uitleg is een behoorlijke afzwakking van datgene wat er staat. Het grondwoord wat er staat kan zowel alle als allerlei betekenen. Daarom roept het bij mij de vraag op.

Niet alleen Paulus schrijft dat God wil dat alle mensen zalig worden. Ook Petrus in zijn 2de brief:
9 De Heere vertraagt de belofte28 niet (gelijk enigen dat traagheid achten),29 maar is lankmoedig over ons, niet willende,30 dat enigen verloren gaan,31 maar dat zij allen32 tot bekering komen.
Had ik het dan anders gezegd? Alleen we verstaan misschien het anders.
Als we zeggen, Ik wil wel, maar... Kijk dan komen we op een verkeerd spoor.
Dan zijn wij gewillig en de schuld ligt bij... ?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Jeremiah »

Nasrani schreef: Waarom zou het niet kunnen dat ze het in de uitleg mis hebben dan? De uitleg is een behoorlijke afzwakking van datgene wat er staat. Het grondwoord wat er staat kan zowel alle als allerlei betekenen. Daarom roept het bij mij de vraag op.

Niet alleen Paulus schrijft dat God wil dat alle mensen zalig worden. Ook Petrus in zijn 2de brief:
9 De Heere vertraagt de belofte28 niet (gelijk enigen dat traagheid achten),29 maar is lankmoedig over ons, niet willende,30 dat enigen verloren gaan,31 maar dat zij allen32 tot bekering komen.

Dat niet iedereen zalig wordt die het evangelie gehoord heeft ligt niet aan God, of Christus of het evangelie.
En wie zijn die ons?

Kanttekening 30: Namelijk die geroepen zijn tot de kennis van Christus en in Hem geloven; voor hoedanigen hij naar het oordeel der liefde houdt al degenen aan welke hij schrijft. Zie 2 Petr. 1:1.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door Ad Anker »

Jezus zegt in Lukas 13 dat velen zullen zoeken in te gaan, maar niet kunnen. Daartegenover zegt Paulus in 1 Tim. 2:3 en 4 dat God wil dat alle mensen zalig worden en tot de kennis der waarheid komen. Polyander schrijft namelijk over deze twee teksten in zijn boek ‘schijnbare tegenstrijdige Schriftuurplaatsen verklaard’. Hij schrijft daar eerst dat Paulus de mensen in het algemeen bedoelt, zoals uit de context van het hoofdstuk is op te maken. Vervolgens zegt hij dat er niets op aarde is dat bij machte is de mens uit te sluiten van de zaligheid en het eeuwige leven omdat God door Paulus zegt dat hij wil dat alle mensen tot de kennis van de waarheid komen. Hij wijst ook op de verloren staat van de mens die zichzelf de zaligheid onwaardig maken en dat het God zelf is, die de genade, zoals verwoord in Efeze 2 (uit genade zijt gij zalig geworden, het is Gods gave) in onze harten moet uitstorten. Hij besluit het hoofdstukje als volgt:
Na al hetgene wij met betrekking tot deze beide uitspraken gezegd hebben, mogen wij dan nu ook gerustelijk besluiten, dat hierin niet de minste tegenstrijdigheid gevonden wordt. Immers, God wil , dat alle mensen zalig worden, d.w.z. Hij sluit van zijne zijde niemand buiten, waar de woorden des eeuwigen levens tot allen mogen gebracht worden; alle dorstigen worden door Hem geroepen en alle vermoeiden noodigt Hij, tot Hem te komen, belovende hun ruste te zullen schenken. Maar het is de mensch, die van zijne zijde doet, alsof die noodiging niet tot hem kwam. Door de verharding des harten en de verblinding der oogen grijpen velen de aangebodene hand, die hen op den weg der zaligheid leiden wil, niet aan. In stee van Hem te volgen, die met geen ander doel op de aarde gekomen is, dan juist om te zoeken en zalig te maken, wat verloren was, keeren zij Hem den rug toe en wandelen liever naar de aanschouwing hunner eigene oogen. Met woorden en daden spreken zij het duidelijk uit, dat zij niet van doen willen hebben met God en zijn dienst; zij versmaden zijne barmhartigheid en goedheid, zijnen genade en heil.
Plaats reactie