Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door Mara »

Opmerkelijk artikel, gelezen op PKN.nl
Steeds vaker zijn het ‘gewone’ gemeenteleden die uitvaarten begeleiden.

Enkele citaten hieruit:
Deze toegeruste leken stellen, net als predikanten en kerkelijk werkers, een afscheidsdienst samen met passende teksten en muziek, rituele handelingen en symbolen. Dat geldt ook voor uitvaarten van mensen die wel geloven maar niet aangesloten zijn bij een kerk; zij willen bij een uitvaart vaak toch iets terugzien van de kerkelijke tradities.

Wie met de dood geconfronteerd wordt, wordt eigenlijk vanzelf religieus, zeg ik wel eens. De dood dwingt je om na te denken over het leven na de dood. Een vriendin van me zei bij het overlijden van haar vader: ‘Nu moet ik wel in een hemel geloven, want deze lieve man kan toch niet zomaar verdwenen zijn.’”

“De functie van uitvaartleiders bij het afscheid van de overledene is een heel belangrijke. Zij kunnen de deur openzetten naar een perspectief. Niet dogmatisch dwingend, maar openend. Ook voor niet-kerkelijk betrokken mensen is dat een plus. Het geeft een handvat, een houvast. Een uitvaartritueel is een van de eerste stappen in het rouwproces. Het zien van een perspectief is heel troostrijk.”

HET GEHELE ARTIKEL

Ik krijg hier een heel verdrietig gevoel bij.
In feite wordt hier het aangrijpende van sterven verdoezeld en verzacht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door helma »

Ja, God willen we niet, maar een hemel wel.
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door Gardareen »

Vaak genoeg helaas begrafenissen meegemaakt waar iemand kwam van het humanistisch verbonf of zo iets. Praatje hoe goed iemand wel niet was. Wat een leegte.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door mcgk »

Wat is exact het nut van een topic als deze? Die zie ik iedere twee maanden wel voorbijkomen incluis krantenknipsel. We weten toch allemaal hoe erg het met deze wereld gesteld is? Zo'n klein nieuwsfeitje als deze is slechts het topje van de hooiberg. Hoe dat komt? Niet door de wereld, maar door ons. Omdat wij te weinig uitdragen wat Gods Woord ons gebiedt, een zoutend zout, een lichtend licht. Dan kan het christendom zoveel groter worden. Dat zou impact hebben op deze wereld. Doen we dat? Of zitten we alleen op een forum te klagen over de wereld met de bekende krantenknipsels...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door refo »

mcgk schreef:Wat is exact het nut van een topic als deze? Die zie ik iedere twee maanden wel voorbijkomen incluis krantenknipsel. We weten toch allemaal hoe erg het met deze wereld gesteld is? Zo'n klein nieuwsfeitje als deze is slechts het topje van de hooiberg. Hoe dat komt? Niet door de wereld, maar door ons. Omdat wij te weinig uitdragen wat Gods Woord ons gebiedt, een zoutend zout, een lichtend licht. Dan kan het christendom zoveel groter worden. Dat zou impact hebben op deze wereld. Doen we dat? Of zitten we alleen op een forum te klagen over de wereld met de bekende krantenknipsels...
+1:)
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door -DIA- »

mcgk schreef:Wat is exact het nut van een topic als deze? Die zie ik iedere twee maanden wel voorbijkomen incluis krantenknipsel. We weten toch allemaal hoe erg het met deze wereld gesteld is? Zo'n klein nieuwsfeitje als deze is slechts het topje van de hooiberg. Hoe dat komt? Niet door de wereld, maar door ons. Omdat wij te weinig uitdragen wat Gods Woord ons gebiedt, een zoutend zout, een lichtend licht. Dan kan het christendom zoveel groter worden. Dat zou impact hebben op deze wereld. Doen we dat? Of zitten we alleen op een forum te klagen over de wereld met de bekende krantenknipsels...
Of zouden we er niet zo graag mee geconfronteerd willen worden? Dat kan ook nog want over andere zaken wordt uitentreuren doorgesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door helma »

mcgk schreef:Wat is exact het nut van een topic als deze? Die zie ik iedere twee maanden wel voorbijkomen incluis krantenknipsel. We weten toch allemaal hoe erg het met deze wereld gesteld is? Zo'n klein nieuwsfeitje als deze is slechts het topje van de hooiberg. Hoe dat komt? Niet door de wereld, maar door ons. Omdat wij te weinig uitdragen wat Gods Woord ons gebiedt, een zoutend zout, een lichtend licht. Dan kan het christendom zoveel groter worden. Dat zou impact hebben op deze wereld. Doen we dat? Of zitten we alleen op een forum te klagen over de wereld met de bekende krantenknipsels...
Nee hoor, we klagen hier ook over kerken en predikanten. En over kerkenraden en kerkelijke bladen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door Mara »

mcgk schreef:Wat is exact het nut van een topic als deze?
Dat vraag ik me regelmatig af bij bepaalde topics.
helma schreef:we klagen hier ook over kerken en predikanten. En over kerkenraden en kerkelijke bladen.
Inderdaad. @mcgk, kun je me daar het nut van zeggen?
mcgk schreef:Doen we dat? Of zitten we alleen op een forum te klagen over de wereld met de bekende krantenknipsels...
Verder denk ik dat jij klagen verwart met iets hier onder de aandacht brengen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door eilander »

Gelukkig heeft iedereen de vrijheid om een topic al dan niet te mijden. Het is m.i. nuttiger om on-topic verder te gaan.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door emigrant »

De Barneveldse Begrafenis Vereniging werkt toch via hetzelfde principe?
De uitvaart "goedkoop" houden ten bate van de gemoedsbezwaarde onverzekerde, en dan bekenden of vrijwilligers vragen als dragers?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door Orchidee »

emigrant schreef:De Barneveldse Begrafenis Vereniging werkt toch via hetzelfde principe?
De uitvaart "goedkoop" houden ten bate van de gemoedsbezwaarde onverzekerde, en dan bekenden of vrijwilligers vragen als dragers?
Waar slaat dit nu weer op :quoi
Een niet "gemoedsbezwaarde" moet toch ook een begrafenis betalen?
Niet iedereen is overal voor verzekerd toch?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitvaart verzorgd door gemeenteleden

Bericht door Mara »

emigrant schreef:De Barneveldse Begrafenis Vereniging werkt toch via hetzelfde principe?
De uitvaart "goedkoop" houden ten bate van de gemoedsbezwaarde onverzekerde, en dan bekenden of vrijwilligers vragen als dragers?
Het gaat niet over goedkoop of gemoedsbezwaarden, het gaat over buitenkerkelijken die toch een religieus tintje aan hun uitvaart willen geven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie