Ambtelijk gezag kringen

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Ik heb geen vragen bij ambtelijke leiding. Ik heb vragen bij de argumentatie voor ambtelijke leiding.

Hoe meer nuttige dingen ambtsdragers doen, hoe beter, zolang dat niet onevenredig ten koste gaat van hun andere roepingen in deze wereld. Maar ik zie daarin geen verschil met andere christenen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik heb geen vragen bij ambtelijke leiding. Ik heb vragen bij de argumentatie voor ambtelijke leiding.

Hoe meer nuttige dingen ambtsdragers doen, hoe beter, zolang dat niet onevenredig ten koste gaat van hun andere roepingen in deze wereld. Maar ik zie daarin geen verschil met andere christenen.
Eens.

@Moderamen wat jij post is de praktijk die ik voorsta maar in de GGiN context ben ik blij met deze ontwikkeling en ik begrijp best iets van hun zorg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door GGBeroopingswerk »

DDD schreef:Nog niet zolang geleden uitte ds. F. Mulder nog begrip voor mensen die tegen bijbelstudie waren omdat dat maar tot verstandskennis zou leiden.
Zag bij m'n tante de kerkbode van GG Rhenen liggen twee weken terug. "Tot onze verwondering was de opkomst bij de Bijbelstudie groot."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
DDD schreef:Dit leek me een geschikte plek voor dit bericht:

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-van-d ... -1.1448758

Een paar bespiegelingen. Ik vind het wel een opmerkelijke ontwikkeling. Het is ook een ontwikkeling waar ik blij mee ben. Nog niet zolang geleden uitte ds. F. Mulder nog begrip voor mensen die tegen bijbelstudie waren omdat dat maar tot verstandskennis zou leiden. In de GGiN is steeds breder aandacht voor jongerenwerk. Dat zie ik bij de OGGiN in mijn omgeving ook.

Ik heb nooit zo goed begrepen waar de angst voor verstandelijk geloof vandaan komt. Ik vrees dat het meer was dat de interpretatie van de Bijbel aan een geselecteerd gezelschap moet over worden gelaten. Dat zit er nog steeds wel in, door de nadruk op ambtelijke leiding. De cultuur was (ook in veel GG trouwens) dat mensen het Evangelie alleen via intermediairs hoorden. Zo kunnen ze zichzelf niet bedriegen, want zolang de prediker niet vindt dat zij aan de normen voldoen, moeten ze in het waarnemen van de middelen ijverig voortgaan, om met de DL te spreken. Ik ben benieuwd hoe zich deze rol van ambtsdragers verhoudt tot een gereformeerde ambtsvisie en visie op het ambt van alle gelovigen.

Misschien weet ik wel niet zo goed wat nu een gereformeerde ambtsvisie is, maar het kan ook zijn dat hier meer Roomse invloeden spelen dan gereformeerde. Toen ik het artikel over 'gezag van hogerhand' las van de heer Kranendonk, was ik ook wel verrast. Er stonden dingen in die ik niet herken uit de formulieren en belijdenis.

Ik moest ook even aan de RKK denken, waar bijbelstudie nu ook wordt aangeprezen. Dat is ook een kerk met een sterk centraal gezag. Dat geldt op een andere manier ook wel voor de GGiN.
Je bent er terecht blij mee maar je hebt wel vragen bij de ambtelijke leiding? Kijk naar de eerste christen gemeenten waar ook alles gebeurde onder ambtelijke leiding. De ambten zijn om te dienen niet om te heersen.
Dat kan ik nergens uit opmaken. Dan zou oersoonlijke Bijbelsrudie ook niet kunnen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie