Ambtelijk gezag kringen

Schapenkop
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2015, 12:09

Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Schapenkop »

In het RD van maandag 26-9 staat een stuk over bijbelkringen en gebedskringen. Hoewel ds. Schot het waardevol vindt om de Bijbel te onderzoeken, te bidden in de binnenkamer, staat hij negatief ten opzichte van kringen die niet onder ambtelijk toezicht staan. Hoewel er uiteraard ontsporing kan ontstaan, vind ik de teneur van het opinieartikel negatief en de argumentatie zwak/warrig.

- Enerzijds bepleit hij toezicht op kringen vanuit de kerkenraad, anderzijds zegt hij dat Bijbelkringen en gebedskringen geen Bijbelse basis hebben.
- Ook suggereert hij dat Bijbelkringen 'Bijbelonderzoek los van de reformatorische belijdenisgeschriften' is en 'voert tot bepaalde eenzijdigheden in leer en leven die hoogst bedenkelijk zijn.' Maar volgens mij zijn er tal van Bijbelkringen die de Bijbel met de belijdenisgeschriften onderzoeken. Waarom zo kort door de bocht?
- Hij sluit af dat dit 'individualistische denken niet binnen de belijdenis: 'Ik geloof een heilige algemene kerk' past. Volgens mij gaan bijbelkringen, of je het nu goed of fout vindt, juist in tegen het individualisme. Of zie ik dit verkeerd?

Zeker kringen kunnen ontsporen, er kan sprake zijn van 'elkaar de handen opleggen', maar waarom keur je gelijk alle kringen af? Steek juist energie in het positieve van de kringen door te benadrukken hoe waardevol Bijbelonderzoek met een groep is, door te waarschuwen voor het 'handen opleggen', maar tegelijkertijd voor het aansporen om mensen van je kring voor Gods genadetroon neer te leggen! En zou het ook niet zo zijn dat veel kringen ontstaan zijn, omdat kerkenraadsleden goedbedoelde initiatieven afsloegen of het drukker hadden met vergaderen over de gemeente dan te kringen met de gemeente? Ik zeg dit niet om kwaad te spreken, maar als ik zo'n opiniestuk lees, word ik soms moedeloos!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Schapenkop schreef:In het RD van maandag 26-9 staat een stuk over bijbelkringen en gebedskringen. Hoewel ds. Schot het waardevol vindt om de Bijbel te onderzoeken, te bidden in de binnenkamer, staat hij negatief ten opzichte van kringen die niet onder ambtelijk toezicht staan. Hoewel er uiteraard ontsporing kan ontstaan, vind ik de teneur van het opinieartikel negatief en de argumentatie zwak/warrig.

- Enerzijds bepleit hij toezicht op kringen vanuit de kerkenraad, anderzijds zegt hij dat Bijbelkringen en gebedskringen geen Bijbelse basis hebben.
- Ook suggereert hij dat Bijbelkringen 'Bijbelonderzoek los van de reformatorische belijdenisgeschriften' is en 'voert tot bepaalde eenzijdigheden in leer en leven die hoogst bedenkelijk zijn.' Maar volgens mij zijn er tal van Bijbelkringen die de Bijbel met de belijdenisgeschriften onderzoeken. Waarom zo kort door de bocht?
- Hij sluit af dat dit 'individualistische denken niet binnen de belijdenis: 'Ik geloof een heilige algemene kerk' past. Volgens mij gaan bijbelkringen, of je het nu goed of fout vindt, juist in tegen het individualisme. Of zie ik dit verkeerd?

Zeker kringen kunnen ontsporen, er kan sprake zijn van 'elkaar de handen opleggen', maar waarom keur je gelijk alle kringen af? Steek juist energie in het positieve van de kringen door te benadrukken hoe waardevol Bijbelonderzoek met een groep is, door te waarschuwen voor het 'handen opleggen', maar tegelijkertijd voor het aansporen om mensen van je kring voor Gods genadetroon neer te leggen! En zou het ook niet zo zijn dat veel kringen ontstaan zijn, omdat kerkenraadsleden goedbedoelde initiatieven afsloegen of het drukker hadden met vergaderen over de gemeente dan te kringen met de gemeente? Ik zeg dit niet om kwaad te spreken, maar als ik zo'n opiniestuk lees, word ik soms moedeloos!
Ik denk dat we hier verschillend tegenaan kunnen kijken.
Er zijn uit samenkomsten en gezelschappen na de Afscheiding heel wat kerkelijke gemeenten ontstaan.
Deze ontstonden eigenlijk uit nood, omdat de plaatselijke kerk stenen voor brood gaf.
Als er wel een gestructureerd kerkelijk leven is, en de bevindelijke waarheid nog kan worden gehoord lijkt me dat dat ds. Schot helemaal gelijk heeft.
Ik denk dat het erom gaat: Wat drijft ons? De nood? Dan is het zeker niet verkeerd elkaar op te zoeken en dat er zodoende een soort kring of gezelschap ontstaat. Toch is dit naar mijn gevoelen een noodoplossing.
Anderzijds kun je je afvragen waarom of de levende Kerk soms zo langs elkaar heen kan leven. Alsof er geen behoefte is om met elkaar in contact te komen. Als het goed ligt trekt toch de levende kerk op de levende kerk aan, en dan vallen kerkmuren wel weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrikus »

Er is niets nieuws onder de zon. Het is misschien al wel 15 jaar geleden dat bijbelkringen werden verboden, er werd gedreigd met afhouding van het Heilig Avondmaal als men niet stopte met bijbelstudie. Alleen onder ambtelijk toezicht was dat geoorloofd.
Tja, in de tijd vóór de Reformatie was het de leken ook verboden om zelf de Bijbel te lezen.
Misschien tijd voor een nieuwe Reformatie, 500 jaar na dato?
~~Soli Deo Gloria~~
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Eveline de Pater »

Schapenkop schreef:In het RD van maandag 26-9 staat een stuk over bijbelkringen en gebedskringen. Hoewel ds. Schot het waardevol vindt om de Bijbel te onderzoeken, te bidden in de binnenkamer, staat hij negatief ten opzichte van kringen die niet onder ambtelijk toezicht staan. Hoewel er uiteraard ontsporing kan ontstaan, vind ik de teneur van het opinieartikel negatief en de argumentatie zwak/warrig.

- Enerzijds bepleit hij toezicht op kringen vanuit de kerkenraad, anderzijds zegt hij dat Bijbelkringen en gebedskringen geen Bijbelse basis hebben.
- Ook suggereert hij dat Bijbelkringen 'Bijbelonderzoek los van de reformatorische belijdenisgeschriften' is en 'voert tot bepaalde eenzijdigheden in leer en leven die hoogst bedenkelijk zijn.' Maar volgens mij zijn er tal van Bijbelkringen die de Bijbel met de belijdenisgeschriften onderzoeken. Waarom zo kort door de bocht?
- Hij sluit af dat dit 'individualistische denken niet binnen de belijdenis: 'Ik geloof een heilige algemene kerk' past. Volgens mij gaan bijbelkringen, of je het nu goed of fout vindt, juist in tegen het individualisme. Of zie ik dit verkeerd?

Zeker kringen kunnen ontsporen, er kan sprake zijn van 'elkaar de handen opleggen', maar waarom keur je gelijk alle kringen af? Steek juist energie in het positieve van de kringen door te benadrukken hoe waardevol Bijbelonderzoek met een groep is, door te waarschuwen voor het 'handen opleggen', maar tegelijkertijd voor het aansporen om mensen van je kring voor Gods genadetroon neer te leggen! En zou het ook niet zo zijn dat veel kringen ontstaan zijn, omdat kerkenraadsleden goedbedoelde initiatieven afsloegen of het drukker hadden met vergaderen over de gemeente dan te kringen met de gemeente? Ik zeg dit niet om kwaad te spreken, maar als ik zo'n opiniestuk lees, word ik soms moedeloos!
De strekking van het artikel is dat Bijbelstudie ten allen tijde goed is en dat het veel te weinig gebeurd, maar dat het Bijbels is om deze kringen onder ambtelijk gezag te laten functioneren. Impliciet betekent dat inderdaad dat het niet goed is om te kringen zonder ambtelijk gezag. Ik denk dat ds. Schot een terecht punt maakt.

Maar ja, gecorrigeerd worden is natuurlijk nooit fijn, dus ik snap dat zeer velen zich op hun teentjes getrapt voelen. De vraag is: wat is Bijbels? Ik denk dat ds. Schot het gelijk aan zijn kant heeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door refo »

Is ambtsdrager zijn dan een garantie tegen 'dwalingen'? Ik heb de ervaring dat ouderlingen ook niet altijd onderlegd zijn in de leer.

Verder is het niet te hopen dat er veel kringen komen. Toezicht wordt dan een probleem.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Er is niets nieuws onder de zon. Het is misschien al wel 15 jaar geleden dat bijbelkringen werden verboden, er werd gedreigd met afhouding van het Heilig Avondmaal als men niet stopte met bijbelstudie. Alleen onder ambtelijk toezicht was dat geoorloofd.
Tja, in de tijd vóór de Reformatie was het de leken ook verboden om zelf de Bijbel te lezen.
Misschien tijd voor een nieuwe Reformatie, 500 jaar na dato?
Hoe zou de tijd van voor de Reformatie te vergelijken zijn met de tijd voor en na de Afscheiding? Wat was volgens u de reden daarvan? Deed men dat uit "hobbyisme" of was er toch meer aan de hand? En... wat was dan de reden tot dreiging tot het weren van het H. Avondmaal? Dan zal dat toch gegrond moeten zijn? Wilt u daar uw gedachten eens wat nader over geven?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Herman »

Tegen het ambtelijk gezag van de oude RK bracht Luther het priesterschap aller gelovigen in. Dat wordt in de laatst verschenen verzamelde geschriften geduid als een 'copernicaanse wending'.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrien »

Het artikel is ontzettend negatief. Het is zo belangrijk dat gemeenteleden elkaar opzoeken, samen het Woord onderzoeken en bidden. Daar verbindt de Heere Zijn zegen aan. Als je de bijeenkomsten gewoon aankondigt in de kerkbode en ambtsdragers komen ook regelmatig, wat kan er dan mis mee zijn? Dan zien en horen ze het toch ook hoe het gaat? Als er dan bezwaren zijn, kunnen die besproken worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Tegen het ambtelijk gezag van de oude RK bracht Luther het priesterschap aller gelovigen in. Dat wordt in de laatst verschenen verzamelde geschriften geduid als een 'copernicaanse wending'.
Wat houdt dat laatste in?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door CvdW »

Ds. (dr.) C.A. van der Sluijs heeft gezegd: Daar waar het Woord is, is de kerk.
Ik ben benieuwd hoe hij tegen ambtelijk toezicht aankijkt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Dodo »

Ds Schot heeft misschien slechte ervaringen. Het stuk is erg negatief.
In onze gemeente zijn veel huiskringen, gelukkig, en ze worden jaarlijks bezocht door een ouderling. Een combinatie van toezicht en meeleven. Lijkt mij prima en voldoende.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Het artikel is ontzettend negatief. Het is zo belangrijk dat gemeenteleden elkaar opzoeken, samen het Woord onderzoeken en bidden. Daar verbindt de Heere Zijn zegen aan. Als je de bijeenkomsten gewoon aankondigt in de kerkbode en ambtsdragers komen ook regelmatig, wat kan er dan mis mee zijn? Dan zien en horen ze het toch ook hoe het gaat? Als er dan bezwaren zijn, kunnen die besproken worden.
1.Ik vind het artikel van ds Schot net als de reactie van Hendrikus te weinig nuance hebben.

2.Als verenigingen/kringen zich onder de kerkenraad stellen zullen ze met dit opzicht geen enkel probleem hebben.

3.Ongezond lijkt mij ook de angst voor ambtelijk toezicht. Volgens mij hebben alle belijdende leden zich daar aan onderworpen bij hun ja-woord op de belijdenisvragen.

4. Kerkenraad en gemeente staan als het goed is voor dezelfde zaak. De ambtsdragers zijn uit het midden van de gemeente verkozen en hebben zo vanuit de gemeente zelf een mandaat gekregen om dienend opzicht te houden.

Ik begrijp die tegenstelling tussen gemeente en kerkenraad nooit zo. Wij hebben best een fijne kerkenraad. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Wat houdt dat laatste in?
Hij zei dat de aarde niet om de zon draait, maar de zon om de aarde.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Ik vroeg mij bij het lezen af waar het artikel eigenlijk over gaat en waar de dominee zich druk over maakt. Hij heeft ongetwijfeld ergens commentaar op, maar de doelstelling van het artikel is mij niet duidelijk. Het artikel is ongetwijfeld gespreven in een bepaald periodiek naar aanleiding van een bepaalde vraag. Los geplaatst wekt het mijns inziens een merkwaardige en onredelijke indruk.

Los daarvan is ambtelijk toezicht op Bijbelkringen voor zover ik weet nergens een probleem. Dus het artikel heeft hooguit op een beperkt aantal situaties betrekking. Het RD heeft de kerken mijns inziens geen dienst bewezen door dit zomaar te plaatsen.

Ambtelijk toezicht is allereerst nodig op de prediking. Daarvoor is een uitdrukkelijke bijbelse grondslag. Van ambtelijk toezicht op bijbelkringen lees ik in de bijbel niets. Maar daar is natuurlijk evenmin iets op tegen, als de kerkenraad althans goed functioneert. Ik kan mij een toespraak herinneren naar aanleiding van de bevestiging van een predikant, waarbij de bijbeltekst volkomen uit zijn verband werd gehaald. Dat is mijns inziens een veel ernstiger probleem in de bijbeluitleg dan een bijbelkring waar eens een wat aanvechtbare bijbelinterpretatie langskomt.

Ds. Schot breidt de ambtelijke verantwoordelijkheid uit op punten waarvoor deze hooguit in afgeleide zin geldt. En hij verwaardigt zich zelfs een oordeel over de avondmaalgangers in sommige gemeenten. Het is mijns inziens een negatief artikel, waarvan de doelstelling en het nut mij volkomen onduidelijk zijn.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Van Ewijk »

In navolging van Dia hier boven mij begrijp ik de strekking van het artikel ook niet echt goed, ja, ik begrijp het wel, maar de bijbelse onderbouwing ontgaat mij geheel.

Als er iets in de bijbel duidelijk is is dat men ook bij zichzelf als individu te rade moet gaan:
2 Korintiërs 13:5 "Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk."

Indien we hier van uit gaan kunnen we het lezen van de bijbel, zij het alleen of in groepsverband, zien als onderzoek en bezinning.
Waar in de schrift staat dat dat moet gebeuren onder ambtelijk toezicht?
Graag wil ik wat Bijbelse gronden aangaat wijzen op de geschiedenis van Koning Josia, die zich openstelde voor de terug gevonden boekrol met het woord des Heeres en hiervoor door God werd geprezen.
Onder welk ambtelijk toezicht stond deze koning?

Overigens wil ik verwijzen naar de woorden van onze Heer en Zaligmaker de Heere Jezus zelf in Johannes 5:39
''Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen''.

en in Mattheüs 21:42
''Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, dien de bouwlieden verworpen hebben, deze is geworden tot een hoofd des hoeks; van den Heere is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?''

Waar staat er iets over verplicht ambtelijk toezicht ?
En waarom is het oprichten van een Bijbelkring per se een verwerping daar van?
Als ik met een stel gemeenteleden met wie ik privé toevallig meer contact heb dan de anderen maandelijks of wekelijks een avondje Bijbelstudie wil doen zie ik dat verband met potentiële ''rebellie'' daar in niet zo erg...

Ik meende trouwens altijd verstaan te hebben dat één van de grondslagen van de reformatie juist was dat het woord des Heeres zich richt tot ieder die het maar ontvangen wil, en overal en ten alle tijden frank en vrij verkondigd en gelezen mocht worden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie