Ambtelijk gezag kringen

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door CvdW »

Dr. H. Berkhof, 'Christelijk geloof'.

In het boek gaat het wel over de rooms-katholieke theologie.
Moeten we dit behandelen op RF?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door eilander »

Heeft niet zoveel zin op deze manier. @refo gooit iets op het forum zonder bronvermelding, zonder duiding en geeft verder geen antwoord op vragen. Op een discussieforum vind ik dat persoonlijk een beetje vreemd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Dr. H. Berkhof, 'Christelijk geloof'.

In het boek gaat het wel over de rooms-katholieke theologie.
Moeten we dit behandelen op RF?
De twee delen van het citaat zijn een dogmenhistorische samenvatting van de reformatie ten opzicht van de openbaringsleer van de RK.

Als we bij onze eigen rechtse broeders RK neigingen bespeuren, dan heeft dat zeker zin.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Verwarring stichten is naar mijn interpretatie een teken des tijds.
Daarom hier: Wees nuchter en waakt!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

@DIA:
Nee hoor. Verwarring is al heel oud.

@Herman:
Het is toch naar ik aanneem een samenvatting van de RK-leer. De protestanten legden immers altijd meer nadruk op de sprekende kracht van het Woord buiten de kerk om. Overigens ben ik zelf van mening dat de duidelijkheid van de bijbel in de protestantse traditie wel eens is overdreven. De rol van een verstaanskader en van de heilige Geest, en dus van de kerkelijke traditie waarin de heilige Geest werkt, is mijns inziens in de protestantse traditie ook wel eens wat onderbelicht. Dus wat dat betreft kan ik wel een eind meegaan met de RK-schriftleer. Die lijkt in ieder geval beter bestand tegen moderne inzichten over de (meervoudige) betekenisverlening van teksten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door refo »

Het klinkt wel een beetje rooms, dat citaat.
Alleen vroeg ik me af wat de ambtsdragers van de GG van dat citaat zouden vinden. Kerk is een vrouwelijk woord, vandaar dat er hoedster staat. Dát is niet typisch rooms, maar onder ons ouderwets. Maar als de bijbel via kerkenradsleden geïnterpreteerd moet worden heeft dat wel iets weg van 'hoeden van het heil'. De inhoud van de bijbel kan dan niet meer door te bestuderen duidelijk worden, maar altijd middels amtsdragers.

Waarom zou ik 'als geen ander' weten dat bronvermelding noodzakelijk is? Ik had ook gewoon kunnen zeggen dat ik dat vind, alsof ik het zelf verzonnen heb. Dan waren de reacties anders geweest. Nu is er altijd nog een kans dat een onder ons gerespecteerd iemand het gezegd heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door eilander »

refo schreef:Waarom zou ik 'als geen ander' weten dat bronvermelding noodzakelijk is? Ik had ook gewoon kunnen zeggen dat ik dat vind, alsof ik het zelf verzonnen heb. Dan waren de reacties anders geweest. Nu is er altijd nog een kans dat een onder ons gerespecteerd iemand het gezegd heeft.
::bye
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Nee hoor. Verwarring is al heel oud.
Dat weet ik ook wel...
Zo oud als de eerste verzoeking in het Paradijs toch?
Is het ook...?
En wat gebeurde er?

Maar ik geloof toch dat er niet veel tijden zijn geweest
sinds de wereld bestaat dat zowel de wereld als de kerk zo in verwarring raken.
Volgens mij mag dat onze aandacht wel hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Herman »

DDD schreef: @Herman: Het is toch naar ik aanneem een samenvatting van de RK-leer enz.
De hele stelling is een contradictio in terminis zolang de bijbel en de kerk tegenover elkaar worden gezet, in plaats van in elkaars verlengde. Je kan namelijk niet stellen dat de Bijbel genoegzaam is (in absolute zin) en vervolgens beweren dat de kerk óók hoedster is van het heil. Want welk rol is er dan nog over voor de kerk als de bijbel alles al zegt?

Daarom lees ik de term hoedster als de kerk door Wie het woord eerst is heengegaan. En hoeft het niet per definitie een rk stelling te zijn.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door CvdW »

In tegenstelling tot de leer van de rooms-katholieken zeggen wij niet 'heilige Petrus, enz.".
Hoewel in de Bijbel geschreven wordt over heilige apostelen en heilig Kind Jezus wordt bij de portestanten niet gauw het woord heilig in de mond genomen.

Het stuk van dr. G. Berkhof ademt de rooms-katholieke leer uit. Moeten we daar echt over praten?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door CvdW »

*dr. H. Berkhof
Schapenkop
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2015, 12:09

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Schapenkop »

Oké, wat heeft dit te maken met bijbel en gebedskringen?

On topic, please!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door CvdW »

Ter lezing:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... goede-gids

dit m.b.t. dr. H. Berkhof
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ter lezing:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... goede-gids

dit m.b.t. dr. H. Berkhof
Volgens Wikipedia:
Hendrikus Berkhof (Appeltern, 11 juni 1914 - Leiderdorp, 17 december 1995) was een Nederlands predikant en theoloog die grote invloed heeft gehad op het theologisch denken in Nederland en daarbuiten, bijvoorbeeld in de Wereldraad van Kerken.

Het opmerkelijke van de persoon van Berkhof is dat hij zowel met uiterst vrijzinnige theologen alsook met zeer behoudende theologen in debat ging. Hij sprak op de grote demonstratie tegen kernwapens in december 1979. Hij was echter ook in dialoog met de bevindelijke gereformeerde predikant ds. Gijs Boer en de orthodoxe theoloog Cornelis Graafland. Berkhof wisselde van gedachten met mensen van uiterst progressieve tot uiterst orthodoxe signatuur. Hij moedigde mensen van allerlei signatuur aan om kritisch te reflecteren op zijn werk. Ook hield hij zich heel indringend bezig met de consequenties van het Evangelie voor het geheel van de samenleving.

In het Biografisch Lexicon merkt E.P. Meijering op: Berkhof is ongetwijfeld een van de meest invloedrijke en in het buitenland bekende Nederlandse theologen van de 20e eeuw.

Berkhof was hervormd predikant van Lemele (1938-1944) en Zeist (1944-1950). Vanaf 1945 was hij hoofddocent van het Theologische Seminarium Kerk en Wereld in Driebergen. In 1950 werd Berkhof rector van dit seminarium. Hij bleef dat tot 1960. In 1960 volgde zijn benoeming tot hoogleraar vanwege de Nederlandse Hervormde Kerk in Leiden. Berkhof werd benoemd voor de vakken dogmatiek en Bijbelse theologie. In 1981 ging hij met emeritaat.

In september 1940 trouwde Berkhof met Cornelia van den Berg. Zij kregen vier kinderen. In het voorwoord van zijn grote boek Christelijk Geloof maakte hij melding van de grote betekenis van zijn huwelijk voor zijn persoonlijk leven. Op de achtergrond was zijn vrouw de stille en werkzame kracht in zijn leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Herman »

Schapenkop schreef:Oké, wat heeft dit te maken met bijbel en gebedskringen?

On topic, please!
Dit heeft te maken met de leer van de Kerk en de mate wat voor gezag de kerk heeft. Dat is één van de ingebrachte elementen.
Plaats reactie