Maar ds Vreugdenhil heeft een hele andere gedachte over de doop dan ds Van Voorden bijv.Bruna schreef:Nee, verschilt niet.Geytenbeekje schreef:Dus de leer van de GGiN verschilt met die van de GG als het gaat om de doopgedachte ?Posthoorn schreef:Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze dat op de agenda gezet naar aanleiding van het boekje 'Wet en Evangelie', uitgegeven door de synode van de GGiN. Daarin worden de GG 'aangevallen' op dit punt.Geytenbeekje schreef:Ik had nog wel een vraagje. Over de synode van de GG.
Synode GerGem spreekt zich uit over onderscheid verbondsbeloften en evangeliebeloften
Ik heb zelf de visie dat God al bij je doop je in het verbond wilt hebben en je Vader wilt zijn.
Willen ze met dit rapport iets anders zeggen, hoe zit het ?
Wie komen ze tegemoet ? flank a la ds C.G. Vreugdenhil of flank a la rechterzijde ?
Generale Synode GG (alleen nieuws)
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Natuurlijk wel. Die is wel degelijk anders. Al zijn er veel variaties, en zijn er predikanten die de opvattingen in de GGiN onderschrijven. Veel predikanten onderschrijven volledig de catechismus, dat is in de GGiN in de praktijk niet zo.Bruna schreef:Nee, verschilt niet.Geytenbeekje schreef:Dus de leer van de GGiN verschilt met die van de GG als het gaat om de doopgedachte ?Posthoorn schreef:Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze dat op de agenda gezet naar aanleiding van het boekje 'Wet en Evangelie', uitgegeven door de synode van de GGiN. Daarin worden de GG 'aangevallen' op dit punt.Geytenbeekje schreef:Ik had nog wel een vraagje. Over de synode van de GG.
Synode GerGem spreekt zich uit over onderscheid verbondsbeloften en evangeliebeloften
Ik heb zelf de visie dat God al bij je doop je in het verbond wilt hebben en je Vader wilt zijn.
Willen ze met dit rapport iets anders zeggen, hoe zit het ?
Wie komen ze tegemoet ? flank a la ds C.G. Vreugdenhil of flank a la rechterzijde ?
-
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
- Locatie: brunarefoforum@gmail.com
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Leg eens uit dan, ben in veel GG en GGiN doopdiensten geweest maar nooit enig verschil kunnen bespeuren.
Wat bedoel je met het niet onderschrijven van de catechismus?
Wat bedoel je met het niet onderschrijven van de catechismus?
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Hendrikus schreef:Hokjes, vakjes, etiketjes....Posthoorn schreef:Daar gaat het helemaal niet over.Geytenbeekje schreef:Dus de leer van de GGiN verschilt met die van de GG als het gaat om de doopgedachte ?
Ik dacht altijd dat je 2 flanken had in de Ger Gem.
Laat alsjeblieft dan die leer verschillen van elkaar.
Hokjes vakjes
We stoppen iedereen
In hokjes vakjes
Als ze anders zijn dan wij
Blokjes plakjes
We snijden iedereen
In blokjes plakjes
Als ze anders zijn dan wij
Nog even en we hebben het op muziek...sjonge...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Dit is gewoon een steen in een vijver gooien en hard wegrennen.DDD schreef:Veel predikanten onderschrijven volledig de catechismus, dat is in de GGiN in de praktijk niet zo.
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Of in normaal Nederlands:VRAAG 74
Zal men ook de jonge kinderen dopen?
ANTWOORD:
Ja het; want mitsdien zij
alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, a
en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b
en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, c
zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der christelijke kerk ingelijfd en
van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, d
gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, e
voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is. f
In het midden en de linkerflank van de GG benadrukken predikanten dat de gedoopte kinderen nu bij God horen en dat hun de heilige Geest niet minder dan de volwassenen wordt toegezegd. Weliswaar benadrukt men ook de noodzaak van bekering en geloof en/of wedergeboorte, maar men laat dit wel staan. In de GGiN doet men alsof dit alleen op de uitverkorenen zou slaan, maar dat is een volkomen vrijzinnige lezing van deze vraag en het antwoord.VRAAG 74
Moeten ook de jonge kinderen gedoopt worden?
ANTWOORD:
Ja, want zij maken net als de volwassenen
deel uit van Gods verbond en Zijn gemeente. a
God belooft aan hen verlossing van de zonden b
door het bloed van Christus en de Heilige Geest die het geloof werkt. Dit geldt voor zowel volwassenen als kinderen. c
Daarom moeten ook de kinderen door de doop, dat is het teken van het verbond, in de kerk opgenomen en van kinderen van ongelovigen onderscheiden worden. d
Dit gebeurde onder het oude verbond door de besnijdenis. e
Onder het nieuwe verbond is de doop het teken geworden. f
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Hoe sta ik er eigenlijk voor? Ik kijk daar gewoonlijk nooit naar... Ik heb wel het idee dat ik het laatste jaar wat minder post dan het jaar daarvoor, maar dat kan ook alleen voor mijn gevoel zo zijn.Hendrikus schreef:Gaat lekker Jan, weer een post erbij, je haalt DIA nog wel een keer inJantje schreef:Dat citeer je nu ook alleen maar omdat je dat pas gehoord hebt toen @crossmountain een linkje van YouTube deelde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Nee hoor. Van dat hard wegrennen is geen sprake.Piet Puk schreef:Dit is gewoon een steen in een vijver gooien en hard wegrennen.DDD schreef:Veel predikanten onderschrijven volledig de catechismus, dat is in de GGiN in de praktijk niet zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Precies. Dat was ik nog even vergeten. Wat is dat nu voor rare reactie? Ik geef eigenlijk altijd antwoord, en serieus ook. Maar sommige dingen veronderstel je gewoon als bekend. Eigenlijk vond ik dit ook vragen naar de bekende weg. Het zou netjes zijn als je op dit soort flauwe beschuldigingen publiekelijk terug komt.
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Inmiddels niet meer. Ik schrik trouwens van het gedeelte over de linkerflank van de gereformeerde gemeenten. Dat komt voor mij wat Kuijperiaans overJantje schreef:Nee hoor. Van dat hard wegrennen is geen sprake.Piet Puk schreef:Dit is gewoon een steen in een vijver gooien en hard wegrennen.DDD schreef:Veel predikanten onderschrijven volledig de catechismus, dat is in de GGiN in de praktijk niet zo.
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Wat dacht je ervan om gewoon inhoudelijk te reageren op wat in de catechismus staat?
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Dan krijg je een zelfde discussie als over bijv. Johannes 3:16, waarvan door meerdere oudvaders is verklaard dat die tekst oneigenlijk bedoeld wordt, dan wat er staat. Op die rotonde is op Refoforum al meer gereden. De een neemt de rotonde links, de ander rechts.
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Piet Puk schreef:Inmiddels niet meer. Ik schrik trouwens van het gedeelte over de linkerflank van de gereformeerde gemeenten. Dat komt voor mij wat Kuijperiaans overJantje schreef:Nee hoor. Van dat hard wegrennen is geen sprake.Piet Puk schreef:Dit is gewoon een steen in een vijver gooien en hard wegrennen.DDD schreef:Veel predikanten onderschrijven volledig de catechismus, dat is in de GGiN in de praktijk niet zo.
In het midden en de linkerflank van de GG benadrukken predikanten dat de gedoopte kinderen nu bij God horen en dat hun de heilige Geest niet minder dan de volwassenen wordt toegezegd. Weliswaar benadrukt men ook de noodzaak van bekering en geloof en/of wedergeboorte, maar men laat dit wel staan. In de GGiN doet men alsof dit alleen op de uitverkorenen zou slaan, maar dat is een volkomen vrijzinnige lezing van deze vraag en het antwoord.
Ik mag aan nemen dat je schrikt van wat DDD hierboven zegt en met name 'nu bij God horen'. Ik vind dat ook onzorgvuldig uitgedrukt, laten we het gewoon houden bij 'in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn'.
Het is ook goed om nog eens te bezien wat bijvoorbeeld ds Vergunst hier over heeft gezegd in bijvoorbeeld de uitgave van de JBGG „Gedoopt — wat betekent dat?" (1978)
In zijn bijdrage ,,Verbond en doop" noemt ds. A. Vergunst het Verbond der genade de basis voor beschouwingen over de heilige doop.
Het wezen van het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing tot zaligheid, aldus Vergunst, in navolging van de uitspraken van de generale synode der Gereformeerde Gemeenten van 1931. Ten behoeve van Gods uitverkorenen heeft Gods Zoon alle eisen van Gods recht voldaan. Met Hem maakte God van eeuwigheid een Verbond. Aan Hem zijn de uitverkorenen gegeven, op grond van Zijn Middelaarswerk. Dit eeuwige verbond is onlosmakelijk verbonden met en de grondslag van het direct na de zondeval opgerichte genadeverbond.
Onvoorwaardelijk
Als zodanig is dit verbond der genade dat in Christus onwankelbaar vast ligt voor de Zijnen onafhankelijk van menselijke voorwaarden. Terdege is er echter ook sprake van een persoonlijke verbondssluiting met de gelovigen, op voorwaarde van geloof en bekering. Ten diepste zijn dit geen voorwaarden maar door Christus'' verworven weldaden en als zodanig genadegaven die Hij door de heilige Geest toepast.
In de doop nu, verzegelt God de waarachtigheid van de beloften van het genadeverbond, die ons de eeuwige zaligheid bekend maken, beloften die weliswaar alleen aan de uitverkorenen vermaakt zijn, maar als Gods genade voor alle dopelingen worden uitgestald, aldus drs. Vergunst.
Bediening
Er is namelijk onderscheid tussen het wezen en de bediening van het genadeverbond, ook Ismaël en Ezau waren onder die bediening immers besneden. Juist onder de verbondsbediening — dat is de bijzondere betekenis ervan — worden nu de beloften gepredikt. Daar komt God met rechtvaardige eisen tot ons. Daar worden we van Godswege gebeden ons met Hem te laten verzoenen.
Drs. Vergunst citeert in dit verband ds. G. H. Kersten die zegt dat wie onder deze prediking zijn eigen weg gaat en zich niet met een waar hart bekeert tot God, schuldig is aan verbondsbreuk. „Blijft hij onder deze bediening onbekeerd, zijn hart verhardende, hij zal God de schuld niet kunnen geven, noch Christus, Die in het Evangelie aangeboden wordt". Zoals de hele prediking, aldus drs. Vergunst, die in het kader van de verbondsbediening plaats vindt, ons dringt tot zaligheid, zo gaat er eenzelfde nodiging uit van de doop, het zichtbare verbondsteken.
Laatst gewijzigd door GGotK op 01 feb 2020, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Zendingspredikanten mogen op verschillende vlakken gewoon meer, dat heeft niets te maken met het zich er niets van aantrekken.crossmountain schreef:Dit was dat genoemde artikel:Jantje schreef:Zeker. HSV-Bijbelteksten..., dat doet de deur dicht. Er heeft over deze website eens iets in de Saambinder gestaan.
https://www.digibron.nl/search/detail/1 ... t-geloof/0
Artikel was van 30 november 2017. Jammer dat het dan ruim 2 jaar moet duren voor er zelfs maar over een onderzoek naar iets digitaals kan komen. Voordat het er daadwerkelijk is zijn we weer een tijd verder. Ik denk dat de JBGG kennis in huis heeft om zo iets te maken. In de achterliggende tijd is de jeugd inmiddels gewend aan http://www.geloofstoerusting.nl en http://abcvanhetgeloof.nl/
We worden steeds ingehaald door "de tijd".
Ds. J.J. IJsselstein trekt zich daar (gelukkig) allemaal niets van aan en maakt gewoon zijn eigen podcasts:
https://www.evenstil.nl/
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Je bent bijna kampioen-DIA- schreef:Hoe sta ik er eigenlijk voor? Ik kijk daar gewoonlijk nooit naar... Ik heb wel het idee dat ik het laatste jaar wat minder post dan het jaar daarvoor, maar dat kan ook alleen voor mijn gevoel zo zijn.Hendrikus schreef:Gaat lekker Jan, weer een post erbij, je haalt DIA nog wel een keer inJantje schreef:Dat citeer je nu ook alleen maar omdat je dat pas gehoord hebt toen @crossmountain een linkje van YouTube deelde.
Tiberius 25086
-DIA- 23311
refo 20450
Mara 19448
Afgewezen 17323
helma 16488
Luther 15752
~~Soli Deo Gloria~~