Jantje schreef:Welke normen heb jij dan? Want bijzaken lijken bij jou de deur naar de daadwerkelijke prediking al dicht te doen.
Nee hoor. Dat geloof ik niet. Al kunnen bijzaken mij wel storen. Maar ik zag dat een gesprek daarover in de preekluisterkring niet is toegestaan, dus dan zal dat hier ook wel niet mogen.
Geen idee. Je zou @eilander kunnen vragen of het is toegestaan om dat in een ander draadje te doen. Het gaat in de Preekluisterkring natuurlijk allereerst om de preek zelf. Het feit dat jij je meer concentreert op de bijzaken, leidt af van de wezenlijke zaken in de kerkdienst. Maar misschien mag het wel in een ander draadje.
Overigens geef je geen direct antwoord op wat voor jou de normen zijn.
O. Ik bepaal natuurlijk niet de normen. Al is dit wel een onderwerp wat een afzonderlijk draadje waard zou zijn, mijns inziens. Zomaar enkele gedachten.
Ik houd van een verzorgde preek, met een kop en een staart. Waarvan je merkt dat iemand er over heeft nagedacht. Het liefst dat iemand ook een idee heeft welke twee of drie dingen hij de gemeente wil meegeven. Zorgvuldig en liefdevol uitgesproken, met een klein beetje bescheiden zelfrelativering, want de spreker is ook maar iemand die namens God spreekt, maar verder niets bijzonders voorstelt.
Soms is het ook goed om te zeggen wat het niet is, dus dat doe ik dan ook maar. Ik heb er geen behoefte aan dat iemand vier of acht keer hetzelfde zegt, want ik hoor het meestal al prima als iemand iets één keer zegt. Dat is ook mijn voornaamste ergernis in de GG. Een vrij groot aantal dominees neemt steeds een trefwoord in gedachten en zegt dan een tijdje alles wat hen daarover in gedachten komt. Sommige dingen komen hen twee keer, andere dingen vijf keer in gedachten en als ze niets meer weten of het volgens hen tijd is, gaan ze naar het volgende trefwoord. Ik vind dat uitermate vervelend. Ik heb liever dat iemand wat vaker op zijn papier kijkt. Dan voel ik mij toch een stuk serieuzer genomen.
Dominees die zichzelf aankondigen met 'mijn mond brengt niets dan louter wijsheid voort' vind ik al op voorhand onbescheiden, vooral als er weinig opmerkzaam is overdacht. Ik heb sinds enkele jaren de indruk dat deze psalm een aankondiging is van een preek met veel stokpaardjes. Het zou goed zijn daar eens een onderzoek naar te doen. Dat lijkt me een leuk onderwerp voor een CGO-scriptie. Misschien kiezen predikanten zo'n psalm onbewust als ze zich zorgen maken over de ontvangst van hun preek of als ze twijfelen over de vraag of er niet wat veel van eigen makelij is.
En tenslotte vind ik het belangrijk dat de psalmen en/of gezangen een duidelijke functie hebben in de eredienst. Een zelfstandige betekenis als evenwicht tegenover de preek, die natuurlijk eenzijdig kan zijn, omdat de bijbel ook allerlei verschillende aspecten heeft.
DDD schreef:Zeker. Ik weet niet waarom ik dat vergeten ben, want dat is een van de aanwijzingen van de moderatoren. Het gaat om mijns inziens slechte preken.
Overigens geldt voor alles wat ik schrijf dat het mijns inziens is, behalve dan de citaten, maar dat kan ik niet genoeg benadrukken.
Overigens hecht ik meer aan geest dan aan waarheid, wat exegese betreft ben ik niet heel moeilijk, denk ik zelf. Het gaat om de intentie, en een knullige exegese uit een goed hart kan ik prima verdragen terwijl een geniale 'exegese' uit een mijns inziens verkeerde geest mij juist extra stoort.
En ook dat is natuurlijk buitengewoon subjectief. Zij het dat er wel normen zijn waaraan je een gereformeerde preek kunt beoordelen.
Erasmiaan schreef:Weet iemand welke onderwerpen vandaag en morgen op de agenda staan?
Rapporten van diverse deputaatschappen worden besproken.
Vorige week zag ik een artikel staan over de herziene Dordtse Kerkorde. Dat zal besproken worden.
Verder moeten er docenten worden benoemd voor de Theologische School.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Refdag schreef:In het curatorium van de Theologische School hebben de afgelopen tijd veel wisselingen plaatsgevonden. Als secundus curatoren werden verkozen ds. B. J. van Boven (De Valk-Wekerom), ds. S. Maljaars (Meliskerke), ds. G. van Manen (Elspeet) en ouderling M. de Geus (Middelharnis).
En wie volgt ds. Van Eckeveld op als voorzitter? Want voor het curatorium zélf is er dan toch ook één vervangende predikant nodig omdat ds. Van Eckeveld met emeritaat is gegaan?
Het RD schreef:In het rapport wordt uitgesproken dat met de verbondsbeloften niets anders bedoeld wordt dan de onvoorwaardelijke beloften, terwijl met de evangeliebeloften de voorwaardelijke beloften bedoeld worden.
Refdag schreef:In het curatorium van de Theologische School hebben de afgelopen tijd veel wisselingen plaatsgevonden. Als secundus curatoren werden verkozen ds. B. J. van Boven (De Valk-Wekerom), ds. S. Maljaars (Meliskerke), ds. G. van Manen (Elspeet) en ouderling M. de Geus (Middelharnis).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Refdag schreef:In het curatorium van de Theologische School hebben de afgelopen tijd veel wisselingen plaatsgevonden. Als secundus curatoren werden verkozen ds. B. J. van Boven (De Valk-Wekerom), ds. S. Maljaars (Meliskerke), ds. G. van Manen (Elspeet) en ouderling M. de Geus (Middelharnis).