Generale Synode GG (alleen nieuws)

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Marion »

Hollander schreef:
Marion schreef: En....hoe erg het ook klinkt, maar niet alles is een verlies.
Elke ziel, Marion. Elke ziel. Allemaal, stuk voor stuk.
Als dat weegt, dan zouden sommige van jouw uitspraken uit heden en verleden heel anders geformuleerd gaan worden. Ik hoop dat het weegt.
Dat besef ik heel goed!! En het weegt bij tijden nog ook.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Gerrit35 »

Jantje schreef:Ik ken alleen student Vlot. Dat is een goede aanstaande predikant, kan ik melden. De overige 3 studenten, te weten de heren Beens, Van der Kuijl en De Raaf, heb ik nog niet gehoord, dus daar kan ik nog niets over vertellen.
Dan heb je het puur over de prediking denk ik, want hoe hij in het pastoraat is (toch ook een wezenlijk onderdeel van het predikant-zijn), kun je nog niet weten ;)
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap je verbazing niet Jantje.
Dit is een herkenbare koers.
Misschien dat ds van Boven er nu in komt ipv ds v Eckeveld, of ds van Dieren.
Laten we dat niet hopen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf overwegend ook een rechterflanker, maar ik voorzie grote problemen als er alleen nog maar studenten voor deze flank aangenomen worden. Ik hoor ds. Van Boven ook graag op de preekstoel, en ds. Hoogerland ook, maar dat neemt deze bezwaren niet direct weg.

Het zou voor het geheel van de gemeenten goed zijn als ze de andere Rotterdamse predikant ook zitting lieten nemen in het curatorium.
Met de andere Rotterdamse predikant bedoel je ds. Baan? Ik ben het denk ik wel met je eens. Al kan een overwegend rechts curatorium natuurlijk ook wel linkse studenten aannemen (om maar ff in die termen te blijven....).

Terecht wordt ergens opgemerkt dat de tendens wel heel typerend is. Dat vind ik zorgelijker. We hellen duidelijk over naar rechts en schurken tegen de GGiN aan, volgens mij zit er een fusie aan te komen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door pierre27 »

Stof schreef:#rotonde-alert

Dat hoort erbij in deze topics...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Geytenbeekje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap je verbazing niet Jantje.
Dit is een herkenbare koers.
Misschien dat ds van Boven er nu in komt ipv ds v Eckeveld, of ds van Dieren.
Laten we dat niet hopen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf overwegend ook een rechterflanker, maar ik voorzie grote problemen als er alleen nog maar studenten voor deze flank aangenomen worden. Ik hoor ds. Van Boven ook graag op de preekstoel, en ds. Hoogerland ook, maar dat neemt deze bezwaren niet direct weg.

Het zou voor het geheel van de gemeenten goed zijn als ze de andere Rotterdamse predikant ook zitting lieten nemen in het curatorium.
Met de andere Rotterdamse predikant bedoel je ds. Baan? Ik ben het denk ik wel met je eens. Al kan een overwegend rechts curatorium natuurlijk ook wel linkse studenten aannemen (om maar ff in die termen te blijven....).

Terecht wordt ergens opgemerkt dat de tendens wel heel typerend is. Dat vind ik zorgelijker. We hellen duidelijk over naar rechts en schurken tegen de GGiN aan, volgens mij zit er een fusie aan te komen.
Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
Maar misschien is het ook goed om een keer een preek van een (O)GGiN-dominee te horen.
En er een Bijbelverklaarder naast leggen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door pierre27 »

En je eigen hart:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Hollander »

pierre27 schreef:En je eigen hart:)
Vol van arglistigheid.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Amstelodamense »

Het wordt in ieder geval wel duidelijk ja. Ik heb zeker wel preken gehoord van GGiN predikanten, dus ik weet waar ik het over heb. Laatst nog ds van Voorden gehoord, dat zie ik dan niet helemaal goed gaan. Althans, voor mezelf sprekend dan. Heel veel bevinding, weinig echte bijbeluitleg.

Als dit de kant is die we op bewegen, dan is het voor mij onmogelijk GG te blijven
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Ds. Van Voorden is ook weer heel iemand anders dan bijvoorbeeld ds. Weststrate of ds. Roos. Verschillen zijn er namelijk ook in de GGiN, voor het geval je dat nog niet wist.

En het gras bij de buren is echt niet groener hoor.

Onthoud maar wat ds. C. Harinck enige tijd geleden schreef op Refoweb: (...) Wie God zijn Vader noemt, noemt de kerk zijn moeder. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was, die haar kinderen vervolgde en verslond. Daarom mocht men haar verlaten. Zo oordeelde Calvijn, de man van het gereformeerd belijden. (...)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Niemand pleit er hier voor je kerk te verlaten. Ik ben daar erg op tegen. Ik denk zelfs dat het in principe zondig is om je kerkelijke gemeente te verlaten.

Maar ik begrijp ook de vele mensen in mijn omgeving die in de afgelopen jaren een andere keus maakten. Ik ben regelmatig elders op bezoek, dan kun je nog wat selecteren, om je geduld niet al te zeer op de proef te stellen, maar als je voortdurend slechte preken hoort, dan vergt dat veel van je frustratietolerantie. Daarvan kun je toch wel zeggen dat de ene zonde de andere uitlokt.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Marion »

DDD schreef:Niemand pleit er hier voor je kerk te verlaten. Ik ben daar erg op tegen. Ik denk zelfs dat het in principe zondig is om je kerkelijke gemeente te verlaten.

Maar ik begrijp ook de vele mensen in mijn omgeving die in de afgelopen jaren een andere keus maakten. Ik ben regelmatig elders op bezoek, dan kun je nog wat selecteren, om je geduld niet al te zeer op de proef te stellen, maar als je voortdurend slechte preken hoort, dan vergt dat veel van je frustratietolerantie. Daarvan kun je toch wel zeggen dat de ene zonde de andere uitlokt.
Is die kwalificatie van 'slecht' niet al te subjectief? Daar kunnen namelijk nog wel eens meningen over verschillen. De één vind iets goed wat een ander slecht vind. IN dat geval zou je moeten spreken over 'in mijn opinie slechte preken'. Tenzij natuurlijk door vriend en vijand is aangetoond dat het ECHT SLECHT IS. Niet naar Schrift en belijdenis, niet exegetisch verantwoord, homiletisch een puinhoop, dogmatisch een wanorde en gespeend van ook maar de minste vorm eeuwigheidsernst en zondaarsliefde.
Maar een dominee die op al deze punten slecht scoort heb ik nog niet kunnen ontdekken, al moet ik toegeven dat het er wel eens heel dichtbij gekomen is. En dan nog.....er zijn hele, hele eenvoudige dominees geweest die exegetisch nog geen 3 kregen, een slechte voordracht hadden, homiletisch ver onder de maat presteerden en toch voor velen tot zegen zijn geweest. Niet dat dit de regel dient te zijn, maar toch.....
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Zeker. Ik weet niet waarom ik dat vergeten ben, want dat is een van de aanwijzingen van de moderatoren. Het gaat om mijns inziens slechte preken.

Overigens geldt voor alles wat ik schrijf dat het mijns inziens is, behalve dan de citaten, maar dat kan ik niet genoeg benadrukken.

Overigens hecht ik meer aan geest dan aan waarheid, wat exegese betreft ben ik niet heel moeilijk, denk ik zelf. Het gaat om de intentie, en een knullige exegese uit een goed hart kan ik prima verdragen terwijl een geniale 'exegese' uit een mijns inziens verkeerde geest mij juist extra stoort.

En ook dat is natuurlijk buitengewoon subjectief. Zij het dat er wel normen zijn waaraan je een gereformeerde preek kunt beoordelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Welke normen heb jij dan? Want bijzaken lijken bij jou de deur naar de daadwerkelijke prediking al dicht te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Zwaluw2 »

Jantje schreef:Ik houd er sterk rekening mee dat de casussen 'Kruiningen' en 'Ridderkerk' hier aan ten grondslag liggen.
Het is dan ook heel dringend nodig dat er een en ander wordt verbeterd aan de kerkelijke rechtsprocedures. En: dat er door de ambtsdrager ook naar gehandeld wordt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Welke normen heb jij dan? Want bijzaken lijken bij jou de deur naar de daadwerkelijke prediking al dicht te doen.
Nee hoor. Dat geloof ik niet. Al kunnen bijzaken mij wel storen. Maar ik zag dat een gesprek daarover in de preekluisterkring niet is toegestaan, dus dan zal dat hier ook wel niet mogen.
Plaats reactie