Generale Synode GG (alleen nieuws)

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Ouderling »

Nasrani schreef:
Ouderling schreef:
Nasrani schreef:
Ouderling schreef:
Als je oorzaak en gevolg omdraait, zit je heel wat dichter bij de waarheid.
Omdat met onderscheid en evenwicht wordt gepreekt, zijn mensen weg gegaan.
Wat je overigens ook in de Bijbel terugleest. Niets nieuws onder de zon.

Daarnaast zie je in andere kerkverbanden waar dit onderscheid niet meer wordt aangebracht een nog veel groter vertrek van leden. Dus oorzaak en gevolg aanwijzen, is nog niet altijd even makkelijk.
Wat is dan de inhoud van dat onderscheid en evenwicht?
Zonde en genade
Adam en Christus
Ellende, verlossing en dankbaarheid
Waarachtige bekering en schijnbekering
Schriftuurlijk en bevindelijk
Verkiezing Gods en verantwoordelijkheid mens
Verschillende leidingen in Gods wegen en de kennis van Christus


Zoals Gods Woord evenwichtig is en onderscheid maakt in:
Onderscheid tussen wijze en dwaze maagden
Huis op de rots en op het zand
In Christus en buiten Christus
Hemel en hel
Waarschuwen voor bedrog
Aansporen tot meerdere kennis
Dus de mensen die vertrokken zijn in de GG, dat is omdat deze prediking hen niet aanstaat?
Ik ken niet van iedereen de beweegredenen, maar dit is de prediking die ik hoor en dan zeker bij die predikanten waar het hier over ging in het kader van het curatorium.
Als mensen om de prediking weg gaan, dan zou je die conclusie kunnen trekken ja. En naar wat ik hoor, gaan toch veel mensen weg om de prediking.
Maar er kunnen ook andere persoonlijke redenen aan ten grondslag liggen, nogmaals, ik ken niet van iedereen de beweegredenen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jongere »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:En wie is de secundus, die straks de synodeplek van ds. Moens gaat invullen?
Ds. De Heer is nu eerste scriba geworden en ds. Labee neemt de plaats in van ds. De Heer, als derde scriba.

Of bedoel je dat niet?
Nee, ik bedoel wie er nu uit de PS Noord-West wordt afgevaardigd naar de synode. Er komt een plek open.
Dat is ds. W. Harinck.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bauke »

Jongere schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:En wie is de secundus, die straks de synodeplek van ds. Moens gaat invullen?
Ds. De Heer is nu eerste scriba geworden en ds. Labee neemt de plaats in van ds. De Heer, als derde scriba.

Of bedoel je dat niet?
Nee, ik bedoel wie er nu uit de PS Noord-West wordt afgevaardigd naar de synode. Er komt een plek open.
Dat is ds. W. Harinck.
Inderdaad ds. Harinck is eerste secundus.
ds. Tanis is dan nu eerste secundus.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Dus ds. Moens verdwijnt dan helemaal van het toneel op de synode?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door refo »

Jantje schreef:Dus ds. Moens verdwijnt dan helemaal van het toneel op de synode?
Toneel?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Mara »

refo schreef:
Jantje schreef:Dus ds. Moens verdwijnt dan helemaal van het toneel op de synode?
Toneel?
:haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

:tas :mdr
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap je verbazing niet Jantje.
Dit is een herkenbare koers.
Misschien dat ds van Boven er nu in komt ipv ds v Eckeveld, of ds van Dieren.
Laten we dat niet hopen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf overwegend ook een rechterflanker, maar ik voorzie grote problemen als er alleen nog maar studenten voor deze flank aangenomen worden. Ik hoor ds. Van Boven ook graag op de preekstoel, en ds. Hoogerland ook, maar dat neemt deze bezwaren niet direct weg.

Het zou voor het geheel van de gemeenten goed zijn als ze de andere Rotterdamse predikant ook zitting lieten nemen in het curatorium.
Dat zijn erg menselijke uitspraken, Jantje. Juist een dominee uit de rechterflank kan tot veel zegen zijn voor onze linkse medebroeders. Ik ga ervan uit dat er benoemingen worden gedaan middels meerdere selectiecriteria, dan alleen de ligging en acceptatie door iedereen binnen de GG. Bovendien leert de geschiedenis dat, welk curatorium er ook zit, er studenten worden aangenomen voor de gehele breedte van de GG.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Wel jammer dat het curatorium deze voordracht heeft gedaan. Beide predikanten zijn natuurlijk geenszins een afspiegeling van het geheel van de gemeenten. Ds. S. Maljaars was een kandidaat geweest, die breder gesteund wordt. Bovendien is ds. Hoogerland niet meer zo jong, dus dan moeten ze over 4 jaar weer opnieuw iemand voordragen.
Op zich vind ik het niet verkeerd om vooral wat oudere broeders in het curatorium zitting te laten nemen.
Dan is het verloop van curatoriumleden wat sneller en oudere predikanten zijn over het algemeen wat meer genuanceerd en hebben wat meer levenservaring en mensenkennis.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken of je curatoriumleden uit de gehele breedte van de GG komen. Sommigen doen het voor, alsof het niet belangrijk zou zijn wie daar zit, als er wat (voorzichtige) kritiek wordt geuit. Daar ben ik het echter niet mee eens. Met een beetje vertrouwen in elkaar hoef je niet te schuwen om beide uitersten op een waardige manier te vertegenwoordigen in zo'n curatorium. Dat geeft ook vertrouwen naar de gehele achterban, en dat is ook echt belangrijk. En wanneer je gelooft in Gods voorzienigheid, en dat Hij de uitkomst van deze vergaderingen ook in Zijn hand heeft, is er echt niets om voor te vrezen.

In het kader van mijn bovenstaande pleidooi voor wat oudere predikanten en de gehele breedte van de GG vertegenwoordigen had het in dit geval (m.i.) wijzer geweest om bijvoorbeeld iemand te benoemen als Ds. W. Visscher, Ds. J.J. Tanis (misschien te oud), Ds. C. Sonnevelt of Ds. W. Harinck.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bauke »

Jantje schreef:Dus ds. Moens verdwijnt dan helemaal van het toneel op de synode?
Ja, ds. Moens gaat naar een andere PS. Kan dus niet als afgevaardigde van Ps Noord-west optreden. (om bij toneel te blijven)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Thea »

Eens met @ Mistig! Zie recente discussie rond ds. Hoogerland.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Marion »

DDD schreef:Ik vind dat een aardige manier om een intolerant antwoord te geven.

Maar ik ben het met Christa eens. Ongeveer een derde van de GG is al verdwenen, en met bewust beleid wordt nog één derde de kerk uit gejaagd. Dat heet dan met onderscheid preken en evenwichtig zijn.
Het zou natuurlijk erg zijn als nog één derde de kerk zou verlaten. Persoonlijk geloof ik niet dat het zo'n vaart zal lopen.
En....hoe erg het ook klinkt, maar niet alles is een verlies. Kijk maar hoe sommigen zich ontwikkelen als ze eenmaal weg zijn. Dan blijkt uit de vrucht maar al te duidelijk dat de wortel niet deugde. Een trieste ontwikkeling vanzelf, maar soms ook zuiverend en nuttig.

Kritiek zoals die nu geuit wordt is er sinds het ontstaan van de GG al geweest, we moeten de uitkomsten van deze benoemingen dus maar beoordelen over wat langere termijn. Zelf ben ik bijvoorbeeld erg blij over de huidige studenten die rondgaan. Mijns inziens mannenbroeders met een gezond evenwicht. Ik heb dan ook het volste vertrouwen in het curatorium!!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Hollander »

Marion schreef: En....hoe erg het ook klinkt, maar niet alles is een verlies.
Elke ziel, Marion. Elke ziel. Allemaal, stuk voor stuk.
Als dat weegt, dan zouden sommige van jouw uitspraken uit heden en verleden heel anders geformuleerd gaan worden. Ik hoop dat het weegt.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Terri »

Daarom het is maar net hoe je het invult.
Bij verlies aan de 'linkerkant'; 'tja, met al die veranderingen verlies je ook mensen, daar hou je ze niet mee bij de kerk'.
Bij verlies aan de 'rechterkant'; 'tja dat is wellicht de 'zuivering' , het echte blijft over.
Bij winst aan de 'linkerkant'; tja, de tijd zal het leren.
Bij winst aan de rechterkant; tja, een zuivere leer geeft zegen.
En andersom naar gelang je voorkeur.
Een beetje gechargeerd natuurlijk, maar hoe lastig is het om objectief te zijn :)
Sorry voor de wat 'vervelende' benamingen van linkerkant enzo
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Ik hoorde onlangs ook van een verlies ter uiterst rechterzijde, waar ik geen moment verdrietig over was. Ik was alleen hoogst verbaast. Dus het wil niet enkel zeggen dat dit alleen gebeurt als het mensen uit de linkerzijde van de gemeenten zijn.

Ik ken alleen student Vlot. Dat is een goede aanstaande predikant, kan ik melden. De overige 3 studenten, te weten de heren Beens, Van der Kuijl en De Raaf, heb ik nog niet gehoord, dus daar kan ik nog niets over vertellen.

Voor een deel begrijp ik wat @Marion bedoelt, maar ik geloof werkelijk niet dat van die vele, vele mensen die 'ons' kerkverband hebben verlaten, iedereen van een andere vrucht is gaan eten. Dat is pertinent niet waar. Er zijn godzalige mensen die een vooraanstaande functie hebben gekregen in een ander kerkverband, en waar ik het zelf persoonlijk erg jammer van vindt dat zij niet ambtsdrager zijn geworden in één van onze gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie