Generale Synode GG (alleen nieuws)

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Welke dan?
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door gallio »

DDD schreef:
gallio schreef:
DDD schreef:.... Jezus en Paulus en veel apostelen waren ongehuwd, in ieder geval....
Welke apostelen behalve Paulus waren dat dan? En waar kan ik dat lezen?
Paulus schrijft nadrukkelijk dat gehuwden elkaar niet zomaar alleen mogen laten. De meeste apostelen maakten grote reizen en we lezen van de meeste apostelen niet dat zij getrouwd waren. De meesten waren waarschijnlijk ook nog jong toen zij geroepen werden om Jezus te volgen. Alleen van Petrus weet ik dat hij gehuwd was, en dat komt meermalen in de bijbel naar voren.

Maar voor zover dit geen algemeen bekend feit is, doet het niet zo ter zake.

Jezus verwijst zelf ook in Mattheus 19 naar het ongehuwd zijn omwille van het koninkrijk der hemelen. Jezus was zelf vermoedelijk ook ongehuwd, ook al was dat in zijn tijd vrij ongebruikelijk.
Wat je schrijft in natuurlijk geen bewijs. Het tegendeel wordt echter bewezen in 1 Korintiërs 9: 5 Hebben wij niet macht, om een vrouw, een zuster zijnde, met ons om te leiden, gelijk ook de andere apostelen, en de broeders des Heeren, en Cefas?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Welke dan?
1 korinthe 9 :
5 Hebben wij niet macht om een vrouw, een zuster zijnde, met ons om te leiden, gelijk ook de andere apostelen en de broeders des Heeren en dCéfas?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Eens. Dat wist ik niet. Dat geeft inderdaad de indruk dat de meeste apostelen wel gehuwd waren. Dat moet ik toch al een aantal keer hebben gelezen...
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Eens. Dat wist ik niet. Dat geeft inderdaad de indruk dat de meeste apostelen wel gehuwd waren. Dat moet ik toch al een aantal keer hebben gelezen...
Gehuwd en de ambtstaak zijn toch 2 hele verschillende dingen ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Eens. Dat wist ik niet. Dat geeft inderdaad de indruk dat de meeste apostelen wel gehuwd waren. Dat moet ik toch al een aantal keer hebben gelezen...
Je leest snel over teksten heen. Daarom blijft de Bijbel verrassend
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Even voor alle duidelijkheid: de trouwplannen van ds. Al-Chalabi moesten natuurlijk geenszins langs de Generale Synode. Het stond in een samenvatting van de eerste dag van het seizoen op de Theologische School, geschreven door ds. G.J. van Aalst (en ondertekent met zijn afkorting 'v. A.'). Het is de gewoonte dat vrijwel het gehele predikantenkorps dan een dag van onderlinge ontmoeting heeft aan de Boezemsingel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Even voor alle duidelijkheid: de trouwplannen van ds. Al-Chalabi moesten natuurlijk geenszins langs de Generale Synode. Het stond in een samenvatting van de eerste dag van het seizoen op de Theologische School, geschreven door ds. G.J. van Aalst (en ondertekent met zijn afkorting 'v. A.'). Het is de gewoonte dat vrijwel het gehele predikantenkorps dan een dag van onderlinge ontmoeting heeft aan de Boezemsingel.
Stond er ook een foto bij van het jonge stel?

:yahoo
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door margrietha »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Even voor alle duidelijkheid: de trouwplannen van ds. Al-Chalabi moesten natuurlijk geenszins langs de Generale Synode. Het stond in een samenvatting van de eerste dag van het seizoen op de Theologische School, geschreven door ds. G.J. van Aalst (en ondertekent met zijn afkorting 'v. A.'). Het is de gewoonte dat vrijwel het gehele predikantenkorps dan een dag van onderlinge ontmoeting heeft aan de Boezemsingel.
Stond er ook een foto bij van het jonge stel?

Ze waren vanavond bij zangavond in Heusden

:yahoo
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Hendrikus »

Refoforum2017 schreef:Mooi om in de Saambinder te lezen dat ds. Al-Chalabi zich heeft verloofd met de jonge juf Van Tuijl uit Gameren. Een vrouw in de pastorie is mijns inziens erg belangrijk.
Ach ja, toen Van Dieren nog vrijgezel was. kwamen tijdens weekdiensten ook altijd van heide en verre ongehuwde jongedames onder het Woord. Ze hadden er soms verre reizen voor over. :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

En dat terwijl het leven van een predikantsvrouw in de GG toch verre van benijdenswaardig is, het inkomen uitgezonderd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:En dat terwijl het leven van een predikantsvrouw in de GG toch verre van benijdenswaardig is, het inkomen uitgezonderd.
Je spreekt toch niet uit ervaring, neem ik aan ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Nee. Ik ben een man.

En het leven van een predikantsman zou nog minder benijdenswaardig zijn, schat ik zo in.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

margrietha schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Even voor alle duidelijkheid: de trouwplannen van ds. Al-Chalabi moesten natuurlijk geenszins langs de Generale Synode. Het stond in een samenvatting van de eerste dag van het seizoen op de Theologische School, geschreven door ds. G.J. van Aalst (en ondertekent met zijn afkorting 'v. A.'). Het is de gewoonte dat vrijwel het gehele predikantenkorps dan een dag van onderlinge ontmoeting heeft aan de Boezemsingel.
Stond er ook een foto bij van het jonge stel?



:yahoo
Ze waren vanavond bij zangavond in Heusden
Ik heb het even goed gequoot. Wel grappig, zoiets. Het gebeurt niet vaak dat een dominee verkering heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Nee. Dat zou pas echt nieuws zijn.
Plaats reactie