Generale Synode GG (alleen nieuws)

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Geytenbeekje »

Ouderling schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ouderling schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat is gewoon een verkapping
Maar daar lijkt de GG wel vrede mee te hebben.
Tja...
Dat eigengereide zit er bij ons refo's diep in
Waarom een verkapping? Het lijkt me fundamenteel anders of de kerkenraad GG iemand vraagt of een GBS comité die vervolgens gebruik maakt van het kerkgebouw.
Wat is het verschil ?
Ook wel eens zo'n dienst meegemaakt maar het gaat nauwelijks over de GBS of SGP zelf.
Het verschil is de verantwoordelijkheid die er gedragen wordt.
Ze nodigen vrijwel altijd een dominee buiten eigen kerkverband.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Dat laatste is dan nog een geluk bij een ongeluk :D
Hoezo dat dan?
Nou, als de preek ook nog eens over de GBS zou gaan, dan zou dat mijns inziens helemaal reden zijn om dergelijke bijeenkomsten niet meer te houden.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Dat laatste is dan nog een geluk bij een ongeluk :D
Hoezo dat dan?
Nou, als de preek ook nog eens over de GBS zou gaan, dan zou dat mijns inziens helemaal reden zijn om dergelijke bijeenkomsten niet meer te houden.
DDD, je hoeft er ook niet heen. Laat het over aan de liefhebbers, en die zijn er genoeg.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Ouderling »

Geytenbeekje schreef: Ze nodigen vrijwel altijd een dominee buiten eigen kerkverband.
Buiten dat het niet klopt, wat wil je hiermee zeggen over de verantwoordelijkheid?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Ouderling schreef:
DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Dat laatste is dan nog een geluk bij een ongeluk :D
Hoezo dat dan?
Nou, als de preek ook nog eens over de GBS zou gaan, dan zou dat mijns inziens helemaal reden zijn om dergelijke bijeenkomsten niet meer te houden.
DDD, je hoeft er ook niet heen. Laat het over aan de liefhebbers, en die zijn er genoeg.
Onze liefhebberijen zijn niet allemaal goed, natuurlijk. Maar goed. De GBS lijkt me geen geschikt discussieonderwerp. Mijn mening over die organisatie heb ik al voldoende gegeven.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Refoforum2017 »

Mooi om in de Saambinder te lezen dat ds. Al-Chalabi zich heeft verloofd met de jonge juf Van Tuijl uit Gameren. Een vrouw in de pastorie is mijns inziens erg belangrijk.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Waarom vind je een vrouw in de pastorie belangrijk? Paulus dacht er heel anders over, daarom verbaast het mij wel.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Pioenroosje »

Refoforum2017 schreef:Mooi om in de Saambinder te lezen dat ds. Al-Chalabi zich heeft verloofd met de jonge juf Van Tuijl uit Gameren. Een vrouw in de pastorie is mijns inziens erg belangrijk.
Wel bijzonder dat dat eerst langs de synode moest...
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Pioenroosje »

DDD schreef:Waarom vind je een vrouw in de pastorie belangrijk? Paulus dacht er heel anders over, daarom verbaast het mij wel.
Paulus was niet in een pastorie, maar op zendingsreis, dat maakt dat zijn uitspraak niet één op één over te zetten is, denk ik.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Zeker. Maar hij schrijft het toch in zijn algemeenheid. Ik heb er niets op tegen dat een dominee getrouwd is, natuurlijk, maar het is wel verbazend als iemand schrijft dat dat een pré is. Dat staat toch een beetje op gespannen voet met de bijbel. Jezus en Paulus en veel apostelen waren ongehuwd, in ieder geval. Ik zeg niet dat je dat zo strikt moet naleven als de RKK doet, maar dit is wel het andere uiterste.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door gallio »

DDD schreef:.... Jezus en Paulus en veel apostelen waren ongehuwd, in ieder geval....
Welke apostelen behalve Paulus waren dat dan? En waar kan ik dat lezen?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Erskinees »

Pioenroosje schreef:
Refoforum2017 schreef:Mooi om in de Saambinder te lezen dat ds. Al-Chalabi zich heeft verloofd met de jonge juf Van Tuijl uit Gameren. Een vrouw in de pastorie is mijns inziens erg belangrijk.
Wel bijzonder dat dat eerst langs de synode moest...
Huh? Moet dat langs de synode?
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Pioenroosje »

Kennelijk, gezien het feit dat het in dit draadje staat :humhihi
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

gallio schreef:
DDD schreef:.... Jezus en Paulus en veel apostelen waren ongehuwd, in ieder geval....
Welke apostelen behalve Paulus waren dat dan? En waar kan ik dat lezen?
Paulus schrijft nadrukkelijk dat gehuwden elkaar niet zomaar alleen mogen laten. De meeste apostelen maakten grote reizen en we lezen van de meeste apostelen niet dat zij getrouwd waren. De meesten waren waarschijnlijk ook nog jong toen zij geroepen werden om Jezus te volgen. Alleen van Petrus weet ik dat hij gehuwd was, en dat komt meermalen in de bijbel naar voren.

Maar voor zover dit geen algemeen bekend feit is, doet het niet zo ter zake.

Jezus verwijst zelf ook in Mattheus 19 naar het ongehuwd zijn omwille van het koninkrijk der hemelen. Jezus was zelf vermoedelijk ook ongehuwd, ook al was dat in zijn tijd vrij ongebruikelijk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
gallio schreef:
DDD schreef:.... Jezus en Paulus en veel apostelen waren ongehuwd, in ieder geval....
Welke apostelen behalve Paulus waren dat dan? En waar kan ik dat lezen?
Paulus schrijft nadrukkelijk dat gehuwden elkaar niet zomaar alleen mogen laten. De meeste apostelen maakten grote reizen en we lezen van de meeste apostelen niet dat zij getrouwd waren. De meesten waren waarschijnlijk ook nog jong toen zij geroepen werden om Jezus te volgen. Alleen van Petrus weet ik dat hij gehuwd was, en dat komt meermalen in de bijbel naar voren.

Maar voor zover dit geen algemeen bekend feit is, doet het niet zo ter zake.

Jezus verwijst zelf ook in Mattheus 19 naar het ongehuwd zijn omwille van het koninkrijk der hemelen. Jezus was zelf vermoedelijk ook ongehuwd, ook al was dat in zijn tijd vrij ongebruikelijk.
Er waren meer apostelen getrouwd hoor, doe namen hun vrouw mee op zendingsreis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie