Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bezorgd »

Ook het ND had een artikeltje over de synode:
ND schreef:Dominee Peter Mulder is woensdagochtend op de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten gekozen tot voorzitter van de vergadering. Dat staat op de officiële website van het kerkverband.

Gouda

Mulder (69) is predikant van de Gereformeerde Gemeente van Tricht-Geldermalsen. Sinds 2017 is hij rector van de Theologische School in Rotterdam. Hij volgt dominee Jan van Eckeveld op, die zeven keer preses is geweest, maar nu met emeritaat is.

De rest van het moderamen bestaat uit tweede voorzitter dominee Albert Schreuder (66, Beekbergen), secretaris dominee John Moens (67, Lisse) en tweede secretaris ouderling Arjan Bregman (54, Naaldwijk).

De synode van de Gereformeerde Gemeenten vergadert ook vandaag nog in Gouda. In oktober en januari zijn er vervolgzittingen.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/synode- ... 6181.lynkx
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Ze vergeten de derde secretaris nog. Dat is ds. Jaco de Heer (47, Middelburg-Centrum).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Refoforum2017 »

Jantje schreef:Ze vergeten de derde secretaris nog. Dat is ds. Jaco de Heer (47, Middelburg-Centrum).
En de beide questores... Kun je die ook nog even noemen? :slurp
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door gallio »

Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:Ze vergeten de derde secretaris nog. Dat is ds. Jaco de Heer (47, Middelburg-Centrum).
En de beide questores... Kun je die ook nog even noemen? :slurp
De GerGem-nieuws-lurkertjes zijn weer actief op RF.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:Ook het ND had een artikeltje over de synode:
ND schreef:Dominee Peter Mulder is woensdagochtend op de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten gekozen tot voorzitter van de vergadering. Dat staat op de officiële website van het kerkverband.

Gouda

Mulder (69) is predikant van de Gereformeerde Gemeente van Tricht-Geldermalsen. Sinds 2017 is hij rector van de Theologische School in Rotterdam. Hij volgt dominee Jan van Eckeveld op, die zeven keer preses is geweest, maar nu met emeritaat is.

De rest van het moderamen bestaat uit tweede voorzitter dominee Albert Schreuder (66, Beekbergen), secretaris dominee John Moens (67, Lisse) en tweede secretaris ouderling Arjan Bregman (54, Naaldwijk).

De synode van de Gereformeerde Gemeenten vergadert ook vandaag nog in Gouda. In oktober en januari zijn er vervolgzittingen.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/synode- ... 6181.lynkx
Knap dat ze alle voornamen weer hebben weten te achterhalen :modo De leeftijden zijn wel echt hoog zeg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Over 4 jaar is de leeftijd vast aanzienlijk lager.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Refoforum2017 »

gallio schreef:
Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:Ze vergeten de derde secretaris nog. Dat is ds. Jaco de Heer (47, Middelburg-Centrum).
En de beide questores... Kun je die ook nog even noemen? :slurp
De GerGem-nieuws-lurkertjes zijn weer actief op RF.
Moeite met smilies lezen en begrijpen? :)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door GGotK »

crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door crossmountain »

GGotK schreef:GG-synode wijst kanselruil af.

https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1593690
Ik heb nog nooit een dienst bijgewoond van een een predikant van het ene kerkverband in een ander kerkverband onder de vlag van GBS o.i.d. Maar klopt het dat deze diensten geen ambtelijke diensten zijn, met de zegengroet aan het begin en zegen aan het eind van de dienst?
Bertiel
Berichten: 4617
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bertiel »

crossmountain schreef:
GGotK schreef:GG-synode wijst kanselruil af.

https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1593690
Ik heb nog nooit een dienst bijgewoond van een een predikant van het ene kerkverband in een ander kerkverband onder de vlag van GBS o.i.d. Maar klopt het dat deze diensten geen ambtelijke diensten zijn, met de zegengroet aan het begin en zegen aan het eind van de dienst?
van de week een GG predikant in de HHK en die begon met votum/groet en eindigde met zegen.
Was ook wel de beide kerkenraden die erbij was, en een GG ouderling van dienst.

Zegt wel genoeg over de GG om dit op deze manier af te wijzen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bezorgd »

Ik wil het niet te hard oordelen, want ik begrijp sommige bezwaren echt wel.
Toch heb ik het idee dat de GG zich steeds meer ontwikkeld richting een zeer geïsoleerd kerkverband, net als de vrijgemaakten in de jaren 80

Het is ook een tegengestelde ontwikkeling. In de HHK, PKN bond en CGK zie je dat daar waar herkenning is men juist elkaar opzoekt, inclusief kanselruil.
Bertiel
Berichten: 4617
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bertiel »

Bezorgd schreef:Ik wil het niet te hard oordelen, want ik begrijp sommige bezwaren echt wel.
Toch heb ik het idee dat de GG zich steeds meer ontwikkeld richting een zeer geïsoleerd kerkverband, net als de vrijgemaakten in de jaren 80

Het is ook een tegengestelde ontwikkeling. In de HHK, PKN bond en CGK zie je dat daar waar herkenning is men juist elkaar opzoekt, inclusief kanselruil.
dat is precies wat ik bedoelde
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Amstelodamense »

Bertiel schreef:
Bezorgd schreef:Ik wil het niet te hard oordelen, want ik begrijp sommige bezwaren echt wel.
Toch heb ik het idee dat de GG zich steeds meer ontwikkeld richting een zeer geïsoleerd kerkverband, net als de vrijgemaakten in de jaren 80

Het is ook een tegengestelde ontwikkeling. In de HHK, PKN bond en CGK zie je dat daar waar herkenning is men juist elkaar opzoekt, inclusief kanselruil.
dat is precies wat ik bedoelde
Helemaal eens. Als ik dan wel weer lees hoe dol men is op de gesprekken met de GGiN en ik steeds meer het idee krijg dat men een fusie wel ziet zitten, dan baart mij dat zorgen (en kun je met recht stellen dat de GG aan het verrechtsen is)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door refo »

De GGiN hoort de afgevaardigden van de GG beleefd aan in gesprekken over samengaan. Daar ziet men een samengaan niet zo.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Amstelodamense »

refo schreef:De GGiN hoort de afgevaardigden van de GG beleefd aan in gesprekken over samengaan. Daar ziet men een samengaan niet zo.
Dat denk ik ook. Begrijp me goed: ik ben voor eenheid en ik ben van mening dat er een tijd komt waarin we elkaar zo nodig hebben, dat alle marginale zaken wegvallen (denk aan Bijbelvertaling, invulling liturgie etc.) en we elkaar vanzelf opzoeken als christenen in Nederland. Maar als de GG gesprekken voert over eenheid, dan wel met de gehele breedte aub (PKN GB, HHK en CGK). Anders werkt dit voor mij vervreemdend en herken ik me op een gegeven moment niet meer in de Gereformeerde Gemeenten.
Plaats reactie