Generale Synode GG (alleen nieuws)

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Stof »

DDD schreef:Dat hoeft helemaal niet. Als je maar open staat voor andermans meningen. De mensen die hier het hardst roepen dat zij de etiketten daaraan in de weg vinden staan, zijn zelf het meest ongenuanceerd als het gaat om dit soort detailverschillen. Die gevolgen kunnen dus ook aan je eigen instelling liggen.
Dat ontken ik zeker niet. Sterker nog: het was een advies vanuit eigen ervaring.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bezorgd »

Er zijn in het verleden lijsten met afgevaardigden geweest die meer de breedte van het kerkverband vertegenwoordigden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
pierre27 schreef:
Waar kan ik vinden wat de positie van iemand in de GG is? Hoe kan dus weten of iemand links, midden of rechts is?
Je pakt de kaart van Nederland. De meeste mensen houden die zo vast dat noord bovenaan is. Dan zie je Overijssel en Gelderland rechts. Utrecht midden. Noord en Zuid Holland links. Zeeland is ook links maar dat is dan ook nog naar beneden gezakt, dat is nog erger dan gewoon links.
J.C. Philpot schreef:
refo schreef:Linkse gemeenten zitten een beetje aan de rand van de landkaart.
Klopt. Aan zee verwatert het wat sneller allemaal. En daar zoekt men de grenzen op.
Als het over Zeeland gaat klopt daar geen bal van. Er zijn slechts 4 gemeenten (Haamstede, Kapelle-Biezelinge, Oostkapelle en Vlissingen) die tot (uiterst) links kunnen worden bestempeld. Dan heb je een hele tijd niets en dan komen rechts van het midden nog de overige Zeeuwse gemeenten.

Dat gezegd hebbende, wil ik tenslotte opmerken dat ik dit geen gemiddelde afvaardiging vind van de Gereformeerde Gemeenten. Ik mis bijvoorbeeld ds. W. Harinck, die toch de achterliggende synodes wel afgevaardigde was. Verder zie ik ook geen predikanten als ds. H. Brons, ds. G.W.S. Mulder, ds. D.W. Tuinier, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser, ds. J.B. Zippro of ds. W.A. Zondag. Dat vind ik niet zo kies, gelet op mijn linkse broeders en zusters.

Dat neemt niet weg dat ik zelf de lijst prima vind.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Valcke »

Wat voor waarde heeft het eigenlijk dat boven het topic staat: "alleen nieuws". Niemand houdt zich hier aan. Is het een vrijblijvend opschrift of wordt erop gemodereerd?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:Wat voor waarde heeft het eigenlijk dat boven het topic staat: "alleen nieuws". Niemand houdt zich hier aan. Is het een vrijblijvend opschrift of wordt erop gemodereerd?
Je hebt de raad van Helma nog niet opgevolgd he? ;)
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Als het over Zeeland gaat klopt daar geen bal van. Er zijn slechts 4 gemeenten (Haamstede, Kapelle-Biezelinge, Oostkapelle en Vlissingen) die tot (uiterst) links kunnen worden bestempeld. Dan heb je een hele tijd niets en dan komen rechts van het midden nog de overige Zeeuwse gemeenten.....
Je neemt het nog al serieus op. Maar goed, als ik in de buurt ben zal ik Oostkapelle enz. dan maar links laten liggen....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Sterker nog: ik denk dat de gemiddelde Zeeuwse GG echt niet onderdoet voor de Veluwe. Bovendien zingen ze alleen in Zeeland nog Datheen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Sterker nog: ik denk dat de gemiddelde Zeeuwse GG echt niet onderdoet voor de Veluwe. Bovendien zingen ze alleen in Zeeland nog Datheen.
De 'gemiddelde' Zeeuwse GG? Onderdoen voor? Wedstrijdje?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Mistig »

Jantje schreef: Dat gezegd hebbende, wil ik tenslotte opmerken dat ik dit geen gemiddelde afvaardiging vind van de Gereformeerde Gemeenten. Ik mis bijvoorbeeld ds. W. Harinck, die toch de achterliggende synodes wel afgevaardigde was. Verder zie ik ook geen predikanten als ds. H. Brons, ds. G.W.S. Mulder, ds. D.W. Tuinier, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser, ds. J.B. Zippro of ds. W.A. Zondag. Dat vind ik niet zo kies, gelet op mijn linkse broeders en zusters.
Ik kan me hier echt bij vinden. Ik heb er ook slecht van geslapen.
Willen we voorkomen dat de flanken uit elkaar groeien, dan moeten de beide flanken ook met elkaar praten en ook beiden vertegenwoordigd zijn op synodes. Zo voorkom je polarisatie. De linker- en middenflank (waar ik mijzelf toe reken) voelen zich niet meer serieus genomen. Dat zelfs een ds. W. Harinck niet meer vertegenwoordigd is, is toch op z'n minst verdrietig te noemen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Jantje schreef: Dat gezegd hebbende, wil ik tenslotte opmerken dat ik dit geen gemiddelde afvaardiging vind van de Gereformeerde Gemeenten. Ik mis bijvoorbeeld ds. W. Harinck, die toch de achterliggende synodes wel afgevaardigde was. Verder zie ik ook geen predikanten als ds. H. Brons, ds. G.W.S. Mulder, ds. D.W. Tuinier, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser, ds. J.B. Zippro of ds. W.A. Zondag. Dat vind ik niet zo kies, gelet op mijn linkse broeders en zusters.
Ik kan me hier echt bij vinden. Ik heb er ook slecht van geslapen.
Willen we voorkomen dat de flanken uit elkaar groeien, dan moeten de beide flanken ook met elkaar praten en ook beiden vertegenwoordigd zijn op synodes. Zo voorkom je polarisatie. De linker- en middenflank (waar ik mijzelf toe reken) voelen zich niet meer serieus genomen. Dat zelfs een ds. W. Harinck niet meer vertegenwoordigd is, is toch op z'n minst verdrietig te noemen.

Maar ook opvallend, neem ds Brons, Zondag en Visser. Mannen met echt wel een stukje brede algemene kennis en natuurlijk gaven. Die kennis zou je toch moeten gebruiken.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Marion »

Mistig schreef:
Jantje schreef: Dat gezegd hebbende, wil ik tenslotte opmerken dat ik dit geen gemiddelde afvaardiging vind van de Gereformeerde Gemeenten. Ik mis bijvoorbeeld ds. W. Harinck, die toch de achterliggende synodes wel afgevaardigde was. Verder zie ik ook geen predikanten als ds. H. Brons, ds. G.W.S. Mulder, ds. D.W. Tuinier, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser, ds. J.B. Zippro of ds. W.A. Zondag. Dat vind ik niet zo kies, gelet op mijn linkse broeders en zusters.
Ik kan me hier echt bij vinden. Ik heb er ook slecht van geslapen.
Willen we voorkomen dat de flanken uit elkaar groeien, dan moeten de beide flanken ook met elkaar praten en ook beiden vertegenwoordigd zijn op synodes. Zo voorkom je polarisatie. De linker- en middenflank (waar ik mijzelf toe reken) voelen zich niet meer serieus genomen. Dat zelfs een ds. W. Harinck niet meer vertegenwoordigd is, is toch op z'n minst verdrietig te noemen.
Dat GWS Mulder niet is afgevaardigd is denk ik het gevolg van zijn verhuizing naar een andere PS. Was hij in de andere PS gebleven had hij zeker afgevaardigd geweest. Nu kwam hij net in een nieuwe classis en in een nieuwe PS binnen waar veel predikanten zijn die al meerdere jaren dienen in dat resort, en dan ligt het gewoonweg niet voor de hand dat een nieuwkomer gekozen wordt.
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
Jantje schreef: Dat gezegd hebbende, wil ik tenslotte opmerken dat ik dit geen gemiddelde afvaardiging vind van de Gereformeerde Gemeenten. Ik mis bijvoorbeeld ds. W. Harinck, die toch de achterliggende synodes wel afgevaardigde was. Verder zie ik ook geen predikanten als ds. H. Brons, ds. G.W.S. Mulder, ds. D.W. Tuinier, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser, ds. J.B. Zippro of ds. W.A. Zondag. Dat vind ik niet zo kies, gelet op mijn linkse broeders en zusters.
Ik kan me hier echt bij vinden. Ik heb er ook slecht van geslapen.
Willen we voorkomen dat de flanken uit elkaar groeien, dan moeten de beide flanken ook met elkaar praten en ook beiden vertegenwoordigd zijn op synodes. Zo voorkom je polarisatie. De linker- en middenflank (waar ik mijzelf toe reken) voelen zich niet meer serieus genomen. Dat zelfs een ds. W. Harinck niet meer vertegenwoordigd is, is toch op z'n minst verdrietig te noemen.
Leg je dit ook neer bij je kerkenraad?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Mistig »

Marion schreef: Dat GWS Mulder niet is afgevaardigd is denk ik het gevolg van zijn verhuizing naar een andere PS. Was hij in de andere PS gebleven had hij zeker afgevaardigd geweest. Nu kwam hij net in een nieuwe classis en in een nieuwe PS binnen waar veel predikanten zijn die al meerdere jaren dienen in dat resort, en dan ligt het gewoonweg niet voor de hand dat een nieuwkomer gekozen wordt.
Doel je nu op Ds. Hoogerland en Ds. Sonnevelt?
Laatst gewijzigd door Mistig op 04 sep 2019, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef: Maar ook opvallend, neem ds Brons, Zondag en Visser. Mannen met echt wel een stukje brede algemene kennis en natuurlijk gaven. Die kennis zou je toch moeten gebruiken.
Ik heb niet de indruk dat de gekozenen om deze redenen zijn gekozen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Marion »

Sonnevelt is al jaren afgevaardigd vanuit een andere PS, en Hoogerland is er in ieder geval langer dan GWS Mulder. Daarnaast proberen ze, naar ik begreep, uit de verschillende classés broeders te nemen binnen zo'n PS vergadering. En dan denk ik dat Hoogerland bij de broeders meer vertrouwen heeft dan bijv. Ds. Baan en Brons. Hoewel ds. Brons echt wel gewaardeerd wordt vanwege zijn kundigheid. Hij heeft ook al in verschillende commissie meegedraaid, waaronder in Ridderkerk. Mijn informant vertelde dat er meerdere stemrondes nodig waren tussen van Ruitenburg en Hoogerland, en dat de laatste 1 of 2 stemmen meer had.
Plaats reactie