Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

DDD schreef:maar ik blijf erbij dat de rigide schriftvisie die sommige forumleden hier vertegenwoordigen nooit consequent kan worden gehanteerd en daarom welbeschouwd als een kaartenhuis ineenzakt.
Dan hoop ik dat bij jou ooit ook nog eens de schellen van de ogen vallen. Want wat jij gereformeerd noemt kan die toets nooit en te nimmer doorstaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik meen niet dat je gelijk hebt. Mijn schriftvisie is in mijn beleving voluit gereformeerd. Gereformeerder dan menige gereformeerde die feitelijk alleen behoudend is, maar veel reele vragen bij zijn opvattingen niet doordenkt.

Ik zie de nadelen van een schriftvisie die iets minder rigide is, maar ik blijf erbij dat de rigide schriftvisie die sommige forumleden hier vertegenwoordigen nooit consequent kan worden gehanteerd en daarom welbeschouwd als een kaartenhuis ineenzakt. Wat je dus soms ook op schrijnende wijze ziet gebeuren.

Waarmee ik niet wil zeggen dat gemeenten met een mijns inziens meer doordachte schriftvisie geen kerkverlating kennen. Want zo is dat helaas niet.
Ik weet niet wat jouw gereformeerde schriftvisie precies is, maar ik weet wel dat het wegzetten van een niet welgevallige schriftvisie als rigide buiten het bestek van de christelijke fatsoen valt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Ik zie weinig luchtigs aan mijn opmerkingen. Integendeel. Ik maak mij juist grote zorgen.
Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Dat verdriet zie ik wel, maar dat is onterecht verdriet. Dat is verdriet over het feit dat men niet onschriftuurlijk mag handelen. Heel ernstifg dat jij dat als middelmatige zaken ziet, terwijl dit één op één gerelateerd is aan het Schriftgezag. De GS van 1998 heeft klip en klaar uitgesproken dat zij op grond van de Schrift geen ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers. In het OT waren die er ook al niet, onder de twaalf discipelen/apostelen ook niet. Daaruit is in eeuwenlange traditie de ambtelijke structuur gevormd, die ook wordt beleden in de gereformeerde confessie.
Kennelijk is jouw Schriftvisie inmiddels zo bepaald door de huidige culturele context en de postmoderne ruimte die daarbij hoort, dat je meer oog hebt voor mensen die daarin worden begrensd, dan voor hen die het gereformeerde belijden willen vasthouden. Ik neem aan dat je beseft dat je daarmee de sleutel omdraait naar een totaal andere visie op andere delen van de Schrift. Ik doel dan niet alleen om homoseksuele relaties, over de kwestie Schepping en evolutie (waar ds. Heemskerk in het RD van heden behartenswaardige dingen over zegt), maar ook t.a.v. de Five Points of Calvinsm. Uiteindelijk leidt jouw Schriftvisie tot volstrekte relativering van elke waarheidsclaim in de Schrift.
Ik meen niet dat je gelijk hebt. Mijn schriftvisie is in mijn beleving voluit gereformeerd. Gereformeerder dan menige gereformeerde die feitelijk alleen behoudend is, maar veel reele vragen bij zijn opvattingen niet doordenkt.

Ik zie de nadelen van een schriftvisie die iets minder rigide is, maar ik blijf erbij dat de rigide schriftvisie die sommige forumleden hier vertegenwoordigen nooit consequent kan worden gehanteerd en daarom welbeschouwd als een kaartenhuis ineenzakt. Wat je dus soms ook op schrijnende wijze ziet gebeuren.
Zou je beide alinea ‘s eens met enkele voorbeelden nader willen uitwerken? En dan met name op het punt, dat jouw schriftvisie gereformeerder is dan menigeen die wel behoudend is, maar de consequenties niet overdenkt. Zou je ook willen uitwerken wat je bedoelt met een rigide schriftvisie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Wij hebben daarover eerder een uitvoerig gesprek gevoerd, volgens mij. Ik ben nu niet in de gelegenheid dat nogmaals te doen. Ik moet werken en wind me al te veel op over de HSV-stellingnames van Jantje. En daarnaast ga ik nog een paar dagen naar Vlieland.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wij hebben daarover eerder een uitvoerig gesprek gevoerd, volgens mij. Ik ben nu niet in de gelegenheid dat nogmaals te doen. Ik moet werken en wind me al te veel op over de HSV-stellingnames van Jantje. En daarnaast ga ik nog een paar dagen naar Vlieland.
Het hoeft niet vandaag. Het kan ook over een weekje. Anders bega je dezelfde fout die je anderen altijd zeer kwalijk neemt.

En verder vind ik het niet fair om mijn stellingnames in andere draadjes te bespreken. Ik ben écht niet de enige GG-er die zo denkt. Dus zo bijzonder is het nou ook weer niet. Houd bovendien mijn onderschrift in gedachten; de wonderen zijn de wereld nog niet uit. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Geef jij eerst maar eens antwoord op de vragen aan jou, bijvoorbeeld over de kerken waar het niet geaccepteerd is om met de HSV in de kerk te komen. Ik heb nooit de indruk willen wekken dat jij de enige GG-er bent die zo denkt. Ik vrees zelfs dat er meer GG-ers zijn die jouw opvattingen delen dan die mijn opvattingen delen. Ik stel het met leedwezen vast.

@ Luther:

In Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven heb ik dat uitvoeriger toegelicht.

Met het woord rigide doel ik in dit verband op een massieve stellingname waarin de lezer pretendeert de bijbel zo letterlijk mogelijk te nemen. Dat stuit op allerlei problemen, waarvan een belangrijke is dat men dit standpunt nooit consequent hanteert. In die zin is het woord rigide zeker niet te vervangen door consequent. Men vindt bijvoorbeeld wel dat de vrouw in het ambt geen middelmatige kwestie is, of de hoed voor de vrouw, maar men heeft geen bezwaar tegen het eten van bloedworst. Terwijl daarover een synodebesluit is. Of men maakt een volstrekt willekeurig onderscheid tussen ceremoniele en ethische wetten, maar verdedigt ondertussen de eigen keuzes te vuur en te zwaard.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:Geef jij eerst maar eens antwoord op de vragen aan jou, bijvoorbeeld over de kerken waar het niet geaccepteerd is om met de HSV in de kerk te komen. Ik heb nooit de indruk willen wekken dat jij de enige GG-er bent die zo denkt. Ik vrees zelfs dat er meer GG-ers zijn die jouw opvattingen delen dan die mijn opvattingen delen. Ik stel het met leedwezen vast.

@ Luther:

In Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven heb ik dat uitvoeriger toegelicht.

Met het woord rigide doel ik in dit verband op een massieve stellingname waarin de lezer pretendeert de bijbel zo letterlijk mogelijk te nemen. Dat stuit op allerlei problemen, waarvan een belangrijke is dat men dit standpunt nooit consequent hanteert. In die zin is het woord rigide zeker niet te vervangen door consequent. Men vindt bijvoorbeeld wel dat de vrouw in het ambt geen middelmatige kwestie is, of de hoed voor de vrouw, maar men heeft geen bezwaar tegen het eten van bloedworst. Terwijl daarover een synodebesluit is. Of men maakt een volstrekt willekeurig onderscheid tussen ceremoniele en ethische wetten, maar verdedigt ondertussen de eigen keuzes te vuur en te zwaard.

Lees Calvijns Institutie. Best wel een rigide theologie maar echt gereformeerd.

P.S. Het gaat niet om het verdedigen van eigen keuzes maar de Schrift spreekt nu eenmaal over Schepping en niet over evolutie, over de plaats van de vrouw in het gemeenteleven, over de hoofdbedekking van de vrouw, over de sterke afwijzing van homoseksualiteit enz.

Door dit te ontkennen plaats je jezelf buiten de Schrift en buiten het gereformeerde belijden. Maar je blijft wel binnen de tijdgeest........
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ik ontken dat dan ook helemaal niet. En bij mensen die dat wel doen, zit een draadje los. Want dat is een kwestie van lezen.

Maar dat de Institutie rigide zou zijn, kan ik bepaald niet meemaken. En ik heb daar toch grote stukken van gelezen. Mijns inziens zit ik qua schriftvisie meer op de lijn van Calvijn dan jij.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ontken dat dan ook helemaal niet. En bij mensen die dat wel doen, zit een draadje los. Want dat is een kwestie van lezen.

Maar dat de Institutie rigide zou zijn, kan ik bepaald niet meemaken. En ik heb daar toch grote stukken van gelezen. Mijns inziens zit ik qua schriftvisie meer op de lijn van Calvijn dan jij.
??? OK bewijs graag want ik laat mij graag corrigeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ik heb een ander draadje geciteerd. Het heeft geen zin om elkaar met citaten te bestoken. Elke ketter heeft zijn letter, leerde ik op catechisatie. Ik vind jou geen ketter, maar ik bedoel er mee te zeggen dat een citatenoorlog over het algemeen geen nieuwe inzichten verschaft.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door s1051952 »

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/kruiske ... 4628.lynkx

Weet één van jullie hier meer over?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

s1051952 schreef:https://www.nd.nl/nieuws/geloof/kruiske ... 4628.lynkx

Weet één van jullie hier meer over?
Wel triest hoe het stuk eindigt. Over drammen gesproken....
Theoretisch gezien is het mogelijk dat een plaatselijke kerk een classis­besluit naast zich neerlegt. Postuma wil niet te veel op de zaken vooruitlopen. ‘We zijn als kerkenraad geroepen om deze gemeente te dienen én we zijn loyaal aan beide kerkverbanden. Maar als dat te veel spanning oproept, zul je voor je plaatselijke gemeente moeten kiezen, dat kan niet anders.’
Een andere optie is dat de samenwerkingsgemeente Nederlands-gereformeerd wordt, ‘maar dat zou ik een heel teleurstellende uitkomst vinden’, zegt de predikant. ‘Samenwerkingsgemeenten lopen voorop, in de hoop dat onze landelijke verbanden elkaar ook zullen weten te vinden. Ik vind het jammer dat de classis het eerder genomen besluit terug heeft genomen, maar stel dat hier uiteindelijk mooie resultaten uit voortkomen. Dan hebben andere gemeenten er ook wat aan.’
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Wat is daar drammerig aan?

Het is precies wat Huisman schrijft, toch. Als de CGK geen ruimte bieden, dan moet de gemeente wat. Als het overgrote deel van de leden dan wil doorzetten, dan houdt het toch op binnen zo'n kerkverband.

Ik zou dat jammer vinden, een ander zal het geweldig vinden. Maar het is mijns inziens vrij eenvoudig vast te stellen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Wat is daar drammerig aan?

Het is precies wat Huisman schrijft, toch. Als de CGK geen ruimte bieden, dan moet de gemeente wat. Als het overgrote deel van de leden dan wil doorzetten, dan houdt het toch op binnen zo'n kerkverband.

Ik zou dat jammer vinden, een ander zal het geweldig vinden. Maar het is mijns inziens vrij eenvoudig vast te stellen.
Geen enkele reflectie op de vraag, waarom de CGK vrouwelijke ambtsdragers afwijst op grond van de Schrift. Men zou daar ook voor kunnen buigen en zeggen: we zitten fout.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door helma »

Als je voor Ajax voetbalt en je voelt toch ineens meer voor Feijenoord ga je niet in een Feijenoordshirtje bij Ajax ballen. Lijkt me vrij simpel.
Als je gedachten op een belangrijk punt niet meer overeenkomen bij de 'club' waar je eerst toe behoorde lijkt het mij vrij logisch dat je daar je consequenties uit trekt.
Plaats reactie