Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

DDD schreef:De hele Bijbel is vol van de persoonlijke verantwoordelijkheid van een christen. Ik noem de Bereeers, maar ook Paulus, die zijn standpunten ook onderbouwt.

De kerkenraad interpreteert de bijbel niet met meer gezag dan welke gelovige dan ook. De protestantse kerken kennen geen onderscheid tussen geestelijken en leken. Natuurlijk is er ook sprake van ambtelijk gezag, namelijk in de leiding van de kerkelijke gemeente, en vooral het toezicht op leer en leven van de predikant en van de leden van de kerk. Maar er zijn geen bijbelse redenen om de ambtsdragers boven kritiek te stellen.
Een aantal dingen die je hier bestrijdt, heb ik ook niet gezegd. Dit even voor de goede orde:
- ik bestrijd niet dat een christen een persoonlijke verantwoordelijkheid heeft. De Bereeërs onderzochten of de prediking naar het Woord was, maar daar ging het hier niet over
- ik zeg niet dat ambtsdragers boven kritiek verheven moeten zijn (wél geef ik de weg aan die gegaan zou moeten worden, met erkenning van ambtelijk gezag. Zie hiervoor het bevestigingsformulier)
- ik zeg niet dat de kerkenraad de Bijbel moet interpreteren met meer gezag dan andere gelovigen, daar gaat het hier ook niet over.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Zoals Luther al terecht zegt, maar hier is een zekere grens aan. Ik kan heel goed begrijpen als mensen klaar zijn met de kerk als instituut. En dan doel ik op kerkenraden en predikanten. Want gedragen zij zich als herders van de kudde van de Heere? Gedragen zij zich als dienaren van God? Staan zij open voor een gesprek? Verbeteren zij hun gedrag nadat zij daar op aangesproken zijn?
Helaas, Jan, moet ik op al deze vragen met 'nee' antwoorden. En dan besef ik heel goed dat de goeden nu onder de kwaden lijden, want ik geloof zeker dat ze er zijn. Die hun ambt getrouw mogen waarnemen, zoals dat van hen verwacht wordt te doen.
Ik ontken niet dat op dit terrein veel verdriet en pijn ligt. Toch geloof ik dat je nu de focus verkeerd legt.
De verantwoordelijkheid van een kerkenraad is groot, om hun ambt getrouw waar te nemen. Maar het toezien daarop is niet de verantwoordelijkheid van een gemeentelid.
Dus de vraag is gerechtvaardigd: gedraagt de kudde zich zoals ze zich zou moeten gedragen? Op een voorzichtige, maar heldere manier het gesprek aangaan is geoorloofd en soms ook geboden.
Verwacht het verder maar van de Opperherder, en leg daar je zorgen neer. Dan kom je er echt, naar mijn vaste overtuiging niet aan toe om 'de kerkenraad op hun gedrag aan te spreken' of 'klaar te zijn met de kerk als instituut'. Dat is taal die in de kerk niet thuishoort.
Ik kan ver met je meekomen, eilander. En terecht wijs je op de houding/gedrag van de kudde, want ook daarin kan een oorzaak liggen. Dat wil ik zeker niet ontkennen. Toch kan ik mijn woorden 'klaar te zijn met de kerk als instituut' niet terugnemen. Dat zijn gevoelens die ik bij meerdere personen gezien heb/zie. Ze zijn niet goed te praten, dat besef ik. Maar toch voel ik met dergelijke mensen mee. En ja - helaas - herken ik ze. Eens las ik ergens "Ik heb geen moeite met God, ik heb wel moeite met Zijn grondpersoneel". Veel is er op af te dingen, ondanks dat wijst het direct op de verantwoordelijkheid van ambtsdragers. Ze bekleden een ambt; laat men zich daar ook naar gedragen.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

@Eilander:
Het ging erom of gewone gemeenteleden toezicht moeten houden op de kerkenraad. En dat is wel degelijk hun taak. En bij bezwaren kunnen zij zich tot de meerdere vergadering wenden. Dat is een grondbeginsel van het gereformeerde kerkrecht en mijns inziens ook een belangrijk beginsel van christelijke gemeenschapsvorming.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Het ging erom of gewone gemeenteleden toezicht moeten houden op de kerkenraad. En dat is wel degelijk hun taak. En bij bezwaren kunnen zij zich tot de meerdere vergadering wenden. Dat is een grondbeginsel van het gereformeerde kerkrecht en mijns inziens ook een belangrijk beginsel van christelijke gemeenschapsvorming.
M.i. is dat hun taak niet, ik kan dat nergens zo in de Bijbel terugvinden.
Dat laat onverlet dat er een mogelijkheid is om je bezwaren kenbaar te maken, en ook om die - bij geen gehoor - bij een meerdere vergadering neer te leggen. Dat is iets heel anders, dat heeft niets met 'toezicht houden' te maken.
Maar goed, onze standpunten zijn duidelijk en bovendien is het off-topic...
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Als dat niet de taak van de gemeente is, waarom kunnen dan de gemeenteleden bezwaar maken tegen de benoeming van een ouderling? Dat kan in alle gereformeerde kerken.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Zeemeeuw »

Enkele overwegingen van ds. P. Roos bij het eerder genoemde RD artikel:

http://www.proosmz.nl/blog/22511/Onrust_cgk.blog
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Het is net of ik @huisman hoor :D
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

merel schreef:Het is net of ik @huisman hoor :D
Wat is hier :D aan? Ik hoop dat ik die groene smiley verkeerd begrijp.
Ds. Roos verwoordt de zorgen van Huisman, maar ook die van mij!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Ambtenaar »

M.a.w. de CGK heeft op termijn geen bestaansrecht meer.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Het feit dat je als kerk bestaat, heeft in zichzelf al bestaansrecht genoeg.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door s1051952 »

Herman schreef:Het feit dat je als kerk bestaat, heeft in zichzelf al bestaansrecht genoeg.
Wat bedoel je daarmee? Er zijn zo ontzettend veel 'gereformeerde kerken' in Nederland. Hebben die die allemaal bestaansrecht simpelweg omdat ze bestaan?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

s1051952 schreef:
Herman schreef:Het feit dat je als kerk bestaat, heeft in zichzelf al bestaansrecht genoeg.
Wat bedoel je daarmee? Er zijn zo ontzettend veel 'gereformeerde kerken' in Nederland. Hebben die die allemaal bestaansrecht simpelweg omdat ze bestaan?
Klopt. Ik vind dat in de CGK een uniek kerkelijk geluid klinkt, zoals dat op is gekomen in de gereformeerde kerken van de Afscheiding van 1834-1886. Met alle respect voor de GKV/NGK en de HHK/GG, die historie zie ik daar nu niet meer terug omdat die kerken een eigen kerkelijke weg zijn gegaan.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

De CGK zijn bij mijn weten de enige kerk waar alle typen orthodoxe gereformeerde belijders welkom zijn. Dus wat dat betreft zou het een enorm gemis zijn, als dit lichtend voorbeeld voor de gereformeerde gezindte zou verdwijnen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:De CGK zijn bij mijn weten de enige kerk waar alle typen orthodoxe gereformeerde belijders welkom zijn. Dus wat dat betreft zou het een enorm gemis zijn, als dit lichtend voorbeeld voor de gereformeerde gezindte zou verdwijnen.
Idd van leger des heils tot ogg zij een predikant eens tegen mij.......ik behoor blijkbaar tot de ogg-cgkers :hum

Onzin natuurlijk als je enigszins op de hoogte bent wat echt cgk is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

DDD schreef:De CGK zijn bij mijn weten de enige kerk waar alle typen orthodoxe gereformeerde belijders welkom zijn. Dus wat dat betreft zou het een enorm gemis zijn, als dit lichtend voorbeeld voor de gereformeerde gezindte zou verdwijnen.
ds. P. Roos merkt dus op dat als je al die typen oprekt tot een pluriforme kerk, dat je dan een soort van PKN dan wel Hervormde Kerk wordt. Dat is strijdig met je eigen (afgescheiden) kerkvisie. Een breed spectrum in een gereformeerde kerkverband is dus een onmogelijkheid.
Plaats reactie