Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ik doelde op betekenis 1: je overtuigt er niemand mee dan degenen die al jouw taal spreken. Ik vind dat in dit geval niet aardig voor een groot deel van de CGK, voor wie dit geheimtaal is, op zijn minst, of die zich daardoor beledigd voelt. Al wil ik best geloven dat het verder niet onaardig bedoeld is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Jan Vogel schreef:
Luther schreef:
Jan Vogel schreef:zegt volgens mij meer over jou... Bedankt. Precies de reactie die ik had verwacht en zo als het er nu aan toe gaat binnen de CGK.
Jammer.
Ah, nu doe je hetzelfde als wat je de ander verwijt. Je kunt toch gewoon ingaan op wat ik post? Ik constateerde alleen dat je denigrerend over de uitdrukking 'Sions gruis' deed, terwijl die gewoon uit de Bijbel komt. Bovendien gaf je aan het gebruik van deze uitdrukking de kwalificatie 'heftig terecht wijzen' mee. Alleen daarmee al geef je toch aan dat wat BhP in deze te zeggen heeft, je niets interesseert?
Het interesseert mij uitermate wat BhP zegt. De uitdrukking "Sions gruis" is niet zo gebruikelijk meer in de niet BhP kringen... Daardoor wordt het gemakkelijk toegepast (ook door mij) op de niet BhP-ers. Nu het uitgelegd is en de bewogenheid erin meeklinkt, snap ik de uitdrukking.
Mijn punt is dat ik zo de CGK niet ken. Er is altijd gesprek geweest, al dan niet opgedragen door de synode. Er is altijd respect voor elkaar geweest, ook al waren de meningen nog zo verschillend. Waar het mij om gaat is dat het mij verdriet doet dat de kans bestaat dat de CGK ophoudt te bestaan. Dat broeders (en zusters) van hetzelfde huis nu dreigen uit elkaar te vallen. Daarom is het gesprek nodig, om elkaar toch vast te houden!
Beste Jan, dat zou ik ook wel willen. Maar ik ben bang dat de tijd van gesprekken langzamerhand voorbij is. Gemeenten willen nu doordrammen: de vrouw moet ambtsdrager kunnen worden, want wij lezen de Schrift gewoon anders. De homoseksueel die samenwoont, moet aan het HA kunnen, want God is liefde, en de Schrift spreekt niet over een relatie van liefde en trouw, etc.
En steeds wordt er weer een grens verlegd. Dit raakt het Schriftgezag, en daar kun je niet mee schipperen. Bovendien: op beide punten heeft de kerk (in dit geval de CGK) heel duidelijk en Schriftuurlijk gesproken. Maar ter linkerzijde is er niet meer de wil om zo afwijkend van de samenleving te handelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Paul »

merel schreef:
huisman schreef:
1. Wij luisteren binnen de CGK lang en zorgvuldig naar elkaar. Dit resulteert in stropige maar zorgvuldige besluiten. De ene GS stelt een commissie in om over de ambten na te denken en 3 of soms 6 jaar later als wij uitgeluisterd zijn komt de GS op basis van de Schrift tot een rapport met als conclusie: Er is geen ruimte binnen de Schrift om de ambten open te stellen voor de vrouw.
2. Classis Apeldoorn heeft echter in jouw woorden enkel zijn eigen zin doorgedreven.
3. Ik wil enkel en vrij eenvoudig dat alle gemeenten zich houden aan de besluiten die wij samen binnen de CGK hebben genomen. Lijkt mij niet echt een vreemde houding.

Jij probeert mij steeds te framen als een uiterst rechts buiten de CGK staand mannetje maar ik ken de breedte van de CGK uit bevinding. Belijdend lid geweest van een uiterst linkse gemeente, van 2 midden gemeenten en van 2 behoudende gemeenten.
Precies! Juist door die nauwkeurigheid van besluitvorming en het nauwkeurig omschrijven waardoor men tot bepaalde besluitvorming gekomen is, heeft geresulteerd dat bv de sint Joris kerk in Amersfoort ( hervormd gb) deze rapporten heeft bestudeerd en gebruikt om zelf een standpunt in te nemen omtrent homoseksualiteit. Diverse homoseksuele stellen hadden nl aan de kr toestemming gevraagd om deel te mogen nemen aan de sacramenten. De kr wilde eerst een standpunt innemen hieromtrent en heeft dit rapport uiteindelijk als uitgangspunt genomen.
Betekent dat dat de gemeente bij het "klassieke" standpunt blijft? Dus dat het praktiseren van de gevoelens niet juist is volgens de Bijbel.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Ja en met name de openheid rondom de besluitvorming heeft veel goed gedaan bij de aanvragers van dit besluit
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/classes- ... -1.1532700
De classis Utrecht verleende ds. J. M. J. Kieviet (68) uit Renswoude per 1 februari 2019 „op de meest eervolle wijze” emeritaat.

https://www.rd.nl/kerk-religie/zet-vrou ... -1.1532731
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »


Dankbaar dat acute crisis bezworen is.....maar het geschil blijft bestaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Als ik de berichtgeving goed volg dan verplaatst het probleem zich van de ene naar de andere classis. Dan blijft het volgens mij aardig acuut.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

huisman schreef:

Dankbaar dat acute crisis bezworen is.....maar het geschil blijft bestaan.
Het zal nu op de GS weer helemaal geopend worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Wandelende »

RD schreef:Ook wil de vergadering een „hernieuwd kerkelijk gesprek” binnen de CGK over vrouwelijke ambtsdragers, „gezien het toenemend verlangen dat er in de kerken leeft om ook vrouwen in de ambten te kunnen bevestigen.”
Zo veel rust geeft het besluit toch niet als ik dit citaat uit het RD lees? Heeft het besluit van 1998 voor een deel van de CGK de houdbaarheidsdatum al verloren?
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
RD schreef:Ook wil de vergadering een „hernieuwd kerkelijk gesprek” binnen de CGK over vrouwelijke ambtsdragers, „gezien het toenemend verlangen dat er in de kerken leeft om ook vrouwen in de ambten te kunnen bevestigen.”
Zo veel rust geeft het besluit toch niet als ik dit citaat uit het RD lees? Heeft het besluit van 1998 voor een deel van de CGK de houdbaarheidsdatum al verloren?
Ja, want allerlei gemeenten zijn nu in nood en voelen zich klem en verloren in het kerkverband.....
Volgens mij zijn ze inderdaad in nood, maar op een heel andere manier.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Wandelende schreef:
RD schreef:Ook wil de vergadering een „hernieuwd kerkelijk gesprek” binnen de CGK over vrouwelijke ambtsdragers, „gezien het toenemend verlangen dat er in de kerken leeft om ook vrouwen in de ambten te kunnen bevestigen.”
Zo veel rust geeft het besluit toch niet als ik dit citaat uit het RD lees? Heeft het besluit van 1998 voor een deel van de CGK de houdbaarheidsdatum al verloren?
Ik zie niet hoe de GS tot een ander besluit zou kunnen/durven komen. Een besluit zoals bv in de GKv zal in de CGK onherroepelijk tot een scheuring leiden.
Mijn angst is dat het besluit van 1998 terecht zal worden bevestigd maar dat de samenwerkingsgemeenten een status aparte krijgen t.o.v. dit besluiit en dus de vrouwelijke ambtsdrager door de achterdeur mogen binnenhalen.

Aan de andere kant zijn de GS besluiten van de afgelopen decennia best behoudend te noemen voor CGK begrippen. Dat geeft wel enige verwachting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

De status aparte zou een heel mooie oplossing zijn, vind ik.

Daarmee is ook een dreigement als een kerkscheuring niet meer nodig, hoop ik. Al vind ik dat nu niet erg broederlijk, maar zo is het ook niet bedoeld.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:[ Heeft het besluit van 1998 voor een deel van de CGK de houdbaarheidsdatum al verloren?

Dat begrijp ik ook niet. Het enkel verwijzen naar besluit van 1998 zou toch voldoende moeten zijn...
Plaats reactie