Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Orchidee »

Nee precies, daar gaat het niet om maar het is wel zo! (helaas!)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
Herman schreef:Vanochtend heb ik weer met genoegen naar ds. Heemskerk en prof. Baars geluisterd. Wat mij betreft een voorschot op een gezamenlijke toekomst...
In welke context was dat?
Deze predikanten zijn nl. zeer verschillend!
Als je bijvoorbeeld zondagmorgen een preek van de één hoort en zondagmiddag van de ander is dat héél verwarrend!

Ik hoor ze beide regelmatig en hoor ze graag en bemerk geen wezenlijk verschil maar wel veel overeenkomst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Orchidee »

Sorry, maar er zit echt wel wezenlijk verschil in.
Verschil van inzicht denk ik
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Bertiel »

Ik ds Heemskerk morgen twee keer.
Eerlijke schriftuurlijke en eenvoudige prediking
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Sorry, maar er zit echt wel wezenlijk verschil in.
Verschil van inzicht denk ikAfbeelding

Leg uit zou ik zeggen waar dat wezenlijke verschil dan zou zitten? Beide preken ze een welmenend aanbod,beide leren ze de drie stukken, beide preken ze twee wegen en beide preken die ene Naam die gegeven is tot zaligheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:Ik ds Heemskerk morgen twee keer.
Eerlijke schriftuurlijke en eenvoudige prediking
Ik prof dr. A Baars morgen twee keer.
Eerlijke schriftuurlijke en eenvoudige prediking.

Hoor beide predikanten graag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Het was op een ambtsdragerbijeenkomst over de DL van de HHK en CGK te Werkendam.

Er zijn inderdaad geen wezenlijke verschillen. Beiden grijpen primair terug op de belijdenisgeschriften, en hollandse en schotse oudvaders tot in de 18e eeuw. Beiden spreken met groot respect over hun milieu waar ze uit voortkomen, maar nemen tegelijkertijd op gepaste wijze afstand van 'een prediking die onder de beheersing van de verkiezing staat' en van onder ons virulente termen als 'zien is nog geen hebben'. Wat dat betreft hoor je altijd enige animositeit richting bijvoorbeeld de GG.

(Qua karakter, preekstijl en pastorale invoelendheid bespeur ik wel onderscheiden gaven. Maar daar is volgens mij prima mee om te gaan).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Wat dat betreft hoor je altijd enige animositeit richting bijvoorbeeld de GG.
Voor animositeit kun je ook de volgende woorden invullen: afgunst, haat en nijd, hostiliteit, na-ijver, verbittering, vijandigheid, vijandschap en wrijving. Ik mag toch hopen dat die betekenissen niet het geval zijn. Er zal op zijn hoogst wat afkeuring zijn, maar dat is dan ook wel alles. Bovendien geloof ik niet dat de plaatselijke GG-predikant andere zaken leert dan deze twee dominees.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Profilering is dan een juister woord.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Herman schreef:Wat dat betreft hoor je altijd enige animositeit richting bijvoorbeeld de GG.
Voor animositeit kun je ook de volgende woorden invullen: afgunst, haat en nijd, hostiliteit, na-ijver, verbittering, vijandigheid, vijandschap en wrijving. Ik mag toch hopen dat die betekenissen niet het geval zijn. Er zal op zijn hoogst wat afkeuring zijn, maar dat is dan ook wel alles. Bovendien geloof ik niet dat de plaatselijke GG-predikant andere zaken leert dan deze twee dominees.

Het gaat vooral over het eigene van de GG wat zulke predikanten niet begrijpen en waar ze heel voorzichtig wel eens wat over zeggen.
Zo heb ik bv van Ds, Heemskerk prachtige preken gehoord over Ruth. Maar deze preken zijn niet te vergelijken met preken uit de GG die over Ruth gehouden worden.

En weer on topic: Wat Nieuwegein betreft: zeer teleurstellend. Ik kan het gezien de discussie die nu loopt, alleen maar zien als provocatie.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 23 mar 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:
Herman schreef:Vanochtend heb ik weer met genoegen naar ds. Heemskerk en prof. Baars geluisterd. Wat mij betreft een voorschot op een gezamenlijke toekomst...
In welke context was dat?
Deze predikanten zijn nl. zeer verschillend!
Als je bijvoorbeeld zondagmorgen een preek van de één hoort en zondagmiddag van de ander is dat héél verwarrend!
Wat is het verschil tussen (de preken van) deze predikanten?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef: En weer off topic: Wat Nieuwegein betreft: zeer teleurstellend. Ik kan het gezien de discussie die nu loopt, alleen maar zien als provocatie.
Ik vind het ook lastig om dat anders te zien. En als dit voor kerkelijke brokken zorgt, hebben de behoudenden het natuurlijk weer gedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door KGPHP »

Gisteren werd er tijdens het gebed uitgebreid voorbede gedaan voor de komende generale synode.
Ik begrijp dat de voorbereidingen in volle gang zijn.

Weet iemand wanneer de synode gaat plaatsvinden?
Misschien ook een nieuw topic aanmaken?
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door KGPHP »

KGPHP schreef:Gisteren werd er tijdens het gebed uitgebreid voorbede gedaan voor de komende generale synode.
Ik begrijp dat de voorbereidingen in volle gang zijn.

Weet iemand wanneer de synode gaat plaatsvinden?
Misschien ook een nieuw topic aanmaken?
Inmiddels al wat informatie gevonden via de website CGK.
Synode begint pas in juni.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Plaats reactie