Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Volgens mij begrijp je nog steeds niet wat ik schrijf. Als ds. Westerink zoiets zou hebben gezegd, zou mij dat zeer verbazen. Ik kan mij zelfs niet voorstellen dat hij zoiets over de RKK zou zeggen. Misschien over een moskee.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Dat mensen op de helft, of op driekwart, van de gereformeerde belijdenisgeschriften afwijken, brengt niet mee dat er geen enkele overeenkomst meer is met het oude CGK-gedachtengoed. Er blijft immers nog een kwart over. Dat is alles wat ik steeds wil zeggen maar kennelijk lukt het mij ook niet om helder en duidelijk te schrijven.mcgk schreef:De discussie ging over het CGK gedachtengoed. Blijkbaar zie je nu in dat er toch enkele gemeenten zijn die niet meer gereformeerd zijn (en dan niet de BHP definitie van gereformeerd, maar gewoon algemeen), dus jouw ongelijk is bewezen. Nu heb je het opeens over het algemene christendom want dan is er ook nog wel een raakvlak met het gedachtengoed, ja natuurlijk is dat zo. Slechte manier van discussieren.DDD schreef: Ik sluit niet uit dat leden van de cgk Zwolle van de gereformeerde belijdenisgeschriften afwijken.
Natuurlijk zijn die ongereformeerde CGK"s nog algemeen christelijk, natuurlijk zullen ook daar kinderen van God zitten die zijn er immers ook in de RKK en GKV! Maar dat betekend nog steeds dat ze de fundamentele basis van de CGK achter zich hebben gelaten en niet zo'n beetje ook.
Trouwens: In vele evangelische gemeenten -geen pinkster- hoor ik bijbelgetrouwere prediking als in die CGK's. Evangelisch en remonstrants zijn namelijk helemaal niet hetzelfde (ondanks wat mensen als ds. jmd de Heer willen laten geloven), de wedergeboorte functioneert en wordt daar gewoon gepredikt. En tot mijn schaamte moet ik dan zeggen, in bepaalde CGK's functioneert die wedergeboorte juist niet meer en wordt Christus niet gepredikt, ook niet onder een deksel, want die bezitten we immers al. En de kinderdoop niet meer goed, en de belijdenisgeschriften niet meer en zo kan ik doorgaan. Hoe kan je dan nog zeggen dat die het CGK gedachtengoed nog bezitten........
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Iemand die in de alverzoening gelooft, heeft een duidelijke overeenkomst met iemand die in de particuliere verzoening gelooft. Kennelijk gelooft hij dat verzoening nodig is.
Dat lijkt mij al een duidelijke overeenkomst. Misschien gelooft hij ook wel dat verzoening tussen de mens en God nodig is. Nog een overeenkomst. Misschien baseert hij zijn geloof wel op de bijbel. Nog een duidelijke overeenkomst. Misschien gelooft hij wel dat Jezus de Zoon van God is. Nog een duidelijke overeenkomst met het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed.
Ik kan uren doorgaan. En dan ben ik nog niet klaar.
Al de terechte zorgen over de verschillen die er wel zijn, nemen deze overeenkomsten niet weg. En je doet mensen dus geen recht als je beweert dat er geen enkele overeenkomst is. En dat is een ernstige zonde.
Dat lijkt mij al een duidelijke overeenkomst. Misschien gelooft hij ook wel dat verzoening tussen de mens en God nodig is. Nog een overeenkomst. Misschien baseert hij zijn geloof wel op de bijbel. Nog een duidelijke overeenkomst. Misschien gelooft hij wel dat Jezus de Zoon van God is. Nog een duidelijke overeenkomst met het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed.
Ik kan uren doorgaan. En dan ben ik nog niet klaar.
Al de terechte zorgen over de verschillen die er wel zijn, nemen deze overeenkomsten niet weg. En je doet mensen dus geen recht als je beweert dat er geen enkele overeenkomst is. En dat is een ernstige zonde.
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Welkom in de realiteit. Je kunt prachtig humanistisch-theoretisch betogen maar dat heeft geen enkel raakvlak met het opkomen voor de gereformeerde grondslag van de CGK van oudsher. De grondslag wordt van binnenuit bekritiseerd (Geen HC, notabene belijdenis geschrift die de grondslag mede bepaalt, alverzoening, algemene verzoening etc etc) en daar wijst huisman op. Hij maakt zich zorgen over de afbraak van binnenuit. Een zorg die velen met hem delen.DDD schreef:(..) zou mij dat zeer verbazen.
Een wazig humanistisch idealistisch praatje met een belerende en corrigerende toon slaat hier als een tang op een varken.
Missschien moeten wij GG-ers in zo'n CGK topic even een pas op de plaats maken? Er is niets frustrerender en pijnlijker dan buitenstaanders die de zorgen van de direct betrokkenen bagatelliseren. Over niet begrijpen gesproken...
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Hoe kan je iets rechtpraten wat krom is en vervolgens een ander van ernstige zonde betichten ........... daar heb ik één woord voor 'Triest'.DDD schreef:Iemand die in de alverzoening gelooft, heeft een duidelijke overeenkomst met iemand die in de particuliere verzoening gelooft. Kennelijk gelooft hij dat verzoening nodig is.
.........................
Al de terechte zorgen over de verschillen die er wel zijn, nemen deze overeenkomsten niet weg. En je doet mensen dus geen recht als je beweert dat er geen enkele overeenkomst is. En dat is een ernstige zonde.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Helder. De gereformeerde leer gaat doorgaans uit van alles of niks. Dus met een kwart overeenkomst is de identificatie volledig weggevallen.DDD schreef:Dat mensen op de helft, of op driekwart, van de gereformeerde belijdenisgeschriften afwijken, brengt niet mee dat er geen enkele overeenkomst meer is met het oude CGK-gedachtengoed. Er blijft immers nog een kwart over. Dat is alles wat ik steeds wil zeggen maar kennelijk lukt het mij ook niet om helder en duidelijk te schrijven.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Ik heb helemaal niets recht gepraat! Ik heb zelfs helemaal geen standpunt ingenomen over de mogelijke dwalingen in de CGK Zwolle. Ik heb mij alleen geconcentreerd op de extreme uitlatingen daarover.Auto schreef:Hoe kan je iets rechtpraten wat krom is en vervolgens een ander van ernstige zonde betichten ........... daar heb ik één woord voor 'Triest'.DDD schreef:Iemand die in de alverzoening gelooft, heeft een duidelijke overeenkomst met iemand die in de particuliere verzoening gelooft. Kennelijk gelooft hij dat verzoening nodig is.
.........................
Al de terechte zorgen over de verschillen die er wel zijn, nemen deze overeenkomsten niet weg. En je doet mensen dus geen recht als je beweert dat er geen enkele overeenkomst is. En dat is een ernstige zonde.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Als er een extreme uitlatingen doet ben jij het nu zo langzamerhand, dat je dit probeert vol te houden. Lees wat gjdbruijn zegt.DDD schreef:
Ik heb helemaal niets recht gepraat! Ik heb zelfs helemaal geen standpunt ingenomen over de mogelijke dwalingen in de CGK Zwolle. Ik heb mij alleen geconcentreerd op de extreme uitlatingen daarover.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Ik als insider weet niet alle ins en outs.Auto schreef: Euhm Purmerend, Zuid Laren, Lisse en nog wel paar gemeenten hebben geen middagdienst meer.
Ik weet in ieder geval van 1 gemeente die in het beroepingswerk aan predikanten (die misschien voor hun gemeente in aanmerking komen) vragen of ze bereid zijn niet uit de HC te preken. Als ze aangeven dat wel te willen doen, dan gaan ze van de lijst af.
Soms hoor ik iets en denk dan: dat kan niet waar zijn.
Ik heb Luther eens een link gestuurd, waarvan hij dacht dat het ook niet waar kon zijn.
Maar dat was het wel, (helaas) te bewijzen met de link.
Erger nog vind ik dan de lauwheid waarop men dan reageert (ik bedoel niet Luther!) sommige gemeenteleden.
En dan roept de k.r. weer op om te zoeken naar dingen die (nog) verbinden.
Op huisbezoek wordt niet begrepen als je zegt dat je je geestelijk eenzamer gaat voelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Als je het opkomen voor de eigen grondslag extreem noemt, dan zijn we allemaal extreem op dit forum. We onderschrijven immers allemaal deze grondslag (3FVE, reformatie, nadere-reformatie)!?DDD schreef:extreme uitlatingen .
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 15 okt 2016, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Ik citeer samanthi in haar antwoord aan Huisman en daar laat ik het voorlopig bij. Het is aan dovemansoren besteed.
samanthi schreef:Het past niet om te generaliseren en te schoppen.huisman schreef:accentverschil???? Tussen een preek in CGK Elburg en CGK Zwolle (afstand 25km) zit een verschil van dag en nacht.DDD schreef:Geen dag en nacht, maar zeker een duidelijk waarneembaar accentverschil. Maar is het nu wel of niet een flankenkwestie? Want de bovenstaande schrijvers beweren iets anders.Jeremiah schreef: Logisch, die zorgen hadden er al veel eerder kenbaar gemaakt moeten worden. Vergelijk eens een preek van Prof Baars met een preek van een predikant van de linkerkant. Een verschil van dag en nacht.
Elburg:
De noodzaak van de wedergeboorte,de doodstaat van de mens, het onderscheiden tussen schijn en zijn,separeren tussen bekeerd en onbekeerd. Het ware geloof in de bevindelijke kennis in de weg van de drie stukken ellende,verlossing en dankbaarheid. De bevindelijke kennis van Christus in Zijn ambten en staten. enz.
Zwolle:
Wij zijn allemaal kinderen van één Vader, gaan ten hemel in, hebben Jezus in ons leven toegelaten en hebben aan één preekje van 20 minuten genoeg.
Als ik in Zwolle zou wonen reed ik elke zondag 2 keer naar Elburg.
De voorbeelden zijn willekeurig gekozen maar uit te breiden met vele.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Ja, wanneer luister je eens?DDD schreef:Ik citeer samanthi in haar antwoord aan Huisman en daar laat ik het voorlopig bij. Het is aan dovemansoren besteed.
Erg flauw om haar posting zo te misbruiken na zo'n discussie waarin je veel onzin hebt neergezet.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Ik heb toch op alle onderdelen gereageerd?
Wat mis je nog? Want dat is niet de bedoeling.
Ik misbruik haar posting niet. Mijn stijl is niet de hare, maar wij zeggen precies hetzelfde.
Wat mis je nog? Want dat is niet de bedoeling.
Ik misbruik haar posting niet. Mijn stijl is niet de hare, maar wij zeggen precies hetzelfde.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
1.Ik generaliseer juist niet maar noem juist twee specifieke voorbeelden (Elburg en Zwolle)
2.De waarheid zeggen wordt al vlug gezien als schoppen. De gemeente van CGK Zwolle viert in haar geheel Avondmaal en houdt zich dus in haar geheel voor gelovig. Dat hoor je terug in de prediking die ik in mijn eerste post beschreef. Gewoon pure feiten die niemand van de CGK Zwolle zal ontkennen.
Nog een paar feiten die mij als CGK'er echt verdriet doen. Openbaar gepubliceerd dus geen laster.
1.Als je het ambtelijk contact leest waar bv wordt gezegd dat je ook ambtsdrager kunt zijn als je altijd de middagdienst verzuimd kun je als CGK'er alleen maar huiveren.
2. Ds Mijnders (CGK Zwolle) opvatting over verloren gaan. Volgens hem een onmogelijkheid. Lees dan het laatste boek van ds P den Butter (Bestemming bereikt) en zie......geen raakvlak.
3. De discussie over het laten vallen van de tweede(leer)dienst is helaas al te ver om nog te stoppen.
4. De uitspraak van de vorige synode over homoseksualiteit is door Zwolle openlijk verworpen en niet nageleefd .
5. Zwolle heeft jaren niet afgedragen aan de emerituskas en is daar steeds voor vermaand.
6.Een ouderling uit Hoogeveen heeft zich in het Kerkblad van het Noorden gedistancieerd van de kinderdoop en bij ondertekening een voorbehoud gemaakt.
7. Er zijn kerkenraden die niet meer eisen dat ambtsdrager volledig met de 3FvE instemmen en die dus ook niet meer ondertekenen.
Enz. enz. Wie zou niet wenen!
2.De waarheid zeggen wordt al vlug gezien als schoppen. De gemeente van CGK Zwolle viert in haar geheel Avondmaal en houdt zich dus in haar geheel voor gelovig. Dat hoor je terug in de prediking die ik in mijn eerste post beschreef. Gewoon pure feiten die niemand van de CGK Zwolle zal ontkennen.
Nog een paar feiten die mij als CGK'er echt verdriet doen. Openbaar gepubliceerd dus geen laster.
1.Als je het ambtelijk contact leest waar bv wordt gezegd dat je ook ambtsdrager kunt zijn als je altijd de middagdienst verzuimd kun je als CGK'er alleen maar huiveren.
2. Ds Mijnders (CGK Zwolle) opvatting over verloren gaan. Volgens hem een onmogelijkheid. Lees dan het laatste boek van ds P den Butter (Bestemming bereikt) en zie......geen raakvlak.
3. De discussie over het laten vallen van de tweede(leer)dienst is helaas al te ver om nog te stoppen.
4. De uitspraak van de vorige synode over homoseksualiteit is door Zwolle openlijk verworpen en niet nageleefd .
5. Zwolle heeft jaren niet afgedragen aan de emerituskas en is daar steeds voor vermaand.
6.Een ouderling uit Hoogeveen heeft zich in het Kerkblad van het Noorden gedistancieerd van de kinderdoop en bij ondertekening een voorbehoud gemaakt.
7. Er zijn kerkenraden die niet meer eisen dat ambtsdrager volledig met de 3FvE instemmen en die dus ook niet meer ondertekenen.
Enz. enz. Wie zou niet wenen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Een welwillende luisterhouding zou dit soort discussies veel goed kunnen doen. Ik vind het nu een vermoeiende discussie om te lezen. Als ik de postings van bijv. huisman lees, proef ik daarin zorg en zeker geen extreem uitvergroten van de verschillen. Laten we daar dan geen definitiespel van maken. Volgens mij kan iedereen begrijpen wat in dit verband met "een verschil van dag en nacht" of "het oude CGK-gedachtengoed" wordt bedoeld. Ik ben het eens met de opmerkingen van GJdeBruijn.
In een poging om wat dichter terug te keren naar de topictitel. Als relatieve buitenstaander lees ik de verslagen van de CGK synode de afgelopen week toch ook wel met wat bewondering, al is dat misschien niet helemaal het goede woord. De openheid van het curatorium treft mij en hun houding is zowel eerlijk als moedig. Of zoiets vervolgens ook in de krant moet is weer een andere vraag. Ik ben onder de indruk van verschillende verslagen van besprekingen. In die zin zou ik - ook als buitenstaander - wel willen zeggen: besef ook wat je als CGK-er gekregen hebt. Ik besef wel dat de huidige situatie veel pijn en vragen geeft. Verwijdering binnen de kerk wellicht ook. Maar het is een groot goed als de verbinding in de kerk nog gezocht kan worden. Vanuit het besef niet dat iedereen in wezen hetzelfde denkt (want dat is niet zo), maar wel aan elkaar gegeven te zijn. Denk niet te klein over de "vreedzame co-existentie" zoals huisman het noemt. Juist als de verschillen fundamenteel blijken te zijn is het een voorrecht als niet direct vanuit een idee van scheuring wordt gedacht. Ik weet dat ware eenheid vanuit herkenning in Christus de diepste eenheid is. Maar institutionele eenheid is eveneens eenheid en kan ook functioneel zijn. De kerk is een lichaam en lichaamsdelen kunnen - hoe ongedacht en onmogelijk misschien vanuit onze kant gezien - genezen. Juist ook door hun verbonden zijn met het geheel van het lichaam.
In een poging om wat dichter terug te keren naar de topictitel. Als relatieve buitenstaander lees ik de verslagen van de CGK synode de afgelopen week toch ook wel met wat bewondering, al is dat misschien niet helemaal het goede woord. De openheid van het curatorium treft mij en hun houding is zowel eerlijk als moedig. Of zoiets vervolgens ook in de krant moet is weer een andere vraag. Ik ben onder de indruk van verschillende verslagen van besprekingen. In die zin zou ik - ook als buitenstaander - wel willen zeggen: besef ook wat je als CGK-er gekregen hebt. Ik besef wel dat de huidige situatie veel pijn en vragen geeft. Verwijdering binnen de kerk wellicht ook. Maar het is een groot goed als de verbinding in de kerk nog gezocht kan worden. Vanuit het besef niet dat iedereen in wezen hetzelfde denkt (want dat is niet zo), maar wel aan elkaar gegeven te zijn. Denk niet te klein over de "vreedzame co-existentie" zoals huisman het noemt. Juist als de verschillen fundamenteel blijken te zijn is het een voorrecht als niet direct vanuit een idee van scheuring wordt gedacht. Ik weet dat ware eenheid vanuit herkenning in Christus de diepste eenheid is. Maar institutionele eenheid is eveneens eenheid en kan ook functioneel zijn. De kerk is een lichaam en lichaamsdelen kunnen - hoe ongedacht en onmogelijk misschien vanuit onze kant gezien - genezen. Juist ook door hun verbonden zijn met het geheel van het lichaam.