Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door mcgk »

DDD schreef: Ik sluit niet uit dat leden van de cgk Zwolle van de gereformeerde belijdenisgeschriften afwijken.
De discussie ging over het CGK gedachtengoed. Blijkbaar zie je nu in dat er toch enkele gemeenten zijn die niet meer gereformeerd zijn (en dan niet de BHP definitie van gereformeerd, maar gewoon algemeen), dus jouw ongelijk is bewezen. Nu heb je het opeens over het algemene christendom want dan is er ook nog wel een raakvlak met het gedachtengoed, ja natuurlijk is dat zo. Slechte manier van discussieren.
Natuurlijk zijn die ongereformeerde CGK"s nog algemeen christelijk, natuurlijk zullen ook daar kinderen van God zitten die zijn er immers ook in de RKK en GKV! Maar dat betekend nog steeds dat ze de fundamentele basis van de CGK achter zich hebben gelaten en niet zo'n beetje ook.

Trouwens: In vele evangelische gemeenten -geen pinkster- hoor ik bijbelgetrouwere prediking als in die CGK's. Evangelisch en remonstrants zijn namelijk helemaal niet hetzelfde (ondanks wat mensen als ds. jmd de Heer willen laten geloven), de wedergeboorte functioneert en wordt daar gewoon gepredikt. En tot mijn schaamte moet ik dan zeggen, in bepaalde CGK's functioneert die wedergeboorte juist niet meer en wordt Christus niet gepredikt, ook niet onder een deksel, want die bezitten we immers al. En de kinderdoop niet meer goed, en de belijdenisgeschriften niet meer en zo kan ik doorgaan. Hoe kan je dan nog zeggen dat die het CGK gedachtengoed nog bezitten........
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Eilander:
Dat is een misverstand.

Ik wil niet dat gezegd wordt dat iets anders denkende christenen geen enkel raakvlak met de volgens Huisman wel juiste vorm van het christendom hebben. Dat is hoogmoedig en feitelijk onjuist.
.
Nu doe je het weer. Ik heb gezegd (met als voorbeeld de CGK Zwolle) dat dat geen enkel raakvlak heeft met het oorspronkelijke CGK gedachtegoed.
Jij blijft dat verdraaien naar het gehele christendom en dat is langzamerhand meer dan annoying. Het is laakbaar.

Ons verstaan van wat echt tot het christendom behoort is ook een discussie waard maar dat zal in een ander topic moeten. In dit topic ( zie topictitel) gaat het over de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Dat is een misverstand.

Ik wil niet dat gezegd wordt dat iets anders denkende christenen geen enkel raakvlak met de volgens Huisman wel juiste vorm van het christendom hebben. Dat is hoogmoedig en feitelijk onjuist.
Zoiets bedoel ik inderdaad: er is al een misverstand over het woord 'raakvlak': volgens mij bedoel jij daar toch iets anders mee dan @huisman. Dat blijkt uit het feit dat je ook nog twijfelt of de islam raakvlakken heeft met het 'oude CGK-gedachtengoed'.
Ik begrijp best wat je bedoelt, en in zekere zin kan ik het daar ook nog wel mee eens zijn. Maar het is wel een andere definitie dan die huisman hanteert. Dat maakt het toch verwarrend, vind ik.
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Nee.

Mijn bijdragen zijn heel duidelijk.
DDD schreef:
Jeremiah schreef:
Logisch, die zorgen hadden er al veel eerder kenbaar gemaakt moeten worden. Vergelijk eens een preek van Prof Baars met een preek van een predikant van de linkerkant. Een verschil van dag en nacht.
Geen dag en nacht, maar zeker een duidelijk waarneembaar accentverschil. Maar is het nu wel of niet een flankenkwestie? Want de bovenstaande schrijvers beweren iets anders.
DDD schreef:
Dat zal. Ik vind dat geen verschil van dag en nacht. Dat is veel te extreem uitgedrukt. Je kunt in Zwolle overigens naar een even zware GG. Maar goed. Kerkelijke trouw is ook heel goed. In ieder geval neem ik nadrukkelijk afstand van de uitdrukking ´dag en nacht´. Ik vind dat een ongepaste uitdrukking.

(...)
Het is volstrekte flauwekul dat zowel vorm als inhoud van de CGK Zwolle ´geen enkel raakvlak met het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed' zou hebben.
En wat 'geen enkel raakvlak' betekent, hoort iedereen die in zo'n gesprek deelneemt, te weten.

Maar ik citeer:

"Taalkundig gezien zijn vrijwel alle raakvlakken ook overeenkomsten, maar een overeenkomst is vaak meer dan een raakvlak. Zoals eerder genoemd is ieder contract een overeenkomst, maar duidelijk geen raakvlak. Omgekeerd is een raakvlak aan een bol geen overeenkomst.
Zowel ‘raakvlak’ als ‘overeenkomst’ zijn dus homoniemen met niet lege doorsnede van hun semantiek. Zonder context heeft het woord ‘overeenkomst’ de neiging zich te laten vertalen naar ‘dat wat overeenkomt’ ofwel een ‘gemeenschappelijkheid’.
Gegeven twee objecten dan hebben zij overeenkomst als hun respectievelijke verzamelingen van eigenschappen een niet lege doorsnede hebben. Zij hebben een raakvlak als zij aan elkaar raken."

Ik concludeer dat ik bezwaar maak tegen het voortdurende accentueren van de verschillen in de CGK door Huisman. En dat nog wel met woorden die mijns inziens volstrekt ongepast zijn. Zolang de kerkdienst begint met het votum is er al een heel duidelijk waarneembare overeenkomst.

En ik begrijp best dat Huisman niet zal ontkennen dat ook in de CGK Zwolle het votum klinkt. Maar zijn extreme stellingnamen zijn niet alleen feitelijk onjuist, maar ook een bedreiging van de kerkelijke vrede en zouden door alle christenen die de waarheid en de vrede liefhebben met kracht moeten worden bestreden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Nog even ter aanvulling.

Het voorbeeld wat huisman aangeeft met het verschil tussen Elburg en Zwolle is ook gebruikt door een prominente predikant binnen de CGK bij een openbare lezing. Daarnaast hebben verschillende publicaties van het laatste jaren laten zien dat Zwolle een andere weg is ingegaan. Vorig jaar heeft een predikant van Zwolle aangegeven dat als het revisieverzoek mbt het rapport homoseksualiteit niet wordt geaccepteerd dat Zwolle gewoon doorgaat op de ingeslagen weg. Vervolgens (en dat is in de media onderbelicht gebleven) heeft deze predikant ook aangegeven dat hij zich niet voor kon stellen dat iemand verloren kan gaan. Hier heeft ds Kieviet een aantal artikelen in BhP over geschreven.

En het is niet alleen in Zwolle er zijn andere gemeenten die aangeven dat er niet meer uit de HC gepreekt mag worden, omdat die afgedaan heeft ........ Er kan heel veel gezegd worden maar er zijn in ieder geval gemeenten binnen de CGK die je niet meer gereformeerd kan noemen en die ook niet meer het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed hebben.
Laatst gewijzigd door Auto op 15 okt 2016, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

DDD schreef:
En ik begrijp best dat Huisman niet zal ontkennen dat ook in de CGK Zwolle het votum klinkt. Maar zijn extreme stellingnamen zijn niet alleen feitelijk onjuist, maar ook een bedreiging van de kerkelijke vrede en zouden door alle christenen die de waarheid en de vrede liefhebben met kracht moeten worden bestreden.
De stellingnamen die huisman heeft zijn niet extreem, die zijn zelfs bevestigd door prominente predikanten uit het midden van de CGK. En die vrede die jij zo noemt is een schijnvrede. Deze gemeenten weigeren zich te houden aan de kerkorde, waar bijvb Zwolle al ettelijke keren over is vermaand. En die met een eigengeinterpreteerde bijbelse vrede een waarheid voorstaan die mijlenver van het Christelijke Gereformeerde gedachtengoed staat.

En Zwolle komt wat vaker in het nieuws omdat daar cgk gemeenten zitten die hun roeping wel trouw volgen en de kerken aanspreken op hun doen en laten. In andere classissen laat men het gewoon toe.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Vagari »

DDD schreef:@Eilander:
Dat is een misverstand.

Ik wil niet dat gezegd wordt dat iets anders denkende christenen geen enkel raakvlak met de volgens Huisman wel juiste vorm van het christendom hebben. Dat is hoogmoedig en feitelijk onjuist.

@Vagari:
Ik heb nooit gezegd dat het allemaal niet uitmaakt. Hoe kom je erbij. Maar inderdaad wordt in alle reformatorische kerken dezelfde Christus gepreekt. Dat gebeurt op allerlei manieren. Soms onder een deksel, zoals de apostel zegt. Hij zegt ook: "En toch wordt Christus op allerlei manieren, hetzij in waarheid, hetzij onder een deksel, gepredikt. En daar in verblijd ik mij, en zal ik mij blijven verblijden." Daar sluit ik mij graag bij aan.

De tekst die je aanhaalt gaat terug op vers 15.
De kanttekeningen zeggen dat het wel over de rechtzinnige leer gaat maar dat die verkondigd wordt met onzuiver hart.
Filippenzen 1:15 / STV
15 ‭‭Sommigen prediken‭⁴⁰‭ ook wel Christus door nijd en‭⁴¹‭ twist, maar‭⁴²‭ sommigen ook door goedwilligheid.‭⁴³‭‭
Natuurlijk zeg je niet dat het allemaal niet uitmaakt, je discussieert hier over het woordgebruik.
Zolang in de betreffende kerk Jezus Christus wordt gepreekt, hoe dan ook, kun je onmogelijk stellen dat er 'geen enkel raakvlak is' met de oorspronkelijke CGK-boodschap. Dat zou je wel kunnen stellen van de prediking in de plaatselijke moskee, hoewel ik dat ook al twijfelachtig zou vinden. Want 'geen enkel raakvlak' is zelfs in dat geval wat overdreven.
Maar lijkt je dat nu echt relevant als het om dit onderwerp gaat?

Huisman zegt dat er in Zwolle de noodzaak van wedergeboorte en bekering niet meer gepreekt wordt. Weet je wat dat is? Dat is mensen bij Jezus Christus vandaan houden. Dan heeft de kern toch geen enkel raakvlak meer met de oorspronkelijke CGK-boodschap?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

Auto schreef: En het is niet alleen in Zwolle er zijn andere gemeenten die aangeven dat er niet meer uit de HC gepreekt mag worden, omdat die afgedaan heeft ........ Er kan heel veel gezegd worden maar er zijn in ieder geval gemeenten binnen de CGK die je niet meer gereformeerd kan noemen en die ook niet meer het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed hebben.
Mag worden zeg je, wie vinden dat, de leden, de k.r.?
In onze gemeente zitten ook mensen die de leerstukken als achterhaald zien.
En als ze dit gedachtegoed gaan verspreiden via internet (fora en blogs) breidt het zich uit als een olievlek.
Ik ontmoette mensen uit een CGK in het gooi, en daar werd het als heel normaal gezien om maar 1 dienst per zondag bij te wonen. Ook de leerdiensten werden onbelangrijk gevonden. Het gaat immers om de Bijbel, zeggen ze dan.
In diverse kerken hier in de regio zijn er alleen morgendiensten, maar ik vraag me soms af wanneer de eerste CGK dit voorbeeld volgt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

DDD schreef:En ik begrijp best dat Huisman niet zal ontkennen dat ook in de CGK Zwolle het votum klinkt. Maar zijn extreme stellingnamen zijn niet alleen feitelijk onjuist, maar ook een bedreiging van de kerkelijke vrede en zouden door alle christenen die de waarheid en de vrede liefhebben met kracht moeten worden bestreden.
Hier ben ik het ten zeerste mee oneens. Een verwaterd evangelie is geen evangelie, en waar dat niet klinkt worden mensen bedrogen voor de eeuwigheid. Daar kunnen en mogen we geen doekjes om winden. Feitelijk is dat het ergste wat er is, en waarschuwen daartegen moet in liefde gebeuren. Anders hebben we een valse vrede en een halve waarheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

@DDD.
1.Bedankt voor de uitleg van het woord raakvlak. Nu kan ik mijn stelling met meer zekerheid plaatsen.
De CGK Zwolle ( uit te breiden met helaas meer gemeenten) heeft geen enkel raakvlak met het oorspronkelijke CGK gedachtegoed.
2. De opmerking dat huisman (trouwens bewust zonder hoofdletter geschreven) het verschil binnen de CGK accentueert is waar maar ook zonder huisman zouden deze verschillen zeer groot zijn en duidelijk voor elke toeschouwer.
Als ik op een classisvergadering aanwezig ben geef ik predikanten een hand die gekleed gaan in driedelig zwart met zware stropdas maar ook die gekleed gaan in een spijkerbroek met een slobbertrui.
Achter deze kledingsstijl zit een verschil die nauwlijks te overbruggen is. Die pogingen zijn ook allang gestaakt.
Er is nu een vreedzame co-existentie en dat gaat prima maar is wel ongemakkelijk.

Maar CGK'ers blijven lieve vriendelijke mensen zoals jij op dit forum hebt ervaren. Dat is ons raakvlak :huhu
Laatst gewijzigd door huisman op 15 okt 2016, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Mara schreef:
Auto schreef: En het is niet alleen in Zwolle er zijn andere gemeenten die aangeven dat er niet meer uit de HC gepreekt mag worden, omdat die afgedaan heeft ........ Er kan heel veel gezegd worden maar er zijn in ieder geval gemeenten binnen de CGK die je niet meer gereformeerd kan noemen en die ook niet meer het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed hebben.
Mag worden zeg je, wie vinden dat, de leden, de k.r.?
In onze gemeente zitten ook mensen die de leerstukken als achterhaald zien.
En als ze dit gedachtegoed gaan verspreiden via internet (fora en blogs) breidt het zich uit als een olievlek.
Ik ontmoette mensen uit een CGK in het gooi, en daar werd het als heel normaal gezien om maar 1 dienst per zondag bij te wonen. Ook de leerdiensten werden onbelangrijk gevonden. Het gaat immers om de Bijbel, zeggen ze dan.
In diverse kerken hier in de regio zijn er alleen morgendiensten, maar ik vraag me soms af wanneer de eerste CGK dit voorbeeld volgt.
Euhm Purmerend, Zuid Laren, Lisse en nog wel paar gemeenten hebben geen middagdienst meer.

Ik weet in ieder geval van 1 gemeente die in het beroepingswerk aan predikanten (die misschien voor hun gemeente in aanmerking komen) vragen of ze bereid zijn niet uit de HC te preken. Als ze aangeven dat wel te willen doen, dan gaan ze van de lijst af.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Auto schreef: En het is niet alleen in Zwolle er zijn andere gemeenten die aangeven dat er niet meer uit de HC gepreekt mag worden, omdat die afgedaan heeft ........ Er kan heel veel gezegd worden maar er zijn in ieder geval gemeenten binnen de CGK die je niet meer gereformeerd kan noemen en die ook niet meer het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed hebben.
Mag worden zeg je, wie vinden dat, de leden, de k.r.?
In onze gemeente zitten ook mensen die de leerstukken als achterhaald zien.
En als ze dit gedachtegoed gaan verspreiden via internet (fora en blogs) breidt het zich uit als een olievlek.
Ik ontmoette mensen uit een CGK in het gooi, en daar werd het als heel normaal gezien om maar 1 dienst per zondag bij te wonen. Ook de leerdiensten werden onbelangrijk gevonden. Het gaat immers om de Bijbel, zeggen ze dan.
In diverse kerken hier in de regio zijn er alleen morgendiensten, maar ik vraag me soms af wanneer de eerste CGK dit voorbeeld volgt.
Die eerste gemeente is er al namelijk Eindhoven heeft nog maar één keer dienst op zondag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Juist als het over de synode van de CGK gaat, is dit relevant. Het gaat hier om een kerkverband, waarin huisman met extreme stellingen tegenstellingen uitvergroot. Ik maak daar al vanaf het begin duidelijk en ernstig bezwaar tegen.

Vervolgens leest huisman mijns inziens niet goed. En als hij dan begrijpt wat ik bedoel, zegt hij dat ik tegen windmolens vecht. Dat kan. Maar het dient een belangrijk doel.

@Auto: welke predikant heeft gezegd dat in de CGK gemeenten zijn die geen enkele overeenkomst meer hebben met de oorspronkelijke CGK-leer? Die lijdt waarschijnlijk dan aan dezelfde schromelijke neiging tot overdrijven.

Dat laatste voorbeeld dat je noemt, daar schrik ik wel van. Dat geef ik eerlijk toe. Maar dat is nog steeds geen reden om het nog erger te maken dan het al is. Overigens heeft de CGK Lisse volgens haar eigen website wel een middagdienst.

@Vagari: Zelfs als het zo zou zijn dat er geen enkele verwijzing is naar de noodzaak van wedergeboorte, wat ik wel betwijfel, maar niet met zekerheid durf te ontkennen, zie ik nog talloze overeenkomsten met het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed. En het kerkelijk gesprek en de kerkelijke vermaningen zijn er bepaald niet mee gediend om eerst een karikatuur van de ander te maken en dan te menen dat deze ander zich daarmee wel zal bekeren. Integendeel. Zulke uitspraken zijn alleen goed voor het eigen vrome vlees en dienen geen enkel ander doel dan het strelen van het eigen gemoed. Want de personen waarover het gaat, zullen zich terecht beledigd voelen en de mogelijk terechte zorgen niet eens meer zien.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 okt 2016, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Sheba »

DDD schreef:@Eilander:
Dat is een misverstand.

Ik wil niet dat gezegd wordt dat iets anders denkende christenen geen enkel raakvlak met de volgens Huisman wel juiste vorm van het christendom hebben. Dat is hoogmoedig en feitelijk onjuist.

@Vagari:
Ik heb nooit gezegd dat het allemaal niet uitmaakt. Hoe kom je erbij. Maar inderdaad wordt in alle reformatorische kerken dezelfde Christus gepreekt. Dat gebeurt op allerlei manieren. Soms onder een deksel, zoals de apostel zegt. Hij zegt ook: "En toch wordt Christus op allerlei manieren, hetzij in waarheid, hetzij onder een deksel, gepredikt. En daar in verblijd ik mij, en zal ik mij blijven verblijden." Daar sluit ik mij graag bij aan.

@DDD : Paulus heeft het hier niet over een ander Evangelie. Maar over het Evangelie dat met verkeerde motieven wordt verkondigd. (Zie Calvijn). Hij verblijdt zich over dat Christus verkondigt wordt, niet over de verkeerde motieven.
Anders zou je in strijd komen met andere onderdelen van de Schrift waar juist de nadruk gelegd wordt op de waarheid. Zie Gal.1 waar Paulus zegt dat een ieder die niet blijft in wat hij leerde vervloekt is...

Naam en inhoud kan je niet van elkaar loskoppelen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

DDD schreef:Juist als het over de synode van de CGK gaat, is dit relevant. Het gaat hier om een kerkverband, waarin huisman met extreme stellingen tegenstellingen uitvergroot. Ik maak daar al vanaf het begin duidelijk en ernstig bezwaar tegen.

Vervolgens leest huisman mijns inziens niet goed. En als hij dan begrijpt wat ik bedoel, zegt hij dat ik tegen windmolens vecht. Dat kan. Maar het dient een belangrijk doel.

@Auto: welke predikant heeft gezegd dat in de CGK gemeenten zijn die geen enkele overeenkomst meer hebben met de oorspronkelijke CGK-leer? Die lijdt waarschijnlijk dan aan dezelfde schromelijke neiging tot overdrijven.

Dat laatste voorbeeld dat je noemt, daar schrik ik wel van. Dat geef ik eerlijk toe. Maar dat is nog steeds geen reden om het nog erger te maken dan het al is.

@Vagari: Zelfs als het zo zou zijn dat er geen enkele verwijzing is naar de noodzaak van wedergeboorte, wat ik wel betwijfel, maar niet met zekerheid durf te ontkennen, zie ik nog talloze overeenkomsten met het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed. En het kerkelijk gesprek en de kerkelijke vermaningen zijn er bepaald niet mee gediend om eerst een karikatuur van de ander te maken en dan te menen dat deze ander zich daarmee wel zal bekeren. Integendeel. Zulke uitspraken zijn alleen goed voor het eigen vrome vlees en dienen geen enkel ander doel dan het strelen van het eigen gemoed. Want de personen waarover het gaat, zullen zich terecht beledigd voelen en de mogelijk terechte zorgen niet eens meer zien.
Je wilt ook werkelijk niets aannemen. Huisman kent de desbetreffende predikant en die predikant zegt niet iets zo maar. Ik zal je in ieder geval 1 predikants naam noemen die een soortgelijk voorbeeld in het openbaar heeft uitgesproken en dat is ds J. Westerink. En als jij bewoordingen gebruikt als 'extreme stellingen' dan heb je niet in de gaten dat je de plank compleet hebt misgeslagen. Als je het verschil niet ziet in wat ds Mijnders heeft geroepen over de eeuwigheid waar het label van de alverzoening aan gehangen kan worden en de prediking die van oudsher in de CGK klinkt, dan ben je niet meer geloofwaardig.
Plaats reactie