Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dat komt omdat de synode eenzijdig is samengesteld en omdat de mensen ter rechterzijde over het algemeen genomen meer heerszucht ten toon spreiden dan gematigde kerkleden. De milder denkende gemeenteleden en synodeleden worden dan al snel overheerst door de strenger denkende leden.
Dat is absoluut niet zo. De GS is samengesteld uit de breedte van de kerken.
Hoe kom je er vervolgens bij dat ambtsdragers ter linkerzijde milder zijn en ter rechterzijde heerszuchtig zijn. Buiten het feit dat dit een laakbare kwalificatie is, komt het opnieuw niet overeen met de werkelijkheid.
Het belangrijkste besluit waarmee de samenwerkingsgemeenten of gemeenten ter linkerzijde zeer veel moeite hebben, is het besluit rond homoseksuele relaties. Het fundamentele rapport daarover is in 2013 unaniem (!) door de GS aanvaard. De 15 revisieverzoeken zijn bijna unaniem afgewezen. Ik ga ze niet rubriceren, maar de samenstelling van de GS in 2016 als volgt. Als je de CGK een beetje kent, is dit echt een afvaardiging uit de volle breedte.

Afgevaardigden PS Noorden

Primi predikanten:
Ds. H. Korving te Urk (Maranatha)
Ds. W.N. Middelkoop te Urk (Ichthus)
Ds. H. Polinder te Urk (Maranatha)
Ds. S.P. Roosendaal te Nieuwe-Pekela
Dr. D.J. Steensma te Veenwouden
Ds. P.W.J. van der Toorn te Heerde

Primi ouderlingen:
T. Hakvoort te Urk (Maranatha)
C.R.S. Sok te Nieuw-Balinge
H.J. Sok te Ulrum
J. Tuinman te Heerde
R. Veldhuijzen van Zanten te Emmen
G. van der Wal te Winschoten

Primus diaken:
A. de Vries te Urk (Maranatha)

Afgevaardigden PS Oosten:

Primi predikanten:
Ds. R. Bikker te Aalten
Ds. P.D.J. Buijs te Ede
Ds. L.A. den Butter te Culemborg
Ds. A.T. van Olst te Antwerpen (België)
Ds. M. Oppenhuizen te Apeldoorn-Zuid
Ds. G. van Roekel te Bennekom-Oosterbeek

Primi ouderlingen:
W. Baarda te Zeist
A. Kok te Veenendaal (Pniël)
H. Lokhorst te Putten
A.J. van der Wekken te Leerdam
H. Stegemann te Aalten
M. Visscher te Apeldoorn-Zuid

Primus diaken:
C. Kaasjager te Leerdam

Afgevaardigden PS Westen:

Primi predikanten:
Ds. A.A. Egas te Nieuwkoop i.c.m. Vianen
Ds. P.J. den Hertog te Amsterdam (De Bron)
Ds. F.H. Meijer te Broek op Langedijk
Ds. W. van ’t Spijker te Hilversum
Dr. A. Versluis te Ouderkerk aan den Amstel
Ds. C. Westerink te Rijnsburg

Primi ouderlingen:
J.J. Eberwijn te Zoetermeer
J.W.G. Koning te Mijdrecht
P. Nobel te Alphen aan den Rijn
J. Pijl te ‘s-Gravenzande
G.J. Roest te Amsterdam (Via Nova)
A.J. de Vuyst te Nieuw-Vennep

Primus diaken:
J.L. de Landmeter te Hillegom

Afgevaardigden PS Zuiden:

Primi predikanten:
Ds. C.J. Droger te Vlaardingen
Dr. J.W. van Pelt te Oud-Beijerland
Ds. F.W. van der Rhee te R’dam-Oost/Cap. ad IJssel
Ds. J.G. Schenau te Goes
Ds. A.G.M. Weststrate te Biezelinge
Ds. A. van der Zwan te Dordrecht-Centrum

Primi ouderlingen:
E.C. Bin te Zierikzee
P. van Duijvenbode te R’dam-Oost/Cap. ad IJssel
J. Groeneveld te R’dam-Oost/Cap. ad IJssel
T. van Staveren te Barendrecht
I.L. Stolk te Rotterdam-Centrum
P. van Vugt te Vlaardingen

Primus diaken:
C. van der Elst te Tholen
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Wandelende »

Als buitenstaander komt bij mij weleens de vraag boven naar het bestaansrecht van de CGK.

Natuurlijk is het bestaansrecht de Bijbel. Alleen op andere punten kenmerkte, voor zover mijn kennis gaat, de CGK zich altijd door diversiteit, verscheidenheid en toch het met elkaar verbonden zijn en blijven.
Is dat zo? En is dit principe aan verandering onderhevig? Zo ja, hoe kenmerkt dit zich?

Ps. Nadrukkelijk wil ik aangeven dat ik geen verdeeldheid suggereer. Daarvoor ken ik het KV simpelweg niet goed genoeg voor.
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dat bedoel ik. Je zegt feitelijk dat ze maar moeten vertrekken. Dat zorgt dus voor zulke artikelen.
Maar beste DDD, dat is toch op een gegeven moment logisch? Als gemeenten keer op keer zorgvuldige besluitvorming naast zich neerleggen, toch homoseksuele realties willen zegenen en samenwonende homo's aan het HA toelaat, toch vrouwelijke ambtsdragers wil bevestigen, etc. dan ben je toch bezig als kerkenraad en gemeente willens en wetens jezelf buiten het kerkverband aan het plaatsen?
En als je dan feitelijk weegt wat men wil en hoe men inhoudelijk kerk wil zijn, dan is de vaststelling van @huisman toch niet zo gek, dat men dat in feite al NGK is. Wat is erop tegen dat een dergelijke gemeente zich dan ook bij dat verband aansluit?
DDD schreef:Op grond waarvan meen je dat de BHP-gemeenten het dichtst bij het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed staan?
Ook dit is eenvoudig en objectief te checken. Lees 10 à 20 preken van de prekenserie 'Uit de Levensbron' tussen 1920-1940, uit de volle breedte van de CGK, en vergelijk dat met een zelfde selectie uit 2000-2018. De conclusie kan ik je alvast geven: Wat tussen 1920-1940 min of meer de algemene lijn was, zie je nu alleen nog terug aan de rechterzijde van de CGK.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:Als buitenstaander komt bij mij weleens de vraag boven naar het bestaansrecht van de CGK.

Natuurlijk is het bestaansrecht de Bijbel. Alleen op andere punten kenmerkte, voor zover mijn kennis gaat, de CGK zich altijd door diversiteit, verscheidenheid en toch het met elkaar verbonden zijn en blijven.
Is dat zo? En is dit principe aan verandering onderhevig? Zo ja, hoe kenmerkt dit zich?

Ps. Nadrukkelijk wil ik aangeven dat ik geen verdeeldheid suggereer. Daarvoor ken ik het KV simpelweg niet goed genoeg voor.
Als men nu niet ingrijpt in de richting van de gemeenten die openlijk enkele cruciale GS-besluiten naast zich neerleggen, dan is het bestaansrecht van de CGK aan het wankelen. Terechte vraag dus!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Misschien kunnen ze het beste tot ontbinding van het kerkverband overgaan. En de plaatselijke gemeenten een koers te laten varen. Er zijn wat betreft kerkvisie onder linksen en rechtsen openlijk geluiden in de richting van het congregationalisme te horen. Met die kerkvisie is weinig mis. Misschien is dat een oplossing.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Herman schreef:Misschien kunnen ze het beste tot ontbinding van het kerkverband overgaan. En de plaatselijke gemeenten een koers te laten varen. Er zijn wat betreft kerkvisie onder linksen en rechtsen openlijk geluiden in de richting van het congregationalisme te horen. Met die kerkvisie is weinig mis. Misschien is dat een oplossing.
In plaats van scheuring denk ik eerder aan bekering.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
Herman schreef:Misschien kunnen ze het beste tot ontbinding van het kerkverband overgaan. En de plaatselijke gemeenten een koers te laten varen. Er zijn wat betreft kerkvisie onder linksen en rechtsen openlijk geluiden in de richting van het congregationalisme te horen. Met die kerkvisie is weinig mis. Misschien is dat een oplossing.
In plaats van scheuring denk ik eerder aan bekering.
Ik dacht eerder aan idee-Egas. Hef de CGK op en sluit je bij bestaanden kerken aan; probleem opgelost. Verweer hier tegen kan zijn dat je je broeders niet mag loslaten, maar dan stel ik de wedervraag of de CGK wel zo broederlijk is. Misschien naar buiten toe met het oude adagium 'eenheid in verscheidenheid', maar geestelijk gezien niet.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:
Luther schreef:
Herman schreef:Misschien kunnen ze het beste tot ontbinding van het kerkverband overgaan. En de plaatselijke gemeenten een koers te laten varen. Er zijn wat betreft kerkvisie onder linksen en rechtsen openlijk geluiden in de richting van het congregationalisme te horen. Met die kerkvisie is weinig mis. Misschien is dat een oplossing.
In plaats van scheuring denk ik eerder aan bekering.
Ik dacht eerder aan idee-Egas. Hef de CGK op en sluit je bij bestaanden kerken aan; probleem opgelost. Verweer hier tegen kan zijn dat je je broeders niet mag loslaten, maar dan stel ik de wedervraag of de CGK wel zo broederlijk is. Misschien naar buiten toe met het oude adagium 'eenheid in verscheidenheid', maar geestelijk gezien niet.
Nou dan ken je de CGK niet, de plaatselijke kerken hebben allen hun eigen(n)aardigheden en keuzes maken geeft plaatselijk weer veel problemen. De weg van bekering zoals Luther zegt zou het moeten zijn, maar daar heb ik een hard hoofd in. Gezien de bidstond die aantal jaren terug is gehouden. De grote vraag die nu gesteld kan worden is wat die bidstond nu heeft uitgewerkt ..
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:Nou dan ken je de CGK niet, de plaatselijke kerken hebben allen hun eigen(n)aardigheden en keuzes maken geeft plaatselijk weer veel problemen. De weg van bekering zoals Luther zegt zou het moeten zijn, maar daar heb ik een hard hoofd in. Gezien de bidstond die aantal jaren terug is gehouden. De grote vraag die nu gesteld kan worden is wat die bidstond nu heeft uitgewerkt ..
Wellicht ken ik de CGK niet nee, aangezien ik totaal niet de behoefte heb om van het reilen en zeilen van plaatselijke kerken op de hoogte te zijn. Wel weet ik dat in de CGK-gemeenten veelal stromingen aan te treffen zijn. Ik ben namelijk niet van gisteren.
De weg van bekering vind ik een dooddoener, aangezien dat geen optie is voor de CGK. Beide flanken staan steeds verder van elkaar af.
Zowieso vind ik de houdbaarheidsdatum van de CGK verstreken om eerlijk te zijn. Dus van mij mogen ze de boel opdoeken. En dat zeg ik als CGK-er.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:
Auto schreef:Nou dan ken je de CGK niet, de plaatselijke kerken hebben allen hun eigen(n)aardigheden en keuzes maken geeft plaatselijk weer veel problemen. De weg van bekering zoals Luther zegt zou het moeten zijn, maar daar heb ik een hard hoofd in. Gezien de bidstond die aantal jaren terug is gehouden. De grote vraag die nu gesteld kan worden is wat die bidstond nu heeft uitgewerkt ..
Wellicht ken ik de CGK niet nee, aangezien ik totaal niet de behoefte heb om van het reilen en zeilen van plaatselijke kerken op de hoogte te zijn. Wel weet ik dat in de CGK-gemeenten veelal stromingen aan te treffen zijn. Ik ben namelijk niet van gisteren.
De weg van bekering vind ik een dooddoener, aangezien dat geen optie is voor de CGK. Beide flanken staan steeds verder van elkaar af.
Zowieso vind ik de houdbaarheidsdatum van de CGK verstreken om eerlijk te zijn. Dus van mij mogen ze de boel opdoeken. En dat zeg ik als CGK-er.
Met je hoofdlijn kan ik het eens zijn. Waar ik het niet mee eens ben is dat je zegt de weg van bekering is een dooddoener. Dat zou betekenen de oproep van de profeten in het OT ook een dooddoener was. En ondanks de situatie waarin de cgk zich bevindt moet die oproep ten alle tijde klinken: Bekeert u tot de HEERE uw God!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Luther schreef:
DDD schreef:Dat bedoel ik. Je zegt feitelijk dat ze maar moeten vertrekken. Dat zorgt dus voor zulke artikelen.
Maar beste DDD, dat is toch op een gegeven moment logisch? Als gemeenten keer op keer zorgvuldige besluitvorming naast zich neerleggen, toch homoseksuele realties willen zegenen en samenwonende homo's aan het HA toelaat, toch vrouwelijke ambtsdragers wil bevestigen, etc. dan ben je toch bezig als kerkenraad en gemeente willens en wetens jezelf buiten het kerkverband aan het plaatsen?
En als je dan feitelijk weegt wat men wil en hoe men inhoudelijk kerk wil zijn, dan is de vaststelling van @huisman toch niet zo gek, dat men dat in feite al NGK is. Wat is erop tegen dat een dergelijke gemeente zich dan ook bij dat verband aansluit?
DDD schreef:Op grond waarvan meen je dat de BHP-gemeenten het dichtst bij het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed staan?
Ook dit is eenvoudig en objectief te checken. Lees 10 à 20 preken van de prekenserie 'Uit de Levensbron' tussen 1920-1940, uit de volle breedte van de CGK, en vergelijk dat met een zelfde selectie uit 2000-2018. De conclusie kan ik je alvast geven: Wat tussen 1920-1940 min of meer de algemene lijn was, zie je nu alleen nog terug aan de rechterzijde van de CGK.
@DDD mijn antwoorden op jouw vragen richting mij zouden erg veel op die van Luther lijken. Met zijn antwoord heb ik dus jouw vragen beantwoord.
Wat ik verder in dit topic lees over opdoeken van de CGK vind ik ongeestelijk. De CGK moet worden opgeroepen om terug te keren naar haar wortels.
Bij die oproep hoort ook het scherpe oordeel aan die gemeenten/kerkenraden die volkomen los zijn geraakt van dit fundament. Keer terug of ga uit!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:
JCRyle schreef:
Auto schreef:Nou dan ken je de CGK niet, de plaatselijke kerken hebben allen hun eigen(n)aardigheden en keuzes maken geeft plaatselijk weer veel problemen. De weg van bekering zoals Luther zegt zou het moeten zijn, maar daar heb ik een hard hoofd in. Gezien de bidstond die aantal jaren terug is gehouden. De grote vraag die nu gesteld kan worden is wat die bidstond nu heeft uitgewerkt ..
Wellicht ken ik de CGK niet nee, aangezien ik totaal niet de behoefte heb om van het reilen en zeilen van plaatselijke kerken op de hoogte te zijn. Wel weet ik dat in de CGK-gemeenten veelal stromingen aan te treffen zijn. Ik ben namelijk niet van gisteren.
De weg van bekering vind ik een dooddoener, aangezien dat geen optie is voor de CGK. Beide flanken staan steeds verder van elkaar af.
Zowieso vind ik de houdbaarheidsdatum van de CGK verstreken om eerlijk te zijn. Dus van mij mogen ze de boel opdoeken. En dat zeg ik als CGK-er.
Met je hoofdlijn kan ik het eens zijn. Waar ik het niet mee eens ben is dat je zegt de weg van bekering is een dooddoener. Dat zou betekenen de oproep van de profeten in het OT ook een dooddoener was. En ondanks de situatie waarin de cgk zich bevindt moet die oproep ten alle tijde klinken: Bekeert u tot de HEERE uw God!
Zeker moet deze oproep klinken, al komt deze wel tot heel de CGK naar ik mag hopen. Dus ook de kringen die zogenaamd in het spoor van vroeger gaan.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:@DDD mijn antwoorden op jouw vragen richting mij zouden erg veel op die van Luther lijken. Met zijn antwoord heb ik dus jouw vragen beantwoord.
Wat ik verder in dit topic lees over opdoeken van de CGK vind ik ongeestelijk. De CGK moet worden opgeroepen om terug te keren naar haar wortels.
Bij die oproep hoort ook het scherpe oordeel aan die gemeenten/kerkenraden die volkomen los zijn geraakt van dit fundament. Keer terug of ga uit!
Als je van kerkelijke muren en fundamenten houdt, dan is het opheffen van de CGK inderdaad ongeestelijk. Deze oproep is het niet, zolang je niet in stenen wilt denken (symbolisch gezegd).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Luther schreef:
Herman schreef:Misschien kunnen ze het beste tot ontbinding van het kerkverband overgaan. En de plaatselijke gemeenten een koers te laten varen. Er zijn wat betreft kerkvisie onder linksen en rechtsen openlijk geluiden in de richting van het congregationalisme te horen. Met die kerkvisie is weinig mis. Misschien is dat een oplossing.
In plaats van scheuring denk ik eerder aan bekering.
Wanneer je me wederzijds goedvinden uit elkaar gaat, dan is dat geen scheuring. Terecht wijst auto op het feit dat dit uiteraard dwars door families en kerkelijke gemeenten zal gaan.
Overigens zie ik weinig andere keus. Als je alles maar blijft rekken en de classicale controle ontbreekt, of is tandeloos, waarom probeer je dan toch nog kerk met elkaar te zijn. Vanwege het omhulsel CGK?
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

De CGK zijn een van de weinige kerkverbanden van gereformeerde belijdenis waar alle gereformeerden welkom zijn. Dus ik zou opheffing erg betreuren.

Verder ben ik het er mee eens dat ook linkerflankmensen bij de afgevaardigden zitten. Toch voelen veel linkse cgk-gemeenten zich niet gehoord. Ik weet niet hoe dat komt. Daar zou ik wel erg benieuwd naar zijn.
Plaats reactie