Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

DDD schreef:De CGK zijn een van de weinige kerkverbanden van gereformeerde belijdenis waar alle gereformeerden welkom zijn. Dus ik zou opheffing erg betreuren.

Verder ben ik het er mee eens dat ook linkerflankmensen bij de afgevaardigden zitten. Toch voelen veel linkse cgk-gemeenten zich niet gehoord. Ik weet niet hoe dat komt. Daar zou ik wel erg benieuwd naar zijn.
Ze voelen zich niet gehoord, omdat ze aan de grenzen van wat gemeenschappelijk is afgesproken zijn gekomen of misschien de grenzen al gepasseerd zijn. Ze zijn tot ontdekking gekomen dat of dat ze zich moeten houden aan de afspraken of consequenties eruit moeten trekken. Op het moment dat ze niet meer de kerkelijke weg willen volgen, dan kan je bewogen zijn met deze gemeenten, of je moet zeggen in alle bewogenheid tot zover en niet verder. En dat laatste is nu de stand van zaken in de classis Zwolle.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Moderamen »

Is het ook niet een beetje "eigen schuld, dikke bult" voor het kerkverband? Ik kan me zo voorstellen dat juist door de samenwerking met NGK synodaal open te zetten, in bepaalde gemeenten de ontwikkelingen zijn versneld.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Auto schreef:
DDD schreef:De CGK zijn een van de weinige kerkverbanden van gereformeerde belijdenis waar alle gereformeerden welkom zijn. Dus ik zou opheffing erg betreuren.

Verder ben ik het er mee eens dat ook linkerflankmensen bij de afgevaardigden zitten. Toch voelen veel linkse cgk-gemeenten zich niet gehoord. Ik weet niet hoe dat komt. Daar zou ik wel erg benieuwd naar zijn.
Ze voelen zich niet gehoord, omdat ze aan de grenzen van wat gemeenschappelijk is afgesproken zijn gekomen of misschien de grenzen al gepasseerd zijn. Ze zijn tot ontdekking gekomen dat of dat ze zich moeten houden aan de afspraken of consequenties eruit moeten trekken. Op het moment dat ze niet meer de kerkelijke weg willen volgen, dan kan je bewogen zijn met deze gemeenten, of je moet zeggen in alle bewogenheid tot zover en niet verder. En dat laatste is nu de stand van zaken in de classis Zwolle.
Of zij voelen zich niet gehoord, omdat zij hun zin niet krijgen. Daar hebben kinderen ook wel eens last van :OO3
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Je kunt volwassen kerkelijke gemeenten niet terecht vergelijken met ontevreden kinderen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Normaliter zou dat inderdaad niet zo moeten. Wij hebben echter de afgelopen 2 jaren zoveel onkunde meegemaakt binnen de kr, dat ik hun wijsheid, kennis en gezag ernstig betwijfel en bekritiseer.
Dus ik vraag mij in alle oprechtheid af in hoeverre men daadwerkelijk begrijpt waarom bepaalde standpunten genomen worden door een synode.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door JCRyle »

Tijdens het lezen van de classisverslagen in De Wekker werd ik meer bezorgd van de toenemende kerkverlating onder jongeren. Uit de diverse verslagen werd dit meerdere malen aangestipt. Mijn (voorlopige) conclusie is dat dit aardige vormen begint aan te nemen. Klopt deze conclusie en wat zijn dan de redenen daarvoor?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Je kunt volwassen kerkelijke gemeenten niet terecht vergelijken met ontevreden kinderen.
Dat is waar, maar @merel heeft hier wel een punt, helaas...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jan Vogel »

merel schreef:Normaliter zou dat inderdaad niet zo moeten. Wij hebben echter de afgelopen 2 jaren zoveel onkunde meegemaakt binnen de kr, dat ik hun wijsheid, kennis en gezag ernstig betwijfel en bekritiseer.
Dus ik vraag mij in alle oprechtheid af in hoeverre men daadwerkelijk begrijpt waarom bepaalde standpunten genomen worden door een synode.
Betwijfel en bekritiseer? Hoe geeft u dan gehoor aan de oproep die er aan het einde van een bevestigingsdienst klinkt:
Geliefde gemeente, ontvang deze broeders als dienaren van God. Stel u gewillig onder de regering en het opzicht van de ouderlingen. Geef acht op hun vermaningen en bewijs hun de eer waarop zij als herders van de kudde van de Heere recht hebben.?
* Bewijs hen eer, in plaats van bekritiseren!
* Bidt voor hen, zij zijn dienaren van God.
* Ga het gesprek aan, zoals het in Mattheüs 18: 15,16 en 17 beschreven staat.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Jan Vogel schreef:
merel schreef:Normaliter zou dat inderdaad niet zo moeten. Wij hebben echter de afgelopen 2 jaren zoveel onkunde meegemaakt binnen de kr, dat ik hun wijsheid, kennis en gezag ernstig betwijfel en bekritiseer.
Dus ik vraag mij in alle oprechtheid af in hoeverre men daadwerkelijk begrijpt waarom bepaalde standpunten genomen worden door een synode.
Betwijfel en bekritiseer? Hoe geeft u dan gehoor aan de oproep die er aan het einde van een bevestigingsdienst klinkt:
Geliefde gemeente, ontvang deze broeders als dienaren van God. Stel u gewillig onder de regering en het opzicht van de ouderlingen. Geef acht op hun vermaningen en bewijs hun de eer waarop zij als herders van de kudde van de Heere recht hebben.?
* Bewijs hen eer, in plaats van bekritiseren!
* Bidt voor hen, zij zijn dienaren van God.
* Ga het gesprek aan, zoals het in Mattheüs 18: 15,16 en 17 beschreven staat.
Zeker!
Maar - en daarin wil ik het voor @merel opnemen - als je die weg al zo lang bent gegaan, en je stuit op een muur van onbegrip en onwil...?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Overigens heeft het ND vorig jaar een artikel gepubliceerd met daarin precies de reden, waarom het goed is als de CGK ook grenzen trekt.
Open en flexibel, wie kan daartegen zijn? Maar intussen hoeven ambtsdragers die van de belijdenis afwijken, niet meer geschorst te worden in de vrijgemaakte kerken.
Frappant hoe verschillend Ad de Bruijne (ND 14 oktober) en Paul Voorberg (ND 17 oktober) de toenadering tussen vrijgemaakten en Nederlands-gereformeerden inschatten.
Volgens De Bruijne zijn de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKv) opener en soepeler geworden in de omgang met de belijdenis en kerkelijke afspraken – formeel misschien niet, maar in de praktijk wel.
Voorberg betoogt dat niet de GKv, maar de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK) zijn veranderd. ‘Zij willen juist het ondertekenen van de belijdenis (door ambtsdragers, red.) weer invoeren. Dáárom is hereniging met de NGK mogelijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door JCRyle »

Jan Vogel schreef:
merel schreef:Normaliter zou dat inderdaad niet zo moeten. Wij hebben echter de afgelopen 2 jaren zoveel onkunde meegemaakt binnen de kr, dat ik hun wijsheid, kennis en gezag ernstig betwijfel en bekritiseer.
Dus ik vraag mij in alle oprechtheid af in hoeverre men daadwerkelijk begrijpt waarom bepaalde standpunten genomen worden door een synode.
Betwijfel en bekritiseer? Hoe geeft u dan gehoor aan de oproep die er aan het einde van een bevestigingsdienst klinkt:
Geliefde gemeente, ontvang deze broeders als dienaren van God. Stel u gewillig onder de regering en het opzicht van de ouderlingen. Geef acht op hun vermaningen en bewijs hun de eer waarop zij als herders van de kudde van de Heere recht hebben.?
* Bewijs hen eer, in plaats van bekritiseren!
* Bidt voor hen, zij zijn dienaren van God.
* Ga het gesprek aan, zoals het in Mattheüs 18: 15,16 en 17 beschreven staat.
Zoals Luther al terecht zegt, maar hier is een zekere grens aan. Ik kan heel goed begrijpen als mensen klaar zijn met de kerk als instituut. En dan doel ik op kerkenraden en predikanten. Want gedragen zij zich als herders van de kudde van de Heere? Gedragen zij zich als dienaren van God? Staan zij open voor een gesprek? Verbeteren zij hun gedrag nadat zij daar op aangesproken zijn?
Helaas, Jan, moet ik op al deze vragen met 'nee' antwoorden. En dan besef ik heel goed dat de goeden nu onder de kwaden lijden, want ik geloof zeker dat ze er zijn. Die hun ambt getrouw mogen waarnemen, zoals dat van hen verwacht wordt te doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Zoals Luther al terecht zegt, maar hier is een zekere grens aan. Ik kan heel goed begrijpen als mensen klaar zijn met de kerk als instituut. En dan doel ik op kerkenraden en predikanten. Want gedragen zij zich als herders van de kudde van de Heere? Gedragen zij zich als dienaren van God? Staan zij open voor een gesprek? Verbeteren zij hun gedrag nadat zij daar op aangesproken zijn?
Helaas, Jan, moet ik op al deze vragen met 'nee' antwoorden. En dan besef ik heel goed dat de goeden nu onder de kwaden lijden, want ik geloof zeker dat ze er zijn. Die hun ambt getrouw mogen waarnemen, zoals dat van hen verwacht wordt te doen.
Ik ontken niet dat op dit terrein veel verdriet en pijn ligt. Toch geloof ik dat je nu de focus verkeerd legt.
De verantwoordelijkheid van een kerkenraad is groot, om hun ambt getrouw waar te nemen. Maar het toezien daarop is niet de verantwoordelijkheid van een gemeentelid.
Dus de vraag is gerechtvaardigd: gedraagt de kudde zich zoals ze zich zou moeten gedragen? Op een voorzichtige, maar heldere manier het gesprek aangaan is geoorloofd en soms ook geboden.
Verwacht het verder maar van de Opperherder, en leg daar je zorgen neer. Dan kom je er echt, naar mijn vaste overtuiging niet aan toe om 'de kerkenraad op hun gedrag aan te spreken' of 'klaar te zijn met de kerk als instituut'. Dat is taal die in de kerk niet thuishoort.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Waarom is dat niet de taak van de gemeenteleden? Gemeenteleden moeten op zijn minst de leiding van de kerkenraad beproeven aan de hand van de heilige Schrift.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

DDD schreef:Waarom is dat niet de taak van de gemeenteleden? Gemeenteleden moeten op zijn minst de leiding van de kerkenraad beproeven aan de hand van de heilige Schrift.
Waar staat dat?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

De hele Bijbel is vol van de persoonlijke verantwoordelijkheid van een christen. Ik noem de Bereeers, maar ook Paulus, die zijn standpunten ook onderbouwt.

De kerkenraad interpreteert de bijbel niet met meer gezag dan welke gelovige dan ook. De protestantse kerken kennen geen onderscheid tussen geestelijken en leken. Natuurlijk is er ook sprake van ambtelijk gezag, namelijk in de leiding van de kerkelijke gemeente, en vooral het toezicht op leer en leven van de predikant en van de leden van de kerk. Maar er zijn geen bijbelse redenen om de ambtsdragers boven kritiek te stellen.
Plaats reactie