Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

Herman schreef:
De kerkelijke ongehoorzaamheid aan synodale besluiten zal toenemen.
Mede hierdoor zal de onderlinge verdeeldheid in de plaatselijke gemeentes alleen maar toenemen
Maar ook onderling, omdat er geen sturing meer is, gaat iedereen zwalken.
Je kunt als verontrust gemeentelid niet meer met het argument aankomen dat de Synode ergens tegen gestemd heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Kan iemand aangeven om welke punten de vervreemding gaat? Ik kan het stuk nl. niet lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

merel schreef:Kan iemand aangeven om welke punten de vervreemding gaat? Ik kan het stuk nl. niet lezen.
GS besluiten betreffende GTU, homoseksualiteit, vrouw in het ambt zijn de voornaamste punten voor de onvrede in de linkerkant van de CGK .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

huisman schreef:
merel schreef:Kan iemand aangeven om welke punten de vervreemding gaat? Ik kan het stuk nl. niet lezen.
GS besluiten betreffende GTU, homoseksualiteit, vrouw in het ambt zijn de voornaamste punten voor de onvrede in de linkerkant van de CGK .
Overigens vind ik deze bewegingen wel buitengewoon ernstig en zorgwekkend. Zeker nu verschillende gemeenten de besluiten inzake homoseksuele relaties actief naast zich neerleggen, en daarnaast vrouwen gewoon in de ambten wil gaan bevestigen. Als er dan vanuit de classes niet wordt ingegrepen, is het eind zoek of einde oefening.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

De ene gemeente zoekt aansluiting of kanselruil met een Herst Herv, de ander met de GKv, de NGK of de PKN.
Die hebben op hun beurt ook zo hun eigen regels en dat gaat in elkaar over. Het verwatert zodanig, dat je dan je eigen gemeente niet meer herkent.
Je kunt als k.r. je gemeente niet verzekeren dat er absoluut geen vrouw in het ambt wordt getolereerd. Maar als je verwatert met een plaatselijke gemeente waar dit wel in gebeurt, kun je dat toch niet volhouden?
Ik ben absoluut niet van de kerkmuren, maar ik ben er wel op tegen dat er een samenwerkingsverband wordt aangegaan, meestal als noodsprong, omdat de gemeente anders dreigt te verdwijnen.
Er wordt dan gekozen voor een plaatselijke oplossing, terwijl het ook mogelijk had kunnen zijn met een andere CGK gemeente 5 of 10 km verderop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Mara schreef:De ene gemeente zoekt aansluiting of kanselruil met een Herst Herv, de ander met de GKv, de NGK of de PKN.
Die hebben op hun beurt ook zo hun eigen regels en dat gaat in elkaar over. Het verwatert zodanig, dat je dan je eigen gemeente niet meer herkent.
Je kunt als k.r. je gemeente niet verzekeren dat er absoluut geen vrouw in het ambt wordt getolereerd. Maar als je verwatert met een plaatselijke gemeente waar dit wel in gebeurt, kun je dat toch niet volhouden?
Ik ben absoluut niet van de kerkmuren, maar ik ben er wel op tegen dat er een samenwerkingsverband wordt aangegaan, meestal als noodsprong, omdat de gemeente anders dreigt te verdwijnen.
Er wordt dan gekozen voor een plaatselijke oplossing, terwijl het ook mogelijk had kunnen zijn met een andere CGK gemeente 5 of 10 km verderop.
Daar gaat het niet over. Lees het artike.
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Welke gemeenten zijn dat? Zwolle, Groningen neem ik aan.

Aan de andere kant verbaast het mij niets. De tendens dat alles moet kunnen waait al langer rond binnen de cgk. Net zoals het credo " wie zonder zonde is.....", met andere woorden alles mag en kan, omdat wij zondige mensen zijn.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Zwolle en Groningen komen in het artikel niet voor. Maar deze problemen spelen veel breder, in misschien wel meer dan een kwart van de CGK-kerken.
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Dat geloof ik direct. De vraag is alleen hoe dat komt
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Dat komt omdat de synode eenzijdig is samengesteld en omdat de mensen ter rechterzijde over het algemeen genomen meer heerszucht ten toon spreiden dan gematigde kerkleden. De milder denkende gemeenteleden en synodeleden worden dan al snel overheerst door de strenger denkende leden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

DDD schreef:Dat komt omdat de synode eenzijdig is samengesteld en omdat de mensen ter rechterzijde over het algemeen genomen meer heerszucht ten toon spreiden dan gematigde kerkleden. De milder denkende gemeenteleden en synodeleden worden dan al snel overheerst door de strenger denkende leden.
Gaan we weer.

Een onderbouwing van je beweringen?
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Zie het andere draadje daarover en natuurlijk de classisverslagen in de Wekker.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

DDD schreef:Zie het andere draadje daarover en natuurlijk de classisverslagen in de Wekker.
Dat is geen onderbouwing.

Om een voorbeeld te geven dat jouw bewering andersom wordt weergeven:
De milder denkende gemeenteleden en synodeleden worden dan al snel overheerst door de strenger denkende leden.
Zie verslag classis Haarlem .. het tegenovergestelde.

Het hele gebeuren is een stuk frustratie en zie de posting van Luther. In het kerkverband geld de kerkorde en als je je zin niet krijgt dan leggen we de kerkorde maar naast ons neer en gaan we zielig en boos doen? Zo werkt het niet .. er is een kerkelijke weg.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat komt omdat de synode eenzijdig is samengesteld en omdat de mensen ter rechterzijde over het algemeen genomen meer heerszucht ten toon spreiden dan gematigde kerkleden. De milder denkende gemeenteleden en synodeleden worden dan al snel overheerst door de strenger denkende leden.
Gewoon onzin. De GS is min of meer een afspiegeling van de CGK. Daarom vaak minderheidsrapporten enz.
Met die getrapte verkiezingen van classis,PS,GS kun je gewoon niet sjoemelen. Het is wat het is.

Probleem ligt bij de betreffende “ongehoorzame” gemeenten. Deze onrust is vooral begonnen bij de samenwerkingsgemeenten ( CGK/NGK) . Lijkt mij verstandig dat deze gemeenten een duidelijke keus voor één van beide kerkverbanden maken. Of CGK en dan voer je de GS besluiten loyaal uit, of NGK en dan kunnen ze hun gewenste vrouwelijke ambtsdragers krijgen.
Verder blijkt dat er grote en zelfs onoverbrugbare verschillen in onze CGK zijn betreffende het Schriftverstaan en de binding aan de confessie.
Als de BhP richting (M.i. de meest oorspronkelijke CGK groep) er niet was zou de CGK de verdwijning nabij zijn.
.......en ik dan iig geen CGKer meer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik. Je zegt feitelijk dat ze maar moeten vertrekken. Dat zorgt dus voor zulke artikelen.

Op grond waarvan meen je dat de BHP-gemeenten het dichtst bij het oorspronkelijke CGK-gedachtengoed staan?
Plaats reactie