Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef:
Auto schreef: Zoals prof. Selderhuis in het RD aangeeft kunnen alle cgk'ers bezwaar aantekenen tegen het besluit, dus dan weet je wat je te doen staan.
+1
Ik heb twee artikelen gelezen maar de prof. ben ik nog niet tegengekomen. Welk artikel mis ik?
In het ND van vanmorgen:
ND 18-10-2018 schreef:De kans is groot dat de vraag naar de rechtmatigheid van het besluit van de classis Apeldoorn uitgroeit tot een landelijke kwestie. Iedere belanghebbende, en dat is volgens hoogleraar kerkrecht Herman Selderhuis ieder kerklid en iedere gemeente, kan er een appèl tegen indienen. Dat heeft dan een opschortende werking, Arnhem moet mogelijk langer wachten. Selderhuis, die de vraag vanuit Arnhem begrijpt, vindt dat de classis de vastgestelde regelingen voor samenwerkingsgemeenten overvraagt. ‘Dit gaat over een principiële kwestie: als een synode geen ruimte biedt, kun je als classis niet zeggen dat het toch kan. Het gaat om de vraag wat je als kerken met elkaar hebt afgesproken. Op deze manier worden samenwerkingsgemeenten een soort Paard van Troje’, zegt hij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Luther schreef:
merel schreef:@ herman Het klopt inderdaad dat de pkn hiermee heeft ' leren' omgaan. Alleen is het de vraag of men dit binnen de cgk kan. Daar is men toch gewend dat men op officiële punten dezelfde lijn kiest/vaart.
Ja, en daar komt nog bij dat de PKN kerkordelijk gekozen heeft voor een pluriforme kerk, en de CGK heet dat niet gedaan en niet willen doen tot op heden. Als men daar wel toe overgaat, zijn er inderdaad veel discussies verdwenen, maar dan is er ook geen bestaansrecht meer voor de CGK naast de PKN.
Dat snap ik. Maar dan blijft het dus de vraag of de CGK voor de optie scheuring gedwongen, of overgaat tot een pluriforme kerk. Een zachte/softe oplossing ligt dan juist dichter bij de CGK's-omgangsvormen.
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door merel »

Ik denk op dit punt niet; vrouw in het ambt en het homostandpunt zijn essentiële punten binnen de cgk
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Herman schreef:
Luther schreef:
Zoals prof. Selderhuis in het RD aangeeft kunnen alle cgk'ers bezwaar aantekenen tegen het besluit, dus dan weet je wat je te doen staan.
+1
Ik heb twee artikelen gelezen maar de prof. ben ik nog niet tegengekomen. Welk artikel mis ik?
Excuus, moet ND zijn
Iedere belanghebbende, en dat is volgens hoogleraar kerkrecht Herman Selderhuis ieder kerklid en iedere gemeente, kan er een appèl tegen indienen. Dat heeft dan een opschortende werking, Arnhem moet mogelijk langer wachten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Auto schreef:
huisman schreef:Ik zie niet gebeuren dat vrouwelijke ambtsdragers op meerdere vergaderingen (PS en GS) geaccepteerd zullen worden. Een deel van de ambtsdragers zullen dan deze vergaderingen niet meer bijwonen en dan is er eigenlijk al sprake van scheuring.
Dus ja ik hou rekening met roerige tijden. Ik verwacht en hoop dat de classis Apeldoorn stevig op het matje geroepen wordt en dit besluit ( gedwongen) moet terugdraaien.
Zoals prof. Selderhuis in het RD aangeeft kunnen alle cgk'ers bezwaar aantekenen tegen het besluit, dus dan weet je wat je te doen staan.
+1
Als jij jouw kerkenraad wil bewegen om bezwaar aan te tekenen zal ik kijken of ik onze kerkenraad kan bewegen tot actie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Auto schreef:
huisman schreef:Ik zie niet gebeuren dat vrouwelijke ambtsdragers op meerdere vergaderingen (PS en GS) geaccepteerd zullen worden. Een deel van de ambtsdragers zullen dan deze vergaderingen niet meer bijwonen en dan is er eigenlijk al sprake van scheuring.
Dus ja ik hou rekening met roerige tijden. Ik verwacht en hoop dat de classis Apeldoorn stevig op het matje geroepen wordt en dit besluit ( gedwongen) moet terugdraaien.
Zoals prof. Selderhuis in het RD aangeeft kunnen alle cgk'ers bezwaar aantekenen tegen het besluit, dus dan weet je wat je te doen staan.
+1
Als jij jouw kerkenraad wil bewegen om bezwaar aan te tekenen zal ik kijken of ik onze kerkenraad kan bewegen tot actie.
Zeker! Al mee bezig!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:Als jij jouw kerkenraad wil bewegen om bezwaar aan te tekenen zal ik kijken of ik onze kerkenraad kan bewegen tot actie.
Luther schreef: Zeker! Al mee bezig!
@huisman
Vraagje tussendoor:
Mag ik vragen waarom jouw wil om je kerkenraad in beweging te krijgen afhankelijk is van Luther? Tenminste zo lijkt het nu wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Dat is een grapje voor insiders.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Dat is een grapje voor insiders.
Grappig
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Als je het grapje ook begrijpt is het inderdaad erg geestig. :)

Ik kwam dit artikel nog tegen: https://www.rd.nl/kerk-religie/vrouw-in ... -1.1521076
Hoe komt prof. Van 't Spijker op zijn visie?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Jantje schreef:Als je het grapje ook begrijpt is het inderdaad erg geestig. :)

Ik kwam dit artikel nog tegen: https://www.rd.nl/kerk-religie/vrouw-in ... -1.1521076
Hoe komt prof. Van 't Spijker op zijn visie?
Dit is ds. W. Van ‘t Spijker en zeker niet prof.dr. W. van ‘t Spijker
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

O. Ik wist niet dat er meerderen waren met dezelfde naam.
Overigens heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. In dit artikel is namelijk al heel duidelijk het verschil in opvattingen te zien tussen de voor- en tegenstander.
Praat ds. Van 't Spijker zomaar in het luchtledige? Hoe komt hij aan zijn beweringen in dit artikel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Hoe komt hij aan zijn beweringen in dit artikel?
Hoe moeten wij dat weten?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Mijn vraag is hoe hij zeer overtuigend de visie van ds. Buijs aan de kant zet. Waar baseert hij zich dan op? Ik begrijp dat namelijk absoluut niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Jantje schreef:Mijn vraag is hoe hij zeer overtuigend de visie van ds. Buijs aan de kant zet. Waar baseert hij zich dan op? Ik begrijp dat namelijk absoluut niet.
Er is ooit een DOE-document vastgesteld door de CGK-synode en in dat document staat dat gemeenten naar een oplossingen mogen zoeken als er impasses zijn. Echter nu pas is er iemand geweest die heeft vastgesteld dat deze regel dus gebruikt kan worden om gemeenten die dat willen omdat NGK en GKV daar nu toe besloten hebben, dat in de samenwerkingsgemeenten ook vrouwen tot ambtsdrager bevestigd mogen worden. Of het ei van Columbus is gevonden. Neen zegt ds. Buijs want de regel dat de nauwste kerkorde functioneert is nog steeds geldig en de CGK heeft in 1998 reeds een duidelijk rapport aangenomen waarin wordt gewezen dat het Woord geen ruimte laat voor het ambt voor vrouwen. Nee, zegt hoogleraar kerkrecht prof.dr. Selderhuis met dezelfde argumenten en voegt er aan toe, wil je dat het DOE-document boven de kerkorde gaat gelden als er een uitzonderingssituatie is, dan moet je bij de GS zijn om daarover een uitspraak te krijgen en niet tot invoering overgaan.

Meer en meer wordt duidelijk dat classis Apeldoorn overhaast een beslissing heeft genomen. Als er nu één appel wordt ingediend door een CGK'er dan moet de beslissing worden opgeschort en dan gaat de kerkelijke molen lopen. En zal het op de najaarsclassis eerst ter sprake moeten komen, dan op de PS en die zal het doorsturen naar de GS die DV weer gehouden zal gaan worden.
Plaats reactie