Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door helma »

Ik heb al bij verschillende gelegenheden (interkerkelijk) gehoord dat men verwijst naar het rapport over homoseksualiteit.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jan Vogel »

"Wij luisteren binnen de CGK lang en zorgvuldig naar elkaar". Dat is altijd de grondhouding geweest in de CGK. Als broeders van hetzelfde huis, luisteren naar elkaar. Helaas is er nu de tendens aan het ontstaan dat er niet eerst geluisterd wordt, maar dat er direct wordt geroepen, geschreeuwd(!) via allerlei media (twitter, websites, dagbladen, diverse forums etc.). Dat werkt afbrekend voor ons kerkverband (trouwens voor wie niet?).

Mijn oproep is:
Laten we in plaats van te spreken over elkaar of hard te roepen tegen elkaar of elkaar heftig terecht te wijzen ('Sions gruis'), de communicatie via de media sluiten.
Laten we met elkaar om tafel gaan zitten en gaan luisteren, luisteren, luisteren (=liever langer luisteren). Dan niet alleen luisteren naar elkaar, maar bovenal naar God.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Jan Vogel schreef:"Wij luisteren binnen de CGK lang en zorgvuldig naar elkaar". Dat is altijd de grondhouding geweest in de CGK. Als broeders van hetzelfde huis, luisteren naar elkaar. Helaas is er nu de tendens aan het ontstaan dat er niet eerst geluisterd wordt, maar dat er direct wordt geroepen, geschreeuwd(!) via allerlei media (twitter, websites, dagbladen, diverse forums etc.). Dat werkt afbrekend voor ons kerkverband (trouwens voor wie niet?).

Mijn oproep is:
Laten we in plaats van te spreken over elkaar of hard te roepen tegen elkaar of elkaar heftig terecht te wijzen ('Sions gruis'), de communicatie via de media sluiten.
Laten we met elkaar om tafel gaan zitten en gaan luisteren, luisteren, luisteren (=liever langer luisteren). Dan niet alleen luisteren naar elkaar, maar bovenal naar God.
Dat klinkt mooi, maar dat is het niet.
Dat je de uitdrukking 'Sions gruis' helemaal verkeerd oppakt, zegt volgens mij meer over jou, dan over de intentie van het bestuur van Bewaar het Pand. Over Sions gruis wordt gesproken in Ps. 102:15, een uitdrukking die wel vaker gebruikt wordt om aan te geven hoe de kerkelijke situatie er voorstaat. Dat heeft niets te maken met 'heftig terecht wijzen', maar met een liefdevolle oproep, vanuit intens verdriet, om terug te keren van heilloze wegen die niet naar Gods Woord zijn. Als dat niet meer zou mogen, dan moeten we ook vele vermaningen van de Heere Jezus en Paulus uit de Bijbel scheuren. Met de OT-profeten is het niet anders. Het zijn oproepen in liefde.
Je zegt dat er niet meer geluisterd wordt. Hoe kom je daarbij? Er is jarenlang geluisterd, en vervolgens is er een zeer doorwrocht rapport ter tafel gekomen. Ja, als dat opeens met voeten getreden wordt, dan wordt er inderdaad gesproken. Maar inmiddels wordt de oproep om 'liever langer te luisteren' vooral bedoeld om als kerk niet meer met gezag te spreken. De heftige reacties komen voort uit het feit dat er al lang is geluisterd, maar dat in de kerken zomaar weer gemeenten en classes doen wat goed is in eigen ogen. (Richt. 21:25)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jan Vogel »

zegt volgens mij meer over jou... Bedankt. Precies de reactie die ik had verwacht en zo als het er nu aan toe gaat binnen de CGK.
Jammer.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Jan Vogel schreef:zegt volgens mij meer over jou... Bedankt. Precies de reactie die ik had verwacht en zo als het er nu aan toe gaat binnen de CGK.
Jammer.
Het is jammer Jan dat je zo reageert. Ik wil er op wijzen dat juist via twitter en de sociale media van die kant die pro alle veranderingen zijn hard gereageerd wordt. Dat iemand een blog schrijft en daarin een direct verband legt tussen Asia Bibi en de discussie rond vrouw in het ambt vind ik abject. Als je de hele verklaring leest van BhP staat daar een bewogenheid, maar zoals gebruikelijk wordt het bij voorbaat verworpen. Om nu op te roepen en met elkaar te gaan praten, vind ik niet correct. De synode heeft in 2016 opgedragen om met elkaar in gesprek te gaan. Er zijn classes waar dat is gebeurd, maar ook classes waar dat niet is gebeurd. Nu zijn er synodale uitspraken in het geding en de kerkorde wordt terzijde geschoven. Zie daarvoor de postings van Huisman en van Luther, dan op een gegeven moment houdt praten op voorwaarden van de ander toch echt op.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door J.C. Philpot »

En Apeldoorn is niet de enige classis die Synodale besluiten negeert, en zijn eigen gang gaat. Dat noem ik niet "naar elkaar luisteren".

Nieuwsbericht van enige tijd geleden:
CGK-classis Leeuwarden: Afvaardiging samenwerkingsgemeenten niet werkbaar

De classis Leeuwarden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) vinden het synodebesluit over de afvaardiging van ambtsdragers uit samenwerkingsgemeenten „niet werkbaar.”

Dat blijkt uit het vorige week verschenen nummer van het Kerkblad voor het Noorden.

De generale synode van de CGK besloot eind 2016 dat samenwerkingsgemeenten ambtsdragers die geen lid van de CGK zijn naar een classisvergadering mogen zenden. Als lid krijgen ze daar een adviserende stem. Ze mogen echter geen classicale taken vervullen of worden afgevaardigd naar de particuliere synode.

Binnen de classis Leeuwarden werken christelijk-gereformeerden en vrijgemaakt-gereformeerden samen in Harlingen, Franeker, Sneek en Surhuisterveen. Ds. D. J. Steensma schrijft in het Kerkblad voor het Noorden dat deze gemeenten tijdens stemmingen zouden worden „benadeeld.”

De classis Leeuwarden –die niet in beroep gaat tegen de synode-uitspraak– heeft besloten „die afgevaardigden uit samenwerkingsgemeenten als leden in volle rechten te aanvaarden die het verbindingsformulier van onze kerken hebben ondertekend.”

Daarmee legt de classis het synodebesluit niet naast zich neer, aldus ds. Steensma. De classis aanvaardt alle ambtsdragers „die zich uitdrukkelijk aan onze kerkorde hebben verbonden.”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Jan Vogel schreef:zegt volgens mij meer over jou... Bedankt. Precies de reactie die ik had verwacht en zo als het er nu aan toe gaat binnen de CGK.
Jammer.
Ah, nu doe je hetzelfde als wat je de ander verwijt. Je kunt toch gewoon ingaan op wat ik post? Ik constateerde alleen dat je denigrerend over de uitdrukking 'Sions gruis' deed, terwijl die gewoon uit de Bijbel komt. Bovendien gaf je aan het gebruik van deze uitdrukking de kwalificatie 'heftig terecht wijzen' mee. Alleen daarmee al geef je toch aan dat wat BhP in deze te zeggen heeft, je niets interesseert?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jan Vogel »

Luther schreef:
Jan Vogel schreef:zegt volgens mij meer over jou... Bedankt. Precies de reactie die ik had verwacht en zo als het er nu aan toe gaat binnen de CGK.
Jammer.
Ah, nu doe je hetzelfde als wat je de ander verwijt. Je kunt toch gewoon ingaan op wat ik post? Ik constateerde alleen dat je denigrerend over de uitdrukking 'Sions gruis' deed, terwijl die gewoon uit de Bijbel komt. Bovendien gaf je aan het gebruik van deze uitdrukking de kwalificatie 'heftig terecht wijzen' mee. Alleen daarmee al geef je toch aan dat wat BhP in deze te zeggen heeft, je niets interesseert?
Het interesseert mij uitermate wat BhP zegt. De uitdrukking "Sions gruis" is niet zo gebruikelijk meer in de niet BhP kringen... Daardoor wordt het gemakkelijk toegepast (ook door mij) op de niet BhP-ers. Nu het uitgelegd is en de bewogenheid erin meeklinkt, snap ik de uitdrukking.
Mijn punt is dat ik zo de CGK niet ken. Er is altijd gesprek geweest, al dan niet opgedragen door de synode. Er is altijd respect voor elkaar geweest, ook al waren de meningen nog zo verschillend. Waar het mij om gaat is dat het mij verdriet doet dat de kans bestaat dat de CGK ophoudt te bestaan. Dat broeders (en zusters) van hetzelfde huis nu dreigen uit elkaar te vallen. Daarom is het gesprek nodig, om elkaar toch vast te houden!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

Jan Vogel schreef:Dat broeders (en zusters) van hetzelfde huis nu dreigen uit elkaar te vallen. Daarom is het gesprek nodig, om elkaar toch vast te houden!
Soms ben je dat punt voorbij, dat kan ook gebeuren met een eigen broer of zus.
Gesprekken zijn er geweest en op een gegeven moment is alles al gezegd, waarom zou je dan nog verder willen praten, de pijn wordt alleen maar groter daardoor.
Zonder te willen generaliseren, maar het zijn wel vaak de "vernieuwers" die zo hun zin doordrijven, ten koste van alles, dat een scheuring dreigt.
Ik zie het al jarenlang in onze gemeente ook.
En blijft er niets anders over dan te vertrekken, want je bent al zover opgeschoven dat je inmiddels uit de bank dreigt te vallen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door J.C. Philpot »

Jan Vogel schreef:Daarom is het gesprek nodig, om elkaar toch vast te houden!
Dat ben ik met je eens. Maar als er dan in het gesprek afspraken worden gemaakt, moet wel iedereen zich er aan houden. En dan moeten degenen die zich er niet aan houden niet klagen dat er met elkaar gepraat moet worden. Want dat was niet het probleem, maar wel dat men zich niet aan de afspraken houd.

Bovendien is dit nu wel een kwestie die aan het schriftgezag raakt. Dat was met alle liturgie discussies o.a. in het verleden niet het geval.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Jan Vogel schreef:zegt volgens mij meer over jou... Bedankt. Precies de reactie die ik had verwacht en zo als het er nu aan toe gaat binnen de CGK.
Jammer.
Ah, nu doe je hetzelfde als wat je de ander verwijt. Je kunt toch gewoon ingaan op wat ik post? Ik constateerde alleen dat je denigrerend over de uitdrukking 'Sions gruis' deed, terwijl die gewoon uit de Bijbel komt. Bovendien gaf je aan het gebruik van deze uitdrukking de kwalificatie 'heftig terecht wijzen' mee. Alleen daarmee al geef je toch aan dat wat BhP in deze te zeggen heeft, je niets interesseert?
Maar alleen al het gebruik van zo'n uitdrukking laat toch zien dat je niet de gehele CGK op het oog hebt? Zelfs in de GG zou de helft van de leden enig idee hebben wat je bedoelt te zeggen en liggen de misverstanden op de loer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Het zou inderdaad een reactie kunnen zijn van een GG-er die uiterst rechts is en zich zorgen maakt om de gehele GG. Maar je moet het wel in de context lezen. En dan begrijpt iedereen wat er bedoeld wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Natuurlijk niet. Jan Vogel begreep het verkeerd, en ik schat in dat dat zou gelden voor een overgrote meerderheid van de betrokken kerkleden. Het is preken voor eigen parochie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Natuurlijk niet. Jan Vogel begreep het verkeerd, en ik schat in dat dat zou gelden voor een overgrote meerderheid van de betrokken kerkleden. Het is preken voor eigen parochie.
En wat is daar mis mee? Je gaat toch niet andermans mening vertolken? :jongle Jij preekt immers ook voor eigen parochie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

De uitdrukking betekent iets anders.
Plaats reactie