Beroepingswerk discussie [2]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:@Jantje:

Zou je niet twee octaven lager gaan zitten? Je zegt namelijk hele grote woorden: Het is in Gods raad, het is Gods weg, het is hoe God het wilt dat het gaat! Zou je niet wat voorzichtiger zijn? Jij weet helemaal niet of het wel in Gods raad, weg of wil is. Of je moet pretenderen gelijk te zijn aan God?!

Overigens heeft Bruna gewoon gelijk. Deze kandidaten hebben veel te snel besloten. Men kan wel menen dat men naar een bepaalde gemeente moet, maar als de andere beroepen binnen komen kan de weg ook heel anders gaan. Daarom moet je maar niet te grote woorden gebruiken en daarom moeten kandidaten (die nog nooit eerder te maken hebben gehad met beroepingswerk) maar heel voorzichtig zijn in het wel of niet aannemen van een beroep. Denk daar maar even over na. En als je op gronden mag komen tot het besluit, laat het dan nog maar even sudderen. Dat was een terecht punt van Luther, laat het dan maar een weekje 'beproeven', voordat je iets aanneemt!

Overigens is je redenenering voor Capelle-Middelwatering en Ridderkerk-Slikkeveer niet heel plausibel. Als .. dan .. redeneringen moet je bij wegblijven, dat heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Ik moet twee octaven lager gaan zitten...
Maar u beweert dat het dus niet Gods leiding is dat deze kandidaten naar de gemeenten gaan waarvan ze nu het beroep hebben aangenomen. Want het had wel een andere gemeente kúnnen zijn... Jaja, het is niet de gemeente die ík liever had, dus nu ging het te snel... Vorig jaar duurde het met ds. Al-Chalabi 2 weken en waren er ook die het té lang vonden duren... Altijd heb je van die mensen... Waarom mogen we er niet op vertrouwen dat Gods weg is zoals het nu gegaan is en moeten we achteraf onze eigen ideëen, gedachten en 'ik vinds' er over uit gieten en dan zeggen dat de kandidaten het niet goed gedaan hebben? Het zijn wel Gods knechten hoor! Beseffen we dat nog? Want ze hebben het volgens u te snel besloten. Maar wie bent u dat u dat weet? Gaat u dan, zoal u ook beweert van mij, niet uzelf pretenderen gelijk te zijn aan God?!

Liet Paulus het ook nog maar even sudderen toen die Macedonische man bad: "Kom over en help ons?" NEE!
Handelingen 16: 9 en 10
9. En van Paulus werd in den nacht een gezicht gezien: er was een Macedonisch man staande, die hem bad en zeide: Kom over in Macedonie, en help ons.
10. Als hij nu dit gezicht gezien had, zo zochten wij terstond naar Macedonië te reizen, besluitende daaruit, dat ons de Heere geroepen had, om denzelven het Evangelie te verkondigen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 jun 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Zou het niet eens handig zijn als jij eens je argumentatie opnieuw doorleest voordat je iets op dit forum zet? Nu pretenderen mensen zelfs gelijk aan God te zijn, kom nou. Trouwens, laat dan de caps-lock voortaan ook maar uit. Er beweert hier niemand dat de kandidaten zich vergist hebben. Niemand twijfelt hier aan de leiding van God. Het gaat hier alleen om de snelheid van het beslissen, wat nadelige gevolgen voor de toekomst kan hebben. Zie verder het citaat van Claus (gesproken door een knecht van God, besef je dat ook?).
Jantje schreef:en moeten we achteraf onze eigen ideëen, gedachten en 'ik vinds' er over uit gieten en dan zeggen dat de kandidaten het niet goed gedaan hebben?
Dit is een forum. Het draait hier om "ik vind".
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:Zou het niet eens handig zijn als jij eens je argumentatie opnieuw doorleest voordat je iets op dit forum zet? Nu pretenderen mensen zelfs gelijk aan God te zijn, kom nou. Trouwens, laat dan de caps-lock voortaan ook maar uit. Er beweert hier niemand dat de kandidaten zich vergist hebben. Niemand twijfelt hier aan de leiding van God. Het gaat hier alleen om de snelheid van het beslissen, wat nadelige gevolgen voor de toekomst kan hebben. Zie verder het citaat van Claus (gesproken door een knecht van God, besef je dat ook?).
Ik bedoelde dat JC Ryle beweert dat ik dat zou doen, terwijl hij het, als ik het volgens hem doe, hij het ook doet...
En waar gebruik ik een caps-lock? Volgens mij staat nergens dat dat verboden is, trouwens?
Waarom heeft dat nadelige gevolgen voor de toekomst?Misschien wisten de kandidaten al wel een half jaar dat ze naar die gemeente moesten (en was die gemeente al op hun hart gebonden). Waarom zouden ze dan nog tot het einde van de week moeten wachten? Waarom?
Moderamen schreef:
Jantje schreef:en moeten we achteraf onze eigen ideëen, gedachten en 'ik vinds' er over uit gieten en dan zeggen dat de kandidaten het niet goed gedaan hebben?
Dit is een forum. Het draait hier om "ik vind".
O, dus dat is belangrijker dan Gods leiding, raad, volvoering, en bovenal: Gods Woord?
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 jun 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:@Jantje:

Zou je niet twee octaven lager gaan zitten? Je zegt namelijk hele grote woorden: Het is in Gods raad, het is Gods weg, het is hoe God het wilt dat het gaat! Zou je niet wat voorzichtiger zijn? Jij weet helemaal niet of het wel in Gods raad, weg of wil is. Of je moet pretenderen gelijk te zijn aan God?!

Overigens heeft Bruna gewoon gelijk. Deze kandidaten hebben veel te snel besloten. Men kan wel menen dat men naar een bepaalde gemeente moet, maar als de andere beroepen binnen komen kan de weg ook heel anders gaan. Daarom moet je maar niet te grote woorden gebruiken en daarom moeten kandidaten (die nog nooit eerder te maken hebben gehad met beroepingswerk) maar heel voorzichtig zijn in het wel of niet aannemen van een beroep. Denk daar maar even over na. En als je op gronden mag komen tot het besluit, laat het dan nog maar even sudderen. Dat was een terecht punt van Luther, laat het dan maar een weekje 'beproeven', voordat je iets aanneemt!

Overigens is je redenenering voor Capelle-Middelwatering en Ridderkerk-Slikkeveer niet heel plausibel. Als .. dan .. redeneringen moet je bij wegblijven, dat heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Ik moet twee octaven lager gaan zitten...
Maar u beweert dat het dus niet Gods leiding is dat deze kandidaten naar de gemeenten gaan waarvan ze nu het beroep hebben aangenomen. Want het had wel een andere gemeente kúnnen zijn... Jaja, het is niet de gemeente die ík liever had, dus nu ging het te snel... Vorig jaar duurde het met ds. Al-Chalabi 2 weken en waren er ook die het té lang vonden duren... Altijd heb je van die mensen... Waarom mogen we er niet op vertrouwen dat Gods weg is zoals het nu gegaan is en moeten we achteraf onze eigen ideëen, gedachten en 'ik vinds' er over uit gieten en dan zeggen dat de kandidaten het niet goed gedaan hebben? Het zijn wel Gods knechten hoor! Beseffen we dat nog? Want ze hebben het volgens u te snel besloten. Maar wie bent u dat u dat weet? Gaat u dan óók niet uzelf pretenderen gelijk te zijn aan God?!
Waar zie jij mij beweren dat deze kandidaten niet naar de gemeenten moeten, waar ze nu heen gaan? Nergens! Inderdaad nergens!
Wel zeg ik dat het een 'weloverwogen' beslissing moet zijn. Niet gisterenavond beroepen, vandaag aannemen; maar denk er rustig over na en laat het sudderen/een week beproeven. En geeft de andere gemeenten ook de tijd. Waarom? Ze moesten toch hierheen? Nou daar komen we dus bij het punt dat een mens wel kan denken dat hij naar een bepaalde gemeente moet, maar dat de weg ook anders kan gaan. Ga geen snelle stappen nemen, maar denk in biddende afhankelijkheid er rustig over na waar de Heere je heen wilt hebben. Dat is de beslissing niet verdacht maken, maar dat is de beslissing louteren.

Maar goed alles moet met een dikke laag 'vrome godsdienst' dichtgeplamuurd worden, maar van een ORDELIJKE weg heeft men nog nooit gehoord. Wellicht moeten wij koeien maar eens als voorbeeld gaan nemen: niet hap-slilk-weg, maar ook 'herkauwen'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:
JCRyle schreef:@Jantje:

Zou je niet twee octaven lager gaan zitten? Je zegt namelijk hele grote woorden: Het is in Gods raad, het is Gods weg, het is hoe God het wilt dat het gaat! Zou je niet wat voorzichtiger zijn? Jij weet helemaal niet of het wel in Gods raad, weg of wil is. Of je moet pretenderen gelijk te zijn aan God?!

Overigens heeft Bruna gewoon gelijk. Deze kandidaten hebben veel te snel besloten. Men kan wel menen dat men naar een bepaalde gemeente moet, maar als de andere beroepen binnen komen kan de weg ook heel anders gaan. Daarom moet je maar niet te grote woorden gebruiken en daarom moeten kandidaten (die nog nooit eerder te maken hebben gehad met beroepingswerk) maar heel voorzichtig zijn in het wel of niet aannemen van een beroep. Denk daar maar even over na. En als je op gronden mag komen tot het besluit, laat het dan nog maar even sudderen. Dat was een terecht punt van Luther, laat het dan maar een weekje 'beproeven', voordat je iets aanneemt!

Overigens is je redenenering voor Capelle-Middelwatering en Ridderkerk-Slikkeveer niet heel plausibel. Als .. dan .. redeneringen moet je bij wegblijven, dat heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Ik moet twee octaven lager gaan zitten...
Maar u beweert dat het dus niet Gods leiding is dat deze kandidaten naar de gemeenten gaan waarvan ze nu het beroep hebben aangenomen. Want het had wel een andere gemeente kúnnen zijn... Jaja, het is niet de gemeente die ík liever had, dus nu ging het te snel... Vorig jaar duurde het met ds. Al-Chalabi 2 weken en waren er ook die het té lang vonden duren... Altijd heb je van die mensen... Waarom mogen we er niet op vertrouwen dat Gods weg is zoals het nu gegaan is en moeten we achteraf onze eigen ideëen, gedachten en 'ik vinds' er over uit gieten en dan zeggen dat de kandidaten het niet goed gedaan hebben? Het zijn wel Gods knechten hoor! Beseffen we dat nog? Want ze hebben het volgens u te snel besloten. Maar wie bent u dat u dat weet? Gaat u dan óók niet uzelf pretenderen gelijk te zijn aan God?!
Waar zie jij mij beweren dat deze kandidaten niet naar de gemeenten moeten, waar ze nu heen gaan? Nergens! Inderdaad nergens!
Wel zeg ik dat het een 'weloverwogen' beslissing moet zijn. Niet gisterenavond beroepen, vandaag aannemen; maar denk er rustig over na en laat het sudderen/een week beproeven. En geeft de andere gemeenten ook de tijd. Waarom? Ze moesten toch hierheen? Nou daar komen we dus bij het punt dat een mens wel kan denken dat hij naar een bepaalde gemeente moet, maar dat de weg ook anders kan gaan. Ga geen snelle stappen nemen, maar denk in biddende afhankelijkheid er rustig over na waar de Heere je heen wilt hebben. Dat is de beslissing niet verdacht maken, maar dat is de beslissing louteren.

Maar goed alles moet met een dikke laag 'vrome godsdienst' dichtgeplamuurd worden, maar van een ORDELIJKE weg heeft men nog nooit gehoord. Wellicht moeten wij koeien maar eens als voorbeeld gaan nemen: niet hap-slilk-weg, maar ook 'herkauwen'.
Dat genoemde kan toch ook al vóórdat de officiële datum van beroepbaarstelling aanbrak al geweest zijn? Dat het toen al is beproeft? En dat op het moment van het krijgen van het beroep het beproeven al een bevestiging werd?? Enne, in 12 uur kun je toch ook die beproeving hebben? Wie zegt dat er in die korte tijd géén beproevingen zijn geweest?
Ik ontvang graag antwoord op de door mij geciteerde tekst uit Handelingen 16 vers 9 en 10.
En jij zegt dat nu steeds, dat ze de beslissing te snel hebben gedaan.
Maar daarmee acht je jezelf dan toch ook wijzer als de kandidaten én als God? Want Hij heeft in Zijn voorzienelijkheid dit zó bestuurd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Ik las hier op het forum een citaat van ds. K. de Gier die zei: "Als je het weet! aannemen. Anders springt de duivel er bovenop." (Zie ook topic 'Relatie geloof & gevoel').
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Dodo »

Het is heel persoonlijk. De ene predikant neemt de volle drie weken, ook al weet hij al eerder wat het wordt. Hij wil niet overhaast een beslissing nemen, maar de voorgeschreven periode gebruiken om een duidelijke beslissing te hebben.
Een ander hakt de knoop door als hij het weet. Ik heb wel eens meegemaakt dat een dominee "op zicht" kwam preken, en in de dienst zei dat hij het beroep aannam. Dat was nogal onverwacht.
Dominees, en dus ook kandidaten, zijn nu eenmaal niet allemaal eender. En de ene werkwijze is niet per se geestelijker dan de ander.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Vorst »

Ik heb nooit begrepen waarom binnen de gg niet verplicht wordt gesteld om na vertrek van een predikant een bepaalde tijd niet te mogen beroepen. Bijvoorbeeld twee of drie jaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Tiberius »

We zou dat verplicht moeten stellen? Elke kerkenraad is autonoom.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Vorst »

Dat kan via een synodebesluit neem ik aan?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mannetje »

Zou een rare regel zijn. Stel dat het predikantentekort nog eens flink af zou nemen, dan zijn er geen gemeentes die mogen beroepen als er kandidaten zijn...
-
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Ik vind dat enkelen hier inderdaad een hoge pet op hebben en wel twee octaven lager mogen zingen. Ik denk dan aan JCRyle en Moderamen. Wat een hoogmoedige gedachtengang! Ja, er kan zeker mensenwerk bij zitten in het beroepingswerk, maar wat hoogmoedig om te vinden dat een kandidaat het te snel aanneemt. Zo van: ik zal dat wel eens even beter weten. Ik mag hopen dat de kandidaten niet meelezen. Wat zullen ze wel niet denken! Verder is het gemeen om voor de resterende gemeenten om te wachten met het aannemen van een beroep. Op deze manier hebben bijvoorbeeld Dordrecht en Middelharnis nog een kans om een predikant te beroepen, terwijl ze anders binnen 24 uur een bedankje hadden gehad, of hadden gebeden om een kandidaat die al lang weet dat hij naar Ermelo/Westkapelle moet. Wat dat betreft kan ik mij volledig vinden in de uitspraak van wijlen ds. K. de Gier!!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Vorst »

Mannetje schreef:Zou een rare regel zijn. Stel dat het predikantentekort nog eens flink af zou nemen, dan zijn er geen gemeentes die mogen beroepen als er kandidaten zijn...
Haha, dat geloof je zelf toch niet?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:
Orchidee schreef:Wel een hoogmoedige gedachte!
Van wie?
@Bruna
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Bruna »

Orchidee schreef:
Jantje schreef:
Orchidee schreef:Wel een hoogmoedige gedachte!
Van wie?
@Bruna
@orchidee, leg het aub even uit want ik begrijp je opmerking niet.
Gesloten