Beroepingswerk discussie [2]

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mannetje »

Wandelende schreef:
Mannetje schreef:"Een Christen rekent niet op kans, wel met kans," zo sprak een collega eens. En ik citeer hem met instemming.
Dat ligt eraan in welke context het wordt bedoeld.
In het verband van de eerdere quote komt het over van "we gokken maar wat". Beroepingswerk hoort geen kansje wagen te zijn.
Helemaal mee eens, natuurlijk.
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:Het gaat mij niet om 'wat' de kandidaten besloten hebben. Daar kan en mag ik niks over zeggen, omdat het iets is tussen God en hun ziel.

Maar mij gaat het om 'hoe' zij het besluit genomen hebben. En daar kunnen we van mening over verschillen; de één vindt het te snel, de ander vindt het fantastisch. Maar persoonlijk heb ik grote moeite met het 'is gelijk teken' tussen het aannemen van een beroep en het in Gods raad en naar Gods wil zijn. Dan maak je het mijn inziens veel té geestelijk, daarmee zeg ik niet dat het menselijk moet zijn. Maar het antropocentrische aspect speelt mijn inziens wel degelijk mee met het nemen van beslissingen. Als je dat gaat uitsluiten worden mensen een soort van afstandbestuurbare robots. Zeker staat God er boven, dat zie je mij niet ontkennen. En de Heere wijst Zijn knechten 'in de weg der middelen' ook de weg. Zie het aangehaalde tekstgedeelte over Paulus. Maar Paulus had op dat moment te maken met één beroep, waarin de de God kennelijk in mee kwam. Dat vind ik persoonlijk nogal een verschil. Daarnaast vind ik het van weinig gezond verstand getuigen dat men geen rekening houdt met het hoe arglistig een mensenhart kan zijn. Want Jantje en 'co' houden totaal geen rekening mee met de mens en wat daarmee aan emoties samenhangt. Nee de keuze is Gods keuze en naar Gods raad. Dat vind ik echt te grote woorden, die je nooit te snel moet uitspreken. Dat zal pas in de 'vrucht' openbaar komen.

En als laatste Jantje: Beproeven en beproevingen zijn twee verschillende zaken. Iets laten beproeven of te maken krijgen met beproevingen is toch wel een verschil.
Wat bedoel je hiermee?
Dat je pas kunt zeggen of het Gods wil was dat een predikant naar een (andere) gemeente ging, áls er vrucht is?
Wie zegt dat?
Jij suggereert hiermee dat er predikanten/kandidaten (en dan heb ik het met name over de Ger. Gem.) zijn die zó arglistig zijn/waren dat ze naar een gemeente gingen waar ze niet naar toe moesten... Maar dat weten wij toch niet? Wij kunnen toch niet Gods raad 'zien'?

Ik vind het erg kortzichtig om te zeggen dat een beroep aannemen pas wérkelijk van God is, als er vrucht is. Want er zijn ook predikanten die, tijdens hun bediening in een gemeente, geen vrucht ervaren. Die komt soms pas decennia later openbaar...
Ik vind het van weinig gezond verstand getuigen dat, als de kandidaten het binnen 24 tot 48 uur na het ontvangen aannemen, men gelijk gaat suggereren óf het wel 'echt' is, en óf er niet voor meer dan de helft 'menselijk' is gedacht. Wij weten dat niet. Wij hóeven dat ook niet te weten. Wij weten alléén dat ze naar de gemeente moeten waar ze nu het beroep naar hebben aangenomen. En ik vind, dat je dan óók mág vertrouwen dat God het nooit verkeerd doet en dat het ook echt Zijn wil was dat ze naar die gemeente móeten, en dat dit geldt, tot dat het tegendeel is bewezen (Als de predikant in zonde zou vervallen.). Dán pas zou je kunnen zeggen: "Ja, hij nam het wel snel aan, toen. Misschien was het toch niet van de Heere." En zelfs dán moet je hier nog mee oppassen... Om dit nu automatisch gelijk te gaan suggereren: "Het was zó snel, zou het wel van de Heere zijn?" vind ik niet goed en van weinig inzicht getuigen en óók van weinig vertrouwen in God. Tuurlijk zijn de kandidaten maar mensen..., maar als God hen een arbeidsveld heeft toegewezen (ruim voordat ze beroepbaar waren), waarom zouden ze, áls ze dat zó zeker weten, het moeten beproeven? Je moet het juist gelijk aannemen, zoals wijlen ds. K. de Gier dat zei ("Als je het weet: 'Aannemen!', anders komt de duivel er tussen.")?
En dat beproeven kan ook al gebeurd zijn vóór het krijgen van het beroep hé, dat weten wij ook niet...
JCRyle, u draait om mijn argumentatie heen...
Ik weet niet wat je allemaal uit mijn postings vist, maar naar mijn mening loop je mij woorden in de mond te leggen, waarnaar ik nog geeneens suggereer. Jammer en behoorlijk vermoeiend, maar goed als je goed gelezen had stop ik met deze discussie.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Wandelende schreef: Dat ligt eraan in welke context het wordt bedoeld.
In het verband van de eerdere quote komt het over van "we gokken maar wat". Beroepingswerk hoort geen kansje wagen te zijn.
Een ieder begrijpt hopelijk dat ik dat nooit heb bedoeld.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

JCRyle schreef:
Ik weet niet wat je allemaal uit mijn postings vist, maar naar mijn mening loop je mij woorden in de mond te leggen, waarnaar ik nog geeneens suggereer. Jammer en behoorlijk vermoeiend, maar goed als je goed gelezen had stop ik met deze discussie.
Natuurlijk zitten er menselijke elementen in het beroepingswerk, maar u heeft gezegd dat de kandidaten te snel (!) hebben beslist. Dan spreekt u mijns inziens echt een waardeoordeel uit over het beslissen van de kandidaten. En dan maakt het niet uit of u dat doet over het hoe of over het waartoe!!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door JCRyle »

Forummer schreef:
JCRyle schreef:
Ik weet niet wat je allemaal uit mijn postings vist, maar naar mijn mening loop je mij woorden in de mond te leggen, waarnaar ik nog geeneens suggereer. Jammer en behoorlijk vermoeiend, maar goed als je goed gelezen had stop ik met deze discussie.
Natuurlijk zitten er menselijke elementen in het beroepingswerk, maar u heeft gezegd dat de kandidaten te snel (!) hebben beslist. Dan spreekt u mijns inziens echt een waardeoordeel uit over het beslissen van de kandidaten. En dan maakt het niet uit of u dat doet over het hoe of over het waartoe!!
Dat heb ik inderdaad gezegd en daar sta ik nog steeds van harte achter. Maar dat is geen waardeoordeel, maar mijn persoonlijke mening. Met deze mening zeg ik niet dat de huidge beslissing van de kandidaten niet de juiste is. Dat wordt er wel van gemaakt, terwijl dat geenzins mijn woorden geweest zijn. Daar mag ik niks over zeggen, laat staan dat ik er al iets over kan zeggen. Mijn punt is alleen geweest dat ik het niet verstandig acht dat kandidaten (los van wie het zijn, wellicht zit daar de moeite van sommigen) in een zeer kort tijdsbestek een dergelijke ingrijpende beslissing nemen.
Maar goed nu ga ik toch weer verder en dat was ik juist van plan om niet meer te doen. Hier laat ik het bij!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door windorgel »

Wij weten toch niet wat er al aan vooraf is gegaan? Als de Heere zo duidelijk spreekt, misschien al vóór het beroep werd uitgebracht , zou de kandidaat dan niet gelijk mogen volgen? Laten we toch voorzichtig zijn met het beoordelen van de dienstknechten die gehoorzaam mogen zijn aan de stem van hun Meester!

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Roeline »

Drie beroepen voor ds. Heijkamp uit Emmeloord. Las in het RD dat zijn vader is overleden. Mijn eerste gedachte bij het beroep van vanavond: niet echt eh... smaakvol om hem tijdens deze dagen van rouw te beroepen. Dat geldt natuurlijk niet voor de beroepen die vorige week naar Emmeloord zijn gestuurd.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

De kerkenraadsvergaderingen waarin dat tweetal gesteld werd zullen wel plaatsgevonden hebben voordat men bekend was met dit feit.
Online
DDD
Berichten: 28487
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

De vergaderingen waren toch vorige week?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Vorst »

En misschien is er wel contact met de predikant over geweest. Al die aannames en veronderstellingen voegen niets toe.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Ja, en het is misschien wel zo geweest dat de kerkenraadsleden niets wisten en de krant opensloegen, net vóór of ná de ledenvergadering, en het lazen... Want hoe zouden zij dat moeten weten?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Forummer schreef:
JCRyle schreef:
Ik weet niet wat je allemaal uit mijn postings vist, maar naar mijn mening loop je mij woorden in de mond te leggen, waarnaar ik nog geeneens suggereer. Jammer en behoorlijk vermoeiend, maar goed als je goed gelezen had stop ik met deze discussie.
Natuurlijk zitten er menselijke elementen in het beroepingswerk, maar u heeft gezegd dat de kandidaten te snel (!) hebben beslist. Dan spreekt u mijns inziens echt een waardeoordeel uit over het beslissen van de kandidaten. En dan maakt het niet uit of u dat doet over het hoe of over het waartoe!!
Dat heb ik inderdaad gezegd en daar sta ik nog steeds van harte achter. Maar dat is geen waardeoordeel, maar mijn persoonlijke mening. Met deze mening zeg ik niet dat de huidge beslissing van de kandidaten niet de juiste is. Dat wordt er wel van gemaakt, terwijl dat geenzins mijn woorden geweest zijn. Daar mag ik niks over zeggen, laat staan dat ik er al iets over kan zeggen. Mijn punt is alleen geweest dat ik het niet verstandig acht dat kandidaten (los van wie het zijn, wellicht zit daar de moeite van sommigen) in een zeer kort tijdsbestek een dergelijke ingrijpende beslissing nemen.
Maar goed nu ga ik toch weer verder en dat was ik juist van plan om niet meer te doen. Hier laat ik het bij!
En daarmee 'acht u het niet verstandig' dat God hen op Zijn tijd en op Zijn wijze de weg wijst... "Het had 'naar mijn (verw)achtingen' moeten gebeuren..."
Want vindt u ervan dat ds. De Gier zei: "Als je het weet: 'Aannemen!', anders komt de duivel ertussen."?
Dus als je het weet moet je het aannemen, want anders kan de duivel het in twijfel brengen.
En nogmaals: vóór de beroepen kwamen, kan er ook al een gemeente op het hart gebonden zijn.

Het gaat er niet om wat wij vinden hoor! Het gaat vaak anders dan wij denken, vinden, en willen! Dát is Gods voorzienigheid! En als die verborgen is, hebben wij als mensen maar te beven voor Zijn aangezicht!!!
Wie wijs is, merk' die dingen,
en geev' verstandig acht
op 's Heeren handelingen,
zo vol van gunst als macht!

Psalm 107 vers 22
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef: Dat heb ik inderdaad gezegd en daar sta ik nog steeds van harte achter. Maar dat is geen waardeoordeel, maar mijn persoonlijke mening. Met deze mening zeg ik niet dat de huidge beslissing van de kandidaten niet de juiste is. Dat wordt er wel van gemaakt, terwijl dat geenzins mijn woorden geweest zijn. Daar mag ik niks over zeggen, laat staan dat ik er al iets over kan zeggen. Mijn punt is alleen geweest dat ik het niet verstandig acht dat kandidaten (los van wie het zijn, wellicht zit daar de moeite van sommigen) in een zeer kort tijdsbestek een dergelijke ingrijpende beslissing nemen.
Maar goed nu ga ik toch weer verder en dat was ik juist van plan om niet meer te doen. Hier laat ik het bij!
En daarmee 'acht u het niet verstandig' dat God hen op Zijn tijd en op Zijn wijze de weg wijst... "Het had 'naar mijn (verw)achtingen' moeten gebeuren..."
Want vindt u ervan dat ds. De Gier zei: "Als je het weet: 'Aannemen!', anders komt de duivel ertussen."?
Dus als je het weet moet je het aannemen, want anders kan de duivel het in twijfel brengen.
En nogmaals: vóór de beroepen kwamen, kan er ook al een gemeente op het hart gebonden zijn.

Het gaat er niet om wat wij vinden hoor! Het gaat vaak anders dan wij denken, vinden, en willen! Dát is Gods voorzienigheid! En als die verborgen is, hebben wij als mensen maar te beven voor Zijn aangezicht!!!
Wie wijs is, merk' die dingen,
en geev' verstandig acht
op 's Heeren handelingen,
zo vol van gunst als macht!

Psalm 107 vers 22
Ten eerste: Leg mij geen woorden in de mond die ik nooit en te nimmer gezegd heb. En daarbenevens ook nooit zal uitspreken.
Ten tweede: Als u goed gelezen had, dan had u kunnen zien dat ik niet verder in gesprek gaat over dit onderwerp.

::bye
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jeschurun »

Hoewel ik ds. De Gier zeer hoogacht, moeten we aan deze door ons nu onverifieerbare uitspraak m.i. niet al te veel waarde hechten. In bepaalde gevallen zal dat zeker wijs zijn, maar er zijn ook voorbeelden van dat dat niet verstandig was. En een predikant/kandidaat een aangenomen beroep toch weer terug moest geven.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Marion »

Jeschurun schreef:Hoewel ik ds. De Gier zeer hoogacht, moeten we aan deze door ons nu onverifieerbare uitspraak m.i. niet al te veel waarde hechten. In bepaalde gevallen zal dat zeker wijs zijn, maar er zijn ook voorbeelden van dat dat niet verstandig was. En een predikant/kandidaat een aangenomen beroep toch weer terug moest geven.
Welke voorbeelden dan? 'k heb er nog nooit van gehoord.
Gesloten