Beroepingswerk discussie [2]

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Marion »

Trouwens, wat is Johannes van Dijk opvallend stil rondom het beroepingswerk in Middelharnis?
Hopelijk heeft hij er meer werk mee naar binnen dan naar buiten! (ik bedoel dat niet vervelend, maar oprecht)
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Joostw »

Marion schreef:Trouwens, wat is Johannes van Dijk opvallend stil rondom het beroepingswerk in Middelharnis?
Hopelijk heeft hij er meer werk mee naar binnen dan naar buiten! (ik bedoel dat niet vervelend, maar oprecht)
Van Ruitenburg beroepen. Ik vraag me af of dit een gemeente voor hem is. Middelharnis heeft een pittige dominee nodig omdat het anders een hoop gedoe wordt. Is met ds. van Manen ook gebeurt. Zo'n lieve en zachtaardige man, en dat is ds. van Ruitenburg ook! Ik wens ze wel een predikant hoor daar niet van, maar als hij maar niet overspannen wordt in Middelharnis...
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jeschurun »

Welke voorbeelden dan? 'k heb er nog nooit van gehoord.
Alleen even over de GG:
ds Van der Net Hendrik-Ido-Ambacht 1981
kandidaat Burggraaf Hardinxveld-Giessendam 1986

Beide voorbeelden zijn overigens gewoon te lezen op gergeminfo.nl
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Zita »

Joostw schreef:
Marion schreef:Trouwens, wat is Johannes van Dijk opvallend stil rondom het beroepingswerk in Middelharnis?
Hopelijk heeft hij er meer werk mee naar binnen dan naar buiten! (ik bedoel dat niet vervelend, maar oprecht)
Van Ruitenburg beroepen. Ik vraag me af of dit een gemeente voor hem is. Middelharnis heeft een pittige dominee nodig omdat het anders een hoop gedoe wordt. Is met ds. van Manen ook gebeurt. Zo'n lieve en zachtaardige man, en dat is ds. van Ruitenburg ook! Ik wens ze wel een predikant hoor daar niet van, maar als hij maar niet overspannen wordt in Middelharnis...
Laten we enige terughoudendheid betrachten in het analyseren van predikanten en gemeenten.
MvD5
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door MvD5 »

Helemaal eens, Zita.

Toch zou ik wel graag willen weten waar Joostw nu op doelt als hij schrijft over een "hoop gedoe" wat volgens hem ook bij een vorige predikant is gebeurd en ook de suggestie wekt dat een eventueel nieuwe predikant overspannen wordt in Middelharnis.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jan Vogel »

Wat een drukte rondom Middelharnis. In de GG nemen de predikanten over het algemeen 1 van de 50 beroepen aan. Waarom dan nu al speculeren over ds. van Ruitenburg naar Middelharnis? En of hij het aankan of niet enz.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Luther »

Zita schreef:Laten we enige terughoudendheid betrachten in het analyseren van predikanten en gemeenten.
MvD5 schreef:Helemaal eens, Zita. Toch zou ik wel graag willen weten...
:haha
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door keesjanm »

Roeline schreef:Drie beroepen voor ds. Heijkamp uit Emmeloord. Las in het RD dat zijn vader is overleden. Mijn eerste gedachte bij het beroep van vanavond: niet echt eh... smaakvol om hem tijdens deze dagen van rouw te beroepen. Dat geldt natuurlijk niet voor de beroepen die vorige week naar Emmeloord zijn gestuurd.

Geeft iets aan van de nood in de gemeenten om iemand te kunnen beroepen die volop de Christus predikt.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mannetje »

keesjanm schreef:
Roeline schreef:Drie beroepen voor ds. Heijkamp uit Emmeloord. Las in het RD dat zijn vader is overleden. Mijn eerste gedachte bij het beroep van vanavond: niet echt eh... smaakvol om hem tijdens deze dagen van rouw te beroepen. Dat geldt natuurlijk niet voor de beroepen die vorige week naar Emmeloord zijn gestuurd.
Geeft iets aan van de nood in de gemeenten om iemand te kunnen beroepen die volop de Christus predikt.
Huh? Wat is het verband met het overlijden van zijn vader en het volop prediken van Christus?
-
MvD5
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door MvD5 »

Luther schreef:
Zita schreef:Laten we enige terughoudendheid betrachten in het analyseren van predikanten en gemeenten.
MvD5 schreef:Helemaal eens, Zita. Toch zou ik wel graag willen weten...
:haha
:haha Je hebt gelijk, dit spreekt elkaar tegen.

Ik vind het altijd erg om te lezen hoe dominees en gemeenten worden geplaatst in hokjes "zwaar/licht, rechts/links". We kunnen een hele discussie voeren over waarom een bepaalde gemeente een bepaalde dominee beroept en we vinden er van alles van. Maar ik ben er vast van overtuigd dat Hij álles leidt, ook het beroepingswerk. God zendt Zijn dienaren naar de gemeente die Hij wil. Een beetje terughoudendheid in commentaar op beroepingswerk/dominees vind ik daarom niet verkeerd.

De vraag die ik stelde aan Joostw gaat dan ook helemaal niet over de dominees die hij noemde of het huidige beroep.
Hij schrijft nogal wat negatiefs over de gemeente van Middelharnis. Ik heb een aantal contacten in Middelharnis en heb nooit iets van onenigheid vernomen, dus vraag ik me af of dit commentaar van Joostw wel klopt.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Joostw »

MvD5 schreef:
Luther schreef:
Zita schreef:Laten we enige terughoudendheid betrachten in het analyseren van predikanten en gemeenten.
MvD5 schreef:Helemaal eens, Zita. Toch zou ik wel graag willen weten...
:haha
:haha Je hebt gelijk, dit spreekt elkaar tegen.

Ik vind het altijd erg om te lezen hoe dominees en gemeenten worden geplaatst in hokjes "zwaar/licht, rechts/links". We kunnen een hele discussie voeren over waarom een bepaalde gemeente een bepaalde dominee beroept en we vinden er van alles van. Maar ik ben er vast van overtuigd dat Hij álles leidt, ook het beroepingswerk. God zendt Zijn dienaren naar de gemeente die Hij wil. Een beetje terughoudendheid in commentaar op beroepingswerk/dominees vind ik daarom niet verkeerd.

De vraag die ik stelde aan Joostw gaat dan ook helemaal niet over de dominees die hij noemde of het huidige beroep.
Hij schrijft nogal wat negatiefs over de gemeente van Middelharnis. Ik heb een aantal contacten in Middelharnis en heb nooit iets van onenigheid vernomen, dus vraag ik me af of dit commentaar van Joostw wel klopt.
Zeker te weten! Middelharnis staat hier opt eiland bekend als een lastige gemeente die geen blad voor de mond neemt. Dan zaten die contacten waarschijnlijk nog niet in de gemeente ten tijde van ds. Van Manen.... anders zou je daarvan op de hoogte zijn!
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Bruna »

Joostw schreef:
Marion schreef:Trouwens, wat is Johannes van Dijk opvallend stil rondom het beroepingswerk in Middelharnis?
Hopelijk heeft hij er meer werk mee naar binnen dan naar buiten! (ik bedoel dat niet vervelend, maar oprecht)
Van Ruitenburg beroepen. Ik vraag me af of dit een gemeente voor hem is. Middelharnis heeft een pittige dominee nodig omdat het anders een hoop gedoe wordt. Is met ds. van Manen ook gebeurt. Zo'n lieve en zachtaardige man, en dat is ds. van Ruitenburg ook! Ik wens ze wel een predikant hoor daar niet van, maar als hij maar niet overspannen wordt in Middelharnis...
@joostw, ken veel mensen uit de GG van Middelharnis (familie, collegae etc) allemaal lieve en zachtaardige mensen :super. Nog nooit van problemen gehoord. In het topic van kerkelijk jaarboek GG had je het over problemen in GG Rijssen Noord en in Yerseke. In Yerseke heb ik ook familie en collegae maar nog nooit van problemen gehoord. Nu kan het zijn dat ze het tegen mij niet vertellen omdat ze bang zijn dat ik het opmeefoforum zet :banghead.
Maar @joostw, neem me niet kwalijk dat ik dit tegen je zeg : wees er van bewust dat iedereen dit kan lezen, dus zet het er aub alleen op als je het zeker weet, of helemaal niet, want alle dingen stichten niet.
Ik weet niet waar je woont of kerkt maar er zal altijd wel eens iets zijn.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Menheerse »

Joostw schreef:
MvD5 schreef:
Luther schreef:
Zita schreef:Laten we enige terughoudendheid betrachten in het analyseren van predikanten en gemeenten.
MvD5 schreef:Helemaal eens, Zita. Toch zou ik wel graag willen weten...
:haha
:haha Je hebt gelijk, dit spreekt elkaar tegen.

Ik vind het altijd erg om te lezen hoe dominees en gemeenten worden geplaatst in hokjes "zwaar/licht, rechts/links". We kunnen een hele discussie voeren over waarom een bepaalde gemeente een bepaalde dominee beroept en we vinden er van alles van. Maar ik ben er vast van overtuigd dat Hij álles leidt, ook het beroepingswerk. God zendt Zijn dienaren naar de gemeente die Hij wil. Een beetje terughoudendheid in commentaar op beroepingswerk/dominees vind ik daarom niet verkeerd.

De vraag die ik stelde aan Joostw gaat dan ook helemaal niet over de dominees die hij noemde of het huidige beroep.
Hij schrijft nogal wat negatiefs over de gemeente van Middelharnis. Ik heb een aantal contacten in Middelharnis en heb nooit iets van onenigheid vernomen, dus vraag ik me af of dit commentaar van Joostw wel klopt.
Zeker te weten! Middelharnis staat hier opt eiland bekend als een lastige gemeente die geen blad voor de mond neemt. Dan zaten die contacten waarschijnlijk nog niet in de gemeente ten tijde van ds. Van Manen.... anders zou je daarvan op de hoogte zijn!
Opmerkelijk Joostw, dat je zaken weet over de gemeente die ik als lid niet weet. En ik zit er toch al zo'n 18 jaar in de kerk. Dus ook ten tijde van Ds. van Manen. Schets je hier geen karikatuur van de gemeente? Ongetwijfeld zullen er in de gemeente best mondige leden zitten. Maar ja, waar niet. Dat hoeft ook niet per definitie verkeerd te zijn.
Voor de rest ben ik juist blij met dit beroep op Ds. van Ruitenburg. Volgens mij en ook anderen die ik sprak een dominee die juist goed bij onze gemeente past. Wat persoonlijkheid en ligging betreft. Ik hoop en bid dat hij naar onze gemeente mag komen.
Een lastig volk
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Vorst »

Ik ken de gemeente ook wel een beetje maar herken niets van wat Joost zegt.
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Nipo »

Als je het eigen jubileumboek van de gemeente Middelharnis leest ("Geweid bij de stromen" door J.C. Troost en C. den Braber, 2003) kun je lezen dat deze gemeente door de jaren heen wel degelijk problemen heeft gekend wat betreft liggingen en ambtsdragers met eigen opvattingen. Dat lijkt mij een authentieke bron..... Er zal dus wel iets van waar zijn....!
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Gesloten