Beroepingswerk discussie [2]

Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reformer »

mulder schreef:
emigrant schreef:Zo is een dominee net een acteur die van schouwburg naar schouwburg rijd.
Nee, ik ben er voor dat een dominee de hele zondag in dezelfde gemeente blijft. Hou meer diensten door de week. Dan kan je ook eens buiten je eigen gemeente kerken.
Weekdiensten zijn gewoon normale erediensten georganiseerd door een kerkenraad bedoelt voor de eigen gemeente.
Wim Anker schreef: Als wij het vreemd vinden als een luisteraar na 2 diensten in de eigen gemeente lang gaat rijden om nog een derde te beluisteren is het ook raar als een predikant dit doet. Als wij het raar vinden dat een luisteraar op zondag uren rijdt om elders een preek te horen is het uiteraard ook raar als een ds. dit doet.
Het is verschrikkelijk en een zonde dat wij leesdiensten als normaal beschouwen. Leesdiensten zijn een noodoplossing. als een predikant dit kan oplossen door heel even (en dan niet van Terneuzen naar Groningen of Den Helder naar Maastricht) in een auto kan zitten om te prediken (daartoe is hij van godswege geroepen! geroepen tot prediking op de sabbatdag, niet om te rusten op de sabbatdag!) Mattheus 12: Of hebt u niet gelezen in de Wet dat de priesters op de sabbatdagen de sabbat ontheiligen in de tempel, en toch onschuldig zijn? ---> Priesters mogen werken op de sabbat! Predikers moeten prediken om de sabbat. en dat doen ze zovaak ze daarvoor zelf de kracht krijgen van de Heere, of dat nou 1,2,3,4 keer is.
Mattheüs 12 wordt al terecht aangehaald door Mulder. Jezus is op de sabbatdag op reis met Zijn discipelen. Vers 9: 'En van daar voortgaande, kwam Hij in hun synagoge.' Jezus is op de sabbatdag onderweg om het Evangelie te verkondigen! Wat een zegen dat Zijn ambassadeurs vandaag de dag hetzelfde mogen doen.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Ik heb in mijn hele leven in de GG nog nooit een te korte dienst meegemaakt. Maar dat zal aan mij liggen. Het kortste was een uur en acht minuten, maar er was echt voldoende gezegd.
Wil je hier iets mee duidelijk maken?
Natuurlijk. Dat ik de zorgen van CvdW over een te korte kerkdienst niet deel.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Ik heb in mijn hele leven in de GG nog nooit een te korte dienst meegemaakt. Maar dat zal aan mij liggen. Het kortste was een uur en acht minuten, maar er was echt voldoende gezegd.
Wil je hier iets mee duidelijk maken?
Natuurlijk. Dat ik de zorgen van CvdW over een te korte kerkdienst niet deel.
volgens mij maakte hij zich daar geen zorgen over. Maar goed, dat kan hij zelf ook beoordelen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

Ik stel voor om diensten van drie kwartier te houden, als de dominee het niet in twintig minuten kan dan kan hij het ook niet in vijftig minuten. Kunnen de predikanten mooi zes diensten op een zondag doen. Iedereen blij....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik stel voor om diensten van drie kwartier te houden, als de dominee het niet in twintig minuten kan dan kan hij het ook niet in vijftig minuten. Kunnen de predikanten mooi zes diensten op een zondag doen. Iedereen blij....
Nee hoor, al die kleine Zeeuwse gemeenten samenvoegen. Hoeft de dominee minder te rijden en te preken en preekt hij voor dezelfde mensen. Iedereen nog blijer.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door helma »

Misschien tijd voor ander onderwerp?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Ik heb in mijn hele leven in de GG nog nooit een te korte dienst meegemaakt. Maar dat zal aan mij liggen. Het kortste was een uur en acht minuten, maar er was echt voldoende gezegd.
Wil je hier iets mee duidelijk maken?
Natuurlijk. Dat ik de zorgen van CvdW over een te korte kerkdienst niet deel.
Misschien nog een keer goed lezen?
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Tom »

johannes123 schreef:Er kan live meegeluisterd worden met de bevestiging van ds Melis door ds M.H. Schot (nu) en vanavond de intrede, diensten beluisteren via kerkdienstgemist.nl gergem nieuwbeijerland.
Bijzonder dat er nu zo'n oude dominee voor OudBeijerland komt!!!!
Jammer dat het wel live mee te luisteren is maar dat er daarna onmiddellijk een slotje op wordt gegooid.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door mulder »

Je kan nu toch meeluisteren? Maar wel jammer dat dat altijd zo in het geheim moet inderdaad.
.mooie dienst vind het wel erg apart dat ds. Pater in de toespraak alleen praat over het Wezen in plaats van God of /Heere, doet deze predikant dat altijd?
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Ik stel voor om diensten van drie kwartier te houden, als de dominee het niet in twintig minuten kan dan kan hij het ook niet in vijftig minuten. Kunnen de predikanten mooi zes diensten op een zondag doen. Iedereen blij....
Nee hoor, al die kleine Zeeuwse gemeenten samenvoegen. Hoeft de dominee minder te rijden en te preken en preekt hij voor dezelfde mensen. Iedereen nog blijer.
Dan moeten al die mensen rijden, nu alleen de predikant...
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Refiosi »

mulder schreef:Je kan nu toch meeluisteren? Maar wel jammer dat dat altijd zo in het geheim moet inderdaad.
.mooie dienst vind het wel erg apart dat ds. Pater in de toespraak alleen praat over het Wezen in plaats van God of /Heere, doet deze predikant dat altijd?
Ja. Allemaal rare wezens joh, die Gergem-predikanten.

Kan hier op dit forum niet is 1 keer die altijd kritische houding uit, zeker na zo'n dienst en zulke toespraken....?!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jongere »

helma schreef:Misschien tijd voor ander onderwerp?
Mee eens.
Ik heb deze discussie gisteren al gemeld bij de moderators. De zondagsbesteding bespreken is natuurlijk prima. En die van predikanten ook, ik vond het inzicht over het priesterwerk best mooi. Al krijgt zo'n discussie al een wat meer "zij doen..."-karakter.
Maar de persoonlijke agenda van één predikant aan de hand van preektijden.nl hier publiek gaan becommentariëren vind ik echt beneden de maat. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dat op het forum blijft staan. Bel de dominee dan gewoon zelf even als je je zorgen maakt over de invulling van zijn agenda. En al helemaal als je het nodig vindt om hem van zonde (snelheidsovertredingen of rustdagontheiliging) te betichten.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

mulder schreef: .mooie dienst vind het wel erg apart dat ds. Pater in de toespraak alleen praat over het Wezen in plaats van God of /Heere, doet deze predikant dat altijd?
Niet altijd, wel vaak.
Jongere schreef: Maar de persoonlijke agenda van één predikant aan de hand van preektijden.nl hier publiek gaan becommentariëren vind ik echt beneden de maat. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dat op het forum blijft staan. Bel de dominee dan gewoon zelf even als je je zorgen maakt over de invulling van zijn agenda. En al helemaal als je het nodig vindt om hem van zonde (snelheidsovertredingen of rustdagontheiliging) te betichten.
Helemaal mee eens.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

Geheel eens met voorgaande mensen.

Ergens op internet las ik iets over het onderwerp sabbatsreis.

Voorschrift

Het gebruik om niet meer dan een sabbatsreis af te leggen op sabbat vinden we terug in de Bijbel. In Mattheüs 24:20 zegt Jezus tegen zijn volgelingen: ‘Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat’. Op sabbat zou het immers niet geoorloofd zijn ver te lopen. Ook staat in de Bijbel vermeld dat de afstand tussen de Olijfberg en Jeruzalem een sabbatsreis is. De precieze afstand van een sabbatsreis is 2000 el, wat overeenkomt met ongeveer 1200 meter.

Verder merk ik op dat de zonde (die op de loer kunnen liggen) niet meer concreet aangewezen mag worden.

Andere onderwerp:
Staat in de DKO exacte voorschriften hoe er beroepen dient te worden? Moet het een tweetal zijn of mag een viertal ook, mag een predikant die net naar een andere plaats is gegaan, na bijvoorbeeld een half jaar weer beroepen worden? Of zijn hier ongeschreven regels voor?
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door johannes123 »

Tom schreef:
johannes123 schreef:Er kan live meegeluisterd worden met de bevestiging van ds Melis door ds M.H. Schot (nu) en vanavond de intrede, diensten beluisteren via kerkdienstgemist.nl gergem nieuwbeijerland.
Bijzonder dat er nu zo'n oude dominee voor OudBeijerland komt!!!!
Jammer dat het wel live mee te luisteren is maar dat er daarna onmiddellijk een slotje op wordt gegooid.
Nee hoor, diensten kunnen nog steeds beluisterd worden via kerkdiensgemist.nl ger gem NBL. Staat geen slotje op!
Gesloten