Beroepingswerk discussie [2]

DDD
Berichten: 28678
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Het is wel een humoristische uitleg, in ieder geval.

Mijns inziens hebben alle dominees hun eigen talenten. Als die goed gespreid worden ingezet, is dat niet zo'n probleem. Moet één gemeente jarenlang dezelfde dominee horen en meemaken in het pastoraat, dan kan dat natuurlijk wel eens vervelend worden. Maar het heeft ook voordelen.

Het zou mijns inziens beter zijn als predikanten wat meer aan taakuitwisseling zouden doen, zodat ze kunnen doen waar zij zich zelf ook prettig bij voelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door huisman »

eilander schreef:Je hanteert een voor mij nieuwe uitleg voor het herderschap van een predikant. Naar mijn idee gaat dat vooral over pastoraat.
Dit is een uitleg die bij luie predikanten wel in de smaak zal vallen :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23844
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door refo »

Het bezoeken van mensen valt niet persé onder het preek-ambt. Het al of niet veel bezoeken afleggen heeft dus weinig met lui te maken. Als je veel werk maakt van de preek heb je er ook automatische minder tijd voor. Predikanten die pastorale bezoeken aangenamer vinden besteden noodzakelijk minder werk aan hun preken. Dan hebben veel predikanten nog een gezin.
Hierom zijn er in een gemeente ook ouderlingen nodig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

refo schreef:Het bezoeken van mensen valt niet persé onder het preek-ambt. Het al of niet veel bezoeken afleggen heeft dus weinig met lui te maken. Als je veel werk maakt van de preek heb je er ook automatische minder tijd voor. Predikanten die pastorale bezoeken aangenamer vinden besteden noodzakelijk minder werk aan hun preken. Dan hebben veel predikanten nog een gezin.
Hierom zijn er in een gemeente ook ouderlingen nodig.
Dit is dan voor mij ook weer nieuw...
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

GGBeroopingswerk schreef: Een predikant is als het goed is inderdaad herder en leraar:
In de ochtenddienst is hij herder, hij leidt ons in de grazige weiden van Gods Woord
In de avonddienst is hij leraar, hij leert ons vanuit de Heidelbergse Catechismus.
Het is in ieder geval goed verzonnen, maar kloppen doet dit natuurlijk niet. :humhihi
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

Wat een apart soort predikanten maken jullie mee
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door -DIA- »

Even tussendoor: DV aanstaande woensdagmiddag en -avond is er gelegenheid persoonlijk afscheid te nemen van ds. A, Schreuder.
Dat geldt voor zowel de leden van Zuid, Noord en West.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

Ik keek even op kerktijden.nl bij Barendrecht. De Gereformeerde Gemeente daar heeft tot en met juni 4 diensten waarin geen predikant voorgaat. Dus zelfs geen enkele hele zondag waarin het leesdienst is. De gemeente is wel vacant. Daartegenover zie ik GG Oude-Tonge, waar tot en met juni 33 leesdiensten zijn en waar er op 3 zondagen een hele dag een predikant/student is. Natuurlijk is de grootte van de gemeente een verschil. Maar dit is toch wel heftig. Krijgen predikanten in een kleine gemeente minder? Kunnen kleine gemeenten minder betalen? Kunnen dominees niet een vrije zondag een keer ergens gratis preken?
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door GerGem »

Even een andere vraag.

Ds. P. van Veen.
Preekt hij nog in Benthuizen ?
Ik hoorde hem bij oudjaar in Waddinxveen terwijl het in Benthuizen leeskerk was.
En bij kerktijden.nl zie ik hem bij feestdagen ook ergens elders.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jeremiah »

Ad Anker schreef:Ik keek even op kerktijden.nl bij Barendrecht. De Gereformeerde Gemeente daar heeft tot en met juni 4 diensten waarin geen predikant voorgaat. Dus zelfs geen enkele hele zondag waarin het leesdienst is. De gemeente is wel vacant. Daartegenover zie ik GG Oude-Tonge, waar tot en met juni 33 leesdiensten zijn en waar er op 3 zondagen een hele dag een predikant/student is. Natuurlijk is de grootte van de gemeente een verschil. Maar dit is toch wel heftig. Krijgen predikanten in een kleine gemeente minder? Kunnen kleine gemeenten minder betalen? Kunnen dominees niet een vrije zondag een keer ergens gratis preken?
Dat ligt vooral aan de "slagvaardigheid" van de preekregelaar. Ik zit in een zeer, zeer kleine, vacante Ger Gem en we hebben ook bijna altijd een predikant.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

Jeremiah schreef:
Ad Anker schreef:Ik keek even op kerktijden.nl bij Barendrecht. De Gereformeerde Gemeente daar heeft tot en met juni 4 diensten waarin geen predikant voorgaat. Dus zelfs geen enkele hele zondag waarin het leesdienst is. De gemeente is wel vacant. Daartegenover zie ik GG Oude-Tonge, waar tot en met juni 33 leesdiensten zijn en waar er op 3 zondagen een hele dag een predikant/student is. Natuurlijk is de grootte van de gemeente een verschil. Maar dit is toch wel heftig. Krijgen predikanten in een kleine gemeente minder? Kunnen kleine gemeenten minder betalen? Kunnen dominees niet een vrije zondag een keer ergens gratis preken?
Dat ligt vooral aan de "slagvaardigheid" van de preekregelaar. Ik zit in een zeer, zeer kleine, vacante Ger Gem en we hebben ook bijna altijd een predikant.
Dus het is te betalen. Of jullie zijn klein maar rijk...
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jan Vogel »

GerGem schreef:Even een andere vraag.

Ds. P. van Veen.
Preekt hij nog in Benthuizen ?
Ik hoorde hem bij oudjaar in Waddinxveen terwijl het in Benthuizen leeskerk was.
En bij kerktijden.nl zie ik hem bij feestdagen ook ergens elders.
OGG's vermelden vaak hun kerkdiensten niet op kerktijden. Daarover is het al eerder een keer gegaan in deze discussie of een ander item.
D.V. 15 januari preekt ds. van Veen gewoon in Benthuizen. Het zal dus wel aan het doorgeven van de preekvoorziener liggen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18719
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door helma »

Soms ligt het er ook aan of predikanten mogen rijden op zondag. Als dat niet mag, heb je minder kans dat er preekbeurten vervuld worden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

Ad Anker schreef:Ik keek even op kerktijden.nl bij Barendrecht. De Gereformeerde Gemeente daar heeft tot en met juni 4 diensten waarin geen predikant voorgaat. Dus zelfs geen enkele hele zondag waarin het leesdienst is. De gemeente is wel vacant. Daartegenover zie ik GG Oude-Tonge, waar tot en met juni 33 leesdiensten zijn en waar er op 3 zondagen een hele dag een predikant/student is. Natuurlijk is de grootte van de gemeente een verschil. Maar dit is toch wel heftig. Krijgen predikanten in een kleine gemeente minder? Kunnen kleine gemeenten minder betalen? Kunnen dominees niet een vrije zondag een keer ergens gratis preken?
Aantal redenen:
- Weinig predikanten in classis Tholen, een consulent komt al snel een aantal zondagen
- Ik meen te bespeuren dat wat grotere gemeenten die snel leden verliezen aan GB/HHK/PKN vaak meer zondagen gevuld krijgen dan een nabijgelegen vacante gemeente waar alles intern prima op rolletjes loopt. Maar dat kan ik mis hebben, heb er geen statistieken voor.
- Gemeenten in de randstad hebben nou eenmaal sneller een predikant, al zou je verwachten dat dit alleen voor de derde dienst geldt en niet voor een gehele zondag
- Geld
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Nasrani »

Is het echt zo dat predikanten betaald krijgen voor een preekbeurt in de andere gemeente? Ook op zondag?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gesloten