Beroepingswerk discussie [2]

bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door bergh »

Jongere schreef:Bovendien mogen grote gemeenten daar geen kandidaten beroepen. Dan is het niet verwonderlijk dat een kandidaat naar een kleinere gemeente moet.
Waar staat dat dan, ik kan het in de kerkorde niet vinden.
Rick23
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 apr 2016, 18:57

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Rick23 »

Over het Algemeen zegt het niets dat Predikanten juist naar een Grote Gemeente gaan.
Je hebt ook Predikanten die naar Kleine Gemeentes gaan alleen zijn dat er niet heel veel.
Men word geroepen om naar een bepaalde Gemeente toe te gaan.
Wij kunnen daar niets aan doen.
Natuurlijk , Ik gun het Juist de kleine Gemeentes.
En daarom ben ik nu ook heel blij voor de Gemeente Brakel.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jongere »

bergh schreef:
Jongere schreef:Bovendien mogen grote gemeenten daar geen kandidaten beroepen. Dan is het niet verwonderlijk dat een kandidaat naar een kleinere gemeente moet.
Waar staat dat dan, ik kan het in de kerkorde niet vinden.
Goede vraag, ik had dit vernomen van vrienden uit de HHK. Maar als je er concreet naar vraagt, durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen dat het een verplichting/verbod betreft. Misschien gaat het om een onderlinge afspraak. Of is het een keuze die de grote gemeenten zelfstandig maken?
Hopelijk kan een HHK-er daar wat meer over zeggen. Ik was misschien te stellig, dit is zoals ik het had gehoord.
bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door bergh »

Jongere schreef:
bergh schreef:
Jongere schreef:Bovendien mogen grote gemeenten daar geen kandidaten beroepen. Dan is het niet verwonderlijk dat een kandidaat naar een kleinere gemeente moet.
Waar staat dat dan, ik kan het in de kerkorde niet vinden.
Goede vraag, ik had dit vernomen van vrienden uit de HHK. Maar als je er concreet naar vraagt, durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen dat het een verplichting/verbod betreft. Misschien gaat het om een onderlinge afspraak. Of is het een keuze die de grote gemeenten zelfstandig maken?
Hopelijk kan een HHK-er daar wat meer over zeggen. Ik was misschien te stellig, dit is zoals ik het had gehoord.
Dit staat dus niet in de kerkorde, gewoon een bedenksel van mensen.
Ds. Lassche is als kandidaat naar Ouddorp gegaan wat best wel een grote gemeente was, dus het kan wel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Auto »

bergh schreef:
Jongere schreef:
bergh schreef:
Jongere schreef:Bovendien mogen grote gemeenten daar geen kandidaten beroepen. Dan is het niet verwonderlijk dat een kandidaat naar een kleinere gemeente moet.
Waar staat dat dan, ik kan het in de kerkorde niet vinden.
Goede vraag, ik had dit vernomen van vrienden uit de HHK. Maar als je er concreet naar vraagt, durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen dat het een verplichting/verbod betreft. Misschien gaat het om een onderlinge afspraak. Of is het een keuze die de grote gemeenten zelfstandig maken?
Hopelijk kan een HHK-er daar wat meer over zeggen. Ik was misschien te stellig, dit is zoals ik het had gehoord.
Dit staat dus niet in de kerkorde, gewoon een bedenksel van mensen.
Ds. Lassche is als kandidaat naar Ouddorp gegaan wat best wel een grote gemeente was, dus het kan wel.
Ho wacht. In de oude kerkorde stond het wel. Een kandidaat mocht geen beroep aannemen naar een gemeente met meerdere predikantsplaatsen. Volgens mij is er na 2004 een verandering geweest in de kerkorde.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door -DIA- »

Auto schreef: Ho wacht. In de oude kerkorde stond het wel. Een kandidaat mocht geen beroep aannemen naar een gemeente met meerdere predikantsplaatsen. Volgens mij is er na 2004 een verandering geweest in de kerkorde.
Dat vind ik ook wat vreemd. Als een predikant wordt van Boven naar een grote gemeente wordt geroepen, moet een mens dan zeggen: Daar ga je niet heen!? Nee, denk het niet. Men zou ook kunnen zeggen dat het oneerlijk verdeeld is als we naar Rijssen kijken. 3 GG's, en 3 predikanten, en daartegenover zoveel vacante gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door bergh »

Auto schreef:
Ho wacht. In de oude kerkorde stond het wel. Een kandidaat mocht geen beroep aannemen naar een gemeente met meerdere predikantsplaatsen. Volgens mij is er na 2004 een verandering geweest in de kerkorde.
Ds. Lassche is in mei 2005 naar Ouddorp gegaan en toen was de kerkorde nog niet aangepast.
Laatst gewijzigd door bergh op 07 jul 2016, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
Auto schreef: Ho wacht. In de oude kerkorde stond het wel. Een kandidaat mocht geen beroep aannemen naar een gemeente met meerdere predikantsplaatsen. Volgens mij is er na 2004 een verandering geweest in de kerkorde.
Dat vind ik ook wat vreemd. Als een predikant wordt van Boven naar een grote gemeente wordt geroepen, moet een mens dan zeggen: Daar ga je niet heen!? Nee, denk het niet. Men zou ook kunnen zeggen dat het oneerlijk verdeeld is als we naar Rijssen kijken. 3 GG's, en 3 predikanten, en daartegenover zoveel vacante gemeenten.
Ben ik met je eens, maar dat was de oude hervormde kerkorde .. die van '51. Het artikel dat predikanten met hun 65e (nu 67e) jaar met emeritaat moeten zit er nog steeds in.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door mulder »

freek schreef:Uiteindelijk is het voor een kerkverband het best dat zoveel mogelijk grote gemeenten een eigen dominee hebben. Omdat daarmee het minste aantal leden van het kerkverband zonder dominee zitten.
is niet helemaal waar. Juist in grote gemeenten is het enige wat de predikant doet voor de meeste leden: preken en dat is het dan. Als er iemand overlijdt komt de dominee ook nog een keer langs en verder is er 0% contact. Dus een eigen dominee heeft in zo'n megagemeente helemaal niet veel voordelen voor het gemiddelde lid aangezien de dominee ook maar van 8-22 uur kan werken. Ik kan me goed voorstellen dat kand. Al Chalabi na zijn intrede gewoon bij elk gezin en lid op bezoek gaat, hij zal het meeste cathechiseerwerk wel doen en bij de ouden van dagen zal hij vaker dan 1x per 3 jaar langskunnen gaan. Dat noem ik een dominee hebben, niet alleen preken maar ook de zaken eromheen. en geloof maar dat een dominee van een kleine reformatorische gemeente het alsnog bijzonder druk heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

@Tom, als je overal wat achter zoekt, vind je allicht wat. Maar het verbaast mij in elk geval niet dat nog niemand dat heeft gezien.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door ejvl »

Vorst schreef: Ik denk dat het beter zou zijn als dominees niet zelf zouden kiezen. En ik weet wel zeker dat er dan meer dominees in kleine gemeenten en minder in grote zouden staan.
Of het lot werpen waar ze heen moeten.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Vorst schreef: Ik denk dat het beter zou zijn als dominees niet zelf zouden kiezen. En ik weet wel zeker dat er dan meer dominees in kleine gemeenten en minder in grote zouden staan.
Of het lot werpen waar ze heen moeten.
Daarover staat een lezenswaardig stukje in De Saambinder.
Het lot werpen hoeft niet in alle gevallen afgewezen te worden mits het op de juiste wijze gebeurt.
Denk ook aan de verkiezing van Matthias en vele andere voorbeelden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Hendrien »

Rick23 schreef:Over het Algemeen zegt het niets dat Predikanten juist naar een Grote Gemeente gaan.
Je hebt ook Predikanten die naar Kleine Gemeentes gaan alleen zijn dat er niet heel veel.
Men word geroepen om naar een bepaalde Gemeente toe te gaan.
Wij kunnen daar niets aan doen.
Natuurlijk , Ik gun het Juist de kleine Gemeentes.
En daarom ben ik nu ook heel blij voor de Gemeente Brakel.
Een kandidaat of dominee wordt zeker geroepen om ergens heen te gaan. Maar ook dominees zijn gewone mensen, die ook niet altijd op hun plaats zijn. Ze maken ook fouten en hebben eigen voorkeuren. Ze kunnen ook een verkeerde weg inslaan! Maar ook dan nog kan de Heere hun prediking rijk zegenen. En daarom probeer ik het maar van me af te zetten en er niet teveel in te wroeten. We kunnen niet in het hart van een dominee kijken.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door RotterS »

-DIA- schreef:
Auto schreef: Ho wacht. In de oude kerkorde stond het wel. Een kandidaat mocht geen beroep aannemen naar een gemeente met meerdere predikantsplaatsen. Volgens mij is er na 2004 een verandering geweest in de kerkorde.
Dat vind ik ook wat vreemd. Als een predikant wordt van Boven naar een grote gemeente wordt geroepen, moet een mens dan zeggen: Daar ga je niet heen!? Nee, denk het niet. Men zou ook kunnen zeggen dat het oneerlijk verdeeld is als we naar Rijssen kijken. 3 GG's, en 3 predikanten, en daartegenover zoveel vacante gemeenten.
In antwoord op de vraag die je stelt en door jou met nee wordt beantwoord: ja, daar gaat die ds. dan niet heen. Want een roeping is innerlijk en uiterlijk. En als uiterlijk en innerlijk met elkaar botsen, dan moet je je toch afvragen of je innerlijke roeping wel klopt. En als je innerlijke roeping klopt, zal er aan de uiterlijke roeping of omstandigheden iets veranderen, waardoor je je innerlijke roeping kan volgen. NB: als een kerkorde iets tegenhoudt spreekt de kerk, de vertegenwoordiging van de Koning van de kerk op deze aarde.

God wil dat er orde is in de kerk (1 Kor 11:40, zie ook de ordening van de ceremoniële eredienst in het OT). Dus dat betekent dat als er een goede kerkorde is, God door deze kerkorde heen zal werken. God werkt vaak middellijk en in de middellijke weg worden predikanten geroepen naar een bepaalde gemeente. En als iemand geroepen wordt naar een gemeente waar hij volgens de kerkorde nog niet heen mag, dan zal hij die roeping mogen waren tot later, als ook de kerkorde die weg opent.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door emigrant »

Er zit in Brakel groeipotentieel na de sluiting van GG Breda. Een regio met kleine gemeenten op weg naar samenvoeging. Ik vermoed dat iets dergelijks in de beroepbrief heeft gestaan.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gesloten