Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Van DV 16 juni t/m 22 juni vergadert het curatorium van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Onder andere zullen dan de admissie examens plaatsvinden.

Voor degenen die interesse hebben. :OO3
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mannetje »

Auto schreef:Van DV 16 juni t/m 22 juni vergadert het curatorium van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Onder andere zullen dan de admissie examens plaatsvinden.

Voor degenen die interesse hebben. :OO3
Ik ben niet zo thuis in CGK-termen. Wordt tijdens deze dagen ook besloten over de toelating van studenten om predikant te kunnen worden binnen de CGK?
-
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Mannetje schreef:
Auto schreef:Van DV 16 juni t/m 22 juni vergadert het curatorium van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Onder andere zullen dan de admissie examens plaatsvinden.

Voor degenen die interesse hebben. :OO3
Ik ben niet zo thuis in CGK-termen. Wordt tijdens deze dagen ook besloten over de toelating van studenten om predikant te kunnen worden binnen de CGK?
Yep, dat zijn de admissie examens. Bij de CGK vindt dat wat anders plaats. Iemand die zich aangemeld heeft dient eerder aanwezig te zijn en zal schriftelijk een aantal vragen moeten beantwoorden inzake Bijbelkennis, kennis inzake de belijdenisgeschriften en een opstel/meditatie schrijven over onderwerp/tekst die worden aangereikt door het curatorium. Bij het gesprek dient de aangemelde dan eerst het opstel/meditatie voor te dragen en dan begint het gesprek. Gesprek duurt een drie kwartier tot een uur, waarna de desbetreffende persoon zich moet verwijderen. En vindt deliberatie plaats van het curatorium waarbij door hoogleraren en hoofddocenten advies wordt gevraagd. Na kwartier a 20 minuten wordt desbetreffende persoon weer binnen geroepen en krijgt deze te horen of hij is aangenomen of afgewezen. Na aanname eindigt de voorzitter van het curatorium met dankgebed. Ingeval van afwijzing wordt de afgewezen persoon meegenomen door één van de hoogleraren of hoofddocenten en dan krijgt de persoon te horen wat de reden van afwijzing is.

Zo ongeveer gaat het bij de CGK
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Maatje »

Auto schreef:
Mannetje schreef:
Auto schreef:Van DV 16 juni t/m 22 juni vergadert het curatorium van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Onder andere zullen dan de admissie examens plaatsvinden.

Voor degenen die interesse hebben. :OO3
Ik ben niet zo thuis in CGK-termen. Wordt tijdens deze dagen ook besloten over de toelating van studenten om predikant te kunnen worden binnen de CGK?
Yep, dat zijn de admissie examens. Bij de CGK vindt dat wat anders plaats. Iemand die zich aangemeld heeft dient eerder aanwezig te zijn en zal schriftelijk een aantal vragen moeten beantwoorden inzake Bijbelkennis, kennis inzake de belijdenisgeschriften en een opstel/meditatie schrijven over onderwerp/tekst die worden aangereikt door het curatorium. Bij het gesprek dient de aangemelde dan eerst het opstel/meditatie voor te dragen en dan begint het gesprek. Gesprek duurt een drie kwartier tot een uur, waarna de desbetreffende persoon zich moet verwijderen. En vindt deliberatie plaats van het curatorium waarbij door hoogleraren en hoofddocenten advies wordt gevraagd. Na kwartier a 20 minuten wordt desbetreffende persoon weer binnen geroepen en krijgt deze te horen of hij is aangenomen of afgewezen. Na aanname eindigt de voorzitter van het curatorium met dankgebed. Ingeval van afwijzing wordt de afgewezen persoon meegenomen door één van de hoogleraren of hoofddocenten en dan krijgt de persoon te horen wat de reden van afwijzing is.

Zo ongeveer gaat het bij de CGK
Mooi om te lezen, al vraag ik me wel af hoe je dat zo gedetailleerd weet ;)

Verder hoop ik dat ze ook met/voor de afgewezen personen bidden. Maar deze gang van zaken komt in elk geval heel evenwichtig en transparant over. Sommige kerken zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Maatje schreef:
Mooi om te lezen, al vraag ik me wel af hoe je dat zo gedetailleerd weet ;)

Verder hoop ik dat ze ook met/voor de afgewezen personen bidden. Maar deze gang van zaken komt in elk geval heel evenwichtig en transparant over. Sommige kerken zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen...
Ene Luther heeft dit vorig jaar gepost en ds PDJ Buijs heeft dit op Refoweb ook een keer weergegeven ... alleen zoekfunctie werkt bij mij niet zo. :slurp
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Maatje »

Auto schreef:
Maatje schreef:
Mooi om te lezen, al vraag ik me wel af hoe je dat zo gedetailleerd weet ;)

Verder hoop ik dat ze ook met/voor de afgewezen personen bidden. Maar deze gang van zaken komt in elk geval heel evenwichtig en transparant over. Sommige kerken zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen...
Ene Luther heeft dit vorig jaar gepost en ds PDJ Buijs heeft dit op Refoweb ook een keer weergegeven ... alleen zoekfunctie werkt bij mij niet zo. :slurp
Ok! Ik dacht dat je het misschien uit ervaring wist :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Tiberius »

Ik hoor net dat dhr. G. van Vliet (25) uit Amsterdam is aangenomen.
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Eveline de Pater »

Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. G. van Vliet (25) uit Amsterdam is aangenomen.
Roepnaam: Bart
Gemeente: CGK Oudekerk aan de Amstel (Ds. A. Versluis)
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door keesjanm »

Ik hoorde dat PJ Veenendaal, de zoon van ds Veenendaal is aangenomen door het curatorium van de CGK. Kan iemand dat bevestigen?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door helma »

Dat heb ik ook gehoord ja, uit betrouwbare bron
speurder
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 apr 2015, 10:30

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door speurder »

Toegelaten: W.J. van de Velde te Apeldoorn.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

Curatorium TUA laat drie studenten toe
16-06-2016 23:03 | Redactie

Het curatorium van de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) heeft donderdag drie studenten toegelaten tot de opleiding voor predikant.

Dat meldde ds. G. J. van Roekel namens het curatorium. Het betreft:

P. J. (Piet-Jan) Veenendaal (43) uit Elburg. Hij is getrouwd, heeft drie kinderen en is werkzaam als general manager. Hij is lid van de cgk te Elburg;

W. J. (Willem Jan) van de Velde (24) uit Apeldoorn. Hij is single, student aan de TUA en behoort tot de cgk te Kerkwerve;

G. (Bart) van Vliet (26) uit Amsterdam. Hij is getrouwd, docent klasssieke talen en student aan de TUA. Hij behoort tot de cgk te Ouderkerk aan de Amstel.
bron refdag
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Auto schreef:
Curatorium TUA laat drie studenten toe
16-06-2016 23:03 | Redactie

Het curatorium van de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) heeft donderdag drie studenten toegelaten tot de opleiding voor predikant.

Dat meldde ds. G. J. van Roekel namens het curatorium. Het betreft:

P. J. (Piet-Jan) Veenendaal (43) uit Elburg. Hij is getrouwd, heeft drie kinderen en is werkzaam als general manager. Hij is lid van de cgk te Elburg;

W. J. (Willem Jan) van de Velde (24) uit Apeldoorn. Hij is single, student aan de TUA en behoort tot de cgk te Kerkwerve;

G. (Bart) van Vliet (26) uit Amsterdam. Hij is getrouwd, docent klasssieke talen en student aan de TUA. Hij behoort tot de cgk te Ouderkerk aan de Amstel.
bron refdag
RD 7 oktober 2011 schreef:"Een vuurbrand uit het vuur gerukt"

Stellig had hij zich voorgenomen om het in de wereld ver te schoppen. Tot tweemaal toe nam hij rigoureus afstand van de kerk en van zijn christelijke opvoeding. Er was een periode dat hij zijn ouders drie jaar lang niet zag. "Maar de Heere heeft op een ontzagwekkende wijze naar mij omgezien."

Piet-Jan Veenendaal werd in 1973 geboren als zoon van "Godvrezende ouders." Zijn vader was ds. J. Veenendaal, aanvankelijk christelijk gereformeerd predikant, later predikant van de Gereformeerde Gemeenten.

"In mijn kinderjaren heb ik veel indrukken gehad van Gods geoefende volk, ook vanuit het gezelschapsleven in Driebergen. Al in mijn kindse jaren heeft de Heere mij geleid en onderricht. Dat zie ik nu pas, bij terugleidend licht."

Als 7-jarige maakte hij in Driebergen het overlijden mee van ds. J. van der Vlies, christelijk gereformeerd predikant. "Het was voor mij de eerste begrafenis die ik meemaakte. Sindsdien heeft de dood een enorme schrik op mij geworpen. Ik was bang om te sterven, niet in de zin van: te moeten sterven en niet te kunnen sterven, maar gewoon, bang voor de dood."

Toen zijn vader in Barendrecht stond, was Piet-Jan in de puberteit. "Ik kreeg een vriend. Die had al een auto. En samen zijn we de wereld gaan verkennen. In de grote stad Rotterdam ging ik als jong mens op zoek naar de uitdagingen van het leven. Het slechtste van het slechtste heb ik gezien. Zo probeerde ik van de schrik des doods verlost te worden. Ik was nog maar een jaar of 15."

Het verhaal van zijn jeugd zit vol ontsporingen en lange zwerftochten. Toen het ouderlijk gezin verhuisde naar Katwijk aan Zee ging het echt mis. "In die tijd ben ik heel bewust ontspoord. Ik had me voorgenomen me voorgoed te ontworstelen aan het juk dat mij was opgelegd. Het was in de kerk toch maar moeite en ellende."

Op 18-jarige leeftijd verliet Piet-Jan het ouderlijk gezin. "Ik had nog wel wat contact met mijn vader en moeder, maar de verwijdering werd steeds groter. Eerst ging ik nog eenmaal per zondag naar de kerk, maar algauw helemaal niet meer. Naar catechisatie was ik al lang niet meer geweest. Heel bewust koos ik voor een baantje in een discotheek. Dat kon er best mee door, want ik had tóch met alles gebroken."

Eén ding kon hij maar niet kwijtraken: het gebed. "De Heere heeft mij al jong een gebedsleven gegeven, en dat heeft altijd stand gehouden. Ik bad zelfs voordat ik ''s avonds ging stappen, of de Heere mij toch maar wilde bewaren. Dat gebedsleven heb ik overgehouden uit de opvoeding in de leer die naar de Godzaligheid is."

Er waren tijden waarin Veenendaal op zwart zaad zat, want de zonde is een duur ding. Soms echter verdiende hij ook bakken met geld. "Daarmee worden de verleidingen nog veel groter. En vanuit Katwijk was Amsterdam niet ver. Toen heb ik mensen ontmoet die ik beter niet had kunnen ontmoeten."

Lang kijkt hij in de verte. "Je verlegt steeds weer grenzen."

Belijdeniscatechisatie
Toen zijn ouders in Elburg woonden, klopte er op een goede dag een zwerver aan de pastoriedeur. Piet-Jan. Of hij nog binnen mocht komen. "Ik had mijn ouders meer dan drie jaar niet gezien. Ze hadden me lang gezocht, maar wisten ook niet waar ze me zoeken moesten. Hoe konden mijn vader en moeder ook weten dat ik zelfs nog in Canada heb rondgezworven?"

Hij wilde het weer proberen met de kerk. Het leek goed te gaan. Samen met Anita, die nu zijn vrouw is, ging hij op belijdeniscatechisatie. "Toen ik werd geconfronteerd met de vragen waarop ik zou moeten antwoorden, raakte ik in enorme gewetensnood. Mijn leven liet niet toe dat ik op zulke grote vragen ja zou zeggen."

Zo verliet hij de belijdeniscatechisatie. En opnieuw raakte hij los van de kerk. "Voor de tweede maal voelde ik mij van een last bevrijd, maar ik was tegelijkertijd opnieuw bang voor de dood."

Een glansrijke internationale carrière als darter bleek zomaar in het verschiet te liggen. "Er waren weer mensen die tegen mij opkeken, en daar hield ik van. Maar ondertussen keerde mijn gebedsleven terug. Dagen en nachten heb ik de Heere gesmeekt of Hij naar me wilde omzien. Het werd zo erg dat ik een keer heel bruut heb gezegd: God, als U mij toch niet wilt bekeren, maakt het ook niet uit hoe ik leef."

Dat duurde nogal. Totdat de hemel hem tegen kwam: tot hiertoe en niet verder. "Op maandag 5 november 2007, halfzes in de middag, was het over en uit. In de dadelijkheid ben ik voor Gods recht gedaagd. Ik dacht het leven te moeten laten, de laatste adem te zullen uitblazen, totdat er een stem met kracht in mijn ziel sprak: "Kiest heden wie ge dienen zult." Toen was het afgelopen met deze jongen. Liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden, dan nog langer de genieting der zonde te hebben. De Heere had mij met recht van de aarde kunnen wegdoen, want ik had de weg goed geweten, maar nooit willen bewandelen. Al mijn zonden zijn me ordentelijk voor ogen gesteld. Maar de Heere had geen lust in de dood van de zondaar, maar wel daarin dat ik mij zou bekeren en leven."

Ondertussen keerde zijn vrouw Anita het huis met bezemen. "Alles wat te maken had met mijn verleden was binnen een dag verdwenen. Er stonden opeens vijf televisies bij het grofvuil."

Inmiddels hebben Piet-Jan en Anita beiden belijdenis gedaan, en zijn hun drie kinderen gedoopt.

Hoe wil Piet-Jan dit alles samenvatten? "Ik ben als een vuurbrand uit het vuur gerukt. Nu hoop ik Zijn voetstappen te mogen drukken, mijn leven lang. Ik heb de les geleerd. Als er nog heil te verwachten is, dan moet ik in de kerk zijn."

Ds. Veenendaal (begin 2010 overleden) heeft al die tijd geweten dat zijn zoon Piet-Jan uit de wereld terug zou keren. "De Heere had het hem geopenbaard dat ik als Manasse uit de diepte van de ongerechtigheid zou worden weggehaald. Hij heeft daar altijd naar uitgezien, maar het is wel zwaar beproefd. Het heeft twaalf lange jaren geduurd."

Dit is de vierde aflevering in een serie over kerkverlating onder jongeren.

>>refdag.nl/kerkverlating

Veenendaal

Piet-Jan Veenendaal (38) is gehuwd met Anita van de Pol. Ze kregen vijf kinderen, van wie er twee jong zijn overleden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Terri »

Bemoedigend voor ouders die ook zo worstelen met hun kinderen en de belofte van de Heere.
God doet wat Hij beloofd!
Plaats reactie