De nieuwe refo

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: De nieuwe refo

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Posthoorn schreef:
Hendrikus schreef:Maar het ging daarnaast ook om de bewering dat de HSV in GB-kringen al een gepasseerd station lijkt te zijn: waar haalt DIA dat vandaan?
Misschien bedoelt hij 'een gelopen race'. :huhu
Zou kunnen. Maar dat is wel ff iets anders dan een gepasseerd station.
Dat bedoelde ik wel, wat Posthoorn zegt.. Ik had ook al opgemerkt dat het waarschijnlijk niets zou uithalen.
Dit tekent toch in zekere zin een vasthouden en vastbijten in het nieuwe en het naar het oude terug? Nooit, alleen als er een wonder gebeurt. Dit had ik van tevoren al voorzien, maar als ik stil zou zijn kunnen we in de doelgroep van dit forum wel meteen veranderen: Degene die vast staat in de Schriftuurlijk-bevindelijke lijn uitgesloten, Dat staat er niet, maar dat houdt wel strijd in.
Probeer het maar zou ik zeggen! Wie dan ook, als bepaalde punten aan de orde komen gaat het topic op slot of de strijd laait soms
zo onheilig en koud op, dat ik denk: Waar zijn we nu toch mee bezig? Teken des tijds?
OK, om de communicatie helder te houden is het misschien wel handig om het gebruik van de HSV niet een "gepasseerd station" te noemen als je een "gelopen race" bedoelt, want dat is toch echt iets anders.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De nieuwe refo

Bericht door DDD »

sunlover schreef:Ik zie refo-kerken waarin de prediking door velen hier gekarakteriseerd zal worden als zeer behoudend en onderwerpelijk. Wat betreft de uiterlijke vormen eveneens zeer behoudend. Maar waar je tegelijk van de prediking ten diepste moet zeggen dat ze zeer oppervlakkig is en de uitwerking van de prediking in het leven ten diepste eveneens oppervlakkig is. Voor mij tonen deze observaties aan dat het vasthouden aan reformatorische vormen zoals een psalmberijming en een bijbelvertaling geen oppervlakkigheid voorkomen. Verder zijn er genoeg voorbeelden te geven waarin bepaalde vormen wel losgelaten worden maar er tegelijk wel verdieping is. Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet uitmaakt welke bijbelvertaling men gebruikt en wat de inhoud is van hetgeen gezongen wordt. Wel dat deze zaken op zichzelf niet tot oppervlakkigheid leiden. Soms ben ik bang dat mensen die menen dat dat wel zo is, hieraan vasthouden omdat men bewust of onbewust controle wil houden, dan kun je namelijk door de juiste vormen oppervlakkigheid voorkomen, terwijl de Heilige Geest nooit op zo'n manier werkt dat wij er de controle over kunnen houden.
Ik ben het hier helemaal mee eens. De keren dat ik in zo'n kerk kom, is de boodschap wel lang van stof maar ondiep van inzicht.
Plaats reactie