Dwaalleraren

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dwaalleraren

Bericht door Panny »

eilander schreef:Is het de taak van iedere christen om te evangeliseren? En zo ja, waar staat dit?
Ik bedoel niet dat we allemaal evangelist moeten worden. Ik bedoel dat we getuigen moeten zijn van Christus.
We zouden toch een sterke innerlijke drang moeten hebben om mensen die Christus niet kennen te vertellen over Hem? (Voor hun redding en de eer van God)
Dat we ons niet voor het Evangelie schamen maar openlijk voor ons geloof uit durven komen?
Omdat we de 'schrik des Heeren' (het komende oordeel) weten en de liefde van Christus ons dringt.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dwaalleraren

Bericht door Curatorium »

Markus 16:15 = En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Kan je toch ook zien als een opdracht voor ons allen? Natuurlijk hoef je niet op een zeepkist te gaan staan, of iedere dag folders te verspreiden, maar in onze gezindte laten we alles over aan een deputaatschap waar we dan geld aan geven. Dat zien we dan als getuigen. Maar dat is het natuurlijk niet. Net als vaak gezegd wordt: als je jezelf netjes kleed en gedraagt dan kan daar een reuk voor de buren uitgaan. Dat is zeker zo en dat moet ook blijven gebeuren. Maar dat is nog steeds niet getuigen.
Martijn schreef:
Auto schreef:Wel grappig dat juist de GG en het deputaatschap afgelopen zaterdag opgeroepen heeft om activistischer te worden:
De leden van de Gereformeerde Gemeenten moeten meer uit hun isolement komen en in contact treden met de wereld om hen heen.
En
De Veenendaalse predikant vindt het tijd worden om uit de comfortzone te komen. Nederlandse christenen leven in een land waar de ontwikkelingen op het gebied van de secularisatie razendsnel gaan en waar de invoering van de participatiesamenleving en de komst van de vluchtelingen allerlei zaken veranderd hebben. „Het is mijn verlangen dat de Heere onze achterban mobiliseert”, zei de voorzitter van het deputaatschap evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten.
Goede oproep van deze predikant. Helaas is dit alleen nog niet geland bij bepaalde voorgangers en kerkenraden. Blijkbaar moet er eerst bij die mensen nog een bepaalde knop om.
Eens. Mooie uitspraken van Ds. Labee. We zitten in een ontzettend onchristelijk isolement. In zo'n isolement is het moeilijk een zoutend zout en een lichtend licht te zijn.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Dwaalleraren

Bericht door Martijn »

eilander schreef:Nou @Martijn, jij verwacht wel een héél snelle actie....
Misschien wel. Zie het maar als een opmerking uit praktijkervaring. In de gemeente waar ik lid ben is de kerkenraad helaas nog niet overtuigd van het nut van evangelisatie lijkt het, behalve dan collecteren daarvoor.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dwaalleraren

Bericht door DDD »

Panny schreef:
eilander schreef:Is het de taak van iedere christen om te evangeliseren? En zo ja, waar staat dit?
Ik bedoel niet dat we allemaal evangelist moeten worden. Ik bedoel dat we getuigen moeten zijn van Christus.
We zouden toch een sterke innerlijke drang moeten hebben om mensen die Christus niet kennen te vertellen over Hem? (Voor hun redding en de eer van God)
Dat we ons niet voor het Evangelie schamen maar openlijk voor ons geloof uit durven komen?
Omdat we de 'schrik des Heeren' (het komende oordeel) weten en de liefde van Christus ons dringt.
Ik vind het sowieso raar als iemand zich schaamt dat hij christen is. Dat is toch wel de omgekeerde wereld. Ik kan mij daar niets bij voorstellen. Nou heb ik in het algemeen geen last van valse bescheidenheid, dat scheelt misschien.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dwaalleraren

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Panny schreef:Ik werd erg blij van het stukje in de krant!

Een hele belangrijke taak van een christen is toch een getuigen zijn van Christus hier op aarde.
En dat terwijl er buiten de kerk miljarden verloren mensen zijn.
Het is echt de hoogste tijd dat we veel meer missionair worden.

De kerk is niet alleen een fijne en veilige plek voor mensen uit ons eigen clubje.
Waar we met elkaar spreken over allerlei ingewikkelde leerstellingen in een taal die niemand buiten ons clubje meer begrijpt.
Ik weet of ik het mag zeggen, maar vroeger lag onze kracht in het isolement. En we lezen van Israël dat het een volk was dat alleen zou wonen. Assimileren we zo niet sneller met de wereld om ons heen? Het zal wel weer te pessimistisch gedacht zijn...
Onlangs maakten we in het buitenland een kerkdienst mee die een ietwat speciaal tintje kreeg door de aanwezigheid van een groep padvinders. Jongelui uit die padvinders deden de schriftlezingen (keurig!) en de aanwezigheid van de padvinders was ook een kapstok in de preek: de belofte die je doet wanneer je als padvinder bevestigd wordt, begint met "ik beloof mijn best te doen...", maar hoe vaak falen we niet wanneer we op eigen kracht en door "ons best te doen" proberen te leven?
Waarom waren die padvindertjes daar in de kerk? Heel eenvoudig, omdat ze daar niet wekelijks samenkomen in een blokhut in het bos, zoals hier, maar in een bijgebouw van de kerk. Doordeweeks en zondags zijn daar dus geen gescheiden werelden, maar de kerk is er ook voor doordeweeks. Als de plek waar je als welp of bever je padvindervriendjes ontmoet, maar ook als de plek waar de gemeente samenkomt.
Is het hier niet vaak zo dat we zondags met z'n allen rechtzinnig zitten te zijn, degelijke preken aanhoren in dure kleding, maar dat daar de rest van de week weinig van te merken valt? Zondags vroom, de rest van de week dreesman?
[Die woordspeling kan anno 2016 dus eigenlijk niet meer....]
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwaalleraren

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Panny schreef:Ik werd erg blij van het stukje in de krant!

Een hele belangrijke taak van een christen is toch een getuigen zijn van Christus hier op aarde.
En dat terwijl er buiten de kerk miljarden verloren mensen zijn.
Het is echt de hoogste tijd dat we veel meer missionair worden.

De kerk is niet alleen een fijne en veilige plek voor mensen uit ons eigen clubje.
Waar we met elkaar spreken over allerlei ingewikkelde leerstellingen in een taal die niemand buiten ons clubje meer begrijpt.
Ik weet of ik het mag zeggen, maar vroeger lag onze kracht in het isolement. En we lezen van Israël dat het een volk was dat alleen zou wonen. Assimileren we zo niet sneller met de wereld om ons heen? Het zal wel weer te pessimistisch gedacht zijn...
Onlangs maakten we in het buitenland een kerkdienst mee die een ietwat speciaal tintje kreeg door de aanwezigheid van een groep padvinders. Jongelui uit die padvinders deden de schriftlezingen (keurig!) en de aanwezigheid van de padvinders was ook een kapstok in de preek: de belofte die je doet wanneer je als padvinder bevestigd wordt, begint met "ik beloof mijn best te doen...", maar hoe vaak falen we niet wanneer we op eigen kracht en door "ons best te doen" proberen te leven?
Waarom waren die padvindertjes daar in de kerk? Heel eenvoudig, omdat ze daar niet wekelijks samenkomen in een blokhut in het bos, zoals hier, maar in een bijgebouw van de kerk. Doordeweeks en zondags zijn daar dus geen gescheiden werelden, maar de kerk is er ook voor doordeweeks. Als de plek waar je als welp of bever je padvindervriendjes ontmoet, maar ook als de plek waar de gemeente samenkomt.
Is het hier niet vaak zo dat we zondags met z'n allen rechtzinnig zitten te zijn, degelijke preken aanhoren in dure kleding, maar dat daar de rest van de week weinig van te merken valt? Zondags vroom, de rest van de week dreesman?
[Die woordspeling kan anno 2016 dus eigenlijk niet meer....]
De laatste constatering is wat ook het RD constateerde uit het onderzoek: "schakelen". Nieuwe Reformatorische mensen vertonen meer een soort kameleon-gedrag. En dat is niet in positieve zin bedoeld. Als het goed is zouden we ons niet moeten aanpassen aan de wereld (Gij geheel anders) maar zou de wereld zich naar de kerk moeten schikken. En dat zal de wereld nooit doen, tenzij ze daartoe gebracht worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie