Ledental GKv daalt opnieuw

s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door s1051952 »

Het ledenaantal van de GKv is opnieuw sterk afgenomen, afgelopen jaar met ruim 1000 leden. De GKv is overigens niet de enige kerk waar het ledenaantal daalt, ook in de PKN en de CGK neemt het ledenaantal jaarlijks (fors) af.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/ledenta ... 3063.lynkx

Wat opvalt is dat afgelopen jaren mensen vaker van kerkelijke denominatie wisselen. Bovendien zie je een toename van mensen die een kerkelijke gemeente verlaten zonder dat ze zich ergens anders aansluiten. Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkeling aan?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Mara »

Veel kerken, ook onze gemeente, hebben te maken met "papieren leden". Dat is niets nieuws. Ik liep jaren geleden voor actie kerkbalans, moest daarvoor naar de leden die ingeschreven stonden bij de hervormde kerk, maar deur na deur werd dichtgeslagen.
Wel gedoopt, of zelfs hun kinderen nog laten dopen en daarna weggebleven.
Ik hoor het van mijn zoon (gergem) ook.
Dan is er een categorie ontrouwe(re) leden, die soms komen of elke zondagochtend, maar smiddags elders een kerkdienst bezoeken.
s1051952 schreef:Wat opvalt is dat afgelopen jaren mensen vaker van kerkelijke denominatie wisselen
Ja dat verbaast mij ook. Daar vrijwel elke predikant aanraadt om in je kerk te blijven en te bidden voor je gemeente.
Mij wordt ook aangeraden om een andere gemeente op te zoeken, maar ik heb er geen vrijmoedigheid voor en ik weet van anderen, zij ook niet.
Dus ik begrijp helemaal niets van het kerkshoppen en hoppen van de één naar de andere.
Ik denk dat de "echte" cijfers dus anders zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

s1051952 schreef: Wat opvalt is dat afgelopen jaren mensen vaker van kerkelijke denominatie wisselen. Bovendien zie je een toename van mensen die een kerkelijke gemeente verlaten zonder dat ze zich ergens anders aansluiten. Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkeling aan?
Ja dat vind ik ook opvallend! Men verwisseld van kerk of het een club is. Maar bij ons is er heel veel eenrichtingverkeer. De meesten vertrekken naar de PKN, een enkeling naar de HHK, maar andersom zie je vrijwel nooit. Wel zijn er de laatste jaren nogal wat mensen bijgekomen uit de OGGiN en de GGiN (buiten verband).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Dat is een teken aan de wand. Dan verschuift de gemeente wellicht nogal?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Orchidee »

Ik begrijp niet zo goed waarom gemeenten "papieren" leden hebben.
Worden zij dan niet benaderd of krijgen zij geen huisbezoek?
Wij hebben geen "papieren" leden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bruna »

Papieren leden zouden toch bezoek moeten krijgen met de vraag waarom ze niet naar de kerk komen.
En als men het gebod 'gedenk den sabbathdag' serieus neemt zal er ook op aangedrongen moeten worden om te komen.
Dit is ook de plicht van de kerkenraad. De mensen zullen dan gehoord worden en dan zal of de gemeente dingen moeten veranderen of de 'papieren leden' moeten veranderen. Dit hoeft uiteraard niet met de botte bijl!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Dodo »

Gelukkig gaat het zo niet. Vrijwel elke nieuwe ouderling probeert bij alle adressen in zijn wijk contact te krijgen. Het is al fijn als je binnen mag komen, en wat je dan vooral doet is luisteren. Veel mensen hebben een verhaal, een geschiedenis. Misschien kun je dan later, of bij een volgend bezoek ook eens de bijbel open doen. En misschien ook wel niet. Het is vaak moeizaam werk. Maar uitschrijven is iets wat je alleen doet als de mensen het zelf aangeven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Orchidee »

Hebben jullie in jullie gemeenten dan allemaal wel "papieren" leden?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door emigrant »

Binnen de Gereformeerde gezindte is het zo erg niet:

Remonstranten: circa 6.000 leden, hooguit 600 kerkgangers

Oud-Katholieken: idem.

Wees blij als mensen baar een gelieerd kerkverband overstappen, in plaats van zich nergens aansluiten.

Pijnlijk lijkt het mij wel als je kinderen direct na trouwen en zelfstandig wonen de vaste kerkbank (en -gebouw) verlaten. Je bent als familie kerk in het klein dan is het niet prettig als er muren tussen komen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Hebben jullie in jullie gemeenten dan allemaal wel "papieren" leden?
De PKN heeft veel randkerkelijken, ja. HHK misschien ook wel hier en daar? CGK weet ik niet.
Bij de GerGem word je volgens mij uitgeschreven als je een tijd niet meeleeft.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Orchidee »

Oke dat kan.
Wij hebben geen papieren leden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Mede naar aanleiding van de ontwikkelingen in de GKv las ik gisteren een commentaar waar ik wel voor een groot deel bij kan vallen.
Deze zaken heb ik eerder al op dit forum gesignaleerd. Daar hoef je mijns inziens geen godsdienstsocioloog voor te zijn.

Commentaar RD : 27-02-2016

Gereformeerde wereld waarschuwing voor reformatorische

Prof. dr. G. Dekker beschrijft in zijn nieuwste boek de veranderingen binnen alle gereformeerde kerken in Nederland. beeld Sjaak Verboom

Met zijn nieuwe boek ”Zie hoe alles hier verandert” probeert de socioloog G. Dekker de actuele kerkelijke ontwikkelingen te analyseren en te duiden. Zijn conclusie is dat de veranderingen die zich een halve eeuw geleden voordeden in de Gereformeerde Kerken nu ook zichtbaar worden in de breedte van de reformatorische gezindte.

De tendens is duidelijk. De leer wordt minder belangrijk geacht en het accent komt meer te liggen op het christelijk leven. Kerkelijke verschillen doen er nauwelijks meer toe.

Inderdaad, vijftig jaar geleden was deze beweging binnen de Gereformeerde Kerken dominant. Dat die zich nu ook binnen de reformatorische wereld manifesteert, geeft reden tot zorg. Terecht dat wordt opgeroepen het geschonken pand te bewaren. De vraag is wel hoe.

Natuurlijk kan men wijzen naar de situatie waar de Gereformeerde Kerken inmiddels zijn aangekomen: vrij baan voor Schriftkritiek, matig bezochte diensten, vrouwen in het ambt, enzovoort. En inderdaad, een schip op strand is een baken in zee.

Wanneer het echter daarbij blijft, zal het tij zeker niet worden gekeerd. Jongeren die vanwege hun leeftijd grenzen verkennen, zullen zich in ieder geval niet laten overtuigen; veel ouderen trouwens ook niet.

Een eerlijke analyse stelt namelijk vooral vragen aan de huidige generatie ouders en ouderen. Zij hebben immers eraan meegewerkt dat er een ontwikkeling is ingezet, die nu zorgen geeft. Wie die diagnose niet eerlijk wil stellen, hoeft niet te rekenen op een probaat middel tegen de gesignaleerde kwaal.

Wanneer de leer minder belangstelling krijgt en het leven meer aandacht, moeten we ons afvragen hoe dit komt. Is het alleen omdat dit in de lucht zit, of hebben ouderen in het verleden zelf de leer en het leven uiteengetrokken? Was het voorheen niet zo dat de dogmatische kennis veel aandacht kreeg en het leven naar Bijbelse geboden minder? Zeker, er waren regels voor een levensstijl. Die hadden en hebben hun waarde. Maar waren er ook niet veel dingen waarin reformatorische christenen zich nauwelijks onderscheidden van buitenkerkelijken? Zomaar twee voorbeelden. Hoe ging men om met de belastingen? Hoe verhield –en verhoudt– de Bijbelse soberheid zich met het materialisme? Zou het kunnen zijn dat jongeren vanuit een soort reactie juist proberen op deze terreinen meer inhoud te geven aan hun levensovertuiging?

Nog een ander punt. Er wordt met zorg gesignaleerd dat mensen sympathie hebben voor de evangelische beweging. Zonder van die zorg iets af te doen, mag men zich wel afvragen hoe dat komt. Zou het kunnen zijn dat bij reformatorische christenen dingen worden gemist waarmee evangelische christenen zich onderscheiden? Te denken valt aan saamhorigheid en vreugde. Luther noemde blijmoedigheid een kenmerk van een christen. Voldoen reformatorische christenen hier aan?

Wie de tendens wil stoppen die Dekker aanwijst, zal dergelijke vragen moeten beantwoorden. En met erkenning van schuld moeten vragen om persoonlijke en kerkelijke wederkeer tot Gods geboden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door modesto »

Ik weet dat jij graag zorgelijke ontwikkelingen signaleert, Dia, maar dit stukje gaat verder dan dat: het legt de verantwoordelijkheid voor deze ontwikkelingen gedeeltelijk neer bij ouderen zoals jij.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:Ik weet dat jij graag zorgelijke ontwikkelingen signaleert, Dia, maar dit stukje gaat verder dan dat: het legt de verantwoordelijkheid voor deze ontwikkelingen gedeeltelijk neer bij ouderen zoals jij.
Maar lieve mensen, dat doe ik toch ook? Mensen van mijn generatie, en nog ouder, daar begint het verval.
laten we toch opmerken. Nu groeit een geslacht op dat van de kennis ontbloot is, of slechts vaag de zaken nog weet.
Als de ouderen de kinderen niet meer in alle ernst vermanen zijn zij mede schuldig voor het verderf van hun kinderen.
Daar zegt het gebod ook: want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de
kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door modesto »

Opmerken is niet genoeg, Dia, je moet er wat aan doen (en bidden voor Gods zegen over wat je doet).
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie