Ledental GKv daalt opnieuw

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door merel »

Wat is dan anders? Ik heb mij over weinig zaken verbaasd. Alleen het beroepingswerk en voordracht van ouderlingen vind ik anders.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Wat is dan anders? Ik heb mij over weinig zaken verbaasd. Alleen het beroepingswerk en voordracht van ouderlingen vind ik anders.
De context van dit topic is een groot aantal GKVers die in een GB gemeente lid worden.

De volgende cultuurzaken zouden de oude Hervormde leden kunnen vervreemden:

* Nieuwe exGKV-dames zijn gewoon een broek naar de kerk te dragen, waarbij de oudere Hervormde leden van nog een rok dragen naar de kerk (hoofdbedekking was al niet meer gebruikelijk volgens mij in de St. Joris)
* De gebruikelijke bijbelvertaling in de St. Joris zal de HSV zijn. De GKVers zijn vanuit de GKV gewend aan de NBV2004.
* De GKVers kennen over het algemeen weinig subjectieve geloofstwijfel, er is een soort geloofs/verbondautomatisme. Dat kan vervreemdend zijn voor de oudere oud-Hervormde leden.
* De nieuwe GKV-leden sturen hun kinderen waarschijnlijk naar andere scholen als de oude Hervormde leden.
* De GKV leden spreken elkaar veelvuldig aan met broeders en zusters, terwijl dat wat minder gebruikelijk is bij de oude Hervormde leden.
* De ex-GKV leden hebben geen affiniteit met 1773, terwijl veel oude Hervormde leden dat nog wel hebben.
* De ex-GKV leden hebben geen affiniteit met "bevinding" (hier word van oudsher tegen geageerd in de GKV als zijnde subjectivistisch)
* De ex-GKV leden hebben geen affiniteit met de wortels van de Hervormd-Gereformeerde beweging

En waarschijnlijk is deze lijst nog met een paar pagina's uit te breiden.

Omdat de groep GKVers steeds groter word, voelen deze zaken (waarvan ook bijzaken) toch vervreemdend aan voor oud-Hervormde leden. Die voelen zich in eigen gemeente steeds minder thuis.

Hetzelfde kan gebeuren in een PKN-GB of HHG waar er veel GerGemmers binnenkomen, of een CGK waar veel GKVers binnenkomen, of een GG waar GGiNers binnenkomen.

Het is waar dat gemeenteleden als het gaat om triviale cultuurzaken in liefde met elkaar om zouden moeten gaan. Maar de realiteit is dat deze zaken een hoop onrust en wantrouwen in een gemeente kunnen veroorzaken. Het is daarom verstandig als hier open over gecommuniceerd word, en in alle tact en wijsheid mee omgegaan word.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 26 apr 2021, 17:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Dodo »

Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn . Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Tiberius »

Welke dingen?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door merel »

Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
Welke dingen?
Ik vond een aantal dingen ook een verademing toen ik overging vd CGK naar PKN. In de CGK heb je, behoudens de vrije zondag, elke week de eigen predikant. In de PKN hooguit 1 keer per week, maar ook regelmatig niet. Erg prettig!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Wat is dan anders? Ik heb mij over weinig zaken verbaasd. Alleen het beroepingswerk en voordracht van ouderlingen vind ik anders.
De context van dit topic is een groot aantal GKVers die in een GB gemeente lid worden.

De volgende cultuurzaken zouden de oude Hervormde leden kunnen vervreemden:

* Nieuwe exGKV-dames zijn gewoon een broek naar de kerk te dragen, waarbij de oudere Hervormde leden van nog een rok dragen naar de kerk (hoofdbedekking was al niet meer gebruikelijk volgens mij in de St. Joris)
* De gebruikelijke bijbelvertaling in de St. Joris zal de HSV zijn. De GKVers zijn vanuit de GKV gewend aan de NBV2004.
* De GKVers kennen over het algemeen weinig subjectieve geloofstwijfel, er is een soort geloofs/verbondautomatisme. Dat kan vervreemdend zijn voor de oudere oud-Hervormde leden.
* De nieuwe GKV-leden sturen hun kinderen waarschijnlijk naar andere scholen als de oude Hervormde leden.
* De GKV leden spreken elkaar veelvuldig aan met broeders en zusters, terwijl dat wat minder gebruikelijk is bij de oude Hervormde leden.
* De ex-GKV leden hebben geen affiniteit met 1773, terwijl veel oude Hervormde leden dat nog wel hebben.
* De ex-GKV leden hebben geen affiniteit met "bevinding" (hier word van oudsher tegen geageerd in de GKV als zijnde subjectivistisch)
* De ex-GKV leden hebben geen affiniteit met de wortels van de Hervormd-Gereformeerde beweging

En waarschijnlijk is deze lijst nog met een paar pagina's uit te breiden.

Omdat de groep GKVers steeds groter word, voelen deze zaken (waarvan ook bijzaken) toch vervreemdend aan voor oud-Hervormde leden. Die voelen zich in eigen gemeente steeds minder thuis.

Hetzelfde kan gebeuren in een PKN-GB of HHG waar er veel GerGemmers binnenkomen, of een CGK waar veel GKVers binnenkomen, of een GG waar GGiNers binnenkomen.

Het is waar dat gemeenteleden als het gaat om triviale cultuurzaken in liefde met elkaar om zouden moeten gaan. Maar de realiteit is dat deze zaken een hoop onrust en wantrouwen in een gemeente kunnen veroorzaken. Het is daarom verstandig als hier open over gecommuniceerd word, en in alle tact en wijsheid mee omgegaan word.
Een aantal zaken herken ik wel. In de gemeente waar ik opgroeide kwamen in de loop der jaren steeds meer Ger Gem of GGIN leden over en daardoor veranderde de cultuur.

Het naar refo scholen sturen van kinderen herken ik niet vanuit mijn jeugd of van de Hervormde kerk in ons dorp. Daar ging iedereen naar de school in het dorp of een dorp verder. In mijn huidige gemeente zie ik nu een tweedeling. De ene helft stuurt kinderen naar een refoschool en de andere helft naar de vrijgemaakte school.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
Welke dingen?
Ik vond een aantal dingen ook een verademing toen ik overging vd CGK naar PKN. In de CGK heb je, behoudens de vrije zondag, elke week de eigen predikant. In de PKN hooguit 1 keer per week, maar ook regelmatig niet. Erg prettig!
Waarom is het prettig als je eigen predikant regelmatig niet voorgaat?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
De voormalige NHK was een echte volkskerk. Mijn vader bezocht gemeenteleden die vrijwel nooit in de kerk kwamen, maar toch altijd mijn vader welkom heetten voor huisbezoek. De rechtsbuiten van de plaatselijke voetbaltrots was collectant in de kerk en in onze huidige gemeente bezoeken gemeenteleden in de middag Het Kasteel. Enzovoorts. Voor mensen uit afgescheidenen kerken is dat heel erg wennen. Die kunnen dat niet met elkaar rijmen
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Dodo »

Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
In zijn vorige gemeente leefde iedereen mee, nu is hij blij als hij bij een derde van zijn sectie een huisbezoek kan afspreken. Bijna geen jeugd ook. Hij heeft een lastige wijk, dat treft hij ook niet. Daarnaast de samenwerking met de wijkdiaken, de bezoekdienst, hoe catechese georganiseerd is.

Wat Ambtenaar schrijft ook. Er zijn mensen die nooit in de kerk komen, niet willen uitschrijven, maar wel bijdragen aan kerkbalans. En netter dan sommige gemeenteleden. Er zijn zelfs mensen uitgeschreven die daarna beledigd waren dat ze geen brief voor kerkbalans meer kregen, dus nu hebben we een lijstje van niet-leden die toch een kerkbalansbrief moeten krijgen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: in onze huidige gemeente bezoeken gemeenteleden in de middag Het Kasteel. Enzovoorts. Voor mensen uit afgescheidenen kerken is dat heel erg wennen. Die kunnen dat niet met elkaar rijmen
Kun jij aangeven waarom jij dit wel normaal vindt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Kun jij aangeven waarom jij dit wel normaal vindt?
Deze vraag kan enkel komen van iemand die de essentie van een volkskerk niet begrijpt.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Erskinees »

Om te weten wat het begrip volkskerk betekent zal je de geschiedenis moeten induiken. Ik ben geen historicus maar ik vermoed dat in de tijd dat het volkskerk-idee geboren is, de tucht nog echt wel strikt gehandhaafd werd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Om te weten wat het begrip volkskerk betekent zal je de geschiedenis moeten induiken. Ik ben geen historicus maar ik vermoed dat in de tijd dat het volkskerk-idee geboren is, de tucht nog echt wel strikt gehandhaafd werd.
Dat laatste heeft nooit bestaan, strikte handhaving van de tucht.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ambtenaar schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Kun jij aangeven waarom jij dit wel normaal vindt?
Deze vraag kan enkel komen van iemand die de essentie van een volkskerk niet begrijpt.
Ik word niet meteen enthousiast van die volkskerk essentie, maar dat zal wel komen doordat ik in een afgescheiden kerk zit.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
De voormalige NHK was een echte volkskerk. Mijn vader bezocht gemeenteleden die vrijwel nooit in de kerk kwamen, maar toch altijd mijn vader welkom heetten voor huisbezoek. De rechtsbuiten van de plaatselijke voetbaltrots was collectant in de kerk en in onze huidige gemeente bezoeken gemeenteleden in de middag Het Kasteel. Enzovoorts. Voor mensen uit afgescheidenen kerken is dat heel erg wennen. Die kunnen dat niet met elkaar rijmen
Niet alleen afgescheidenen hoor..
Wij zijn hervormd en dat waren we thuis ook. Wij onderhielden een vrij strikte zondagsheiliging. Niet spelen op straat, niet elders koffie drinken en ook geen rondje lopen. Wij waren echt geen uitzondering of heel rechts. Zelf zijn we nu wat minder streng maar naar een voetbalwedstrijd zal ik niet gaan. Ook niet op een andere dag overigens:).
Plaats reactie