Ledental GKv daalt opnieuw

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik ben het met je eens, Luther, dat het in ieder geval de schijn heeft van een nieuwe hermeneutiek.
Anderzijds heeft de SGP deze omslag een jaar of tien geleden ook vrij abrupt gemaakt met betrekking tot de vrouw in de politiek. Was daar dan ook sprake van een hanteren van een nieuwe hermeneutiek? Oftewel: waar ligt de grens tussen andere hermeneutiek en andere exegese?
Die grens ligt echt in de uitgangspunten die je hanteert en wat je visie op de Schrift is. Wat de SGP betreft: ik denk dat daar de omslag is gemaakt van geen exegese naar wel een exegese.
Welk uitgangspunt is dan veranderd bij de GKv?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik ben het met je eens, Luther, dat het in ieder geval de schijn heeft van een nieuwe hermeneutiek.
Anderzijds heeft de SGP deze omslag een jaar of tien geleden ook vrij abrupt gemaakt met betrekking tot de vrouw in de politiek. Was daar dan ook sprake van een hanteren van een nieuwe hermeneutiek? Oftewel: waar ligt de grens tussen andere hermeneutiek en andere exegese?
Die grens ligt echt in de uitgangspunten die je hanteert en wat je visie op de Schrift is. Wat de SGP betreft: ik denk dat daar de omslag is gemaakt van geen exegese naar wel een exegese.
Dat ben ik niet met je eens. Daar is duidelijk sprake van een andere hermeneutiek.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik vind dit wel een opmerkelijke uitspraak:
De synode wees het bezwaar af dat de besluiten van de vergadering in 2017 blijk geven van een „nieuwe hermeneutiek.” „Een gewijzigde uitleg van teksten of toepassing van Schriftgegevens op de vragen met betrekking man, vrouw en ambt betekent niet dat we op een andere manier met de Schrift omgaan.”
Het lijkt mij toch duidelijk dat je wel een iets andere hermeneutiek moet hebben om de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente te accepteren dan bij de oorspronkelijke interpretatie van de zwijgteksten. Ik snap niet wat de synode daar nu precies mee bedoelt. Ik neem aan dat het een integer standpunt is, maar ik kan het niet volgen.
Het verwijt dat steeds klonk, was: jullie gebruiken een nieuwe (lees: niet gereformeerde hermeneutiek). Ik denk dat dat inderdaad het geval is. Maar men weerlegt dat door te stellen dat er alleen sprake is van een andere exegese. Alsof de kou dan uit de lucht is. Laten we ook gewoon tegen elkaar zeggen dat er goede en verkeerde exegeses zijn. Dat is net zo mis als een niet gereformeerde hermeneutiek.
Als je hier meer over wilt lezen: http://www.woordenwereld.nl/artikelen-m ... -2017.html
Uitgebreider in dit boekje: http://woordenwereld.nl/cahiers/12-actu ... r-123.html

Ik vind dit toch wel een kwalijk artikel. De suggestie dat het zicht op onze standplaatsgebondenheid mee zou brengen dat de bijbel als een dode tekst gezien moet worden, is absurd. Maar het is eenvoudig een feit dat mensen in de zeventiende eeuw geen enkel besef hadden van historiciteit. Dat zie je ook aan de schilderijen in die tijd. Natuurlijk heeft dat gevolgen voor het schriftverstaan. Ik vind het heel suggestief om dat als onrechtzinnig af te doen.

Het artikel gaat ook niet in op de noodzakelijke tijdgebondenheid in Gods openbaring. Jezus zegt dat wij niet weten hoe een embryo er in de buik van een vrouw bijligt. Het zou onzinnig zijn om aan de hand daarvan de mogelijkheid van een echo te ontkennen. Kortom: er is altijd een vertaalslag nodig en het is niet eenvoudig om dat op een consistente manier te doen. Het artikel dat je aanhaalt, is mijns inziens simplistisch en onjuist.

Het is bovendien niet consequent in zijn toepassing. Laat de auteur zijn uitgangspunten integraal beschrijven en toepassen, als het gaat om bloedworst, vlechten in het haar, vrouwelijke ambtsdragers en slavernij. Dan ben ik heel benieuwd waar de uitgangspunten hem brengen.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Geytenbeekje »

Of is er een dieper probleem ?
Dat er te weinig mannelijke leden zijn voor ouderling en diaken ?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Nee hoor. De culturele ontwikkelingen hebben alle eeuwen door geleid tot morele aanpassingen in het christendom. In de tijd van de nadere reformatie werden gehandicapten (die meestal niet overleefden, dat scheelt) als kinderen van de duivel gezien en ook zo behandeld/ afgemaakt. Niemand vond dat een probleem. Pas stond daar nog een mooi artikel over in het RD.

Soms leiden nieuwe inzichten ertoe dat je je bedenkt of van mening verandert, en tegenwoordig zijn zelfs in de OGGiN instellingen voor het verzorgen van gehandicapten, en niemand ziet dat als onrechtzinnig. Dat is maar goed ook.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Marco »

Inderdaad. Sommige teksten worden nu anders toegepast - in de hele christelijke gemeenschap - dan eerder. En daar gaan helaas vaak maatschappelijke ontwikkelingen aan vooraf. Op de één of andere manier zijn het niet altijd de christenen die zich realiseren dat verandering nodig is. Voorbeelden: 'we' liepen niet voorop bij de afschaffing van de slavernij, bij het veroordelen van apartheid, en ook niet bij het beschermen van Gods schepping.
Dat betekent natuurlijk niet dat we nu ineens voorop moeten lopen. De Schrift heeft wel degelijk iets te zeggen, en dat kan maar zó betekenen dat we hier en daar anders moeten blijven denken dan de wereld om ons heen.

Ik las trouwens in het artikel van de eerdere link dit, over de 'nieuwe hermeneutiek':

Daarom is het nodig om de tekst zo te ‘vertalen’ dat wij het wél begrijpen of dat het aansluit bij wat we nú weten.IJkpuntDit alles betekent niet minder dan dat de mens en zijn tijd het ijkpunt wordt; wij en onze tijd bepalen uiteindelijk wat de tekst precies tot ons te zeg-gen heeft.
Dit valt de auteur vervolgens aan. Maar de synode waar hij tegenin gaat stelt uitdrukkelijk dat er geen sprake is van nieuwe hermeneutiek. Wat mij betreft klinkt dit als het aansmeren van een mening aan je tegenstander en vervolgens die tegenstander op grond van de aangesmeerde mening veroordelen. Een discussievorm die wel vaker voorkomt, maar die ik niet zo netjes vind. En inderdaad, zonder aan te geven hoe het in de praktijk wél moet. Want het toepassen van Bijbelse normen naar de tegenwoordige tijd is bijna net zo oud als de Bijbel zelf.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

RD schreef:De belijdenisgeschriften staan steeds verder van vrijgemaakt gereformeerde en Nederlands gereformeerde kerkleden af. Er moet worden gekeken naar de mogelijkheid om een nieuwe belijdenis op te stellen.

Dat adviseert de regiegroep die de fusie van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) en de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK) voorbereidt. De twee kerkverbanden willen in 2023 samengaan.
Het hele artikel: https://www.rd.nl/kerk-religie/nieuwe-b ... -1.1693882

Wellicht is een beter formulering dat de kerkleden (onder meer door hun veranderende opvattingen en praktijken) steeds verder af staan van de belijdenisgeschriften. Want daar zit het probleem, en niet in de belijdenisgeschriften.

En dat is hetzelfde proces (offtopic opmerking) als zich in (een deel) van de CGK voltrekt.
RD - uit hetzelfde artikel schreef:Kerkleden ervaren steeds vaker „gevoelens van vervreemding” bij met name de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. „Niet alleen van de tekst en het taalkleed, maar ook van sommige vraagstellingen en antwoorden en daarmee ook van de inhoud van de belijdenisgeschriften.”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. A. H. Driest (74), emeritus predikant van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV), verlaat zijn kerkverband.

Ds. Driest heeft moeite met diverse geestelijke en theologische ontwikkelingen in de GKV en met de synodebesluiten om ruimte te geven aan vrouwelijke ambtsdragers. De predikant was een van de auteurs van het boekje ”Hij en zij”.

https://www.rd.nl/artikel/907398-ds-a-h ... erlaat-gkv

Ds. H. Drost, emeritus predikant van de gereformeerde kerk vrijgemaakt Zwijndrecht-Groote Lindt, is overgegaan naar de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN).

Samen met zijn vrouw heeft hij zich aangesloten bij de gereformeerde kerk Kampen, zo meldt de website van de GKN, een kerkverband dat is voortgekomen uit verontrusting over de koers van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV). „Aan de classis Noord is gevraagd middels een gesprek ds. Drost preekbevoegdheid te verlenen binnen het kerkverband van de GKN”, aldus de site.

https://www.rd.nl/artikel/906675-emerit ... r-naar-gkn
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

RD schreef:Gkv Capelle aan den IJssel-Noord overweegt vertrek uit kerkverband

De gereformeerde kerk vrijgemaakt (gkv) Capelle aan den IJssel-Noord kan niet „op een ongewijzigde manier blijven deelnemen aan het kerkverband” en bezint zich op alternatieven.

Dat schrijft de kerkenraad in een recente brief aan alle kerkenraden in de GKV en aan de generale synode.

De kerkenraad is van mening dat de GKV in „een ernstige crisis verkeren”, onder meer vanwege het synodebesluit vrouwen toe te laten tot alle ambten. „Als u met ons vaststelt dat hier inderdaad Gods eigen Woord in het geding is, hopen wij dat wij samen mogen optrekken door deze besluiten niet te aanvaarden.”

De kerkenraad licht zijn bezwaren tegen het synodebesluit toe
in de brief. „Als onze diagnose terecht is, kan het niet anders of dat heeft consequenties voor de vraag of en hoe wij concreet blijven
meewerken binnen het kerkverband.”

De kerkenraad wil „blijven zoeken naar andere kerken die willen staan op dezelfde basis. Daarom zullen we van harte processen ondersteunen waarin kerken die staan op dezelfde basis elkaar zoeken om (nieuwe) verbanden aan te gaan.”
https://www.rd.nl/artikel/924120-gkv-ca ... erkverband
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Henk J »

Het stormt behoorlijk in de GKV. Wel of geen vrouw in het ambt is een behoorlijke fundamentele zaak. Het is triest dat het zo gaat, maar dat was ook enigszins te verwachten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Mara »

Henk J schreef:Het stormt behoorlijk in de GKV. Wel of geen vrouw in het ambt is een behoorlijke fundamentele zaak. Het is triest dat het zo gaat, maar dat was ook enigszins te verwachten.
Er waren een aantal gezinnen naar onze gemeente overgekomen, vanwege dit feit, maar omdat het nu ook in de CGK rondgaat, zijn zij allemaal vertrokken, met onbekende bestemming. Ik moet er wel bij zeggen dat dit niet de enige reden was, maar het was wel de reden dat zij niet naar een andere CGK gingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Henk J »

Mara schreef:
Henk J schreef:Het stormt behoorlijk in de GKV. Wel of geen vrouw in het ambt is een behoorlijke fundamentele zaak. Het is triest dat het zo gaat, maar dat was ook enigszins te verwachten.
Er waren een aantal gezinnen naar onze gemeente overgekomen, vanwege dit feit, maar omdat het nu ook in de CGK rondgaat, zijn zij allemaal vertrokken, met onbekende bestemming. Ik moet er wel bij zeggen dat dit niet de enige reden was, maar het was wel de reden dat zij niet naar een andere CGK gingen.
Ook bij de CGK speelt dit natuurlijk. Het is jammer dat de CGK nog geen heldere lijn heeft gekozen, tegelijkertijd realiseert iedereen zich dat een heldere lijn kiezen in deze zaak een kerkscheuring kan opleveren. In elk geval heeft de GKV wel voor duidelijkheid gekozen, alhoewel ik het niet eens ben met hun standpunt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

ND schreef:Soms schuurt het: de vrijgemaakte ‘leegloop’ richting de Gereformeerde Bond

Eindelijk weer degelijke prediking, waarin de boodschap van zonde en genade centraal staat. Heerlijk, die rustige eredienst zonder allerlei fratsen van vernieuwing. De psalmen worden weer gezongen, de Tien Geboden weer wekelijks gelezen. Het is voor veel ex-vrijgemaakten geestelijk op adem komen in een hervormde gemeente die zich rekent tot de Gereformeerde Bond. Maar ze brengen met die overstap wel hun eigen cultuur mee.

Dominee Willem-Jan Dekker: ‘Je kunt niet zeggen dat we deze mensen met gejuich begroeten. '

‘Ik kan niet ontkennen dat gemeenteleden zich soms hardop afvragen: hoelang blijven wij nog een hervormde gemeente?’, zegt dominee Willem-Jan Dekker van de Amersfoortse Joriskerk. Hij zag opvallend veel ex-vrijgemaakten bij zijn kerk aankloppen de afgelopen jaren. Zo veel zelfs, dat hij zijn vrijgemaakt-gereformeerde collega in de stad opzocht en vroeg: wat is er bij jullie aan de hand?

‘Het is al een tijdje aan de gang, een trend van de laatste vijf, zes jaar. Maar begin dit jaar ging het om een stuk of vijf adressen in één keer’, zegt Dekker. Hij spreekt er voorzichtig over, want het is een delicaat onderwerp. Hij gunt hun heus een kerkelijk thuis, zegt hij. Tegelijk is hij eerlijk: het past niet bij hervormden om je kerk te verlaten (...)
Bron: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1031721 ... eerde-bond
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Geytenbeekje »

Dat komt omdat de prediking die in de jaren 90/2000 nog gangbaar waren en nog in sommige nog wel zijn in de gkv dat dit nu gebeurd in de PKN GB ( grootdeeltelijks)
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef:Dat komt omdat de prediking die in de jaren 90/2000 nog gangbaar waren en nog in sommige nog wel zijn in de gkv dat dit nu gebeurd in de PKN GB ( grootdeeltelijks)
Klopt, de GKV schuift en niet iedereen schuift mee. Maar dat heeft ook weer invloed op de cultuur van de gemeente die nieuwe leden krijgt.
Plaats reactie