Ledental GKv daalt opnieuw

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
refo schreef:De weekdiensten worden van oudsher slecht bezocht. Dat is echt niet alleen van deze tijd.
Dat is niet helemaal waar. Mijn vader zat in een bestuur dat doordeweekse kerkdiensten organiseerde, gewoon in een klaslokaal of verenigingsgebouwtje, en de mensen kwamen er massaal op af.
Ik ging wel eens mee en verbaasde me over het sterk gemeleerde gezelschap. Veel mensen die niet reisden op zondag en vooral als er "aansprekende namen" op stonden, moesten er stoelen bij.
Later ging ik met mijn ouders naar een vrije gemeente op een doordeweekse avond en ook daar zaten mensen echt van heinde en ver.
Sommigen hadden er meer dan een uur rijden voor over!
Ik denk dat het nu wel minder is, omdat de bezwaarde zondagsrijders er eigenlijk niet meer zijn.
En ook de predikanten die 3 of 4 avonden uit willen preken zullen wat dunner gezaaid zijn.
Ook in het naburige Enter zit de kerk in de zomermaanden tot de nok toe gevuld tijdens de weekdiensten. Sinds enkele jaren huren ze de kerk van de PKN (Gereformeerd) voor de weekdiensten omdat de eigen kerk de mensen niet meer kan bevatten. Ik heb het meerdere malen meegemaakt dat alles zo vol zat, stoelen in de gangpaden, de hal vol stoelen. het podium voor de preekstoel vol stoelen, de consistoriekamer vol (daar kon men de dominee niet zien) en dat er dan tenslotte uit armoede mensen terug moesten worden gestuurd. Nu in de PKN-kerk hebben ze in de zomer meer ruimte, en nog is de grotere kerk goed gevuld. Soms vraag ik ne wel eens af: Zou dat de Gereformeerden daar in Enter niets te zeggen hebben... Daar werkt men met popmuziek en zo om de mensen in de kerk te lokken. Dat is toch wat anders dan het eenvoudige Woord. Ik merk wel eens op: Hoe meer men veranderd in de diensten. hoe minder volk de diensten bezoeken. Zie ook het grote aantal kerksluitingen. Dat is in feite ook ongekend, en doet me wel eens denken aan 'de grote afval'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik merk wel eens op: Hoe meer men veranderd in de diensten. hoe minder volk de diensten bezoeken. Zie ook het grote aantal kerksluitingen. Dat is in feite ook ongekend, en doet me wel eens denken aan 'de grote afval'.
Gelukkig zijn er ook andere geluiden: opvallende toename van het kerkbezoek. Dit verscheen vandaag:
http://www.telegraph.co.uk/news/religio ... nsong.html
Het is echt niet alleen maar kommer en kwel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door refo »

Een klaslokaal is snel vol, ja. Maar dan is het toch maar een handjevol mensen.
De grote afval waar de Schrift over spreekt is allang geweest. Dat gaat echt niet over dit kleine stukje wereld. Afval gaat over gelovigen. Anders zou het geen afval heten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Een klaslokaal is snel vol, ja. Maar dan is het toch maar een handjevol mensen.
De grote afval waar de Schrift over spreekt is allang geweest. Dat gaat echt niet over dit kleine stukje wereld. Afval gaat over gelovigen. Anders zou het geen afval heten.
Hoe kunt dat Schriftuurlijk onderbouwen?
Hebt u het geschrift van wijlen ds. van Haaren wel eens gelezen over "de grote afval"?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik merk wel eens op: Hoe meer men veranderd in de diensten. hoe minder volk de diensten bezoeken. Zie ook het grote aantal kerksluitingen. Dat is in feite ook ongekend, en doet me wel eens denken aan 'de grote afval'.
Gelukkig zijn er ook andere geluiden: opvallende toename van het kerkbezoek. Dit verscheen vandaag:
http://www.telegraph.co.uk/news/religio ... nsong.html
Het is echt niet alleen maar kommer en kwel.
Maar daar ging het niet over, kunt u zeggen dat geen feit is dat veel kerken leeglopen? Is dit niet ongekend fenomeen sinds (laat ik zeggen) de reformatie? We kunnen proberen gerust te stellen door op andere dingen te wijzen en hetgeen waar we ons op zouden moeten focussen negeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik merk wel eens op: Hoe meer men veranderd in de diensten. hoe minder volk de diensten bezoeken. Zie ook het grote aantal kerksluitingen. Dat is in feite ook ongekend, en doet me wel eens denken aan 'de grote afval'.
Gelukkig zijn er ook andere geluiden: opvallende toename van het kerkbezoek. Dit verscheen vandaag:
http://www.telegraph.co.uk/news/religio ... nsong.html
Het is echt niet alleen maar kommer en kwel.
Maar daar ging het niet over, kunt u zeggen dat geen feit is dat veel kerken leeglopen? Is dit niet ongekend fenomeen sinds (laat ik zeggen) de reformatie? We kunnen proberen gerust te stellen door op andere dingen te wijzen en hetgeen waar we ons op zouden moeten focussen negeren.
Daar ging het niet over? Jij zegt dat minder mensen de diensten bezoeken, ik signaleer een actueel bericht dat het omgekeerde meldt: méér mensen bezoeken de diensten. Daar ging het dus wel degelijk over.
Tegenover al dat gesomber mogen we de positieve berichten ook melden.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik merk wel eens op: Hoe meer men veranderd in de diensten. hoe minder volk de diensten bezoeken. Zie ook het grote aantal kerksluitingen. Dat is in feite ook ongekend, en doet me wel eens denken aan 'de grote afval'.
Gelukkig zijn er ook andere geluiden: opvallende toename van het kerkbezoek. Dit verscheen vandaag:
http://www.telegraph.co.uk/news/religio ... nsong.html
Het is echt niet alleen maar kommer en kwel.
Maar daar ging het niet over, kunt u zeggen dat geen feit is dat veel kerken leeglopen? Is dit niet ongekend fenomeen sinds (laat ik zeggen) de reformatie? We kunnen proberen gerust te stellen door op andere dingen te wijzen en hetgeen waar we ons op zouden moeten focussen negeren.
Daar ging het niet over? Jij zegt dat minder mensen de diensten bezoeken, ik signaleer een actueel bericht dat het omgekeerde meldt: méér mensen bezoeken de diensten. Daar ging het dus wel degelijk over.
Tegenover al dat gesomber mogen we de positieve berichten ook melden.
Maar hier gaat om een geloofsgemeenschap die verre van reformatorisch is, laat staan bevindelijk. De wereld verliest zijn religie ook niet, ook kerken niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Terri »

refo schreef:Een klaslokaal is snel vol, ja. Maar dan is het toch maar een handjevol mensen.
De grote afval waar de Schrift over spreekt is allang geweest. Dat gaat echt niet over dit kleine stukje wereld. Afval gaat over gelovigen. Anders zou het geen afval heten.
Wanneer is de grote afval van gelovigen dan geweest?
Dit is voor mij nieuw, ik dacht n.a.v. 2 Thessalonicenzen 2:3 dat de grote afval van gelovigen nog moet komen.
Maar ik leer graag.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
Ook in het naburige Enter zit de kerk in de zomermaanden tot de nok toe gevuld tijdens de weekdiensten. Sinds enkele jaren huren ze de kerk van de PKN (Gereformeerd) voor de weekdiensten omdat de eigen kerk de mensen niet meer kan bevatten. Ik heb het meerdere malen meegemaakt dat alles zo vol zat, stoelen in de gangpaden, de hal vol stoelen. het podium voor de preekstoel vol stoelen, de consistoriekamer vol (daar kon men de dominee niet zien) en dat er dan tenslotte uit armoede mensen terug moesten worden gestuurd. Nu in de PKN-kerk hebben ze in de zomer meer ruimte, en nog is de grotere kerk goed gevuld. Soms vraag ik ne wel eens af: Zou dat de Gereformeerden daar in Enter niets te zeggen hebben... Daar werkt men met popmuziek en zo om de mensen in de kerk te lokken. Dat is toch wat anders dan het eenvoudige Woord. Ik merk wel eens op: Hoe meer men veranderd in de diensten. hoe minder volk de diensten bezoeken. Zie ook het grote aantal kerksluitingen. Dat is in feite ook ongekend, en doet me wel eens denken aan 'de grote afval'.
Verblijdend dat deze goed word bezocht. Maar een gedachte, ik ben er nooit geweest maar volgens mij heeft Enter een klein kerkgebouw, zijn er vlakbij in Rijssen ca 6.900 GG (doop)leden verdeeld over 3 gemeenten en alle 3 een predikant). Dus doordeweeks is er niet zoveel kerk in Rijssen in de GG.
Als 3% van deze mensen naar Enter gaat dan zit wellicht met deze 200 mensen de kerk al aardig vol.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:
-DIA- schreef:
Ook in het naburige Enter zit de kerk in de zomermaanden tot de nok toe gevuld tijdens de weekdiensten. Sinds enkele jaren huren ze de kerk van de PKN (Gereformeerd) voor de weekdiensten omdat de eigen kerk de mensen niet meer kan bevatten. Ik heb het meerdere malen meegemaakt dat alles zo vol zat, stoelen in de gangpaden, de hal vol stoelen. het podium voor de preekstoel vol stoelen, de consistoriekamer vol (daar kon men de dominee niet zien) en dat er dan tenslotte uit armoede mensen terug moesten worden gestuurd. Nu in de PKN-kerk hebben ze in de zomer meer ruimte, en nog is de grotere kerk goed gevuld. Soms vraag ik ne wel eens af: Zou dat de Gereformeerden daar in Enter niets te zeggen hebben... Daar werkt men met popmuziek en zo om de mensen in de kerk te lokken. Dat is toch wat anders dan het eenvoudige Woord. Ik merk wel eens op: Hoe meer men veranderd in de diensten. hoe minder volk de diensten bezoeken. Zie ook het grote aantal kerksluitingen. Dat is in feite ook ongekend, en doet me wel eens denken aan 'de grote afval'.
Verblijdend dat deze goed word bezocht. Maar een gedachte, ik ben er nooit geweest maar volgens mij heeft Enter een klein kerkgebouw, zijn er vlakbij in Rijssen ca 6.900 GG (doop)leden verdeeld over 3 gemeenten en alle 3 een predikant). Dus doordeweeks is er niet zoveel kerk in Rijssen in de GG.
Als 3% van deze mensen naar Enter gaat dan zit wellicht met deze 200 mensen de kerk al aardig vol.
Juist deze week staat het kerkgebouw van Enter met info op de omslag van DE SAAMBINDER
Het kerkgebouw telt 250 zitplaatsen, maar dat onder normale omstandigheden.
En dan lees ik nog in DE SAAMBINDER van deze week dat de gemeente 138 (doop)leden heeft
Er komen inderdaad nogal wat bezoekers van de diensten uit Rijssen, en in de zomermaanden
komen hier ook nogal wat vakantiegasten.

In de wintermaanden (tussen Bid- en Dankdag) zijn er in Rijssen wekelijks Bijbellezingen die worden gehouden als gezamenlijke diensten voor Noord, West en Zuid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Maar hier gaat om een geloofsgemeenschap die verre van reformatorisch is, laat staan bevindelijk. De wereld verliest zijn religie ook niet, ook kerken niet.
Dus? Als je niet reformatorisch bent en niet bevindelijk, dan doet het er niet toe of je wel of niet naar de kerk gaat, want dan wordt het toch niks met je?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Maar hier gaat om een geloofsgemeenschap die verre van reformatorisch is, laat staan bevindelijk. De wereld verliest zijn religie ook niet, ook kerken niet.
Dus? Als je niet reformatorisch bent en niet bevindelijk, dan doet het er niet toe of je wel of niet naar de kerk gaat, want dan wordt het toch niks met je?
Ik dacht toch echt dat het op dit forum duidelijk was waar het om ging?
Als we assimileren met roomsen en allerlei wat voor nut heeft dan nog een reformatorisch forum?
Wilt u er nu eens eerlijk op ingaan, want u stelt veel kritische vragen, waarom doet u dat?
Uit welk oogpunt? Wilt u de Kerk breder zien dan de kerken van het reformatorisch belijden?
Hopelijk gaat u er nu eens echt op in, want u kunt wel kritische vragen en opmerkingen maken,
maar zou u dat dan ook willen funderen?

Ik heb u op dit forum als uiterst kritisch leren kennen aangaande de leer van de bevindelijke kerken.
Als er geen reden is tot mijns inziens ongezonde kritiek, zou u het me dan ook niet onnodig moeilijk willen maken?
Als u het niet kunt funderen blijven het maar slagen in de lucht waar we niet van weten waarop die berusten.
Ik bedoek u niet als persoon maar de reden waarom u zo reageert, en het vaak niet fundeert.
Anders kan ik het niet begrijpen.
Of u moet de leer te eng en te nauw vinden, maar u kiest voor een reformatorisch forum.

Nu zal ik proberen uw vraag te beantwoorden:
Wij (u ook) bent geboren op de erve des verbonds. We kunnen lezen van Achab, hoe hij met de erve der
vaderen is omgegaan. We hopen dat we bewaard worden voor afglijden want we zijn alleen in deze tijd
tot struikelen gereed.

Ik vind eigenlijk je vraag erg moeilijk beantwoorden, en als u zelf de vraag goed leest zult u dat wellicht ook kunnen
begrijpen. Waar slaat uw opmerking over in het verband met wat ik signaleerde? Als ik niet reformatorisch ben
én niet bevindelijk, doet het er dan niet toe of ik wel dan niet naar de kerk ga? En waarop fundeert u dat het
niets met mij wordt? Ik ben even wat serieus op vraag ingegaan want er komen zoveel vragen dat ik niet begrijp
wat er allemaal gaande is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik dacht toch echt dat het op dit forum duidelijk was waar het om ging?
Als we assimileren met roomsen en allerlei wat voor nut heeft dan nog een reformatorisch forum?
Wilt u er nu eens eerlijk op ingaan, want u stelt veel kritische vragen, waarom doet u dat?
Uit welk oogpunt? Wilt u de Kerk breder zien dan de kerken van het reformatorisch belijden?
Hopelijk gaat u er nu eens echt op in, want u kunt wel kritische vragen en opmerkingen maken,
maar zou u dat dan ook willen funderen?
Beste DIA, wij zijn niet op aarde om een reformatorisch forum overeind te houden. En ja, ik ben ervan overtuigd dat de Kerk vele malen breder is dan de kerken van het bevindelijk-reformatorisch belijden. Geloof je nou echt dat onze God Zijn schare -die niemand tellen kan!- alleen vergaderen zal uit de regio die loopt van Sint Philipsland tot Kootwijkerbroek?

Waar slaat mijn opmerking op? Op jouw woorden
-DIA- schreef:Maar hier gaat om een geloofsgemeenschap die verre van reformatorisch is, laat staan bevindelijk. De wereld verliest zijn religie ook niet, ook kerken niet.
Daarmee geef je duidelijk aan hoe serieus je deze kerken neemt. En dan nuanceer ik dat. Niet als ongezonde kritiek, en al helemaal niet om het jou moeilijk te maken. Ik begrijp dat het praktisch niet haalbaar is voor je, maar wat zou het goed voor je zijn als je eens wat buiten de grenzen van ons kikkerlandje en buiten de grenzen van je eigen kerkverband kon kijken. En dan niet om af te vinken wat er allemaal niet deugt daar, maar om er de zegeningen van te leren zien. Ik zou het je van harte gunnen.

Het bericht uit de Telegraph is inmiddels ook door het RD opgepikt: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_975734
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door eilander »

Als jullie elkaar een beetje proberen te begrijpen, kom je een eind.

@DIA heeft natuurlijk een punt: je kunt wel wijzen op toenemende kerkgang elders in de wereld, maar is dat vanuit Bijbels perspectief wel iets om blij mee te zijn, als het gaat om een kerk die niet op een Bijbelse grondslag staat (even gesteld dat dat wáár is, want ik heb dat niet onderzocht)?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Dat is dan wel een belangrijke voorwaarde, inderdaad.

Nou ben ik al in heel wat evensongs geweest, maar die waren allemaal op een bijbelse grondslag.
Plaats reactie