Ledental GKv daalt opnieuw

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:Opmerken is niet genoeg, Dia, je moet er wat aan doen (en bidden voor Gods zegen over wat je doet).
We weten dat ook wel. Maar opscherpen kan nooit kwaad. Laten we elkaar maar opscherpen want dat moet als het goed is ook kunnen lijden.
We lezen ook in de Psalmen: De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door s1051952 »

Orchidee schreef:Hebben jullie in jullie gemeenten dan allemaal wel "papieren" leden?
Ik denk dat veel PKN, CGK en GKv-gemeenten wel 'papieren' leden hebben. In mijn gemeente (PKN) gaat ongeveer de helft van zowel de doop- als belijdende leden naar de kerk. Ik weet dat in veel CGK en GKv-gemeenten ook (in toenemende mate) het geval is. Van de HHK weet ik dat dit in bepaalde gemeenten ook het geval is, bijvoorbeeld waar de gehele gemeente HHK geworden.
Weet iemand bijvoorbeeld hoe dit in bijvoorbeeld in de GG of GGiN zit?
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door s1051952 »

Mara schreef:Veel kerken, ook onze gemeente, hebben te maken met "papieren leden". Dat is niets nieuws. Ik liep jaren geleden voor actie kerkbalans, moest daarvoor naar de leden die ingeschreven stonden bij de hervormde kerk, maar deur na deur werd dichtgeslagen.
Wel gedoopt, of zelfs hun kinderen nog laten dopen en daarna weggebleven.
Ik hoor het van mijn zoon (gergem) ook.
Dan is er een categorie ontrouwe(re) leden, die soms komen of elke zondagochtend, maar smiddags elders een kerkdienst bezoeken.
In steeds meer GKv, CGK en PKN-gemeenten wordt de tweede dienst afgeschaft of wordt deze dienst gezamenlijk gehouden met een naburige (kerkelijke) gemeente.
Merken jullie iets in jullie gemeenten van een teruglopend bezoek aan de tweede dienst?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

s1051952 schreef:
Orchidee schreef:Hebben jullie in jullie gemeenten dan allemaal wel "papieren" leden?
Ik denk dat veel PKN, CGK en GKv-gemeenten wel 'papieren' leden hebben. In mijn gemeente (PKN) gaat ongeveer de helft van zowel de doop- als belijdende leden naar de kerk. Ik weet dat in veel CGK en GKv-gemeenten ook (in toenemende mate) het geval is. Van de HHK weet ik dat dit in bepaalde gemeenten ook het geval is, bijvoorbeeld waar de gehele gemeente HHK geworden.
Weet iemand bijvoorbeeld hoe dit in bijvoorbeeld in de GG of GGiN zit?
Er zijn wel mensen (in toenemende mate) die het minder nauw nemen met het kerkbezoek. Vooral in de weekdiensten is het zo dat sommige mensen zeggen: Dat is voor de liefhebbers. Dominee vatte ze eens in een preek in hun zeggen: Dat betekent dan dat degenen die dat zeggen openlijk belijden geen liefhebber te zijn. Daar zit toch ook een waarheid in. Verder zullen we wel weinig mensen zijn die nooit meer in de kerk komen, omdat dan toch wel eens door een ouderling een opmerking zal worden gemaakt. Men gaat dan nog als het ware omdat het hoort, maar het is niet verkeerd, want ze zitten dan nog in de kerk, en als het goed is wordt de kerk wel genoemd: "De werkplaats van de Heilige Geest".
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Orchidee »

Doordeweekse kerkdiensten bezoeken is geen verplichting en zegt niets over een oprecht gelovige.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bruna »

s1051952 schreef:
Orchidee schreef:Hebben jullie in jullie gemeenten dan allemaal wel "papieren" leden?
Ik denk dat veel PKN, CGK en GKv-gemeenten wel 'papieren' leden hebben. In mijn gemeente (PKN) gaat ongeveer de helft van zowel de doop- als belijdende leden naar de kerk. Ik weet dat in veel CGK en GKv-gemeenten ook (in toenemende mate) het geval is. Van de HHK weet ik dat dit in bepaalde gemeenten ook het geval is, bijvoorbeeld waar de gehele gemeente HHK geworden.
Weet iemand bijvoorbeeld hoe dit in bijvoorbeeld in de GG of GGiN zit?
Ik denk dat het in gg en ggin wel 80 tot 90% is. Behalve ouderen, zieken, kleine kinderen moet toch iedereen komen?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
s1051952 schreef:
Orchidee schreef:Hebben jullie in jullie gemeenten dan allemaal wel "papieren" leden?
Ik denk dat veel PKN, CGK en GKv-gemeenten wel 'papieren' leden hebben. In mijn gemeente (PKN) gaat ongeveer de helft van zowel de doop- als belijdende leden naar de kerk. Ik weet dat in veel CGK en GKv-gemeenten ook (in toenemende mate) het geval is. Van de HHK weet ik dat dit in bepaalde gemeenten ook het geval is, bijvoorbeeld waar de gehele gemeente HHK geworden.
Weet iemand bijvoorbeeld hoe dit in bijvoorbeeld in de GG of GGiN zit?
Er zijn wel mensen (in toenemende mate) die het minder nauw nemen met het kerkbezoek. Vooral in de weekdiensten is het zo dat sommige mensen zeggen: Dat is voor de liefhebbers. Dominee vatte ze eens in een preek in hun zeggen: Dat betekent dan dat degenen die dat zeggen openlijk belijden geen liefhebber te zijn. Daar zit toch ook een waarheid in. Verder zullen we wel weinig mensen zijn die nooit meer in de kerk komen, omdat dan toch wel eens door een ouderling een opmerking zal worden gemaakt. Men gaat dan nog als het ware omdat het hoort, maar het is niet verkeerd, want ze zitten dan nog in de kerk, en als het goed is wordt de kerk wel genoemd: "De werkplaats van de Heilige Geest".
Toch zie je ook in veel kerken waar doordeweeks diensten gehouden worden het kerkbezoek teruglopen. In sommige gg waar ik weleens was is de opkomst vrij mager. Er zijn ook gg die vacant zijn die doordeweeks geen diensten houden of heel spaarzamelijk. Zal wellicht te maken hebben met geringe belangstelling.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door refo »

De weekdiensten worden van oudsher slecht bezocht. Dat is echt niet alleen van deze tijd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Doordeweekse kerkdiensten bezoeken is geen verplichting en zegt niets over een oprecht gelovige.
In je verkeringstijd is het ook geen verplichting om doordeweeks tijd samen met je geliefde door te brengen. Als je dat niet doet, zegt het in elk geval niets over oprechte liefde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Tiberius »

s1051952 schreef:Weet iemand bijvoorbeeld hoe dit in bijvoorbeeld in de GG of GGiN zit?
Als je met papieren leden mensen bedoelt, die langdurig totaal geen binding met de gemeente hebben, geen kerkdiensten bezoeken, geen huisbezoek willen, enz, dan zijn er eigenlijk geen papieren leden. Wel papieren doopleden. Dat zijn mensen die vertrekken zonder wat van zich te laten horen. Wij zijn erg terughoudend om hen uit te schrijven.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Klavart »

eilander schreef:
Orchidee schreef:Doordeweekse kerkdiensten bezoeken is geen verplichting en zegt niets over een oprecht gelovige.
In je verkeringstijd is het ook geen verplichting om doordeweeks tijd samen met je geliefde door te brengen. Als je dat niet doet, zegt het in elk geval niets over oprechte liefde.
Zo is het in verkeringstijd ook geen verplichting om het weekend en de zondag samen met je geliefde door te brengen. Maar volgens mij zegt dit wel degelijk iets over oprechte liefde. Als het mogelijk is, dan wil je toch zo veel mogelijk tijd (of het nu doordeweeks, in het weekend of op zondag is), samen met je geliefde doorbrengen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door eilander »

Klavart schreef:
eilander schreef:
Orchidee schreef:Doordeweekse kerkdiensten bezoeken is geen verplichting en zegt niets over een oprecht gelovige.
In je verkeringstijd is het ook geen verplichting om doordeweeks tijd samen met je geliefde door te brengen. Als je dat niet doet, zegt het in elk geval niets over oprechte liefde.
Zo is het in verkeringstijd ook geen verplichting om het weekend en de zondag samen met je geliefde door te brengen. Maar volgens mij zegt dit wel degelijk iets over oprechte liefde. Als het mogelijk is, dan wil je toch zo veel mogelijk tijd (of het nu doordeweeks, in het weekend of op zondag is), samen met je geliefde doorbrengen?
Ja, wij zijn het wel eens, @Klavart. Ik hoop dat je die 'onderlaag' in mijn posting wel hebt gevat, het was een kritische opmerking over de bijdrage van @Orchidee: het is niet zo'n best teken - vind ik - als je de doordeweekse kerkdienst geen verplichting noemt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Klavart »

eilander schreef:
Klavart schreef:
eilander schreef:
Orchidee schreef:Doordeweekse kerkdiensten bezoeken is geen verplichting en zegt niets over een oprecht gelovige.
In je verkeringstijd is het ook geen verplichting om doordeweeks tijd samen met je geliefde door te brengen. Als je dat niet doet, zegt het in elk geval niets over oprechte liefde.
Zo is het in verkeringstijd ook geen verplichting om het weekend en de zondag samen met je geliefde door te brengen. Maar volgens mij zegt dit wel degelijk iets over oprechte liefde. Als het mogelijk is, dan wil je toch zo veel mogelijk tijd (of het nu doordeweeks, in het weekend of op zondag is), samen met je geliefde doorbrengen?
Ja, wij zijn het wel eens, @Klavart. Ik hoop dat je die 'onderlaag' in mijn posting wel hebt gevat, het was een kritische opmerking over de bijdrage van @Orchidee: het is niet zo'n best teken - vind ik - als je de doordeweekse kerkdienst geen verplichting noemt.
Oh, gelukkig. Dan zijn we het inderdaad met elkaar eens. Je had de 'onderlaag' goed verstopt.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Paal »

Orchidee schreef:Doordeweekse kerkdiensten bezoeken is geen verplichting en zegt niets over een oprecht gelovige.
Ik zou het anders uitdrukken: een oprecht gelovige ervaart een doordeweekse kerkdienst totaal niet als verplichting.

(De uitkomst is echter totaal anders dan Orchidee wil laten geloven)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Mara »

refo schreef:De weekdiensten worden van oudsher slecht bezocht. Dat is echt niet alleen van deze tijd.
Dat is niet helemaal waar. Mijn vader zat in een bestuur dat doordeweekse kerkdiensten organiseerde, gewoon in een klaslokaal of verenigingsgebouwtje, en de mensen kwamen er massaal op af.
Ik ging wel eens mee en verbaasde me over het sterk gemeleerde gezelschap. Veel mensen die niet reisden op zondag en vooral als er "aansprekende namen" op stonden, moesten er stoelen bij.
Later ging ik met mijn ouders naar een vrije gemeente op een doordeweekse avond en ook daar zaten mensen echt van heinde en ver.
Sommigen hadden er meer dan een uur rijden voor over!
Ik denk dat het nu wel minder is, omdat de bezwaarde zondagsrijders er eigenlijk niet meer zijn.
En ook de predikanten die 3 of 4 avonden uit willen preken zullen wat dunner gezaaid zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie