Ledental GKv daalt opnieuw

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Geytenbeekje »

vriend-en-metgezel schreef:
Ambtenaar schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Kun jij aangeven waarom jij dit wel normaal vindt?
Deze vraag kan enkel komen van iemand die de essentie van een volkskerk niet begrijpt.
Ik word niet meteen enthousiast van die volkskerk essentie, maar dat zal wel komen doordat ik in een afgescheiden kerk zit.
Ik ben hersteld hervormd, maar ik ben er ook niet van dat volkskerk gedachte.
Ik heb meer Afgescheiden bloed dan Hervormd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
De voormalige NHK was een echte volkskerk. Mijn vader bezocht gemeenteleden die vrijwel nooit in de kerk kwamen, maar toch altijd mijn vader welkom heetten voor huisbezoek. De rechtsbuiten van de plaatselijke voetbaltrots was collectant in de kerk en in onze huidige gemeente bezoeken gemeenteleden in de middag Het Kasteel. Enzovoorts. Voor mensen uit afgescheidenen kerken is dat heel erg wennen. Die kunnen dat niet met elkaar rijmen
Niet alleen afgescheidenen hoor..
Wij zijn hervormd en dat waren we thuis ook. Wij onderhielden een vrij strikte zondagsheiliging. Niet spelen op straat, niet elders koffie drinken en ook geen rondje lopen. Wij waren echt geen uitzondering of heel rechts. Zelf zijn we nu wat minder streng maar naar een voetbalwedstrijd zal ik niet gaan. Ook niet op een andere dag overigens:).
Zat jij eerder onder het gehoor van ds w roos? Want die heeft in Veen gestaan.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
De voormalige NHK was een echte volkskerk. Mijn vader bezocht gemeenteleden die vrijwel nooit in de kerk kwamen, maar toch altijd mijn vader welkom heetten voor huisbezoek. De rechtsbuiten van de plaatselijke voetbaltrots was collectant in de kerk en in onze huidige gemeente bezoeken gemeenteleden in de middag Het Kasteel. Enzovoorts. Voor mensen uit afgescheidenen kerken is dat heel erg wennen. Die kunnen dat niet met elkaar rijmen
Niet alleen afgescheidenen hoor..
Wij zijn hervormd en dat waren we thuis ook. Wij onderhielden een vrij strikte zondagsheiliging. Niet spelen op straat, niet elders koffie drinken en ook geen rondje lopen. Wij waren echt geen uitzondering of heel rechts. Zelf zijn we nu wat minder streng maar naar een voetbalwedstrijd zal ik niet gaan. Ook niet op een andere dag overigens:).
Zat jij eerder onder het gehoor van ds w roos? Want die heeft in Veen gestaan.
Nee, toen was ik nog niet geboren. Hij heeft nadat hij maar een andere gemeente ging nog wel een keer gepreekt bij ons wat ik mij kan herinneren. Ik dacht ivm een ambtsjubileum.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

Bourdon16 schreef: Niet alleen afgescheidenen hoor..
Wij zijn hervormd en dat waren we thuis ook. Wij onderhielden een vrij strikte zondagsheiliging. Niet spelen op straat, niet elders koffie drinken en ook geen rondje lopen. Wij waren echt geen uitzondering of heel rechts. Zelf zijn we nu wat minder streng maar naar een voetbalwedstrijd zal ik niet gaan. Ook niet op een andere dag overigens:).
Mijn ouders waren ook vrij strikt, maar niet zoals hierboven beschreven. Neemt niet weg dat het ledenbestand erg divers was en mensen zich daar thuis voelden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Bourdon16 schreef: Niet alleen afgescheidenen hoor..
Wij zijn hervormd en dat waren we thuis ook. Wij onderhielden een vrij strikte zondagsheiliging. Niet spelen op straat, niet elders koffie drinken en ook geen rondje lopen. Wij waren echt geen uitzondering of heel rechts. Zelf zijn we nu wat minder streng maar naar een voetbalwedstrijd zal ik niet gaan. Ook niet op een andere dag overigens:).
Mijn ouders waren ook vrij strikt, maar niet zoals hierboven beschreven. Neemt niet weg dat het ledenbestand erg divers was en mensen zich daar thuis voelden.
Jij zat eerder in de hervormde kerk van Elspeet toch?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef:
Bourdon16 schreef: Niet alleen afgescheidenen hoor..
Wij zijn hervormd en dat waren we thuis ook. Wij onderhielden een vrij strikte zondagsheiliging. Niet spelen op straat, niet elders koffie drinken en ook geen rondje lopen. Wij waren echt geen uitzondering of heel rechts. Zelf zijn we nu wat minder streng maar naar een voetbalwedstrijd zal ik niet gaan. Ook niet op een andere dag overigens:).
Mijn ouders waren ook vrij strikt, maar niet zoals hierboven beschreven. Neemt niet weg dat het ledenbestand erg divers was en mensen zich daar thuis voelden.
Overigens heb ik geen nare herinneringen aan de zondag. Het was gezellig en het voelde veilig. We wisten waar we aan toe waren.

Het is bij ons ook zo dat het ledenbestand erg divers is. Er zijn veel randkerkelijken. Ik denk dat dat bij hervormde gemeenten meer voorkomt dan bij afgescheiden gemeenten.
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:
merel schreef:
Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
Welke dingen?
Ik vond een aantal dingen ook een verademing toen ik overging vd CGK naar PKN. In de CGK heb je, behoudens de vrije zondag, elke week de eigen predikant. In de PKN hooguit 1 keer per week, maar ook regelmatig niet. Erg prettig!
Waarom is het prettig als je eigen predikant regelmatig niet voorgaat?
Verandering van spijs ;)

Het punt dat @ambtenaar noemt over de verscheidenheid binnen de PKN vinden wij trouwens ook een verademing. Je mag wat anders vinden zonder dat je verguisd wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Jij zat eerder in de hervormde kerk van Elspeet toch?
Onder andere.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
merel schreef:
Dodo schreef:Maar jij staat dan ook wat meer aan de zijlijn Afbeelding. Ik spreek wat meer mensen, vorige week nog een ouderling die uit de CGK was overgekomen. Na twee jaar in het ambt kwam hij nog steeds dingen tegen.
Welke dingen?
Ik vond een aantal dingen ook een verademing toen ik overging vd CGK naar PKN. In de CGK heb je, behoudens de vrije zondag, elke week de eigen predikant. In de PKN hooguit 1 keer per week, maar ook regelmatig niet. Erg prettig!
Waarom is het prettig als je eigen predikant regelmatig niet voorgaat?
Dat vind ik ook prettig. Iedere zondag dezelfde dominee is lang niet altijd een reden tot vreugde. De kwaliteit van preken neemt meestal toe naarmate een predikant er minder maakt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:Om te weten wat het begrip volkskerk betekent zal je de geschiedenis moeten induiken. Ik ben geen historicus maar ik vermoed dat in de tijd dat het volkskerk-idee geboren is, de tucht nog echt wel strikt gehandhaafd werd.
Dat zou mij erg verbazen. Ik zou daar dan wel eens een bron van willen zien.
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Bourdon16 schreef: Niet alleen afgescheidenen hoor..
Wij zijn hervormd en dat waren we thuis ook. Wij onderhielden een vrij strikte zondagsheiliging. Niet spelen op straat, niet elders koffie drinken en ook geen rondje lopen. Wij waren echt geen uitzondering of heel rechts. Zelf zijn we nu wat minder streng maar naar een voetbalwedstrijd zal ik niet gaan. Ook niet op een andere dag overigens:).
Mijn ouders waren ook vrij strikt, maar niet zoals hierboven beschreven. Neemt niet weg dat het ledenbestand erg divers was en mensen zich daar thuis voelden.
Nu kan je jouw huidige gemeente natuurlijk ook niet vergelijken met de gemeente waar jij bent opgegroeid. Een voetbalwedstrijd op zondag bezoeken is waarschijnlijk niet iets dat in Elspeet plaatsvindt. De verschillen zijn ook op andere vlakken groot.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

Prof. dr. F. van der Pol, emeritus hoogleraar kerkgeschiedenis aan de vrijgemaakt gereformeerde Theologische Universiteit Kampen, heeft zijn lidmaatschap van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) opgezegd. Hij sluit zich aan bij de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN).

Dat liet prof. Van der Pol, ook emeritus predikant van de gereformeerde kerk vrijgemaakt te Hattem-Centrum, zaterdag weten. „Na jaren toenemende vervreemding van de koers van de GKV is ons duidelijk dat mijn vrouw en ik geen lid willen zijn van een kerkverband waar vrouwelijke ambtsdragers werkzaam kunnen zijn.”

(...)

In de achterliggende jaren verlieten meerdere bezwaarde (emeritus) predikanten de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, onder wie dr. H. J. C. C. J. Wilschut (2013), prof. dr. J. Douma (2014), ds. J. R. Visser (2015), dr. A. Bas (2017), ds. A. de Jager (2017), ds. D. de Jong (2017), ds. H. G. Gunnink en ds. H. W. van Egmond (2018), ds. A. Geelhoed (2019), ds. H. Drost (2020) en ds. A. H. Driest (2021).
https://www.rd.nl/artikel/928580-kamper ... erlaat-gkv
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:
Prof. dr. F. van der Pol, emeritus hoogleraar kerkgeschiedenis aan de vrijgemaakt gereformeerde Theologische Universiteit Kampen, heeft zijn lidmaatschap van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) opgezegd. Hij sluit zich aan bij de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN).

Dat liet prof. Van der Pol, ook emeritus predikant van de gereformeerde kerk vrijgemaakt te Hattem-Centrum, zaterdag weten. „Na jaren toenemende vervreemding van de koers van de GKV is ons duidelijk dat mijn vrouw en ik geen lid willen zijn van een kerkverband waar vrouwelijke ambtsdragers werkzaam kunnen zijn.”

(...)

In de achterliggende jaren verlieten meerdere bezwaarde (emeritus) predikanten de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, onder wie dr. H. J. C. C. J. Wilschut (2013), prof. dr. J. Douma (2014), ds. J. R. Visser (2015), dr. A. Bas (2017), ds. A. de Jager (2017), ds. D. de Jong (2017), ds. H. G. Gunnink en ds. H. W. van Egmond (2018), ds. A. Geelhoed (2019), ds. H. Drost (2020) en ds. A. H. Driest (2021).
https://www.rd.nl/artikel/928580-kamper ... erlaat-gkv
Triest, ik begrijp hem wel. De GKV valt steeds verder uiteen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

RD schreef:Ds. F. J. Bijzet, emeritus predikant binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV), heeft zich aangesloten bij de Gereformeerde Kerk Nederland (GKN).
https://www.rd.nl/artikel/930145-ds-bij ... v-naar-gkn

Opvallend dat het vooral oudere predikanten zijn die overstappen. Blijkbaar is op een bepaald moment een kantelpunt gekomen, waarbij de jongere predikanten minder affiniteit hebben gekregen met de klassieke Gereformeerde exegese.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Tiberius »

Dat zou kunnen.
Een andere verklaring kan zijn dat emeritus predikante geen binding hebben met een gemeente. Ze zijn wat vrijer, zeg maar.
Plaats reactie