Kerk in de stad

Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het is bijbelse plicht zonde schande te noemen en de zondaar gastvrij te ontvangen.
O, zeker. Maar over welke zonde had je het nou?
Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.

Een backpacker die halverwege! de dienst binnenkomt geeft blijk van weinig eerbied voor God, Zijn Woord en Zijn dienst. Anders had hij wel eerder e.e.a. uitgezocht. P.s. Ter verduidelijking, Er zijn weinig backpackers die uren te laat op het vliegveld voor vlucht arriveren,

Een zwerver eigenlijk idem, van harte welkom in de kerk uiteraard. Maar het zwerversleven is geen leven wat de Schrift als een goddelijk beroep aanmerkt. Of wel?

Stop toch met dit w.g. van der hulst achtige geromantiseer en blijf bij de bijbelse werkelijkheid.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerk in de stad

Bericht door Jeremiah »

Wim Anker schreef:Maar het zwerversleven is geen leven wat de Schrift als een goddelijk beroep aanmerkt. Of wel?
Gij weet, o God, hoe 'k zwerven moet op aard';
Mijn tranen hebt G' in Uwe fles vergaard;
Is hun getal niet in Uw boek bewaard,
Niet op Uw rol geschreven?
Gewis, dan zal mijn wreev'le vijand beven,
En, als ik roep, straks rugwaarts zijn gedreven.
Dit weet ik vast: God zal mij nooit begeven;
Niets maakt mijn ziel vervaard.

"de vossen hebben holen, en de vogels des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in de stad

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het is bijbelse plicht zonde schande te noemen en de zondaar gastvrij te ontvangen.
O, zeker. Maar over welke zonde had je het nou?
Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.

Een backpacker die halverwege! de dienst binnenkomt geeft blijk van weinig eerbied voor God, Zijn Woord en Zijn dienst. Anders had hij wel eerder e.e.a. uitgezocht. P.s. Ter verduidelijking, Er zijn weinig backpackers die uren te laat op het vliegveld voor vlucht arriveren,

Een zwerver eigenlijk idem, van harte welkom in de kerk uiteraard. Maar het zwerversleven is geen leven wat de Schrift als een goddelijk beroep aanmerkt. Of wel?

Stop toch met dit w.g. van der hulst achtige geromantiseer en blijf bij de bijbelse werkelijkheid.
Geromatiseer? als je het geen schande vindt dat een zwerver met een Dirktas in de kerk zit? en dat dit wel eens de eerste schakel naar God kan zijn?
Te eerste waarom is het verboden een plastic tas in de kerk te hebben, dan nog over dat goddelijk beroep, wij hebben momenteel contact met een vrouwelijke zwerfster, ze heeft brandwonden opgelopen in haar jeugd en door een psychose is ze in de problemen gekomen, mijn man heeft een heel gesprek met haar gehad over verzoening door de Heere Jezus. Ze is niet door koopgedrag, drugs of alcohol in de problemen gekomen,
Dit kan jou of mij ook overkomen hoor, door je ziek zijn en apart gedrag baan kwijt, door dat je de werkelijkheid met de omgeving verliest door de psychose in de schulden komen, door de bezuinigen niet de juiste hulp.
Het kan zijn dat jij of ik zoiets overkomt en door de stad loopt met een Dirktasje, is het dan een schande om in de kerk te komen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door edele strijdster »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het is bijbelse plicht zonde schande te noemen en de zondaar gastvrij te ontvangen.
O, zeker. Maar over welke zonde had je het nou?
Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.

Een backpacker die halverwege! de dienst binnenkomt geeft blijk van weinig eerbied voor God, Zijn Woord en Zijn dienst. Anders had hij wel eerder e.e.a. uitgezocht. P.s. Ter verduidelijking, Er zijn weinig backpackers die uren te laat op het vliegveld voor vlucht arriveren,

Een zwerver eigenlijk idem, van harte welkom in de kerk uiteraard. Maar het zwerversleven is geen leven wat de Schrift als een goddelijk beroep aanmerkt. Of wel?

Stop toch met dit w.g. van der hulst achtige geromantiseer en blijf bij de bijbelse werkelijkheid.
En... hoeveel kerken bent u tijdens een vakantie "zomaar" binnen gewandeld? Een backpacker die halverwege een dienst binnenkomt is hoogstwaarschijnlijk "per ongeluk" voorbij een kerk gekomen en was nieuwsgierig. Niets zondigs aan in mijn ogen... Wees blij dat iemand op deze manier het woord van de Heere hoort!

Volgens mij spreekt de Bijbel (dus Jezus!) heel anders over het ontvangen van zwervers....
Denk o.a. het: Hebt uw vijanden lief. Hebt u naaste lief.
Lees Mattheus 25 ook eens door.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk in de stad

Bericht door DDD »

Het is werkelijk verbijsterend. Als iemand een half uur te laat in de kerk is, kan hij zich ook vergist hebben. Of hij komt toevallig langs. Het is haast te zot om er serieus op in te gaan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerk in de stad

Bericht door parsifal »

Wat mij betreft is iedereen van harte welkom, zolang de heiligheid van de dienst en van de Heere van de dienst gerespecteerd wordt. De kleding maakt denk ik niet zoveel uit. De kinderen, de nette mensen en de hoeren en de tollenaars mogen komen.
Wat betreft de zwerver is het de vraag waard of het misschien ook mijn zonde is die de zwerver, zwerver laat blijven? Stockholm zit vol met Roma die van bedelen hun beroep lijken te maken en ik loop ze vaak voorbij zonder ze echt als mens te zien. Als ik in de kerk mensen voor het binnengaan de hand geef (een vrijwilligerstaak die ik zo af en toe heb) dan is het een grote valkuil om als een zwerver binnenkomt extra op de jassen te letten en de man of vrouw meer als een bedreiging te zien dan als een welkome gast.

De backpacker die te laat komt. In een vreemde stad lijkt me dat goed mogelijk. Kerken zijn niet altijd even makkelijk te vinden (in tegenstelling tot vliegvelden en het centraal station, waar de meeste bussen heen gaan), het openbaar vervoer werkt niet altijd even goed. Ik ga zelf naar een gemeente, waar veel mensen met het openbaar vervoer naar de kerk komen en soms al meer dan een half uur onderweg zijn en iedereen kan dan wat te laat komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wim Anker »

Wat een onbijbelse vereenzelviging tussen zonde en zondaar wordt op dit forum geëtaleerd. Afwijzen - en aanwijzen - van de zonde wordt gelabeld als het ontbreken van christelijke liefde tot de naaste. Wat een dwaasheid toch!
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door edele strijdster »

Wim Anker schreef:Wat een onbijbelse vereenzelviging tussen zonde en zondaar wordt op dit forum geëtaleerd. Afwijzen - en aanwijzen - van de zonde wordt gelabeld als het ontbreken van christelijke liefde tot de naaste. Wat een dwaasheid toch!
Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je bedoeld...
Is het een zonde om zwerver te zijn?
Of is het genade dat jij nog een dak boven je hoofd hebt?

Is het een zonde om als zwerver een kerk binnen te lopen met een plastictasje met daarin je bezittingen?
Of is het reden tot dankbaarheid dat al onze bezittingen niet een plastictasje passen?

Wanneer is iets wel of niet een "Goddelijk beroep"?
Is jou/ mijn leven echt zoveel beter als het leven van een zwerver?

Mogen wij dan wel in de kerk komen? Een kerk waar we met (dure) auto's naar toe komen, kerken waar het soms een complete modeshow is als het gaat om kleding, pakken en hoeden?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerk in de stad

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Wat een onbijbelse vereenzelviging tussen zonde en zondaar wordt op dit forum geëtaleerd. Afwijzen - en aanwijzen - van de zonde wordt gelabeld als het ontbreken van christelijke liefde tot de naaste. Wat een dwaasheid toch!
Nee, aanwijzen van zonde is niet de afwezigheid van Christelijke liefde. Als dit aanwijzen van zonde leidt tot het niet welkom zijn van mensen in de kerk, waar juist zondaren samenkomen is dat wel een aanwijzing dat de liefde niet voldoende is.

En in principe ga ik er niet vanuit dat de laatkomende backpacker te laat komt door expliciete zonde, of dat de zwerver er op gewezen moet worden dat het zwerven een zondige levensstijl is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:Wat een onbijbelse vereenzelviging tussen zonde en zondaar wordt op dit forum geëtaleerd. Afwijzen - en aanwijzen - van de zonde wordt gelabeld als het ontbreken van christelijke liefde tot de naaste. Wat een dwaasheid toch!
Nee, aanwijzen van zonde is niet de afwezigheid van Christelijke liefde. Als dit aanwijzen van zonde leidt tot het niet welkom zijn van mensen in de kerk, waar juist zondaren samenkomen is dat wel een aanwijzing dat de liefde niet voldoende is.
Eens.


Parsifal schreef:En in principe ga ik er niet vanuit dat de laatkomende backpacker te laat komt door expliciete zonde, of dat de zwerver er op gewezen moet worden dat het zwerven een zondige levensstijl is.
Ik heb de "charmes" die @Mara beschreef geïnterpreteerd zoals onderstaande quotes. Helaas, helaas, is dat voor het overgrote deel de werkelijkheid.
edele strijdster schreef:Een backpacker die halverwege een dienst binnenkomt is hoogstwaarschijnlijk "per ongeluk" voorbij een kerk gekomen en was nieuwsgierig
evjl schreef:Als een zwerver het in de winter koud heeft en hij ziet een verwarmd en verlicht gebouw en denkt, laat ik daar eens gaan kijken. Schuift op de achterste bank met z'n oude kleding en Dirk tas, prima toch?
Het is geen "charme" van de grote stad dat deze mensen zo in de kerk komen. Het is zondig dat ze ZO in de kerk komen al is het goed dat ze onder het Woord komen. Het woord "fijn dat u er bent" zou ik ook niet gebruiken. Dat ze welkom worden geheten als zijnde de kreupelen uit de heggen en steggen die gedwongen moeten worden in te gaan lijkt me duidelijk.

Van alle verdere vergoelijking (backpacker beetje gedwaald in vreemde stad en daarom beetje te laat enzo, overigens sleept een backpacker die gericht op zondagmorgen naar de kerk komt en te laat is omdat er gezocht moest worden zijn 60 liter rugzak toch niet mee? Die is toch op de zondag niet te herkennen als een backpacker?) en andere mogelijke voorbeelden of psychische problematiek hou ik me verre. Daarover heb ik niets gezegd omdat ik die cases niet ken. Ik beperk me tot de gangbare situaties die zich voor het grootse deel, helaas, als bovenstaande beschrijving laten karakteriseren.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 28 jun 2017, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wandelende »

Wim Anker schreef:Wat een onbijbelse vereenzelviging tussen zonde en zondaar wordt op dit forum geëtaleerd. Afwijzen - en aanwijzen - van de zonde wordt gelabeld als het ontbreken van christelijke liefde tot de naaste. Wat een dwaasheid toch!
Gelukkig dan maar dat een DIRK-tasje in de Bijbel niet als "zonde" wordt benoemd. Tenminste, ik heb gezocht, maar het niet gevonden. Tevens kan ik mij ook niet herinneren dat de Bijbel spreekt over "zonde" als een backpacker te laat in de kerk komt. Ik lees wel over 'te laat' bij de hemelpoort aankomen en dan te horen krijgen: "Ik ken u niet, ga weg van Mij!". Maar zolang de kerkdeuren nog openstaan, hoeft dat voor niemand nog te gelden. Want heden is het nog genadetijd.

Als je het hebt over een "zondaar" die backpacker is met een DIRK-tasje, kan ik je wel weer volgen. Sinds Genesis 3 zijn we namelijk allemaal zondaar.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in de stad

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
Wim Anker schreef:Wat een onbijbelse vereenzelviging tussen zonde en zondaar wordt op dit forum geëtaleerd. Afwijzen - en aanwijzen - van de zonde wordt gelabeld als het ontbreken van christelijke liefde tot de naaste. Wat een dwaasheid toch!
Gelukkig dan maar dat een DIRK-tasje in de Bijbel niet als "zonde" wordt benoemd. Tenminste, ik heb gezocht, maar het niet gevonden. Tevens kan ik mij ook niet herinneren dat de Bijbel spreekt over "zonde" als een backpacker te laat in de kerk komt. Ik lees wel over 'te laat' bij de hemelpoort aankomen en dan te horen krijgen: "Ik ken u niet, ga weg van Mij!". Maar zolang de kerkdeuren nog openstaan, hoeft dat voor niemand nog te gelden. Want heden is het nog genadetijd.

Als je het hebt over een "zondaar" die backpacker is met een DIRK-tasje, kan ik je wel weer volgen. Sinds Genesis 3 zijn we namelijk allemaal zondaar.
Je moet wel proberen om de ander te begrijpen natuurlijk. Inmiddels heeft Wim vrij duidelijk gemaakt waarom hij zijn standpunt innam. Jouw ironisch bedoelde posting heeft die argumentatie niet verwerkt in elk geval.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Je moet wel proberen om de ander te begrijpen natuurlijk. Inmiddels heeft Wim vrij duidelijk gemaakt waarom hij zijn standpunt innam. Jouw ironisch bedoelde posting heeft die argumentatie niet verwerkt in elk geval.
A. Zijn laatste post kwam net voor de mijne, zie de tijd. Dus de weerlegging heb ik niet kunnen lezen.
B. Mijn post was niet ironisch bedoeld. Helemaal omdat ik regelmatig dergelijke tasjes in de kerk zie en een enkele keer per jaar een 'backpacker' (of andere persoon die niet elke zondag aanwezig is in een kerk). Dus ik was zeer serieus.
C. Altijd probeer ik anderen te begrijpen.

;)
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:In de stad kijkt de gemeente niet vreemd op als er een backpacker halverwege de dienst komt binnenlopen en aanschuift.
Dat vraag ik me af. Misschien wordt er wel contact opgenomen met de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding.
Wat een onzin.
Dit topic gaat weer eens een hele zure kant op.
Ik begrijp nu wel dat sommige buitenkerkelijken de drempel zo hoog vinden en niet een kerk durven binnen gaan.
Sommige dingen moet je met dezelfde glimlach lezen als dat ze geschreven zijn, @Mara :)
Hier kan ik geen glimlach bij maken, aangezien ik zelfs bij een heel rechtse gemeente een aansprekend voorbeeld meemaakte.
Iemand schoof aan, ja, om te schuilen tegen het slechte weer en hij baalde dat hij in zo'n zware kerk terecht was gekomen.
Dus hij heeft de hele kerkdienst zitten slapen, zuchten en misschien inwendig schelden of zelfs vloeken.
Maar de jongen werd gegrepen!
De dominee en een ouderling vertelden dat later en dat is me altijd bijgebleven.
Sindsdien kan ik nooit meer iemand "wegzetten" als een zwerver, of iemand die geen klok kan kijken...
Ik vind het heel grof om dit te lezen!
Hoe barmhartig is de rechtse(rechtzinnige) eigenlijk jegens de wereldse naaste? Moet hij eerst aan allerlei normen en waarden voldoen?

Lees dit maar eens, van geloofstoerusting:

Beste meneer op het bankje,

Weet u het nog? Het was op een zondagmiddag. Ik kwam aanrijden en zag u vooruit starend op het bankje zitten. Even keek u achterom, u zag mij en ik zag u. Ik parkeerde de auto en mijn gedachten waren bij u. Ik bedacht me hoe u het zou vinden als ik u mee zou vragen om naar de kerk te gaan. En hoe u het zou vinden als u in een kerk zou komen waar allemaal ‘nette’ mensen zaten. Ook vroeg ik me af wat u dan van de preek zou vinden. Zou u die eigenlijk wel begrijpen, aangezien sommige kerkmensen het al zo moeilijk vinden. En het zingen van Psalmen en het orgelspel, dat is vast niets voor u. Ik bedacht me dat u vast zou worden afgeschrikt door al die donkere pakken die opeens binnen komen wandelen. De dominee zou vast te moeilijke woorden gebruiken die uw oren niet zouden begrijpen.
Ik liep verder.

Terwijl ik dat allemaal bedacht, besefte ik diep in mij dat ik om móést keren. Dat ik niet mijn rug, maar mijn gezicht naar u zou keren. Dat ik gewoon op u af moest lopen het aan u had moeten vragen: “Meneer op het bankje, ik ga naar een geweldige dienst, daar in dat stenen gebouw. Ik ga daar woorden horen die goud te boven gaan en die leegtes zullen vervullen. Ik ga zingen van iets wat nog groter is dan wat u zou kunnen bedenken. Ik ga belijden dat ik geloof in het eeuwige leven en de vergeving van zonden.” Ik bedacht me dat u mij dan wel vragend aan zou kijken, maar dat ik dan vriendelijk zou zeggen: “Ja, echt waar ... ook voor u! En ook u bent meer dan welkom!”

Maar nee, ik liep door. Terwijl elke stap mij vertelde: ‘Keer om', ik deed het niet. Langzaam liep ik de grote deuren door en glimlachte vriendelijk naar de kosters. Iets in mij vertelde dat ik terug moest gaan. Ik wist ook wel, wat dat ‘iets’ was. Want ik had diezelfde ochtend nog een preek daarover gehoord. Ik liep toch maar de kerk in, ging zitten in een kerkbank, vol schuldgevoel. Terwijl ik de kerk rondkeek zei ik het tegen mezelf: "Nee, die man zou hier niet passen en echt uit de toon vallen."

Twee minuten voor dat de dienst dan echt zou beginnen realiseerde ik mij dat ik dit echt niet kon maken. Dat ik écht terug moest naar u, de meneer op het bankje. Ik wilde opstaan om u nog snel op te zoeken, ik bleef toch zitten. Het orgel stopte, het was te laat. De deuren van de kerk gingen dicht en de dienst begon. En u? U zat nog op het bankje en ik in het kerkbankje.

Het orgel zette in en ik begon te zingen. Ik zong over dat de Heere mijn Herder is. Natuurlijk weet ik dat het u vast niet zoveel zegt, maar toch ... wat was ik teleurgesteld in mijzelf. Met moeite kon ik de tonen en de woorden meezingen. Want als ik echt geloofde in een God die mensen genadig is, waarom liet ik u dan gewoon op dat bankje zitten?
Ik verdrong de gedachte en zong verder. ‘Tot Uwe dienst en lof bereid?’ Nee, dit keer niet. Ik ging wel naar de kerk, maar ik bleek niet bereid om u mee te vragen naar de dienst van vrije genade. Honderd dingen bedacht, maar ik was niet bereid om dienstbaar te zijn, om te getuigen van de God waarin ik zeg te geloven.

Op alle mogelijke manieren probeerde ik de gedachte aan u weg te stoppen. En dat begon aardig te lukken. Totdat de dominee begon te lezen uit Johannes 10:

‘Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend. Gelijkerwijs de Vader Mij kent, alzo ken Ik ook de Vader; en Ik stel Mijn leven voor de schapen. Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde, en één Herder.’

Beste meneer op het bankje, ik sta in die stal en ik had u kunnen uitnodigen om binnen te komen. Ik heb het niet gedaan. Maar, geloof mij, de volgende keer, als ik u weer zie zitten op het bankje, dan nodig ik u uit. Denk ik.

Met vriendelijke groet,

Een christen ...
... die zich voor het evangelie wél schaamde en te klein dacht van God
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wandelende »

Mooi, Mara!
Hartverwarmend om te lezen. Ook herkenbaar, want dat denk ik nog weleens als ik richting de kerk loop en niet-kerkelijke voorbijgangers zie lopen.
(~)
Plaats reactie