Kerk in de stad

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wandelende »

emigrant schreef:Je kan je ook afvragen: waarom verlaat het reformatorische volksdeel zo massaal de stad, om zich in enkele enclaves terug te trekken?
Den Haag is daar wederom een voorbeeld van.
Dat is een hele goede vraag. Het antwoord zal niet eenduidig zijn of voor iedereen gelden. Maar ik denk dat twee redenen toch best wel meespelen bij velen:

- 1. Angst. Bangheid voor de immigranten. Angst voor de wereldse uitbarstingen in de stad. Vrees voor het slechte imago van de stad. Angst om kinderen in een dergelijks cultuur op te laten groeien. Bangheid om het contact met culturen (en religies) aan te gaan en soms dus uit je eigen comfortzone te moeten stappen. Vrees voor het onbekende en onberekende van de stad.

- 2. Materialisme. In de stad is gemiddeld genomen minder luxe, terwijl een deel van de reformatorische achterban graag het uiterlijk en vleselijk genot heeft. In de stad wordt je geconfronteerd met (zeer) lage inkomens in de buurt. In dat "gezelschap" willen veel refo's zich niet mengen en zeker niet gespiegeld worden.

Nogmaals, dit zijn zomaar twee redenen waarvan ik denk dat ze een belangrijk deel van het wegtrekken uit de stad vertegenwoordigen.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in de stad

Bericht door eilander »

Ik woon in een refo-enclave, als je dat zo wilt noemen. Maar ik ken eigenlijk niemand die als refo uit een stad naar onze enclave is verhuisd. Is dat eigenlijk het probleem wel?
Of is het gewoon het probleem dat men in de stad makkelijker afhaakt...? Minder sociale controle (al is dat natuurlijk niet het beste argument om naar de kerk te blijven gaan, maar toch!)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in de stad

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Ik woon in een refo-enclave, als je dat zo wilt noemen. Maar ik ken eigenlijk niemand die als refo uit een stad naar onze enclave is verhuisd. Is dat eigenlijk het probleem wel?
Of is het gewoon het probleem dat men in de stad makkelijker afhaakt...? Minder sociale controle (al is dat natuurlijk niet het beste argument om naar de kerk te blijven gaan, maar toch!)
Uit Rotterdam verhuizen veel naar de Krimpenerwaard en Barneveld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in de stad

Bericht door -DIA- »

Als we stad en platteland even bekijken: Ooit waren er GG's in Nijmegen, Maastricht, Almelo, Amsterdam (2x)... Ik vergeet er zeker wat. Maar veel is er in die steden niet over. Ik kan er wel inkomen dat mensen de steden ontvluchten. Je ziet ook refo-conglomeraties ontstaan. Denk bv. aan Barneveld, Opheusden, en wellicht ook Rijssen. Verder zie je een leeglopend Rotterdam, maar rond Rotterdam vormden zich wel grote gemeenten. Het is, dacht ik, ook niet zomaar voor niets dat mensen uit Rotterdam wegtrekken. Volgens mij zijn er in de loop van de jaren relatief veel Rotterdammers ook in Rijssen neergestreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door Panny »

emigrant schreef:Je kan je ook afvragen: waarom verlaat het reformatorische volksdeel zo masaal de stad, om zich in enkele enclaves terug te trekken?
Den Haag is daar wederom een voorbeeld van.
Ik woon zelf in een grote stad.
Je ziet dat vooral jonge gezinnen wegtrekken.
Je ziet dat wijken hier verpauperen.
Ik denk dat de meeste mensen weggaan omdat in de dorpen mooie nieuwe wijken zijn die erg geschikt zijn voor gezinnen
Daarnaast zit je met zaken als veiligheid, reformatorische scholen, etc.
Ik weet eigenlijk niet van mensen die weggaan omdat de stad meer tot zonde zou verleiden dan een rustig dorp.
Ik vind de christelijker jeugd hier juist positiever als je soms verhalen hoort over hoe het er aan toe gaat in refodorpen.
Zelf heb ik het prima naar mijn zin in de stad en ik zie me nog niet naar een dorp vertrekken.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door Reiziger »

Ik woon in een regiostadje.
De gemeente groeide tot tien jaar geleden.
Toen zette een daling in.
2016 is het eerste jaar sinds 2006/2007 dat er weer groei is. Er is wel veel jeugd, dus verwacht op lange termijn best wat groei.
Overigens hoeft een (reformatorische) kerk in een stad niet klein te zijn. Zo heeft de GG in Rotterdam bij elkaar meer dan 1000 leden, in Gouda ruim 1600, in Veenendaal ruim 2200 en in Dordrecht ruim 1500.
Ik zou zelf niet graag in een dorp wonen, ben blij dat ik in de stad woon. Dat maakt alles ook een stuk 'losser', niet zo benauwd, zoals bijvoorbeeld sociale controle, waar ik niet blij van word.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in de stad

Bericht door eilander »

Zo zie je maar, ook op dit punt zijn de smaken verschillend. Ik moet er niet aan denken om in een stad te wonen...
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in de stad

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:Ik woon in een regiostadje.
De gemeente groeide tot tien jaar geleden.
Toen zette een daling in.
2016 is het eerste jaar sinds 2006/2007 dat er weer groei is. Er is wel veel jeugd, dus verwacht op lange termijn best wat groei.
Overigens hoeft een (reformatorische) kerk in een stad niet klein te zijn. Zo heeft de GG in Rotterdam bij elkaar meer dan 1000 leden, in Gouda ruim 1600, in Veenendaal ruim 2200 en in Dordrecht ruim 1500.
Ik zou zelf niet graag in een dorp wonen, ben blij dat ik in de stad woon. Dat maakt alles ook een stuk 'losser', niet zo benauwd, zoals bijvoorbeeld sociale controle, waar ik niet blij van word.
Anderzijds is sociale controle niet altijd verkeerd. In steden leven mensen meer anoniem. Meer sociale controle kan bewaren voor dingen die je misschien zou kunnen doen als die controle er niet was.
Sociale controle heeft ook zijn nadelen. In kleinere dorpen en steden ontstaat al snel een roddelcircuit. Dat is weer een uitwas daarvan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Kerk in de stad

Bericht door Joostw »

-DIA- schreef:Als we stad en platteland even bekijken: Ooit waren er GG's in Nijmegen, Maastricht, Almelo, Amsterdam (2x)... Ik vergeet er zeker wat. Maar veel is er in die steden niet over. Ik kan er wel inkomen dat mensen de steden ontvluchten. Je ziet ook refo-conglomeraties ontstaan. Denk bv. aan Barneveld, Opheusden, en wellicht ook Rijssen. Verder zie je een leeglopend Rotterdam, maar rond Rotterdam vormden zich wel grote gemeenten. Het is, dacht ik, ook niet zomaar voor niets dat mensen uit Rotterdam wegtrekken. Volgens mij zijn er in de loop van de jaren relatief veel Rotterdammers ook in Rijssen neergestreken.
Niet alleen in Rijssen maar ook op de Bibelbelt van Flakkee (Middelharnis, Dirksland en Ouddorp) komen steeds meer mensen uit de steden wonen
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Vorst »

eilander schreef:Ik woon in een refo-enclave, als je dat zo wilt noemen. Maar ik ken eigenlijk niemand die als refo uit een stad naar onze enclave is verhuisd. Is dat eigenlijk het probleem wel?
Of is het gewoon het probleem dat men in de stad makkelijker afhaakt...? Minder sociale controle (al is dat natuurlijk niet het beste argument om naar de kerk te blijven gaan, maar toch!)
Het was in ieder geval wel een probleem. Veel (lelijke) nieuwe kerken in dorpen rondom steden waren helemaal niet nodig geweest als mensen gewoon in de stad en/of in de stadsgemeente lid waren gebleven. Ook zie je vaak dat mensen een stadse gemeente niet zwaar genoeg vinden en naar een omliggende gemeente vertrekken. Zoals bijvoorbeeld Rotterdam- Barendrecht. Die laatste kwam als opvolger van de kerk in Rotterdam-Zuid, maar trok ook veel mensen uit Zuidwijk. Uiteindelijk blijft er dan wel een meer homogene groep over, dat dan weer wel.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Kerk in de stad

Bericht door Joostw »

Vorst schreef:
eilander schreef:Ik woon in een refo-enclave, als je dat zo wilt noemen. Maar ik ken eigenlijk niemand die als refo uit een stad naar onze enclave is verhuisd. Is dat eigenlijk het probleem wel?
Of is het gewoon het probleem dat men in de stad makkelijker afhaakt...? Minder sociale controle (al is dat natuurlijk niet het beste argument om naar de kerk te blijven gaan, maar toch!)
Het was in ieder geval wel een probleem. Veel (lelijke) nieuwe kerken in dorpen rondom steden waren helemaal niet nodig geweest als mensen gewoon in de stad en/of in de stadsgemeente lid waren gebleven. Ook zie je vaak dat mensen een stadse gemeente niet zwaar genoeg vinden en naar een omliggende gemeente vertrekken. Zoals bijvoorbeeld Rotterdam- Barendrecht. Die laatste kwam als opvolger van de kerk in Rotterdam-Zuid, maar trok ook veel mensen uit Zuidwijk. Uiteindelijk blijft er dan wel een meer homogene groep over, dat dan weer wel.
Barendrecht is ook niet meer een groeiende stadsgemeente hoor. Veel vanuit die gemeente vertrekken weer. Ondanks dat ik dat niet snap want Barendrecht zelf is een groot groeiend dorp.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Vorst »

Daarom schreef ik ook: 'was'. En dat draai je niet meer terug.

Utrecht heeft hetzelfde meegemaakt.
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in de stad

Bericht door -DIA- »

Joostw schreef:
Vorst schreef:
eilander schreef:Ik woon in een refo-enclave, als je dat zo wilt noemen. Maar ik ken eigenlijk niemand die als refo uit een stad naar onze enclave is verhuisd. Is dat eigenlijk het probleem wel?
Of is het gewoon het probleem dat men in de stad makkelijker afhaakt...? Minder sociale controle (al is dat natuurlijk niet het beste argument om naar de kerk te blijven gaan, maar toch!)
Het was in ieder geval wel een probleem. Veel (lelijke) nieuwe kerken in dorpen rondom steden waren helemaal niet nodig geweest als mensen gewoon in de stad en/of in de stadsgemeente lid waren gebleven. Ook zie je vaak dat mensen een stadse gemeente niet zwaar genoeg vinden en naar een omliggende gemeente vertrekken. Zoals bijvoorbeeld Rotterdam- Barendrecht. Die laatste kwam als opvolger van de kerk in Rotterdam-Zuid, maar trok ook veel mensen uit Zuidwijk. Uiteindelijk blijft er dan wel een meer homogene groep over, dat dan weer wel.
Barendrecht is ook niet meer een groeiende stadsgemeente hoor. Veel vanuit die gemeente vertrekken weer. Ondanks dat ik dat niet snap want Barendrecht zelf is een groot groeiend dorp.
Barendrecht is bijna Rotterdam geworden, vind ik althans. We reden eens wat rond en we zeiden tegen elkaar: Oh wat is Barendrecht enorm gegroeid! Maar nee, we waren, zonder een plaatsnaambordje gezien te hebben volop in Rotterdam. Er is ook een wijk (weet de naam even niet meer) die gedeeltelijk op Rotterdams grondgebied ligt, waar de gemeentegrens dwars door de bebouwing loopt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door Reiziger »

Vorst schreef: Het was in ieder geval wel een probleem. Veel (lelijke) nieuwe kerken in dorpen rondom steden waren helemaal niet nodig geweest als mensen gewoon in de stad en/of in de stadsgemeente lid waren gebleven. Ook zie je vaak dat mensen een stadse gemeente niet zwaar genoeg vinden en naar een omliggende gemeente vertrekken. Zoals bijvoorbeeld Rotterdam- Barendrecht. Die laatste kwam als opvolger van de kerk in Rotterdam-Zuid, maar trok ook veel mensen uit Zuidwijk. Uiteindelijk blijft er dan wel een meer homogene groep over, dat dan weer wel.
Volgens mij is de trend inmiddels gekeerd, als ik kijk naar de cijfers van zowel Barendrecht als naar Rotterdam-Zuidwijk. Volgens mij woont zelfs een Zuidwijkse ouderling in Barendrecht.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wandelende »

Grappig dat wat Eilander zegt over de stad, dat heb ik over een dorp.
Ik woon middenin de stad, op een plaats waar weinig refo's wonen. En toch hebben we een ontzettend fijne band met de gemeente. Er is juist een verhouding dat je op een positieve manier elkaar nodig hebt.
Zelf zou ik me geen raad weten als ik in een dorp zou moeten wonen, laat staan in een dorpse gemeente zou moeten kerken. En dan heb ik het over dorps-dorps.
(~)
Plaats reactie