Mannendag RD

ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mannendag RD

Bericht door ejvl »

JolandaOudshoorn schreef:Maar over het algemeen zie ik hier, zoals Jongere beschrijft, een hoog "ik ben de maat" gehalte. En dat werkt erg afstotend. Misschien moet ik toch eens een pb wagen aan desbetreffende persoon/personen, want wellicht heeft hij/zij zelf helemaal niet door dat hij zo overkomt.
Dat zie ik hier inderdaad constant.
Ik heb de ervaring dat jongeren dit zo en zo oppakken, dus het is zo.
Ik zie om mij heen dat.... dus het is zo.
Ik ervaar in de kerk dat.... dus is het zo.

Aan de ene kant is het logisch dat dit dan verdedigd wordt, maar niet in de veronderstelling dat iemands "maat" direct bepalend is.
Ik moet er ook vaak op letten in discussies. Als veluwenaar heb ik bepaalde ervaringen waar randstedelijken met grote vraagtekens naar kijken dat dit bestaat, en andersom natuurlijk ook. Ook voor mijzelf moet ik daarom goed opletten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mannendag RD

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Ik hoop nooit van mijn leven zo'n mannendag te moeten bezoeken.
Maar ik begrijp ook werkelijk niet waarom ik er vervolgens wel een mening over zou willen hebben.

Dit forum heeft een hoog: "ik ben de maat van alle dingen"-karakter. Zoals:
Luther schreef:...maar dan gaat Luther h-e-l-e-m-a-a-l niet mee. Ik begrijp niet dat mensen aan die soort actie behoefte hebben....
Het is wat jammer als de grenzen van je begrip ophouden bij de grenzen van je eigen voorkeuren.
Verder eens met wat Zita schrijft.
Mensen, jullie nemen mijn opmerkingen wel heel erg serieus...
Ik heb alleen maar willen zeggen dat ik er niet heen ga, dat ik ook niet snap wat anderen er mooi/leuk/aantrekkelijk aan vinden.
Ik heb niet gezegd dat niemand erheen zou moeten, alleen nog niemand heeft me duidelijk kunnen maken waarom het toch zinvol en nuttig kan zijn.
Verder wordt het citaat nu wel erg uit z'n verband gerukt, want toen zaten we reeds in de melige modus van dit topic... Hooguit kun je daaruit filteren dat ik inderdaad werkelijk niet begrijp wat mensen (m/v) aantrekkelijk vinden aan het doen van allerlei enge en spannende dingen als
WimAnker schreef:raften, karten, schieten, survival, terreintijden. (...) Onder de blauwe plekken en de spierpijn...
Of dat met voorkeuren te maken heeft, geen idee, maar ik begrijp inderdaad niet dat mensen dat leuk vinden. (Overigens ben ik nog opgevoed met de gedachte dat een christen bovenstaande dingen niet behoort te doen, omdat je je leven moedwillig in gevaar begeeft, je alleen maar voor de lol met vormen van geweld bezig bent. Daarvoor zijn we niet op de wereld. Ik merk dat dit soort dingen in de geref. gez. inmiddels salonfähig is geworden.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Mannendag RD

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
WimAnker schreef:raften, karten, schieten, survival, terreintijden. (...) Onder de blauwe plekken en de spierpijn...
Of dat met voorkeuren te maken heeft, geen idee, maar ik begrijp inderdaad niet dat mensen dat leuk vinden. (Overigens ben ik nog opgevoed met de gedachte dat een christen bovenstaande dingen niet behoort te doen, omdat je je leven moedwillig in gevaar begeeft, je alleen maar voor de lol met vormen van geweld bezig bent. Daarvoor zijn we niet op de wereld. Ik merk dat dit soort dingen in de geref. gez. inmiddels salonfähig is geworden.)
Geen van de door mij genoemde activiteiten brengt een zichzelf in gevaar brengen mee noch zijn de genoemde activiteiten vormen van geweld. Jammer dat het (ver)oordelen doorgaat als het begrip ophoudt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 10 nov 2015, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mannendag RD

Bericht door Luther »

Zita schreef:Ik denk dat mijn timmerende en trekkerrijdende familieleden zich totaal niets kunnen voorstellen bij een clubje mensen die elkaar niet kennen en dan ingewikkelde theologische discussies voeren.
Dat snap ik dan weer wel, dat ze dat niet snappen. het is ook feitelijk een vreemde bezigheid. :)
Zita schreef:Voor die timmermannen is het dan ook nog eens lastig dat de mensen met een uitgebreidere ontwikkeling niet alleen meer kennis in huis hebben, maar meestal ook een stuk mondiger zijn. Op die manier zwijgen de timmermannen vanzelf, en gaan we denken dat in de kerk de lezers en denkers het belangrijkst zijn.
Ik weet niet of dit veel gedacht wordt, maar op de ledenvergaderingen die ik het afgelopen decennium heb bijgewoond, bleek er van die zwijgende timmermannen niets. Die stonden even vrijmoedig op.
JolandaOudshoorn schreef:Met je eens. Maar je zal hier weinig instemming vinden, want de belezen mannen hier vinden dat de timmerman maar ook moet gaan lezen. De gedachte alleen al dat er mannen zijn die anders zijn dan zijzelf..... Die kun je eigenlijk niet meerekenen met je beoordeling.
Temidden van alle grappen en grollen in dit topic toch even serieus op dit punt: Ik vind werkelijk dat die door jou genoemde timmerman moet gaan lezen. Echt! En dan gaat hier niet om: de één is nu eenmaal anders dan de ander, maar God heeft Zijn Woord als boek aan ons gegeven. Er zit niets anders op dan te lezen en te luisteren naar de verkondiging. En dan hoef je echt niet veel te lezen, ook niet moeilijk te lezen, maar ook op dat punt is er ongelofelijk veel beschikbaar. De tegenstelling die je nu echter maakt, vind ik gevaarlijk.
JolandaOudshoorn schreef:Maar over het algemeen zie ik hier, zoals Jongere beschrijft, een hoog "ik ben de maat" gehalte. En dat werkt erg afstotend. Misschien moet ik toch eens een pb wagen aan desbetreffende persoon/personen, want wellicht heeft hij/zij zelf helemaal niet door dat hij zo overkomt.
Ik heb nog geen PB gezien...
Maar ik startte dit topic vooral met een halve knipoog, terwijl er nu opeens heel serieus mee omgegaan wordt. Zo kan het ook...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mannendag RD

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
WimAnker schreef:raften, karten, schieten, survival, terreintijden. (...) Onder de blauwe plekken en de spierpijn...
Of dat met voorkeuren te maken heeft, geen idee, maar ik begrijp inderdaad niet dat mensen dat leuk vinden. (Overigens ben ik nog opgevoed met de gedachte dat een christen bovenstaande dingen niet behoort te doen, omdat je je leven moedwillig in gevaar begeeft, je alleen maar voor de lol met vormen van geweld bezig bent. Daarvoor zijn we niet op de wereld. Ik merk dat dit soort dingen in de geref. gez. inmiddels salonfähig is geworden.)
Geen van de door mij genoemde activiteiten brengt een zichzelf in gevaar brengen mee noch zijn de genoemde activiteiten vormen van geweld. Jammer dat het (ver)oordelen doorgaat als het begrip ophoudt.
Ik oordeel niet, ik vertel alleen hoe ik ben opgevoed...
Ik wil ze wel even langslopen:
- raften: gevaarlijk in een boot met water en golfslag e.d.
- karten: gevaarlijk manier van racen in een soort motorskelter. Wat er in de autosport allemaal aan gevaarlijks kan gebeuren, kan bij karten in het klein.
- schieten: als ik mijn kinderen verbied om schietspelltjes op de PC te doen, kan ik natuurlijk dat niet gaan uitvoeren als spel in het echt, hetzij op kleiduiven, hetzij met paintball op elkaar.
- survival: hangt ervan af welke trucs je moet uithalen om te overleven, maar het kan zeker gevaarlijk zijn.
- terreinrijden: doelloos crossen heuvel op, heuvel af, door plassen heen, met eigen of gehuurde auto's. hebben we ons bezit daarvoor gekregen?
- blauwe plekken ter ontspanning???
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mannendag RD

Bericht door Orchidee »

Serieus :oO
Ik heb dat nog nooit gehoord, dat die dingen niet mogen.
Ik kom zeker uit een heel afvallige familie en omgeving :?
Weet wel dat er mensen tegen het omniversum zijn omdat het volgens hun een bioscoop is ;(
Maar thuis wel dagelijks dingen bekijken waar ik niet naar wil kijken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mannendag RD

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Serieus :oO
Ik heb dat nog nooit gehoord, dat die dingen niet mogen.
Ik kom zeker uit een heel afvallige familie en omgeving :?
Weet wel dat er mensen tegen het omniversum zijn omdat het volgens hun een bioscoop is ;(
Maar thuis wel dagelijks dingen bekijken waar ik niet naar wil kijken.
Ik wil niet vervelend zijn, maar er waren en zijn echt wel meer gezinnen die de dingen die ik heb benoemd, buiten de christelijke roeping vinden vallen.

Maar goed, kennelijk komt mijn grote onbegrip m.b.t. mannen-dingen hiervandaan. Ik heb niemand willen kwetsen, laat staan de doeners in de kerk willen weerhouden om zich te bezinnen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mannendag RD

Bericht door Mannetje »

Bezwaren tegen paintballen kan ik me helemaal voorstellen, voor de lol oorlogje spelen, ahum.

Ben ook niet van het survivallen etc, maar kan daar niet direct kwaad in zien,mits de veiligheidseisen in acht worden genomen.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mannendag RD

Bericht door eilander »

Mijn opvoeding bracht ook met zich mee dat ik mij als kind moest onthouden van sportieve activiteiten, al dan niet op school, al betekende dat dat je buiten de groep viel en zelfs al waren ze "verplicht".

Maar zelfs ik sta toch nog te kijken van de bezwaren die Luther hier allemaal opwerpt. Ik heb zelfs moeite om ze allemaal serieus te nemen. Terreinrijden over heuvels en door plassen - dat het je niet leuk zou vinden, is nog wel (een beetje) te begrijpen, maar dat je er ook nog principiële bezwaren tegen kan verzinnen, sorry hoor.... zo lust ik er nog wel een paar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mannendag RD

Bericht door Mister »

Hier twee berichten geknipt. Niet op de persoon spelen, maar graag inhoudelijke argumenten aandragen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mannendag RD

Bericht door Dodo »

Het zijn leuke sportieve uitdagingen. Mijn zoons doen dat soort dingen graag. Paintballen is vrij duur, net als karten, maar ze genieten er erg van. Klimwanden klimmen doen ze ook graag, ze hebben er nu een gevonden die niet zo hoog is, dus ze hoeven niet gezekerd te worden, en dus ook niet duur. Ze vinden het gewoon leuk om hun kracht te testen, en elkaar te slim/snel af te zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mannendag RD

Bericht door Luther »

eilander schreef:Mijn opvoeding bracht ook met zich mee dat ik mij als kind moest onthouden van sportieve activiteiten, al dan niet op school, al betekende dat dat je buiten de groep viel en zelfs al waren ze "verplicht".

Maar zelfs ik sta toch nog te kijken van de bezwaren die Luther hier allemaal opwerpt. Ik heb zelfs moeite om ze allemaal serieus te nemen. Terreinrijden over heuvels en door plassen - dat het je niet leuk zou vinden, is nog wel (een beetje) te begrijpen, maar dat je er ook nog principiële bezwaren tegen kan verzinnen, sorry hoor.... zo lust ik er nog wel een paar.
Even een misverstand wegnemen: het waren niet allemaal principiële bezwaren; ik gaf slechts een historische schets. Het zijn niet allemaal mijn argumenten.
Daarnaast heb ik aangegeven dat ik niet alleen niet graag deelneem aan dit soort 'wilde' acties, maar dat ik me ook maar moeizaam kan voorstellen wat je voelt en denk wanneer je dit wel fantastische activiteiten vindt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie