Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door mcgk »

huisman schreef:
merel schreef:@ huisman wie heeft het nu over schuld ik niet. Wel geef ik aan dat het genuanceerder is dan jij zwart wit schetst. Jij had het op voorhand al over liturgische fratsen en wil deze mensen de kerk uit hebben. Dat lijkt mij geen chr houding. Ook zij willen God eren en dat blijkt duidelijk uit hun internetsite. Dat hun nu of in de toekomst iets anders is dan jij voorstaat, dat mag. Alleen het grote (ver)oordelen vind ik heel jammer.
Feiten zijn feiten en meer zeg ik niet over deze situatie ::bye
Je mag wel wat redelijker zijn huisman. Ongetwijfeld zal je deels gelijk hebben, besef dan wel dat merel dat ook heeft want ze maakt het van dichtbij mee. En jij van wat verder af. Jullie bekijken het van precies de andere zijde maar blijf dan aub redelijk....

Ontopic: ik geloof dat de cgk niet lang meer zullen bestaan. De samenwerkingsgemeenten zijn funest voor het gereformeerd functioneren van het kerkverband.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef:@merel ik bekijk gewoon het preekrooster tot april 2017 op de site van de Ichthus gemeente.
Deze predikanten kwamen voor het overgrootste deel vroeger niet op de Nunspeetse kansels. Dit sterkt mij in mijn mening dat er gewoon een CGK is bijgekomen die aan de linkerkant van onze kerken wil staan.
Blijf dus zeggen dat deze mensen beter uit de CGK waren vertrokken.
Ik had al zo'n vermoeden dat jij daarop doelde, maar ik denk dat jij je vergist in de mensen die de nieuwe kerk gestart zijn. Zij zijn geen opruiers. De meeste mensen zijn zelfs in deze kerk geboren en getogen en zijn gebleven ondanks alle problemen die er al ruim 20 jaar spelen. Zij wilden juist pertinent niet uit de CGK.

Eind mei 2016 kreeg de kerk toestemming om een eigen gemeente te starten. De eerste dienst was al in september. Het is al een wonder op zich dat de preekbeurten tot volgend jaar zomer vol zitten. Veel predikanten hebben de kerk zelf benaderd met de vraag of zij konden helpen en konden preken.

De leden van de Ichtuskerk waren van mening dat zij ter oriëntatie alle predikanten uit de volledige breedte van de kerk wilden horen. Zoals je ziet, preekt ds Middelkoop ook aankomend jaar. Dat er voor jouw gevoel weinig 'rechtse'predikanten op de lijst staan, komt ook door de houding van deze predikanten naar de nieuwe cgk. Veel uitgenodigde behoudende predikanten zijn niet naar de institutionering gekomen, omdat zij tegen de nieuwe kerk zijn. Er is zelfs een predikant( die eerst wel wilde preken) die zijn preekbeurten afgezegd heeft, omdat de kr van de oorspronkelijke kerk heeft aangegeven hem dan niet meer te vragen. Dus het ligt iets genuanceerder dan jij denkt.
Ja ja het is allemaal de schuld van de "zwaren" :bobo Wij worden het niet eens maar deze gemeente staat met dit preekrooster in het rijtje van Zwolle,Groningen,Veenendaal Bethel,Amersfoort enz. Gewoon aan de linkerkant van ons kerkverband. Dat hebben zij altijd gewild maar hun werkelijke motieven ingepakt in kerkpolitiek gewauwel.
Links zijn is niet zondig. Machtsmisbruik en onverhoord oordelen wel. Ik meen dat hier het woord van de balk en de splinter erg van toepassing is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Mara »

Ze hebben wel hun preekrooster mooi gevuld weten te krijgen.
Verder lijkt het erg op het onze, de ene zondag een ds uit de uiterst linkse flank en de zondag erna uit de rechtse.
Hoe weet je dan wat de ligging van deze gemeente is?
En verder lees ik namen die ik niet eens ken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door merel »

@ DDD Helaas is het waar en zo zijn er nog wel meer dingen gebeurd die niet in een chr gemeente hadden mogen gebeuren.

@ mara De gemeente kent het overgrote gedeelte van de dominees niet die gaan komen. Zij zijn zich ervan bewust dat niet iedereen hun voorkeur zal hebben, maar zijn ook dankbaar voor het feit dat het prekenrooster in een paar weken helemaal gevuld was. Zij vinden het juist een verrijking om eens heel breed de ds te horen. Op dit moment is er qua liturgie niet veel veranderd. Het enige is dat er nu tijdens de dienst 1 gezang/lied wordt gezonden en daar blijft het ( voorlopig) bij. In de toekomst kan dit veranderen. Ds Quant helpt de kr, doet de bezoeken en zal eerst veel voorgaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Mara »

merel schreef:
@ mara De gemeente kent het overgrote gedeelte van de dominees niet die gaan komen. Zij zijn zich ervan bewust dat niet iedereen hun voorkeur zal hebben, maar zijn ook dankbaar voor het feit dat het prekenrooster in een paar weken helemaal gevuld was. Zij vinden het juist een verrijking om eens heel breed de ds te horen.
Dat zeggen sommige mensen bij ons ook, maar ik zie die verrijking niet zo. Ik vind het eerder verdrietig.
Om je een voorbeeld te geven, de ene zondag waarschuwt een predikant tegen de invloeden van de moderne media en de zondag erna vertelt de dominee dat hij samen met zijn vrouw naar The Passion heeft zitten kijken.
Hoe verwarrend is dat niet voor de kinderen en jeugd?
merel schreef:Op dit moment is er qua liturgie niet veel veranderd. Het enige is dat er nu tijdens de dienst 1 gezang/lied wordt gezonden en daar blijft het ( voorlopig) bij. In de toekomst kan dit veranderen
Die toekomst is niet zo ver weg denk ik. Het ene schaapje is vast de dam opgestuurd...
Ik denk dat Huisman wel gelijk heeft als hij dit zegt:
huisman schreef:Deze predikanten kwamen voor het overgrootste deel vroeger niet op de Nunspeetse kansels. Dit sterkt mij in mijn mening dat er gewoon een CGK is bijgekomen die aan de linkerkant van onze kerken wil staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

@Merel:
Ik begrijp het. Ik reageer op Huisman, die als allergisch reageert op ontwikkelingen in de CGK die hem niet bevallen, en die daarbij mijns inziens de verhoudingen en relevante feiten onvoldoende kenbaar meeweegt en allerlei oordelen uitspreekt die mijns inziens helemaal niet relevant zijn voor de discussie, althans, die zijn stellingen niet onderbouwen. Dat is temeer vervelend omdat ik zulk gedrag ook in andere maatschappelijke verbanden, en ook in kerken, herken.

Mensen die hun gelijk niet op de inhoud kunnen krijgen, en toch heel rigide aan hun standpunten willen/moeten vasthouden en dan zich onredelijk gaan opstellen kunnen in een kerk veel schade aanrichten bij meer op consensus of gezond verstand georiënteerde gemeenteleden. Ik ben daar misschien zelf wat allergisch voor omdat ik ook drammerig kan zijn als iemand zijn mening mijns inziens niet zorgvuldig onderbouwt.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Wim Anker »

De Schrift is de norm en het gezonde verstand en de redelijkheid. Niet ONZE opvatting van gezond verstand of de redelijkheid. Als een gemeente predikanten uitnodigt die lijnrecht tegen de Schrift ingaan dan is dat zeer verdrietig. Dan is dat onbijbels hoeveel fouten anderen ook hebben gemaakt.

En helaas wordt zo'n constatering dan "drammen". genoemd. Denken zoals @DDD dat hier etaleert is niet christelijk te noemen maar is het seculiere "ja mag alles wat de meerderheid toestaat behalve zeggen dat iets volgens de Schrift niet mag".
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 20 sep 2016, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: Het CGK gedachtengoed kun je vinden in de geschriften van bv prof van der Schuit, ds F Bakker, prof G Wisse.
Lees de kanselboodschap van 1953! Dit gedachtengoed is door gemeenten zoals hier besproken volkomen vreemd geworden.
Als je die kanselboodschap leest, zou die in zo in de Gereformeerde Gemeenten van nu passen. Ik heb de kanselboodschap ooit ergens gelezen, maar weer niet meer waar. In ieder geval trof me die kanselboodschap wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Merel:
Ik begrijp het. Ik reageer op Huisman, die als allergisch reageert op ontwikkelingen in de CGK die hem niet bevallen, en die daarbij mijns inziens de verhoudingen en relevante feiten onvoldoende kenbaar meeweegt en allerlei oordelen uitspreekt die mijns inziens helemaal niet relevant zijn voor de discussie, althans, die zijn stellingen niet onderbouwen. Dat is temeer vervelend omdat ik zulk gedrag ook in andere maatschappelijke verbanden, en ook in kerken, herken.

Mensen die hun gelijk niet op de inhoud kunnen krijgen, en toch heel rigide aan hun standpunten willen/moeten vasthouden en dan zich onredelijk gaan opstellen kunnen in een kerk veel schade aanrichten bij meer op consensus of gezond verstand georiënteerde gemeenteleden. Ik ben daar misschien zelf wat allergisch voor omdat ik ook drammerig kan zijn als iemand zijn mening mijns inziens niet zorgvuldig onderbouwt.
Gelukig is dit niet op de persoon :humhihi Maar daar kan ik wel tegen.

Helaas voor jou DDD ken ik de situatie in Nunspeet maar al te goed. Mijn CGK roots en het bewegen door de volle breedte van de kerk heeft mij contacten uit die volle breedte opgeleverd.

Ik moet voorzichtig formuleren zodat een ieder zijn anonimiteit gewaarborgd is. De man waar ik in het verleden zeer close mee werkte was één van de aanstichters van de onrust in de CGK Nunspeet. Heftige discussie zijn elkaar opgevolgd totdat hij vertrok naar een CGK van uiterst moderne snit.

Verder oordeel ik naar wat ik uit heel veel betrouwbare bronnen heb vernomen.

Deze gemeente had er nooit mogen komen en is ook meer dan tien jaar door de meerdere vergaderingen tegengehouden. Nu is er een gemeente bij met een profiel die meer op de NGK lijkt dan op een CGK.

.........daar wordt ik als "pander" niet vrolijk van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

@WimAnker:
Dat vind ik een respectabel standpunt, daar zul je mij niet over horen, al ben ik het met de concrete toepassing daarvan door jou en Eveline niet eens.

@Huisman:
Ik vind het altijd moeilijk om te beoordelen of iets op de persoon is. Gelukkig letten de moderatoren daar zeer scherp op. Ik heb zelf niet de indruk dat wat ik schrijf meer op de persoon zou zijn dan wat ik over mijzelf lees. Ik probeer het althans bij mijn indruk van de feiten te houden.

Maar er is een onderscheid tussen wat jij een wenselijke uitkomst vindt en wie de schuld is van onenigheid en wat procedureel zorgvuldig is. Het aandringen bij predikanten om niet in de concurrerende cgk voor te gaan, vind ik niet passend in de gemeente des Heeren. Het geeft geen pas om zulke bezwaren af te doen als kerkpolitiek gewauwel. Door zulke onzorgvuldigheid zijn hele kerkgenootschappen ontstaan, kijk maar naar de GGiN.

Als je als kerkenraad door een hogere vergadering wordt gecorrigeerd, dan hoor je niet je zin door te drijven op andere punten, zoals ik zojuist al schreef.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

DDD schreef:@WimAnker:
Dat vind ik een respectabel standpunt, daar zul je mij niet over horen, al ben ik het met de concrete toepassing daarvan door jou en Eveline niet eens.

@Huisman:
Ik vind het altijd moeilijk om te beoordelen of iets op de persoon is. Gelukkig letten de moderatoren daar zeer scherp op. Ik heb zelf niet de indruk dat wat ik schrijf meer op de persoon zou zijn dan wat ik over mijzelf lees. Ik probeer het althans bij mijn indruk van de feiten te houden.

Maar er is een onderscheid tussen wat jij een wenselijke uitkomst vindt en wie de schuld is van onenigheid en wat procedureel zorgvuldig is. Het aandringen bij predikanten om niet in de concurrerende cgk voor te gaan, vind ik niet passend in de gemeente des Heeren. Het geeft geen pas om zulke bezwaren af te doen als kerkpolitiek gewauwel. Door zulke onzorgvuldigheid zijn hele kerkgenootschappen ontstaan, kijk maar naar de GGiN.

Als je als kerkenraad door een hogere vergadering wordt gecorrigeerd, dan hoor je niet je zin door te drijven op andere punten, zoals ik zojuist al schreef.
Het altijd maar polderen in onze kerk is de oorzaak van deze problematiek. Verder verbaas ik mij dat het blijkbaar niet uitmaakt welke predikant het Woord bediend. Als je de hele linkerkant op je kansel uitnodigd zonder dat je de predikanten inhoudelijk kent neem je een dwaze verantwoordelijkheid als kerkenraad.

.....en de gemeente?......een predikant die in een midden CGK stond zei eens zeer ondiplomatiek: " het zijn net varkens ze vreten alles". :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Ik denk dat de neiging tot polderen meer vrucht van de Geest is, dan het drijven van bijzaken.

De gemeente zal van niet één CGK-dominee met één preek ontsporen. Het idee.

Los daarvan: je kunt ontwikkelingen verschillend waarderen. Maar dat geeft niet de vrijheid om feiten anders weer te geven of mensen te beschuldigen die gewoon zichzelf willen blijven en hun eigen ontwikkeling willen doormaken.

In de GG is het niet anders. Veel gemeenteleden luisteren niet met onderscheid. Dat hoeft ook niet. Het zou de dominee sieren als hij had beseft dat zijn luisteraars net schapen waren, die geen herder hadden. En dat was in zijn geval nog waar ook, zo te lezen.
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Eveline de Pater »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef:@merel ik bekijk gewoon het preekrooster tot april 2017 op de site van de Ichthus gemeente.
Deze predikanten kwamen voor het overgrootste deel vroeger niet op de Nunspeetse kansels. Dit sterkt mij in mijn mening dat er gewoon een CGK is bijgekomen die aan de linkerkant van onze kerken wil staan.
Blijf dus zeggen dat deze mensen beter uit de CGK waren vertrokken.
Ik had al zo'n vermoeden dat jij daarop doelde, maar ik denk dat jij je vergist in de mensen die de nieuwe kerk gestart zijn. Zij zijn geen opruiers. De meeste mensen zijn zelfs in deze kerk geboren en getogen en zijn gebleven ondanks alle problemen die er al ruim 20 jaar spelen. Zij wilden juist pertinent niet uit de CGK.

Eind mei 2016 kreeg de kerk toestemming om een eigen gemeente te starten. De eerste dienst was al in september. Het is al een wonder op zich dat de preekbeurten tot volgend jaar zomer vol zitten. Veel predikanten hebben de kerk zelf benaderd met de vraag of zij konden helpen en konden preken.

De leden van de Ichtuskerk waren van mening dat zij ter oriëntatie alle predikanten uit de volledige breedte van de kerk wilden horen. Zoals je ziet, preekt ds Middelkoop ook aankomend jaar. Dat er voor jouw gevoel weinig 'rechtse'predikanten op de lijst staan, komt ook door de houding van deze predikanten naar de nieuwe cgk. Veel uitgenodigde behoudende predikanten zijn niet naar de institutionering gekomen, omdat zij tegen de nieuwe kerk zijn. Er is zelfs een predikant( die eerst wel wilde preken) die zijn preekbeurten afgezegd heeft, omdat de kr van de oorspronkelijke kerk heeft aangegeven hem dan niet meer te vragen. Dus het ligt iets genuanceerder dan jij denkt.
Ja ja het is allemaal de schuld van de "zwaren" :bobo Wij worden het niet eens maar deze gemeente staat met dit preekrooster in het rijtje van Zwolle,Groningen,Veenendaal Bethel,Amersfoort enz. Gewoon aan de linkerkant van ons kerkverband. Dat hebben zij altijd gewild maar hun werkelijke motieven ingepakt in kerkpolitiek gewauwel.
Laat ik ter aanvulling maar even concreet zijn: de huidige preses van de synode stond oorspronkelijk ook op de preeklijst. Er zijn toen bezwaren vanuit de gemeente gekomen, omdat men zijn geluid niet meer wilde. Sindsdien is hij van de preeklijst verdwenen.

Het verhaal van merel komt niet overeen met de feiten.

Ik kan alleen maar zeggen: beste mensen, wordt wakker en nogmaals: wees niet naïef. Ik sluit me helemaal aan bij huisman.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door eilander »

Ik stel voor om op deze specifieke situatie niet verder in te gaan. Iedereen die er iets van af weet, heeft zijn zegje wel kunnen doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door eilander »

Een aantal berichten hier weggehaald. Zie mijn vorige opmerking, we gaan deze discussie niet nog eens voeren.
Gesloten