Oude Psalmen

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Oude Psalmen

Bericht door Mara »

Het topic Psalmen is gesloten zag ik.
Als er een ander geschikt topic is, kan een mod het wellicht verplaatsen
Ik vond het wel bijzonder nieuws op AD.nl

Het bijna 1200 jaar oude psalmboek Utrechts Psalter is geplaatst op de Werelderfgoedlijst voor documenten van de UNESCO. Het rijk van tekeningen voorziene liedboek werd rond 830 gemaakt in de buurt van Reims. In 1716 werd het boek aan de bibliotheek van de Universiteit Utrecht geschonken.
Het boek bevat 150 psalmen en 16 Bijbelse liederen, die op een voor die tijd revolutionaire manier zijn geïllustreerd. Het Utrechts Psalter staat voortaan op dezelfde lijst als ander documentair erfgoed van wereldbetekenis, zoals het originele Dagboek van Anne Frank, maar ook de archieven van de VOC en de aantekeningen van Karl Marx die hij maakte bij het schrijven van Das Kapital.

Vanaf 21 oktober is het Utrechts Psalter een maand lang te bezichtigen in Museum Catherijneconvent. Op www.utrechtspsalter.nl is het boek digitaal te zien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oude Psalmen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Het topic Psalmen is gesloten zag ik.
Als er een ander geschikt topic is, kan een mod het wellicht verplaatsen
Ik vond het wel bijzonder nieuws op AD.nl

Het bijna 1200 jaar oude psalmboek Utrechts Psalter is geplaatst op de Werelderfgoedlijst voor documenten van de UNESCO. Het rijk van tekeningen voorziene liedboek werd rond 830 gemaakt in de buurt van Reims. In 1716 werd het boek aan de bibliotheek van de Universiteit Utrecht geschonken.
Het boek bevat 150 psalmen en 16 Bijbelse liederen, die op een voor die tijd revolutionaire manier zijn geïllustreerd. Het Utrechts Psalter staat voortaan op dezelfde lijst als ander documentair erfgoed van wereldbetekenis, zoals het originele Dagboek van Anne Frank, maar ook de archieven van de VOC en de aantekeningen van Karl Marx die hij maakte bij het schrijven van Das Kapital.

Vanaf 21 oktober is het Utrechts Psalter een maand lang te bezichtigen in Museum Catherijneconvent. Op http://www.utrechtspsalter.nl is het boek digitaal te zien.
De vraag is wel of de Unesco werkelijk geïnteresseerd is in de inhoud van het Utrechtse Psalter...
Overigens wel interessant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Oude Psalmen

Bericht door emigrant »

Hopelijk komt het Psalter dan ook eens digitaal of als facsimile beschikbaar zodat jij en ik er ook in kunnen bladeren
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oude Psalmen

Bericht door Hendrikus »

emigrant schreef:Hopelijk komt het Psalter dan ook eens digitaal of als facsimile beschikbaar zodat jij en ik er ook in kunnen bladeren
Lezen, vriend: http://www.utrechtspsalter.nl/#digitale-editie
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie