De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Pimpelmees »

Ideeën voor nieuwe titel:
"Regels bij Hervormd Lokaal"
of
"De zondag bij Hervormd Lokaal"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Tiberius »

Pimpelmees schreef:Ideeën voor nieuwe titel:
"Regels bij Hervormd Lokaal"
of
"De zondag bij Hervormd Lokaal"
:garde
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:
CvdW schreef: N.a.v. Dia.
Bij het begin van de Ger. Gem. waren al afwijkingen en deze zijn in de loop ter tijd steeds erger geworden.
Ds. de Vries uit Boven-Hardinxveld heeft recent een goed boek geschreven, hierin gaat het over de weg van Ruth enz. Uiteraard wordt dit niet beschreven (recensie) in de Saambinder. Tactiek van nu is: doodzwijgen.
Binnen de Ger. Gem is een reveil nodig. Terugkeer naar de Bijbel / reformatie.
Wellicht lees ik andere oudvaders. Ik lees buiten Jezus is geen leven. Zondag 7 van ds. Van der Groe is heel duidelijk. Hoe komt het dat in de meeste gemeenten van de Ger. Gem. deze preken niet meer worden gelezen?
In één van de preken van ds. J.W. Kersten staat dat de poort aan het eind staat van de smalle weg. Volgens de leer van de Ger. Gem is dat juist verwoord, maar in mijn Bijbel lees ik dat niet.
Er heeft inderdaad lang een lijn gelopen, dwars door de Gereformeerde Gemeenten. Je ziet het, als ik me niet vergis,
al bijna bij het begin, bij ds. Kok. Maar er is nog altijd (een steeds kleiner wordend deel) dat hierin niet meegaat. Dit wordt wel
de uiterst rechterflank genoemd. Deze komen voor een groot deel, zo niet helemaal overeen met de broeders die in 1953 het
verband hebben verlaten.
Je praat totaal langs CvdW zijn commentaar. De dominees waar jij nu op doelt zijn juist dezelfde predikanten die CvdW bedoelt.
Al mogen jullie beiden mij predikanten aanwijzen uit de GG die uitgaan van de leer van de veronderstelde wedergeboorte, die zijn er namelijk niet. Dit is pure laster.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door eilander »

In dit nieuwe topic dan wel on-topic graag!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:Hervormd Lokaal in Capelle aan den IJssel is een behoudende groep. Ze helpen elkaar.
Oh ja???
Dat zal best gebeuren, net zoals wij ook onze bejaarde of zieke buren helpen, maar in het echt omzien naar elkaar en elkaar helpen laten ze nogal wat steken vallen helaas!
Hoe leg je aan iemand uit die al 5 jaar door ziekte niet in de kerk kan komen, er niemand navraag doet of diegene opzoekt? :?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
cupcake
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:34

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door cupcake »

Zelf ben ik opgegroeid in het Hervormd Lokaal. Voor mij is het zo’n 10 jaar geleden dat ik in het Hervormd Lokaal ben geweest. Ik woon-werk-kerk al even zolang elders. Ook spreek ik nog nauwelijks mensen die in het Hervormd Lokaal kerken. Zoals overal gelden er bepaalde afspraken en regels. Ik ben het eens met @Eilander dat dit in het verleden waarschijnlijk is ontstaan vanuit persoonlijke overtuigingen. Later is dit een vaste gewoonte geworden waar niet gemakkelijk van afgeweken word.

Mijn eerdere vraag stelde ik om te peilen of er hier meer forummers zijn met dezelfde achtergrond. Dan zouden we de verhalen die hier rondzingen kunnen checken op waarheid. In 10 jaar tijd kan er veel veranderen...

Met enige verbazing heb ik het topic gelezen. Soms met een lach, soms met een traan. Of het Hervormd Lokaal is de laatste jaren behoorlijk veranderd óf sommige forummers ‘roepen’ maar wat.

Dus toch nog een reactie én een aantal vragen.

Met weemoed kijk ik terug naar het Hervormd Lokaal. Het blijft de kerk waarin ik op mocht groeien. Net als iedere andere Christelijke gemeente proberen zij te leven zoals God dat in Zijn Woord vraagt. De gesprekken en bezoeken van kinderen van de Heere liggen mij nog helder voor de geest. Het is goed om te zien dat de Heere overal Zijn gemeente bouwt.
In dit topic en op dit forum zou dat ons uitgangspunt moeten zijn.

Voor zover ik weet zijn de doordeweekse diensten destijds ingesteld om bijvoorbeelt mensen die rolstoelafhankelijk waren of ver weg woonde de gelegenheid te geven om naar de kerk te kunnen.
Ouders die niet in de directe omgeving van de kerk woonen konden op deze manier op woensdagavond hun kinderen laten dopen. Doopdiensten zijn hierdoor vaak op woensdagavond. Dit haalt de onzin verhalen over baby's in draagdoeken en voeden in de kerk uit de lucht.

Overigens vind ik niet dat je het Hervormd Lokaal van binnenuit kent als je het hebt over:
-> Klasgenoten van kinderen
-> Ik mocht een paar diensten bij wonen
-> Kennissen die kerken in het Hervormd Lokaal
Nowhere schreef:
cupcake schreef:Zijn er ook mensen die het Hervormd Lokaal van binnenuit kennen?
Bovenstaand verhaal lijkt op sommige punten wat absurd.
Bijvoorbeeld:
-> De vierschaar der consciëntie staat hoog in het vaandel? (bedoel je dat zoals in "Knielen op een bed violen?")
-> Heel veel ondernemers in de kerk en het staat bekend als een bepaald slag mensen. (Meer dan gemiddeld aantal ondernemers? En wat voor "slag" mensen dan?)
-> Veel leden wijzen het gebruik van computer (?) en internet af. (Is dit écht zo, of is iets wat rond zingt en niet klopt. Het lijkt nl. een beetje tegenstrijdig te zijn met de vele ondernemers die de gemeente rijk schijnt te zijn. Ondernemen kan niet zonder computers toch?
Van de computer weet ik niet. Oud-klasgenoten/collega's uit deze groepering hadden gewoon computers en deden er net zoveel mee als ieder ander. Wellicht vroeger, maar nu niet meer hoor.
Het ondernemersgehalte is er erg hoog. Veel bedrijven uit Capelle aan den IJssel komen eruit. En ja de conclusie die je er aanhangt dat het een rijke gemeente is klopt. En nee dit verhaal is niet bizar. Ik zit de gemeente hier niet zwart te maken.
Dat men overgaat naar de Ger.Gem. is waar. Maar naar welke gemeente verschilt nogal wat betreft reactie. Middelwatering of Moriakerk, de laatste is gewoon gedoogd :slurp . Ook zijn er veel naar Ds. Kort. Maar er komen ook leden bij van buiten af, maar dat is wel sporadisch.
Het slag mensen ... tjsa kan ik niet snel uitleggen. Moet je echt met ze omgaan, dan begrijp je het.
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat er veel ondernemers in deze kerk zitten. Ik ken er enkelen. Zo leer je nog eens wat. De conclusie dat het om een rijke gemeente gaat zal ik overigens niet trekken.
@JGW ik heb je link gelezen. Dat de vierschaar der consciëntie binnen het Hervormd Lokaal hoog in het vaandel zou staan kan ik niet plaatsen. Kun je dit toelichten Nowhere?

Een bepaald slag mensen. Moet ik hier nu wel/ niet trots op zijn? :jongle :yahoo
Of geld dat niet als je al zo lang niet meer bij de kerk hoort? :tilt
Mara schreef: Daar kun je nog aan toevoegen dat veel leden (misschien niet alle) het gebruik van computer en internet principieel afwijzen.
Ik vind het best opmerkelijk dat er nog zoveel jeugd blijft daar.
Mara schreef:(...)
Maar niet alleen wielen zijn omstreden, ook een gouden trouwring mocht niet altijd, wel een gouden horloge.
@Mara.
Tien jaar geleden zou ik je kort en bondig gezegd hebben dat je onzin verkoopt. Met daar aan toegevoegd dat je het hebt over individuele gevallen. Zeer waarschijnlijk hadden ze je op Bijbelse gronden hun keuze kunnen uitleggen wanneer je dit gevraag had!
Jongere schreef:(…)
Wat ook meespeelt is dat de gemeente lang op zichzelf heeft gestaan, tussen allerlei redelijk verwante andere kerkgenootschappen in Capelle/Krimpen. Dan gaat zoiets als deze 'regel' langzamerhand meer en meer functioneren als iets 'eigens' van deze gemeente.
Staat deze gemeente nu niet meer op zichzelf?

Uiteraard kan ik het hier ook hebben over de regels en uitgangspunten waar ik het niét mee eens was. Alleen ga ik daar natuurlijk niet aan beginnen. Het lijkt me beter om verstandig en respectvol ten opzichte van andere kerkverbanden te staan. Ook als je een kerk of gemeente verlaten hebt.
Laatst gewijzigd door cupcake op 06 jul 2015, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
cupcake
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:34

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door cupcake »

Panny schreef: Ik ken alleen verhalen van ex-leden van deze gemeente. Ze vinden het steeds meer op een sekte gaan lijken en de kerkeraad dient niet maar heerst.
Verder ook bizarre regels zoals dat mensen met een rolstoel zondag niet naar de kerk mogen omdat je op zondag niet op wielen mag.
Verschillende van hen zijn naar de GerGem overgegaan.
Wat hun helemaal niet in dank wordt afgenomen. Want de GerGem is maar een lichte kerk waar alles maar mag.
Vreemd dat ex-kerkgangers zich op deze manier uitlaten over de gemeente waar men kortere of langere tijd aan verbonden is geweest. Niet echt liefdevol. Toch?
Dat zij zelfs schijnen te spreken dat het Hervormd Lokaal op een sekte gaat lijken vindt ik een kwalijke en gevaarlijke zaak!

Laten we voorzichtig zijn in ons oordeel.
Sjoukje Drenth Schrijft op haar website over de algemene kenmerken van een sekte.
http://www.sektehulp.nl/algemene-kenmer ... een-sekte/
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Mara »

cupcake schreef: @Mara.
Tien jaar geleden zou ik je kort en bondig gezegd hebben dat je onzin verkoopt. Met daar aan toegevoegd dat je het hebt over individuele gevallen. Zeer waarschijnlijk hadden ze je op Bijbelse gronden hun keuze kunnen uitleggen wanneer je dit gevraag had!
Excuus voor het misverstand, dat ging niet expliciet over het H.L., maar over de OGG. Ik antwoordde op Dodo die zich dat niet voor kon stellen.
Ik heb wel aan die mensen gevraagd waarom zij geen internet en computer in huis hadden.
Ik kreeg als antwoord dat internet een open riool is en een computer (zonder internetaansluiting) in huis geeft alleen maar ledigheid zoals spelletjes e.d.
Ik heb best begrip voor een dergelijk standpunt, echter, het getuigt niet van realiteitszin.
Met opgroeiende kinderen op de middelbare school, kan het niet anders.
Deze mensen losten het op door hun kinderen op school van de computer gebruik te laten maken
Maar dan heb je er als ouders dus geen zicht op.
Natuurlijk weet ik dat dit niet voor alle leden zal gelden, maar ik ben dergelijke principiële mensen verder niet meer tegen gekomen op die school.

Er is eerder over wel of niet dopen op een doordeweekse avond gesproken op het forum:

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=10148
Dan kun je lezen dat het begrip bij iedereen hiervoor niet altijd even groot is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
cupcake
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:34

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door cupcake »

Excuses aanvaard hoor! Ik had niet begrepen dat dit om de OGG ging.
Had nog nooit gehoord van de voorbeelden die je beschreef. De oorzaak is nu duidelijk. Het ging dus niet over het HL maar over de OGG.

Ik kan me indenken hoor, dat niet iedereen begrip heeft voor dopen op doordeweekse dagen. :super
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Pimpelmees »

@cupcake:
Dank voor je reactie als oud-gemeentelid van Hervormd Lokaal. Fijn dat er zo wat duidelijkheid komt.
Ik heb nog een vraag naar aanleiding van jouw post:
Hoe zit het nu precies met het computer en internet gebruik?
Wordt dat afgewezen?
Uit de zeer sobere website van H.L. (alleen adres en tijden van de dienst) zou je wel kunnen afleiden dat het niet bepaald de hoogste prioriteit heeft. Maar hoe zit het in de praktijk? En als er inderdaad een afwijzing is van computer en internet, hoe ben jij daar destijds mee om gegaan?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Orchidee »

Niet zo vreemd dat het soms een sekte word genoemd, ook vooraanstaande mensen in "refoland" en ds noemen het een sekte of milder: sektarisch.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Panny »

@pimpelmees: Ik ken verschillende jonge leden die hebben allemaal een pc en smartphone met internet
Dus in ieder geval in de jonge generaties zijn deze apparaten gewoon geaccepteerd.
cupcake
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:34

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door cupcake »

Pimpelmees schreef:@cupcake:
Dank voor je reactie als oud-gemeentelid van Hervormd Lokaal. Fijn dat er zo wat duidelijkheid komt.
Ik heb nog een vraag naar aanleiding van jouw post:
Hoe zit het nu precies met het computer en internet gebruik?
Wordt dat afgewezen?
Uit de zeer sobere website van H.L. (alleen adres en tijden van de dienst) zou je wel kunnen afleiden dat het niet bepaald de hoogste prioriteit heeft. Maar hoe zit het in de praktijk? En als er inderdaad een afwijzing is van computer en internet, hoe ben jij daar destijds mee om gegaan?

In de periode dat internet in opkomst was werd er in de kerk tegen gewaarschuwd.
Wanneer internet noodzakelijk was voor werk of opleiding was dit toegestaan.
Mits het gefilterd werd (kliksafe).
In deze periode was het binnen ons gezin niet noodzakelijk om internet te hebben. We hadden dit dan ook niet. In de jaren die volgden was het wel nodig om internet te hebben. Wij namen toen bewust open internet. Vanuit de kerk is hier nooit een vraag over gesteld. Wel bleven in de diensten de waarschuwingen klinken tegen open internet.
Hoe hier nu tegen aangekeken word weet ik niet. Het verbaasd mij dat er een website word gebouwd door deze gemeente.

Hoe ik daar mee omga zal niet veel verschillen met andere "reformatorische christenen".
Eerlijk gezegd snapte ik in die periode de hele heisa om gefilterd internet niet.
Voor internet er was gingen de "vieze tijdschriften" op de middelbare school van hand tot hand.
Dit werd oogluikend toegestaan. Er werd soms gedreigd met tassen controle. Dit heb ik in die jaren nooit meegemaakt.

In de kerk werd tegen internet gewaarschuwd. Mijn vriendin en ik bezochten braaf een informatieavond van kliksafe.
Na deze informatieavond was ik ontdaan. Er werd vooral verteld hoe slecht en gevaarlijk open internet was. Niet hoe boos en zondig ons eigen hart is. Ons hart is de bron van al het kwaad.
Als ik door de supermarkten en openbare bibliotheek liep zag ik ook boeken en tijdschriften die niet thuishoorden binnen een christelijk gezin. Hier werd niet tegen gewaarschuwd. Wat ik erg vreemd vond omdat dit gevaar reëler was. Tenslotte zijn de openbare bibliotheek en de supermarkt voor iedereen toegankelijk. Internet in die tijd nog niet.

Ik vind dat het goed is wanneer men zichzelf bezint op het gebruik van allerlei media. Niet alleen het internet. Ook andere bronnen.
Gevaar zit niet zo zeer in de media maar in de mens zelf. Het zit in ons eigen zondig hart. Wees jezelf daarvan bewust en probeer hier in biddend opzicht mee om te gaan. In afhankelijk van God en op grond van de bijbel.
Laatst gewijzigd door cupcake op 06 jul 2015, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Panny »

Als het goed is wordt er in elke kerk gewaarschuwd tegen open internet.
cupcake
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:34

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door cupcake »

Panny schreef:Als het goed is wordt er in elke kerk gewaarschuwd tegen open internet.
Daar ga ik ook vanuit. :super
Gesloten