De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:Het standpunt van de 'wielen' is begrijpelijk binnen het kleine land Nederland.
Want?
Met betrekking tot autogebruik kan ik het wel met je eens zijn, dat geeft wat rust op zondag; alhoewel je dat ook weer niet dwingend op moet leggen. Maar voor de rest (fiets, rolstoel, kinderwagen, enz.) vind ik niet begrijpelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door eilander »

Naar mijn mening kan geen mens het etiket "wettisch" op een ander plakken, omdat dit een zaak van het hart / het eigen geweten is.

Op die manier persoon A nog wel wettischer zijn dan persoon B, die in het uiterlijke veel strikter leeft, namelijk als persoon B dicht bij God leeft en voor zijn eigen geweten sommige dingen niet kan. Als A de dingen die hij doet of juist nalaat, doet omdat meent aan de wet te moeten voldoen of zijn medemens te behagen, is hij wettischer dan B.

Verder is mijn indruk dat de term "wettisch" vaker gebruikt wordt naarmate de levensstijl losser wordt. Als iemand die dicht bij de Heere leeft, het nauw neemt met de zonde omdat hij weet wat zonde echt is, is het natuurlijk heerlijk om daar het etiket "wetticisme" op te plakken, dan zijn we daar ook weer van af. Misschien kunnen we die spiegel béter gebruiken.

Tenslotte lust het mij totaal niet om mee te doen aan een discussie over wielgebruik op zondag. Meer in het algemeen zie je bij dit soort onderwerpen vaak: de personen die er zo mee zijn "begonnen", deden dat vanuit een teer leven met God; de personen die dit voortzetten omdat het altijd zo gedaan werd, verabsoluteren zo'n standpunt. Ik zeg dit alleen in het algemeen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door ejvl »

Het is wettisch als het niet uit liefde wordt gedaan en om onnodig zware lasten op te leggen.
Zie de voorbeelden van de farizeen. Zij waren wel degelijk wettisch en daarom vind ik dat het best benoemd mag worfen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Hervormd Lokaal in Capelle aan den IJssel is een behoudende groep. Ze helpen elkaar.
De leer zoals die te vinden is in de Bijbel, verklaart bij Calvijn en uitgedragen door bijvoorbeeld ds. Du Marchie staan ze voor. Dit is een geheel andere leer dan bij de Ger. Gem. (Je bent wedergeboren, maar kent Christus niet - Of het begint met Christus niet). Bij de Ger. Gem. leert men een veronderstellende wedergeboorte.
Wij hebben er doordeweeks gekerkt. Het standpunt van de 'wielen' is begrijpelijk binnen het kleine land Nederland. Laten de kerkmensen het goede voorbeeld geven, door de auto niet te gebruiken op zondag. Voor de natuur is het goed en voor de mens ook, scheelt weer enkele zonden.
Ik geloof niet dat dit de oorspronkelijke leer was in de Gereformeerde Gemeenten, en alle rechte leraars. Dit was wel het geval in de Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Het beginnen met Christus is ook een modern standpunt dat niet bij de ouden werd genoemd: De preek kwam op, zoals men wel zei: "uit de eeuwigheid en eindigde in de eeuwigheid". Dat houdt in dat in de tijd het wonder van de wedergeboorte plaats moet hebben in degenen die God van eeuwigheid gekend heeft. Dat is ver van een veronderstelde wedergeboorte dacht ik.
Het is wel een grote verandering van deze dagen als men de gemeente gaat aanspreken als "Gemeente van onze Heere Jezus Christus", want dan zou men inderdaad kunnen uitgaan van een veronderstelde wedergeboorte. En nog wat subtieler als men gaat spreken van "wij" en "ons".
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:Het is wettisch als het niet uit liefde wordt gedaan en om onnodig zware lasten op te leggen.
Zie de voorbeelden van de farizeen. Zij waren wel degelijk wettisch en daarom vind ik dat het best benoemd mag worfen.
Ik vind die laatste alinea van Eilander wel treffend. Spijker op de kop, zeg maar.
Meer in het algemeen zie je bij dit soort onderwerpen vaak: de personen die er zo mee zijn "begonnen", deden dat vanuit een teer leven met God; de personen die dit voortzetten omdat het altijd zo gedaan werd, verabsoluteren zo'n standpunt. Ik zeg dit alleen in het algemeen.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door CvdW »

N.a.v. Martijn.
Standpunt 'wielen' staat niet in de Bijbel, er zijn zoveel dingen die niet in de Bijbel staan.
Het is een voortdurende afglijding. Van het één komt het ander. In Nederland is het niet nodig om van de éne plaats naar de andere plaats te rijden. Wordt te snel rijden niet meer gezien als zonde? Op 1 km van de kerk wonen en dan met de auto van de zaak naar de kerk komen om te pronken? Is dat geen zonde? Moet ik nog verder gaan?

N.a.v. Dia.
Bij het begin van de Ger. Gem. waren al afwijkingen en deze zijn in de loop ter tijd steeds erger geworden.
Ds. de Vries uit Boven-Hardinxveld heeft recent een goed boek geschreven, hierin gaat het over de weg van Ruth enz. Uiteraard wordt dit niet beschreven (recensie) in de Saambinder. Tactiek van nu is: doodzwijgen.
Binnen de Ger. Gem is een reveil nodig. Terugkeer naar de Bijbel / reformatie.
Wellicht lees ik andere oudvaders. Ik lees buiten Jezus is geen leven. Zondag 7 van ds. Van der Groe is heel duidelijk. Hoe komt het dat in de meeste gemeenten van de Ger. Gem. deze preken niet meer worden gelezen?
In één van de preken van ds. J.W. Kersten staat dat de poort aan het eind staat van de smalle weg. Volgens de leer van de Ger. Gem is dat juist verwoord, maar in mijn Bijbel lees ik dat niet.

N.a.v. Tiberius.
Voor mij hoeft het ook niet dwingend opgelegd te worden. Bij de ABN-AMRO bank verwachten ze toch dat je in kostuum komt. Hoeft voor mij ook niet dwingend opgelegd te worden, maar dan houdt je daar aan.
Mensen die aansluiten bij Hervormd Lokaal accepteren/respecteren deze regel. Ik ben geen lid/dooplid bij Hervormd Lokaal, maar ik zou daar prima kunnen toeven. De doordeweekse diensten waren tot onderwijs/vermaning/vertroosting.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Panny »

Dat iemand niet met de auto naar de kerk komt als je binnen loopafstand woont kan ik nog wel begrijpen.
Dat je op zondag afstand neemt van alle aardse luxe etc.
Net zoals veel christenen op zondag afstand nemen van apparaten als pc en smartphone.
Maar het verbieden van rolstoelen, dat snap ik gewoon niet. Ik zie de glijdende schaal hierbij ook niet.

Maar ik denk dat het beter is dit specifieke voorbeeld los te laten en het wat algemener te trekken.
Hoe het komt dat in de kerkgeschiedenis en wereldwijd hier heel verschillend over gedacht word.
Is er bijvoorbeeld informatie beschikbaar over de zondagsinvulling van christenen in de eerste eeuwen na Christus?
Hoe is die ontwikkeling gegaan?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Mara »

CvdW schreef: Mensen die aansluiten bij Hervormd Lokaal accepteren/respecteren deze regel. Ik ben geen lid/dooplid bij Hervormd Lokaal, maar ik zou daar prima kunnen toeven. De doordeweekse diensten waren tot onderwijs/vermaning/vertroosting.
In het algemeen geldt dat het vaker de buitenstaanders zijn die regels willen ondermijnen of ze niet willen aanvaarden.
Voor elke vereniging, groep, kerkgenootschap geldt als je je aanmeldt als lid:
je leest de voorwaarden en je houdt je er aan. punt
Maar het gaat steeds (vaker) ernstig fout, omdat mensen toch een eigen invulling aan die regels willen geven. En als dat dan niet geaccepteerd wordt, stapt men naar de media om daar een huilie verhaal op te hangen, dat bezijden de waarheid is.

Als dochter van een principieel niet-zondagsreizer kan ik zeggen dat ik diep respect had voor mijn vader, mijn moeder is mijn vader hier altijd in gevolgd, ondanks dat zij een andere mening was toegedaan.
In mijn jeugd was het best nog gebruikelijk dat mensen kwamen lopen, soms wel meer dan een uur gaans van de kerk!
Maar het was niet alleen dat, hun leven straalde zoveel Godsvertrouwen uit, jaloersmakend. Het was voor hen geen juk dat opgelegd was door henzelf.

Sinds die mensen allemaal overleden zijn, ging het bij ons in de kerk hollende achteruit, in leer EN leven.
Want zij vermaanden, in liefde!, anderen, ook de k.r. als dat noodzakelijk was en dat werd geaccepteerd en normaal gevonden.
Kom daar nu maar eens om.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Desiree »

:)
Laatst gewijzigd door Desiree op 06 jul 2015, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Martijn »

CvdW schreef:N.a.v. Martijn.
Standpunt 'wielen' staat niet in de Bijbel, er zijn zoveel dingen die niet in de Bijbel staan.
Het is een voortdurende afglijding. Van het één komt het ander. In Nederland is het niet nodig om van de éne plaats naar de andere plaats te rijden. Wordt te snel rijden niet meer gezien als zonde? Op 1 km van de kerk wonen en dan met de auto van de zaak naar de kerk komen om te pronken? Is dat geen zonde? Moet ik nog verder gaan?
Het gaat mij niet om het gebruik van een auto op zondag. Het gaat mij om de opmerkingen dat oa rolstoelen niet gebruikt zouden mogen worden.

Wilt u ook reageren op mijn opmerking over zonden?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Jongere »

Het topic begon (in een ander topic nog) met een vraag naar informatie over het Hervormd Lokaal. Het is eigenlijk nogal vreemd dat dit topic nu de titel "wettische zondagsbesteding" heeft gekregen. :?
Wat is nu het onderwerp van dit topic? Als het gaat om deze gemeente is het beter om deze titel te wijzigen, dit is wat suggestief namelijk.

Wat betreft het rijden op zondag (met welke wielen dan ook). Als ik goed geïnformeerd ben, hangt dit in deze gemeente nauw samen met de persoonlijke biografie van de eerste predikant, ds. Stam. Hij ging aanvankelijk per koets naar de kerk, maar kreeg duidelijk op zijn hart gebonden dat dit zonde was. Aanvankelijk ging het hier dus om een zaak van het persoonlijke geweten. Zoals eilander eerder al opmerkte, heeft zich dat langzamerhand ontwikkeld tot 'regel'.
Dat dit nog altijd zo is, komt deels denk ik door het grote geestelijke gezag dat de voorgangers in deze gemeente hebben. Er ligt, ook in het geestelijke leven, veel nadruk op bijzondere openbaringen. Zie bijv. dit artikel rond opvolging van de predikant waar dat ook in naar voren komt: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -ds-h-vlot.
Wat ook meespeelt is dat de gemeente lang op zichzelf heeft gestaan, tussen allerlei redelijk verwante andere kerkgenootschappen in Capelle/Krimpen. Dan gaat zoiets als deze 'regel' langzamerhand meer en meer functioneren als iets 'eigens' van deze gemeente.

Draagzakken voor baby's heb ik er nooit gezien, de doopdiensten zijn volgens mij uitsluitend op woensdag.
Computer en internet zijn bij een groot deel van de gemeente gewoon geaccepteerd; het is in ieder geval geen kenmerk van deze gemeente dat daar moeite mee zou zijn. Hooguit enkele gezinnen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Mara »

Uit Trouw 1996:
Nou, om dit nu een 'lokaal' te noemen. Er staat een spinternieuw geloofsgebouw aan het Ericaplein in Capelle waarin minstens 1000 man kunnen. Maar de leden van het Hervormd Lokaal hebben expres geen toren op hun Eben Haezer gezet en de naam kerk is uit den boze. Ze zien zichzelf als tijdelijke vluchtelingen en hopen dat zij ooit terug kunnen naar de hervormde kerk, als deze tenminste wat strenger in de leer - wat geestelijker - wordt.
Jongere schreef:Computer en internet zijn bij een groot deel van de gemeente gewoon geaccepteerd; het is in ieder geval geen kenmerk van deze gemeente dat daar moeite mee zou zijn.
Aangezien ze tegenwoordig een eigen website (in ontwikkeling) hebben, denk ik dat dit waar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: N.a.v. Dia.
Bij het begin van de Ger. Gem. waren al afwijkingen en deze zijn in de loop ter tijd steeds erger geworden.
Ds. de Vries uit Boven-Hardinxveld heeft recent een goed boek geschreven, hierin gaat het over de weg van Ruth enz. Uiteraard wordt dit niet beschreven (recensie) in de Saambinder. Tactiek van nu is: doodzwijgen.
Binnen de Ger. Gem is een reveil nodig. Terugkeer naar de Bijbel / reformatie.
Wellicht lees ik andere oudvaders. Ik lees buiten Jezus is geen leven. Zondag 7 van ds. Van der Groe is heel duidelijk. Hoe komt het dat in de meeste gemeenten van de Ger. Gem. deze preken niet meer worden gelezen?
In één van de preken van ds. J.W. Kersten staat dat de poort aan het eind staat van de smalle weg. Volgens de leer van de Ger. Gem is dat juist verwoord, maar in mijn Bijbel lees ik dat niet.
Er heeft inderdaad lang een lijn gelopen, dwars door de Gereformeerde Gemeenten. Je ziet het, als ik me niet vergis,
al bijna bij het begin, bij ds. Kok. Maar er is nog altijd (een steeds kleiner wordend deel) dat hierin niet meegaat. Dit wordt wel
de uiterst rechterflank genoemd. Deze komen voor een groot deel, zo niet helemaal overeen met de broeders die in 1953 het
verband hebben verlaten.

Ook met de oude Oud Gereformeerden waren en zijn er in de grond der zaak geen verschillen. De prediking komt op uit het
welbehagen Gods, het soeverein handelen Gods, de totale verdorvenheid van de mens en de onmacht van de mens om zichzelf
daaruit te verlossen.
Versta daarmee niet de verantwoordelijkheid van de mens. Hier ligt de Schriftuurlijk-bevindelijke lijn die we ook zelfs vinden in
kerken die niet uit de afscheiding komen: denk aan predikanten die voorheen in de Hervormde Kerk stonden, en vrije gemeenten
als die van ds. G. v.d. Breevaart. Het is ook niet een organisatorische eenheid, wel een geestelijke eenheid.

Misschien mooie gelegenheid om te zeggen dat ik gistermorgen weer in de gelegenheid was de Oud Gereformeerde Gemeente
in Nederland hier te beluisteren, i.v.m. de renovatie van de kerk. De preek die werd gelezen was van ds. A. Hoogerland, en eerder
deze weken werd een preek gelezen van ds. W.C. Lamain, verder oudvaders als Florentius Costerus, A. Hellenbroek.
En naar ik meen wordt ds. Lamain ook in de Gereformeerde Gemeenten in Ned. gelezen.

Wat we zien, merk er op. dat hoe kleiner het deel wordt dat deze belijdenis vasthoudt, hoe meer de kerkmuren vervagen. Een
opgelegde eenheid is vrijwel nooit vruchtbaar, maar een naar elkaar toegroeien als er geestelijke verwantschap wordt gevoeld is beter.
Zo zagen we de afgelopen jaren, wat eerder ondenkbaar was, predikanten uit de GG voorgaan op kansels van de GGiN. Wel in
bijzondere diensten, met name voor de GBS. Anderzijds zien we predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten spreken op MBuma
zendingsdagen, ook iets wat eerder niet gewoon was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Het topic begon (in een ander topic nog) met een vraag naar informatie over het Hervormd Lokaal. Het is eigenlijk nogal vreemd dat dit topic nu de titel "wettische zondagsbesteding" heeft gekregen. :?
Sorry, dat is mijn fout. :OO
Heeft iemand een betere titel in gedachten?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Het topic begon (in een ander topic nog) met een vraag naar informatie over het Hervormd Lokaal. Het is eigenlijk nogal vreemd dat dit topic nu de titel "wettische zondagsbesteding" heeft gekregen. :?
Sorry, dat is mijn fout. :OO
Heeft iemand een betere titel in gedachten?
Traditionele zondagsviering?
Zondagsviering vermaak of dwang?
Ik ben verblijd...
Hoe denkt u/jij over... zondagsviering?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten