Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Waarom zou je een lid van een kerk die beleidt onbekeerd te zijn een gelovige noemen? Dat lijkt mij nogal in tegenspraak met elkaar te zijn.
Bondeling of op het erf van het verbond is dan een betere benaming.

Nee een (geloofs)belijdenis spreekt ons aan op wat wij moeten zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Bericht door Luther »

Op Refoweb werd een vraag gesteld over het ontslag van enkele docenten vanwege de overdoop. Ds. N. den Ouden geeft een antwoord waarin ik me grotendeels kan vinden. M.n. deze passage wil ik graag met jullie delen:
ds. N. den Ouden schreef:Juist bij het onderwijs-geven is het denken over Gods verbond van groot belang. Hoe zie je de leerling? Hoort hij/zij helemaal bij de gemeente van God, of niet? Ik vrees dat het verbond van God in de gereformeerde gezindte erg onderschat wordt. Dan wordt het ook nauwelijks als schokkend ervaren, als mensen daar afstand van nemen en de doop die ze als kind van God ontvingen niet ernstig nemen, enz. In het algemeen hangt het verbond van God er maar een beetje bij. Maar juist als we bijbels-verbondsmatig denken, zien we dat God de eerste is, die Zijn handen naar ons uitstrekt; dat Hij Zijn beloften aan ons en onze kinderen bezegeld en bekrachtigd. Enz. Dan is dat iets wat we niet zomaar kunnen relativeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie