Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Wilhelm »

Ad Anker schreef:Ik heb geen idee welke regels daar voor zijn. Maar als er geen bijzonderheden zijn die het verlenen van een attest in de weg staan zal een kerkenraad dat wel verlenen.
Dat gaat toch echt wel verder hoor, gelukkig. Er moet ook verteld worden over bekering en roeping. En dan wordt er gestemd.
Ik meen zelfs dat er aan moet worden gegeven wat de stem verhoudingen zijn als het gaat om ouderlingen en diakenen.
Ook moet in een vacante gemeente de consulent aanwezig zijn. En ook hij moet apart verslag doen.
Als ik iets mis schrijf, laat ik me door meelezers graag corrigeren.

Als het zo zou zijn, zoals jij schetst, dan zou een kerkenraad toch alleen maar het attest mee hoeven geven op basis van wel of geen (stille) censuur?

Dus, als het is zoals ik het beschrijf, is het dan toch niet een beetje vreemd dat die beoordeling anders gewaardeerd wordt dan het oordeel van het curatorium?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:Ik heb nooit zo gedacht dat het niet aannemen van studenten door het curatorium een motie van wantrouwen is richting de kerkenraad die een attest verleende. Jij opteert dat wel. De kerkenraad geeft een attest. Dat betekent dat de kerkenraad de beslissing bij het curatorium legt. De kerkenraad kan ook een attest niet verlenen. Dan komt zo iemand niet bij het curatorium.
Nee, een kerkenraad die een attest geeft, spreekt daarmee uit dat zij deze persoon geschikt acht om met vrucht de gemeenten te dienen als predikant, gehoord hebbende zijn verslag van bekering en roeping.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb geen idee welke regels daar voor zijn. Maar als er geen bijzonderheden zijn die het verlenen van een attest in de weg staan zal een kerkenraad dat wel verlenen.
Dat gaat toch echt wel verder hoor, gelukkig. Er moet ook verteld worden over bekering en roeping. En dan wordt er gestemd.
Ik meen zelfs dat er aan moet worden gegeven wat de stem verhoudingen zijn als het gaat om ouderlingen en diakenen.
Ook moet in een vacante gemeente de consulent aanwezig zijn. En ook hij moet apart verslag doen.
Als ik iets mis schrijf, laat ik me door meelezers graag corrigeren.

Als het zo zou zijn, zoals jij schetst, dan zou een kerkenraad toch alleen maar het attest mee hoeven geven op basis van wel of geen (stille) censuur?

Dus, als het is zoals ik het beschrijf, is het dan toch niet een beetje vreemd dat die beoordeling anders gewaardeerd wordt dan het oordeel van het curatorium?
jij wilt een probleem hebben door het feit dat mannen een attest krijgen van de kerkenraad en vervolgens niet toegelaten worden door het curatorium. Ik weet er onvoldoende van om daar wat van te vinden. Natuurlijk weet ik dat het onderzoek voor de kerkenraad verder gaat dan het alleen maar niet onder censuur staan.

En ik zie helemaal geen grond om het handelen van het curatorium te bestempelen als wantrouwen richting attest-gevende kerkenraden. Dat punt wilde ik maken.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Wilhelm »

Ad Anker schreef:
Wilhelm schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb geen idee welke regels daar voor zijn. Maar als er geen bijzonderheden zijn die het verlenen van een attest in de weg staan zal een kerkenraad dat wel verlenen.
Dat gaat toch echt wel verder hoor, gelukkig. Er moet ook verteld worden over bekering en roeping. En dan wordt er gestemd.
Ik meen zelfs dat er aan moet worden gegeven wat de stem verhoudingen zijn als het gaat om ouderlingen en diakenen.
Ook moet in een vacante gemeente de consulent aanwezig zijn. En ook hij moet apart verslag doen.
Als ik iets mis schrijf, laat ik me door meelezers graag corrigeren.

Als het zo zou zijn, zoals jij schetst, dan zou een kerkenraad toch alleen maar het attest mee hoeven geven op basis van wel of geen (stille) censuur?

Dus, als het is zoals ik het beschrijf, is het dan toch niet een beetje vreemd dat die beoordeling anders gewaardeerd wordt dan het oordeel van het curatorium?
jij wilt een probleem hebben door het feit dat mannen een attest krijgen van de kerkenraad en vervolgens niet toegelaten worden door het curatorium. Ik weet er onvoldoende van om daar wat van te vinden. Natuurlijk weet ik dat het onderzoek voor de kerkenraad verder gaat dan het alleen maar niet onder censuur staan.

En ik zie helemaal geen grond om het handelen van het curatorium te bestempelen als wantrouwen richting attest-gevende kerkenraden. Dat punt wilde ik maken.
Maar wat ik probeer nu te achterhalen, waarom zijn we dat 'gewoon' gaan vinden.
En dan wil ik echt openstaan voor goede argumenten. Maar ik hoor ze van niemand...
Dan lijkt het meer op een ontstane cultuur. Waarbij het zelfs voorkomt dat het curatorium een oproep doet aan kerkenraden om voorzichtiger te zijn met het doorsturen van mannen.
Het lijkt me gezond dat je als kerkverband vragen stelt bij een zo gegroeide cultuur.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Ik heb geen idee welke regels daar voor zijn. Maar als er geen bijzonderheden zijn die het verlenen van een attest in de weg staan zal een kerkenraad dat wel verlenen.
Daar geloof ik dan weer niets van. Ik denk dat kerkenraadsleden ook mensen zijn, die op hun eigen smaak afgaan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door pierre27 »

Wilhelm schreef:Ik vind het wel fijn om dit gesprek op een waardige wijze te voeren. De zaak is het waard.
En Dia, ik ben het met je eens. Het kan soms een leerweg zijn om afgewezen te worden, en bij sommigen wordt dit ook echt zo ervaren.
Maar dat zou een uitzondering moeten zijn, en nu wordt meer dan 90% !! afgewezen.

Waar ik een beetje van schrik is het verschil dat er gemaakt wordt tussen het oordeel van de kerkenraad en het oordeel van de curatoren.
Want het oordeel van de kerkenraad wordt toch een beetje afgedaan als 'minder' en het oordeel van het curatorium als van hoger waarde, terwijl zij de bewuste persoon vaak niet eens kennen!

Hoe zien jullie, Ander. Pierre en DIA dan de rol van de kerkenraad (incl predikant en of consulent) ?

Dank voor je post Wilhelm, de rol van kerkenraad/predikant/consulent zie ik als een duidelijk ondersteunende rol. In de GG is het zo dat de laatste stap tot de studie de gang langs het curatorium is. Heel duidelijk blijkt uit de intervieuws o.a. met ds Eckeveld dat het een verantwoordelijke gang van zaken is. De reden waarom mensen door een curatorium worden afgewezen terwijl ze wel een attest hebben is vermoedelijk velerlei. Ik heb daar geen zicht op, alleen de gesprekken die ik met mensen heb gehad die opgekomen/aangenomen/afgewezen zijn geven mij deze indruk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DDD »

De Haas schreef:
huisman schreef:
(...)

Nogmaals ik ben geen GG'er maar blijf mij verbazen over het wantrouwen van velen tegenover een orgaan die uiterst belangrijk is binnen de GG.

Is dit wantrouwen er alleen op dit forum of leeft het heel breed in de GG?
Het curatorium wordt binnen de Gereformeerde Gemeenten breed gedragen en gesteund.
Ik schreef al eerder dat ik hier niet veel van geloof. Ik kom het zelden tegen, wel een keer bij bekenden van curatoren.

In ieder geval hebben de twee gastpredikanten gisteren geen enkele aandacht aan de toestand besteed. Ik kan mij niet voorstellen dat de kerkenraad dat zou hebben verboden, dus ik vermoed dat ze zich er niet aan willen branden. Je doet het ook nooit goed. Zelfs het bidden voor de afgewezen kandidaten kan door sommigen al opgevat worden als kritiek op het curatorium, terwijl andere mensen geen goed woord over de stand van zaken willen horen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Luther »

Misschien nog even een wat meer relativerender geluid... Er is door sommigen hier gewezen op het feit dat in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw e.e.a. toch wat 'ruimer' lag.

Uiteindelijk leidt het toelaten van studenten vrijwel altijd tot de bevestiging van predikanten. Als we dat in perspectief zetten, ontstaat het volgende beeld:
1960 - 1969: 26 kandidaten bevestigd
1970 - 1979: 22 kandidaten bevestigd
1980 - 1989: 14 kandidaten bevestigd
1990 - 1999: 18 kandidaten bevestigd
2000 - 2009: 20 kandidaten bevestigd
2010 - 2019: tot nu 12 kandidaten bevestigd; binnenkort 3 kandidaten; tot 2019 10 studenten die kandidaat kunnen worden; totaal: 25 kandidaten.

Op grond van deze getallen moet je zeggen dat de jaren '60 weer 'terug' zijn... ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Erik »

Luther schreef:Misschien nog even een wat meer relativerender geluid... Er is door sommigen hier gewezen op het feit dat in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw e.e.a. toch wat 'ruimer' lag.

Uiteindelijk leidt het toelaten van studenten vrijwel altijd tot de bevestiging van predikanten. Als we dat in perspectief zetten, ontstaat het volgende beeld:
1960 - 1969: 26 kandidaten bevestigd
1970 - 1979: 22 kandidaten bevestigd
1980 - 1989: 14 kandidaten bevestigd
1990 - 1999: 18 kandidaten bevestigd
2000 - 2009: 20 kandidaten bevestigd
2010 - 2019: tot nu 12 kandidaten bevestigd; binnenkort 3 kandidaten; tot 2019 10 studenten die kandidaat kunnen worden; totaal: 25 kandidaten.

Op grond van deze getallen moet je zeggen dat de jaren '60 weer 'terug' zijn... ;)
Als je hier de demografische ontwikkeling achter zet (aantal (belijdende/doop leden en (wijk)gemeenten) heb je ook zicht of het statisch gezien veranderd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door refo »

Luther schreef:Misschien nog even een wat meer relativerender geluid... Er is door sommigen hier gewezen op het feit dat in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw e.e.a. toch wat 'ruimer' lag.

Uiteindelijk leidt het toelaten van studenten vrijwel altijd tot de bevestiging van predikanten. Als we dat in perspectief zetten, ontstaat het volgende beeld:
1960 - 1969: 26 kandidaten bevestigd
1970 - 1979: 22 kandidaten bevestigd
1980 - 1989: 14 kandidaten bevestigd
1990 - 1999: 18 kandidaten bevestigd
2000 - 2009: 20 kandidaten bevestigd
2010 - 2019: tot nu 12 kandidaten bevestigd; binnenkort 3 kandidaten; tot 2019 10 studenten die kandidaat kunnen worden; totaal: 25 kandidaten.

Op grond van deze getallen moet je zeggen dat de jaren '60 weer 'terug' zijn... ;)
Nu nog een overzichtje van het aantal kandidaten per 10.000 leden/doopleden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:Misschien nog even een wat meer relativerender geluid... Er is door sommigen hier gewezen op het feit dat in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw e.e.a. toch wat 'ruimer' lag.

Uiteindelijk leidt het toelaten van studenten vrijwel altijd tot de bevestiging van predikanten. Als we dat in perspectief zetten, ontstaat het volgende beeld:
1960 - 1969: 26 kandidaten bevestigd
1970 - 1979: 22 kandidaten bevestigd
1980 - 1989: 14 kandidaten bevestigd
1990 - 1999: 18 kandidaten bevestigd
2000 - 2009: 20 kandidaten bevestigd
2010 - 2019: tot nu 12 kandidaten bevestigd; binnenkort 3 kandidaten; tot 2019 10 studenten die kandidaat kunnen worden; totaal: 25 kandidaten.

Op grond van deze getallen moet je zeggen dat de jaren '60 weer 'terug' zijn... ;)
Nu nog een overzichtje van het aantal kandidaten per 10.000 leden/doopleden.
Nee, lijkt me niet. Er zijn altijd 9 curatoren geweest, er zullen ongeveer even veel mensen opgekomen zijn, vanuit de sommige getuigen daarvan in levensbeschrijvingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Diederik de GG-er
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mei 2015, 10:51
Locatie: plaats in Nederland
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Diederik de GG-er »

Met betrekking tot de discussie over dat kerkenraden wél een attest verlenen, maar dat het curatorium afwijzend(er) zou zijn: misschien ligt het aan het feit dat de kerkenraden die een attest verlenen een andere ligging hebben, dan het curatorium. Zoals iedereen wel weet, is er (helaas) nogal wat verschil binnen gemeentes en predikanten in de Ger. Gem.
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Diederik de GG-er schreef:Met betrekking tot de discussie over dat kerkenraden wél een attest verlenen, maar dat het curatorium afwijzend(er) zou zijn: misschien ligt het aan het feit dat de kerkenraden die een attest verlenen een andere ligging hebben, dan het curatorium. Zoals iedereen wel weet, is er (helaas) nogal wat verschil binnen gemeentes en predikanten in de Ger. Gem.
Andere ligging hoeft toch niet per definitie een andere visie op roeping te betekenen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Martijn »

Diederik de GG-er schreef:Met betrekking tot de discussie over dat kerkenraden wél een attest verlenen, maar dat het curatorium afwijzend(er) zou zijn: misschien ligt het aan het feit dat de kerkenraden die een attest verlenen een andere ligging hebben, dan het curatorium. Zoals iedereen wel weet, is er (helaas) nogal wat verschil binnen gemeentes en predikanten in de Ger. Gem.
Dat verschil is niet verkeerd.
Als het zo zou zijn wat je zegt over een andere ligging, dan zou dat zeer verdrietig zijn. Dat betekend dat alleen degenen die een zelfde ligging hebben worden aangenomen. Ik weet niet of dat klopt? Kerkenraden zou dan op indirecte wijze worden verteld dat ze verkeerd zitten?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Mannetje »

Hebben de curatoren wel allen dezelfde 'ligging'? Anders kun je niet spreken van de 'ligging' van het curatorium...
-
Gesloten